Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
(Bericht 3202637)
Van België een federatie van 4 gelijkwaardige gewesten maken, waarbij Brussel en de Duitstalige Gemeenschap ook volwaardige gewesten zouden worden.
|
Ik ga akkoord dat we af moeten van de 3+3 structuur. Maar eerlijk: volwaardig? Brussel sluit economisch naadloos aan bij Vlaanderen, het is dus logischer om Brussel bij Vlaanderen te voegen vooraleer de DHL's en andere geluidsnormen ons economisch schade berokenen.
En wat betreft de Duitstaligen. Die zijn met een goede 70.000 op 10 miljoen. Die kun je toch niet als volwaardig beschouwen?
Citaat:
Meerpolige federaties (Zwitserland, Duitsland, Verenigde Staten,...) werken beter dan tweepolige omdat er dan altijd minstens een derde pool is die voor matiging zorgt.
|
Al de landen die je noemt hebben een meer gedecentraliseerd bestuur dan België. Kleinere deelstaten hebben daar meer autonomie waardoor ze niet het gevoel hebben toch bestuurd te worden als ze weinig vertegenwoordiging in het parlement hebben en de anderen hebben niet het gevoel dat die kleinen teveel in de pap te brokken hebben in verhouding tot hun grootte als ze wel een relatief grote vertegenwoordiging hebben. In Engeland is dat laatste gevoel nog extra groot ook, doordat de Engelsen geen autonomie hebben (in tegenstelling tot de Schotten) en een oververtegenwoordiging van de Schotten in het nationale parlement dat ook Engeland bestuurt.
Wil je dus een meerpolige federatie, dan zal je ook genoeg autonomie moeten geven aan die kleine deelstaten en dat betekent een confederatie. Dat zal op een dikke "non" stuiten. Overigens lijkt die grote autonomie eerder een vorm van stabiliteit dan de meerpoligheid. Heb je eigenlijk een redenering hoe die "matiging" zich voordoet?
Citaat:
Ook meer bevoegdheidsoverdrachten aan andere overheden dan de federale, de gewesten en de gemeenschappen. De provincies, streken, gemeenten, sociale zekerheid, intercommunales, OCMW's, ... hebben minstens evenveel recht op zelfbeschikking en zijn voor sommige zaken gewoon het beste bestuursniveaus.
|
Daar ga ik mee akkoord, zolang je niet begint over een vermeend identiteitsbesef van die niveaus ;-)
Citaat:
Als men één unitaire staat (België) gewoon vervangt door 2 even unitaire staten (Vlaanderen en Wallonië) sta je gewoon even ver en krijg je binnen de kortste keren weer met dezelfde soort interne spanningen te maken.
|
Er zijn slechts een 25-tal landen van de wereld federaties. Al de rest zijn unitaire staten. Hoe komt het dat de hele wereld niet te maken heeft met al die interne spanningen die er zijn?
België is overigens niet unitair.
Citaat:
Ook bevoegdheidsoverdrachten aan niet-taalkundige gemeenschappen: gemeenschappen op basis van levensbeschouwelijke overtuiging (godsdiensten, vrijzinnigen,...), ideologie (christendemokraten, liberalen, socialisten, ekologisten,...), levenswijze (vegetariërs/veganisten, motorrijders,...), zogezegde "sub"kulturen (metalfans, technofans,...).
|
Ik ben benieuwd welke bevoegdheden jij zou geven aan metalfans. Waarom wil jij per se een corporatieve indeling? Welke voordelen biedt dat? "Klassenverzoening" horen wij dikwijls bij die solidaristen, maar meestal hebben die een hartsgrondige hekel aan democratie (genre Van Severen, die dat omschreef als "demo-liberalisme"). Sta me toe dus kritisch te zijn.
Citaat:
Waarom zouden taalkundige gemeenschappen een voorkeursbehandeling moeten krijgen tegenover de niet-taalkundige? Vanuit het gelijkheidsbeginsel is dit niet te aanvaarden.
|
Dat is een goede opmerking. In Zwitserland is dit inderdaad zo: de kantons zijn vaak gemengd van taal, zij het zonder overlappingen als in België. In België had je zulke indeling vroeger ook met de oude vorstendommen. Tegenwoordig bestaan die niet meer en het lijkt me reactionair om die indeling te gaan herwaarderen.
Toch lijkt me de indeling van België in twee niet-taalkundige eenheden een goede suggestie, omdat ze tred houdt met de economische realiteit of met praktische bezwaren. Vlaanderen met een aparte Franstalige gemeenschap is de ene eenheid, Wallonië met een Duitstalige gemeenschap is de andere.
Zonder te willen hervallen tot een argumentarium ad verecundiam, is dit ook wat de bekende grondwetspecialist Robert Senelle als stabiele en definitieve oplossing ziet voor het Belgische probleem.
Citaat:
Ook plaats voor streektalen zoals West-Vlaams, Limburgs, Luxemburgs, Waals, Picardisch,... Waarom zouden die op lokaal vlak geen streektaalstatuut naar Fries model mogen krijgen?
|
Mits men het AN niet verwaarloost, zie ik niet in wat er op tegen is dat men vlot zijn dialect spreekt. Waarom zou die situatie geformaliseerd moeten worden in een statuut? Biedt dat voordelen?
Citaat:
Van de Sociale Zekerheid een volwaardige "sociale deelstaat" maken met eigen bevoegdheden en rechtstreeks verkozen door de bevolking. Deze is in de praktijk toch al een zelfstandig werkende overheid die via parastatalen door werkgevers en werknemers worden beheerd. Waarom het dan geen volwaardige regering en parlement geven die rechtstreeks door de bevolking kan worden verkozen volgens het principe "no taxes without representation"? Op dezelfde manier kan er ook een autonome overheid voor Infrastruktuur, Nationale Bank, Onderwijs,... komen. Op die manier krijg je dan een betere scheiding der machten.
|
Ik begrijp uw logica niet. U wil een scheiding van de machten. Dat wil dus zeggen tussen de wetgevende, bestuurlijke en de rechterlijke macht.
Wat u doet is een scheiding tussen delen van de bestuurlijke macht. Dat kan enkel maar leiden tot een niet doordacht en hinderlijk beleid.
En dat terwijl u niets wil doen aan het feit dat de particratie alom bepalend is: het zijn de partijen die beslissen wie in het parlement zit, wie minister is en wie rechter wordt. Ik zou daar dus eerder een echte scheiding van de machten invoeren dan zulke nutteloze maatregelen die bovendien nog schadelijk zijn ook.
Kortom: ik vrees dat u er weer niet echt goed over nagedacht hebt.