![]() |
Moet Europa streven naar een confederatie met de USA?
Er gaan steeds met stemmen op om de Westelijke Alliantie uit te bouwen tot een Confederatie ,vooral op economisch gebied.
Hoe denkt u hierover? Nederland is traditioneel gezien altijd sterk Trans-Atlantisch geweest ,dus ik neem aan dat er wel veel aanhang voor dit idee bestaat. Frankrijk was altijd sterk tegen en maakt nu een enorme draai in die richting. Mijn grootste bezwaar op dit moment is de oorlogspolitiek van de VS en de zwakke buitenlandpolitiek op dit gebied van de EU. |
Een Euro-Atlantisch economisch verbond zou ik wel zien zitten, een politiek verbond niet echt.
Als er al een politiek verbond moet zijn, dan moet het er een zijn met alle liberale democratieën. En dan nog mag het naar mijn mening geen confederatie zijn, maar gewoon een intergouvernementeel overlegorgaan. |
Oh, dat zal nog wel komen.
|
In april vorig jaar is er toch nog een Euro-Atlantisch verbond gesloten over het gelijkvormig maken van oa sommige financiële procedures en legale constructies zoals IP.
|
Citaat:
|
Citaat:
Zolang er nog zoveel problemen en onduidelijkheden zijn over de vorming en uitbereiding van Europa ,kunnen we er beter nog niet aan beginnen. |
Dat komt er nooit, de VS zullen zomaar hun onafhankelijkheid niet opgeven. Bovendien zijn de socio-economische stelsels niet echt compatibel. Het is zelfs nooit tot een confederatie met Canada gekomen. Uiteindelijk zou zoiets net de onafhankelijkheid van Europa t.o.v. de VS ondermijnen. Het gaat eerder de andere richting uit, Europa en de VS groeien steeds meer uit elkaar.
|
Citaat:
Zelfs de Republikeinen zien nu in dat hun koloniale politiek mislukt en dat de VS geisoleerd komt te staan. De Democraten zijn meer op samenwerking met Europa gericht. Het hangt er dus van af wie er president gaat worden. |
Een Noord-Atlantische gemeenschappelijke markt zie ik wel zitten. Een confederatie lijkt mij weinig zinvol.
|
Staten kunnen slechts enkele miljoenen burgers aan zonder te degenereren tot landen waar de beschaving ver zoek is en de bevolking halve wilden zijn.
De VS, Frankrijk, Spanje &c. kunnen enkel overleven omdat er een sterke bottom-up sfeer is; iets wat volgens mij ook al aan het veranderen is. Zo'n confederatie zou enkel functioneren of tot stand komen door een top-down model wat met enkele honderden miljoenen burgers leidt tot wat in de eerste paragraaf beschreven is. |
militair: is er al deels via de Navo
economische vrije markt: is op termijn wenselijk. politiek: is niet wenselijk. |
De Amerikaanse beschaving en de Europese beschaving zijn honderden jaren van mekaar ontstaan, hebben een heel ander verloop en zitten nu ook in verschillende fases, deze samenvoegen zou niet wenselijk zijn. Het zou een catastrofe betekenen voor beide volkeren, Amerikanen zouden onze wetten niet aankunnen en omgekeerd, en dan heb ik het niet alleen over de top laag maar over alle lagen.
Een economische unie kan worden nagestreefd, maar dat gebeurt met losse verbonden, zoals het openmaken van het Trans-Atlantisch luchtruim. |
Een confederatie moet niet. Al mag onze economie er ook wel wat liberaler op worden.
|
Citaat:
Samenwerking is op zich goed. Maar politieke stappen moeten niet te snel worden genomen denk ik. Veel Europeanen hebben al problemen zat met de EU. |
No Pasaran!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is dus niet een defensieve strategie ,maar een offensieve strategie om sterker te staan t.o,v China ,India ,Rusland ,het Midden- Oosten enz. Het nadeel vind ik dat het riekt naar neokolonialisme. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be