Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De paus draait nu het publiek nog de rug toe ook! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100723)

Buyck Ruben 14 januari 2008 14:24

De paus draait nu het publiek nog de rug toe ook!

(Belga) Paus Benedictus XVI heeft zondag voor de eerste keer in het openbaar een mis opgedragen met de rug naar de gelovigen zoals dat gedaan werd in de oude liturgie, die door hem zes maanden geleden werd gerehabiliteerd.

© BELGA
De paus droeg de mis op in de Sixtijnse kapel. Tijdens de viering werden 13 kinderen van bedienden van het Vaticaan gedoopt. Benedictus XVI gebruikte wel het gewone missaal, dat door Paulus VI werd ingevoerd na Vaticanum II. Hij droeg de mis op in het Italiaans en niet in het Latijn. In juli vorig jaar besliste de paus het opdragen van de Latijnse mis volgens het missaal van Pius V veralgemeend toe te laten, tot grote voldoening van de traditionalisten.

link: http://nieuws.skynet.be/index.html?l...tail&id=312142

Allé het Vatikaan is goed bezig :sleeping:! We zien ze niet meer en verstaan ze niet meer, allé goed dan hé;-). Zo zullen de kerken nog sneller leeglopen, ze doen er alles aan om wereldvreemd te worden, kzou zeggen doe zo verder!

netslet 14 januari 2008 14:54

Men mag er toch alleszins van uitgaan dat diegenen die naar die mis gaan Italiaans verstaan, niet?

Ik vind een priester die met de rug naar de mensen staat symbolisch trouwens beter kloppen. Zo plaatst de priester zich minder in het centrale aandachtspunt van de kerkdienst en richt die zich tot dezelfde richting als de rest van de aanwezigen.

Dycore 14 januari 2008 15:08

Geen slechte zet. Zijn afschuwlijke smoel jaagt toch enkel gelovigen weg van de kerk.

Anna List 14 januari 2008 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 3208495)
Men mag er toch alleszins van uitgaan dat diegenen die naar die mis gaan Italiaans verstaan, niet?

Ik vind een priester die met de rug naar de mensen staat symbolisch trouwens beter kloppen. Zo plaatst de priester zich minder in het centrale aandachtspunt van de kerkdienst en richt die zich tot dezelfde richting als de rest van de aanwezigen.

²

en bij dat Latijn heb ik de bedenking dat het 'het mystieke' aspect van 'geloven' enkel maar kan versterken ...

Andro 14 januari 2008 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 3208522)
Geen slechte zet. Zijn afschuwlijke smoel jaagt toch enkel gelovigen weg van de kerk.

Dat hij zich dan maar vlug terug draaid.

Anna List 14 januari 2008 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 3208542)
Dat hij zich dan maar vlug terug draaid.

?

Buyck Ruben 14 januari 2008 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3208530)
²

en bij dat Latijn heb ik de bedenking dat het 'het mystieke' aspect van 'geloven' enkel maar kan versterken ...

Latijn is toch een taal die niet veel meer courant gebruikt word in Europa. Stel je voor dat ze overal in het Latijn zullen beginnen predikken, ik zeg nu maar wat in een kerkje in Heist-op-den-Berg:roll:.

netslet 14 januari 2008 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3208559)
Latijn is toch een taal die niet veel meer courant gebruikt word in Europa. Stel je voor dat ze overal in het Latijn zullen beginnen predikken, ik zeg nu maar wat in een kerkje in Heist-op-den-Berg:roll:.

In regio's waar daar geen vraag naar is, zal men dat hoogstwaarschijnlijk ook niet gaan doen. Of hooguit als een eenmalig experiment of pakweg een dienst per maand ofzo voor diegenen waarbij een mis in het latijn wel een meerwaarde biedt.

Ik zie het probleem eigenlijk niet echt: het is niet zo dat Latijn nu verplicht wordt, het is enkel de mogelijkheid ertoe die wordt aangeboden.

L. J. Brutus 14 januari 2008 15:46

Heerlijk! Binnekort opnieuw een investituurstrijd?

Anna List 14 januari 2008 15:48

Citaat:

prediken ?!
waar haal je het uit

dat Latijn is bestemd voor de delen van de rythus ... toch niet voor een preek of bijbellezing ?! (ik heb nog nooit een Latijnse mis meegemaakt, maar zo ver ken ik mijn geschiedenis toch nog wel hoor)

Jan van den Berghe 14 januari 2008 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3208439)
Allé het Vatikaan is goed bezig :sleeping:! We zien ze niet meer en verstaan ze niet meer, allé goed dan hé;-). Zo zullen de kerken nog sneller leeglopen, ze doen er alles aan om wereldvreemd te worden, kzou zeggen doe zo verder!

Als u niets afweet of begrijpt van liturgie en liturgische oriëntatie, is het beter dat u zwijgt.

De liturgische oriëntatie oost- of altaarwaarts is heel betekenisvol en is diepgeworteld in alle christelijke belijdenissen (en zelfs daarbuiten). De omkering van het altaar is heel recent en is een uiting gebleken van een verkeerd begrepen liturgisch aanvoelen.

Jan van den Berghe 14 januari 2008 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 3208495)

Inderdaad, bij het omgekeerde altaar wordt de priester een soort showfiguur die een animatie moet leiden, daar waar de priester altaargericht een "voorganger" in de echte betekenis wordt: hij leidt het volk in het gebed en in het offer. Ook symbolisch is het heel sterk: de priester is als Jezus die de kudde leidt naar de Vader.

Jan van den Berghe 14 januari 2008 16:11

Citaat:

U begrijpt het overduidelijk niet. In een Latijnse mis wordt helemaal niet in het Latijn gepredikt. Slechts de liturgische gebeden zijn er in het Latijn alsook eventueel de lezingen. De preek wordt, traditiegetrouw, in de volkstaal gehouden.

system 14 januari 2008 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3208630)
Als u niets afweet of begrijpt van liturgie en liturgische oriëntatie, is het beter dat u zwijgt.

De liturgische oriëntatie oost- of altaarwaarts is heel betekenisvol en is diepgeworteld in alle christelijke belijdenissen (en zelfs daarbuiten). De omkering van het altaar is heel recent en is een uiting gebleken van een verkeerd begrepen liturgisch aanvoelen.

Maar een vraag zou wel kunnen zijn: waarom staat het altaar nu eenmaal altijd in het oosten? Het is niet mijn bedoeling daar een uitgebreide discussie over te beginnen, maar ik stel toch de vraag. Meer niet.

Geert C 14 januari 2008 16:16

Wie kan het in feite schelen welke kant van zichzelf die de paus toonde tijdens een misviering waar vermoedelijk niemand van ons bij was?

Een dirigent staat toch ook met zijn rug naar het publiek? :-)

Geert C 14 januari 2008 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3208649)
Maar een vraag zou wel kunnen zijn: waarom staat het altaar nu eenmaal altijd in het oosten?

Oosten, zonsopgang, nieuw leven, hoop, verrijzenis. Denk ik toch. :?

Anna List 14 januari 2008 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3208657)
Oosten, zonsopgang, nieuw leven, hoop, verrijzenis. Denk ik toch. :?

wat een heidens natuurcentralisme, denk ik dan ?!

ik zou verwachten dat we tot t graf van Kristus bidden toch, niet ?

waah existentiële twijfel ! ;-)

Jan van den Berghe 14 januari 2008 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3208649)
Maar een vraag zou wel kunnen zijn: waarom staat het altaar nu eenmaal altijd in het oosten?

'n Altaar staat niet altijd naar het oosten; in verschillende Romeinse basilieken is de absis westwaarts gericht. Alleen is de meest voorkomende oriëntatie in oost als west de oostelijke. Hiermee verwijst men naar de rijke symboliek van de opkomende zon. Ook bij andere godsdiensten keert men zich trouwens naar het oosten. Oorspronkelijk baden de joden ook oostwaarts, maar zijn daar na de vernieting van Jeruzalem van afgestapt.

Jan van den Berghe 14 januari 2008 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3208661)
wat een heidens natuurcentralisme, denk ik dan ?!

ik zou verwachten dat we tot t graf van Kristus bidden toch, niet ?

waah existentiële twijfel ! ;-)

Jawel, er lijkt me niets op tegen te zijn sterke symbolen over te nemen. In plaats dat we echter de zon aanbidden, wordt de zon nu slechts een symbool voor iets hogers, nl. Jezus.

Anna List 14 januari 2008 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3208656)
Wie kan het in feite schelen welke kant van zichzelf die de paus toonde tijdens een misviering waar vermoedelijk niemand van ons bij was?

Een dirigent staat toch ook met zijn rug naar het publiek? :-)

de paus en Willy Claes, één strijd ! ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be