SirGalahad_ |
16 januari 2008 09:53 |
Hoe sommige politiemannen erover denken...
Dit is een artikel die ik op het net heb gevonden.
Citaat:
Ik ben zelf politieambtenaar van beroep, hoewel ik het tegenwoordig haast niet meer durf zeggen. Ik doet dit nu al meer dan tien jaar, en ik heb alles alleen nog maar zien verergeren.
Om meteen het meest elementaire maar eens duidelijk te maken: ik ben bij de politie gekomen om de mensen te helpen, niet om ze te kloten. Ik zit dan ook in de interventiediensten, maar verkeersovertredingen schrijven is daar ook een deeltaak van. Wij ondervinden inderdaad steeds meer dat de politie wordt gebruikt om de burger op elke mogelijke manier uit te melken, vermoedelijk om het gat in de begroting te dichten. Ik weiger echter me daarvoor te laten gebruiken. Als ik schrijf, dan is het echt omdat de overtreding frappant en/of gevaarlijk was, en anders schrijf ik niet. Je ze me dus bv. nooit iemand op de bon weten zetten omdat zijn parkeerticket 2 minuten verlopen is, of omdat hij met één wiel op het troittoir geparkeerd staat. De wet laat verbaliseren op dat moment absoluut toe, maar ik vind dat er ook nog zoiets als het menselijke aspect is.
Als er twee zaken zijn die ik steeds heb weten verergeren in de laatste tien jaar, dan is het wel de straffeloosheid van de criminaliteit en de almaar meer ontbreken van de zelfredzaamheid van de bevolking.