Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het ondemocratische gehalte van de VLD weer eens bewezen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100562)

Den Ardennees 10 januari 2008 12:59

Het ondemocratische gehalte van de VLD weer eens bewezen

lees in onderstaand artikel vooral het onderstreepte gedeelte. Nogmaals wordt bewezen dat de D van democraten niet thuishoort bij VLD, net als de V trouwens.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door het volk
Dedecker strikt voor het eerst twee schepenen
Open VLD-Ninove verliest drie van de twaalf verkozenen

NINOVE - In Ninove zijn twee Open VLD-schepenen overgestapt naar Lijst Dedecker. Het is voor het eerst dat de donkerblauwe partij uitvoerende mandaten weet te strikken. 'Een moedige keuze', vindt Dedecker. De coalitie van Open VLD en CD&V heeft in Ninove nog één zetel op overschot.

Lijst Dedecker is aan een sterke opmars bezig en oprichter Jean-Marie Dedecker liet gisteren in Ninove niet na dat te onderstrepen. 'Vóór de verkiezingen hadden we duizend leden, intussen hebben we er al vijfduizend. We hebben vijftig afdelingen en tachtig mandatarissen. Met de overstap van schepenen Mariëtte De Smet en Rudy Corijn hebben we voor het eerst uitvoerende mandatarissen in onze rangen.'

'Zo'n overstap vergt moed -als je uit de Open VLD stapt, word je gestigmatiseerd en ik kan het weten- maar Ninove is niet voor niets de stoutste der steden. Dit doet deugd aan het hartje.' Dedecker liet niet na Karel De Gucht een sneer te geven: 'Na Wetteren, Melle en Aalst heeft Keizer Karel ook Ninove zover gekregen. Karel, het is goed in eigen hert te kijken even voor het slapen gaan.'

Hoe is het zover kunnen komen? Op 8oktober van vorig jaar haalde Open VLD in Ninove twaalf van de drieëndertig zetels. Voor het eerst sinds 1976 werd in Ninove een coalitie (in dit geval die met CD&V) voortgezet, maar intussen blijven van de ruime meerderheid van twintig zetels er nog maar zeventien over, want ook gemeenteraadslid Willy De Groote waagt de overstap. De drie dissidenten zijn voor Open VLD stevige stemmenkanonnen: De Smet haalde 1.547stemmen, Corijn 1.334 en De Groote 1.083. Corijn had vóór de verkiezingen ambities voor de burgemeesterssjerp maar kon niet tippen aan het aantal voorkeurstemmen van Luc Durant (3.124).

Het gerommel binnen Open VLD begon vrijwel meteen toen schepen Mariëtte De Smet er van werd verdacht een stem op een kandidaat van het Vlaams Belang te hebben uitgebracht waardoor die in de plaats van de Open VLD-kandidaat in de OCMW-raad mocht zetelen. Burgemeester Durant liet daarop het gsm-verkeer van de schepen controleren en kwam erop uit dat De Smet contact had gehad met het Vlaams Belang. De Smet speelde even al haar bevoegdheden kwijt, de belangrijkste (onderwijs) zelfs definitief.

Uit de opeenvolging van incidenten moeten we dan ook de overstap verklaren. 'De manier waarop binnen Open VLD-Ninove met mensen wordt omgegaan', zegt schepen van Financiën Rudy Corijn. 'Naargelang het onderwerp worden besluiten �* la carte genomen en de statuten worden alleen toegepast wanneer het de top goed uitkomt. Om al die redenen kunnen we niet meer functioneren binnen Open VLD', stelt Corijn.

Intussen dreigt Corijn, net als collega De Smet, zijn bevoegdheden kwijt te spelen. Corijn wil de meerderheid overigens niet breken maar 'constructief samenwerken', maar dat ziet burgemeester Luc Durant (Open VLD) niet zitten. 'Als je geloofwaardig wil zijn, dan geef je je mandaat terug', vindt de burgemeester. 'We hebben mevrouw De Smet haar bevoegdheden afgenomen, maar ik ga geen tweede persoon het privilege van een schepenwedde gunnen om niets te moeten doen. Enerzijds ben ik hier absoluut niet gelukkig mee, anderzijds ben ik blij dat de maskers zijn gevallen.'

Hier en daar wordt gefluisterd dat...

Volledig artikel: http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=JN1MCDV7

Anna List 10 januari 2008 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3199610)
lees in onderstaand artikel vooral het onderstreepte gedeelte. Nogmaals wordt bewezen dat de D van democraten niet thuishoort bij VLD, net als de V trouwens.

Volledig artikel: http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=JN1MCDV7

Citaat:

Burgemeester Durant liet daarop het gsm-verkeer van de schepen controleren
8O 8O 8O dat kan toch niet ?!? (of toch niet zonder toestemming)

Bert Deckers 10 januari 2008 13:11

Géén ideologische overstap dus...
(Wat ook moeilijk zou gaan naar een partij zonder ideologie natuurlijk!)

Dycore 10 januari 2008 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3199635)

Idd. Dat kan enkel door de onderzoeksrechter bevolen worden. En om gegronde redenen. Aanklagen die burgemeester!!!

Is ook inbreuk op privacy uiteraard.

Amaj 10 januari 2008 13:41

Als Durant de gegevens van het gsm-verkeer niet krijgt dan zal Dewael daar wel voor zorgen zeker. En mocht dat het enige politieke machtsmisbruik zijn dan zouden we ons gelukkig mogen prijzen.
Voor elk feit dat het daglicht ziet, zijn er minstens 100 andere ongekende misbruiken geweest.

De Garde 10 januari 2008 13:44

Citaat:

En toch is het gebeurd. Ik geloof dat zowel de dame in kwestie als Guy D'Haeseleer klacht hebben ingediend.

AdrianHealey 10 januari 2008 13:48

Dat het louche praktijken zijn, is evident.
Ik zie echter niet wat daar 'ondemocratisch' aan is?
Enfin, betekent 'democratisch' wezen dat je met mensen moét samenwerken, sine qua non?

Geert C 10 januari 2008 13:52

Citaat:

Is dat echt waar of is dat een gerucht verspreid door de overloper? :?

bruut geweld 10 januari 2008 13:56

contact gehad te hebben, GSM verkeer laten controleren...

Hoeft daarom nog niet "AF TE LUISTEREN" zijn he !
een lijst van nummers , gepleegde oproepen kan evenzeer

Het kan bovendien een soort van bedrijfs gsm zijn die ter beschikking gesteld wordt door de overheid voor uitsluitend beroepsgebonden contacten; de provider stuurt de factuur naar de dienst boekhouding.

Dan kan je makkelijk zien naar WIE er gebeld is.in dat scenario is er niets onwettigs aan.

Als het een privé GSM is , of er effectief werd afgeluisterd uiteraard wel.

Tegendradigaard 10 januari 2008 14:08

Contact gehad met het Vlaams Belang ??????????
VIERENDELEN en de stukken dan nog eens ophangen is de minimumstraf veronderstel ik.....

Geert C 10 januari 2008 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld (Bericht 3199751)

Het kan bovendien een soort van bedrijfs gsm zijn die ter beschikking gesteld wordt door de overheid voor uitsluitend beroepsgebonden contacten; de provider stuurt de factuur naar de dienst boekhouding.

Dan kan je makkelijk zien naar WIE er gebeld is.in dat scenario is er niets onwettigs aan.

Ik veronderstel dat als er gemeentes zijn waar schepenen een "dienst-laptop" krijgen, er ook wel zullen zijn waar ze een GSM krijgen. :?

Dat is een scenario dat wel eens zou kunnen kloppen, maar dan blijft het nog een smerige streek.

Anna List 10 januari 2008 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld (Bericht 3199751)

daar zou de arbeidsrechtbank over moeten gaan, maar zelfs dat lijkt me een schending van de privacy ... een werkgever mag zo maar niet aan het controleren slaan welke rekening hij/zij betaalt hoor ! dit is (vakbonds)belgie, nietwaar ! zo mag die zelfde werkgever ook je mailverkeer niet zo maar controleren hoor !

bovendien lijkt het mij al te onwaarschijnlijk dat iemand zulke gesprekken met de 'partijgsm' zou doen ...

maarte 10 januari 2008 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3199796)
daar zou de arbeidsrechtbank over moeten gaan, maar zelfs dat lijkt me een schending van de privacy ... een werkgever mag zo maar niet aan het controleren slaan welke rekening hij/zij betaalt hoor ! dit is (vakbonds)belgie, nietwaar ! zo mag die zelfde werkgever ook je mailverkeer niet zo maar controleren hoor !

bovendien lijkt het mij al te onwaarschijnlijk dat iemand zulke gesprekken met de 'partijgsm' zou doen ...

Dat kan alleen als de controles op voorhand kenbaar worden gemaakt en dan nog kan alleen de informatie betreffende het werk gecontroleerd worden.

De Garde 10 januari 2008 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3199796)

En wat met een GSM die ter beschikking staat van de schepen op kosten van de gemeente? Dan nog: over de kosten kan men discussiëren, niet over naar waar er gebeld wordt.

maarte 10 januari 2008 14:49

betreffende elektronische on-line commucatiegegevens is de wet (CAO 26 april 2006) duidelijk: art. 3 De werknemers erkennen het beginsel volgens hetwelk de werkgever het recht heeft controle uit te oefenen op het werkinstrument en op het gebruik de werknemer ervan maakt in het kader van de uitvoering van zijn contractuele verplichtingen, ook wanneer dit gebruik binnen de persoonlijke levenssfeer valt, de werkgever moet evenwel het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemer eerbiedigen.

Valt een gsm hieronder? dan is er een kans dat er een rectvaardiging is voor wat de burgemeester deed voor zover voldaan is aan het finaliteits en proportionaliteitsbeginsel.

Tegendradigaard 10 januari 2008 14:52

Ik vraag mij af of een burgemeester de bevoegdheid heeft om het GMS verkeer te laten controleren van een schepen. Is er wel sprake van een werkgever-werknemer situatie ?

maarte 10 januari 2008 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 3199887)
Ik vraag mij af of een burgemeester de bevoegdheid heeft om het GMS verkeer te laten controleren van een schepen. Is er wel sprake van een werkgever-werknemer situatie ?

Ja idd dat lijkt me niet, het lijkt onlogisch dat de burgemeester de gsm's van al zijn schepenen kan nazien ook die van een andere partij. De arbeidrsrechtbank lijkt me idd niet bevoegd omdat het hier tenslotte om administratie gaat. Dit moet men denk ik voorleggen aan een admin rechtscolege/raad van state

Coekie 10 januari 2008 15:18

Ieder gemeenteraadslid, dus ook de burgemeester, heeft het recht om alle stukken van de gemeente, in dit geval een factuur, in te zien. Net zoals de Antwerpse gemeenteraadsleden het recht hadden om de VISA-factuur van de schepenen in te zien.

Ik vind het dan ook vrij dom van de schepen in kwestie om hiervoor haar 'werkgsm' te gebruiken.

Coekie

lombas 10 januari 2008 15:30

Democratie wordt zwaar overschat. Waarom zou er trouwens democratie moeten zijn in een partij? Niemand verplicht je toch er deel van uit te maken?

Alles moet tegenwoordig "democratisch" zijn. Het is de fetisj van de kleine en het handige woordspielerei-instrument van de grote.

maarte 10 januari 2008 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 3199958)
Ieder gemeenteraadslid, dus ook de burgemeester, heeft het recht om alle stukken van de gemeente, in dit geval een factuur, in te zien. Net zoals de Antwerpse gemeenteraadsleden het recht hadden om de VISA-factuur van de schepenen in te zien.

Ik vind het dan ook vrij dom van de schepen in kwestie om hiervoor haar 'werkgsm' te gebruiken.

Coekie

Klopt niet! Uw hebt het over openbaarheid van bestuur. Zijnde:
'ieder heeft het recht elk bestuursdocument te raadplegen en er een afschrift van te krijgen, behoudens in de gevallen en onder voorwaarden bepaald door de wet, het decreet die hier betrekking op hebben...'

Een GSM is zeer duidelijk geen bestuursdocument! Hoe meer ik erover denk hoe zekerder ik ben dat wat die burgemeester gedaan heeft onwettelijk is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be