![]() |
De paus draait nu het publiek nog de rug toe ook!
(Belga) Paus Benedictus XVI heeft zondag voor de eerste keer in het openbaar een mis opgedragen met de rug naar de gelovigen zoals dat gedaan werd in de oude liturgie, die door hem zes maanden geleden werd gerehabiliteerd.
© BELGA De paus droeg de mis op in de Sixtijnse kapel. Tijdens de viering werden 13 kinderen van bedienden van het Vaticaan gedoopt. Benedictus XVI gebruikte wel het gewone missaal, dat door Paulus VI werd ingevoerd na Vaticanum II. Hij droeg de mis op in het Italiaans en niet in het Latijn. In juli vorig jaar besliste de paus het opdragen van de Latijnse mis volgens het missaal van Pius V veralgemeend toe te laten, tot grote voldoening van de traditionalisten. link: http://nieuws.skynet.be/index.html?l...tail&id=312142 Allé het Vatikaan is goed bezig :sleeping:! We zien ze niet meer en verstaan ze niet meer, allé goed dan hé;-). Zo zullen de kerken nog sneller leeglopen, ze doen er alles aan om wereldvreemd te worden, kzou zeggen doe zo verder! |
Men mag er toch alleszins van uitgaan dat diegenen die naar die mis gaan Italiaans verstaan, niet?
Ik vind een priester die met de rug naar de mensen staat symbolisch trouwens beter kloppen. Zo plaatst de priester zich minder in het centrale aandachtspunt van de kerkdienst en richt die zich tot dezelfde richting als de rest van de aanwezigen. |
Geen slechte zet. Zijn afschuwlijke smoel jaagt toch enkel gelovigen weg van de kerk.
|
Citaat:
en bij dat Latijn heb ik de bedenking dat het 'het mystieke' aspect van 'geloven' enkel maar kan versterken ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie het probleem eigenlijk niet echt: het is niet zo dat Latijn nu verplicht wordt, het is enkel de mogelijkheid ertoe die wordt aangeboden. |
Heerlijk! Binnekort opnieuw een investituurstrijd?
|
Citaat:
waar haal je het uit dat Latijn is bestemd voor de delen van de rythus ... toch niet voor een preek of bijbellezing ?! (ik heb nog nooit een Latijnse mis meegemaakt, maar zo ver ken ik mijn geschiedenis toch nog wel hoor) |
Citaat:
De liturgische oriëntatie oost- of altaarwaarts is heel betekenisvol en is diepgeworteld in alle christelijke belijdenissen (en zelfs daarbuiten). De omkering van het altaar is heel recent en is een uiting gebleken van een verkeerd begrepen liturgisch aanvoelen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wie kan het in feite schelen welke kant van zichzelf die de paus toonde tijdens een misviering waar vermoedelijk niemand van ons bij was?
Een dirigent staat toch ook met zijn rug naar het publiek? :-) |
Citaat:
|
Citaat:
ik zou verwachten dat we tot t graf van Kristus bidden toch, niet ? waah existentiële twijfel ! ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be