Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   Schoeppe spreekt duidelijke taal in La Libre, over hervorming en over kartel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100885)

De schoofzak 18 januari 2008 10:55

Schoeppe spreekt duidelijke taal in La Libre, over hervorming en over kartel

De kritikasters over het kartel, over de neo-tsjeven, over de ACW-invloeden, over het komende of niet-komende oktopus-akkoord ... moeten hier toch eens lezen wat Schuppe-zot (westvlaams voor kaartspel: schoppen boer) verklaart aan de Waalse lezers van La Libre B.

Voor 't gemak kleur ik hier en daar wat rood.

Die dingen in 't rood zijn hopelijk genoeg verstaanbaar voor wie niet heel vlot de taal van Voltaire kent ...

"L'Etat fédéral est en train de crever"
Martin Buxant et Vincent Rocour
Mis en ligne le 18/01/2008
- - - - - - - - - - -

Etienne Schouppe estime qu'une réforme institutionnelle est nécessaire pour soulager l'Etat fédéral.
Le président du CD & V pense qu'on aurait dû achever l'orange bleue 3 mois plus tôt.
Et annonce avoir renoué des contacts avec le CDH.

Johanna de Tessières

entretien

Le président du CD & V, Etienne Schouppe, livre son analyse de la situation politique.

Etes-vous optimiste sur les négociations Octopus ?

J'espère que nous pourrons aboutir. J'y crois. J'espère que tout le monde a compris qu'il faut passer d'un fédéralisme dispendieux et irresponsable �* un fédéralisme responsable. Si ce n'est pas le cas, si nous ne corrigeons pas les transferts entre l'Etat fédéral et les Communautés/Régions, la Belgique va devoir mettre la clé sus le paillasson. En 2008, la Flandre aura une dette zéro et quelque 2 milliards d'euros en trésorerie. Dans le même temps, l'Etat fédéral est en train de crever par manque de sous.

En Wallonie il n'y a pas de boni. Donc, les francophones disent : on n'accepte pas de compétences si on n'est pas certain de pouvoir les financer...

Mais �* quoi bon laisser des compétences �* l'Etat fédéral si l'Etat fédéral n'a pas les moyens pour les faire fonctionner ? On appauvrit la Belgique !

Mais la situation n'est pas la même en Flandre et en Wallonie...

C'est vrai. Et nous le savons. Nous, on dit que la solidarité interpersonnelle doit être maintenue. Mais on ne peut pas nier que nous sommes devant un problème : un tiers de la population habite en Wallonie et la richesse produite est moins d'un quart au niveau belge. On doit tout de même prendre des mesures spécifiques pour que cette Région progresse. On doit changer les règles, la Wallonie ne progresse plus.

Qu'est ce qui vous fait croire que votre discours sera mieux accepté aujourd'hui qu'il y a six mois ?

Deux raisons fondamentales. Primo, les partis politiques autour de la table ont ensemble une majorité des deux tiers. Secundo, en Wallonie - car c'est l�* qu'on doit secouer une bonne fois tout le monde - les partis politiques concernés sont tous l�*. Il faut absolument agir et prendre des mesures délicates et courageuses. Mais si on fait prendre ces mesures par un parti qui a un autre parti dans le dos, avec lequel la concurrence est forte �* très brève échéance, cela ne marchera pas.

Donc, on a mis beaucoup de temps �* s'en rendre compte ?

C'est évident, ça. On a perdu trois mois.

Le 23 mars, si les résultats sont insuffisants, le CD & V est-il prêt �* se retirer ?

Nous voulons aboutir �* un nouveau pacte communautaire. Si nous constatons que certains partis recommencent le jeu que nous avons connu pendant des mois, alors ça ne sert �* rien de s'amuser de la sorte. Soit, tout le monde est constructif, soit nous ne continuons pas ce jeu qui finit par nous ridiculiser.

Quels sont vos rapports avec Joëlle Milquet et avec le CDH ?

Soyons clairs : nous voulons renouer de bons contacts. Dans le passé, c'était naturel. Mais huit années d'opposition ont détricoté les liens. Nous restons une famille.

Vous avez renoué des contacts ?

Oui, heureusement. Des deux côtés nous sentons le besoin de nous concerter. On ne peut pas négliger des rapports entre des partis qui ont une même idée de la vie sociale et économique.

Le CDH est-il plus �* gauche que le CD & V ?

Vous vous posez la question. Nous en sommes persuadés.

Vous êtes issus des rangs de l'ACW - la "gauche" du CD & V. Vous revendiquez cette étiquette ?

Je me considère comme quelqu'un qui est �* la gauche du centre. Je fais partie de la Démocratie chrétienne. Mais le CD & V n'est soumis �* personne : nous écoutons l'ACW, les Classes moyennes, le Boerenbond et nous tentons de faire une synthèse.

Certains appellent de leurs voeux une grande réforme fiscale. Les finances de l'Etat fédéral permettent-elles cette réforme ?

Non. On doit diminuer la fiscalité sur les bas revenus. Il faut augmenter l'écart entre bas salaires et allocations de chômage.

Les partis francophones trouvent que le dialogue communautaire est déséquilibré : il faudrait prendre en compte toutes les exigences flamandes alors que les demandes francophones sont bonnes �* jeter �* la poubelle...

Quelles demandes francophones ?

L'instauration d'une assurance autonomie fédérale, qui couvre les personnes très âgées, par exemple...

Quoi ! La Flandre a créé son système d'assurance autonomie, parce que cela répond �* un besoin. Mais elle le finance elle-même. Les francophones eux veulent faire supporter cela par l'Etat fédéral alors que ce dernier est désargenté.

Donc, une assurance autonomie fédérale, c'est non ?

Je ne dis pas cela, non plus.

Autre demande francophone : l'élargissement de Bruxelles. Est-ce qu'on peut en discuter ?

Non.

C'est indiscutable ?

Oui. Nous confondons des pommes et des poires. Prenons un exemple par l'absurde. Si au niveau du Conseil européen, il y a un désaccord entre la France et l'Allemagne, vous n'imaginez quand même pas Angela Merkel dire : "Je cède sur votre demande, mais alors vous nous rendez l'Alsace". C'est ridicule. Du reste, je ne suis pas certain que ceux qui sont venus habiter dans la périphérie, avec les avantages fiscaux dont ils disposent, soient très désireux d'être rattachés �* Bruxelles. Nous avons eu tellement de mal �* délimiter la frontière linguistique fin des années 50 et début des années 60. De grâce, ne remettons pas cela en cause aujourd'hui.

Et la circonscription électorale unique, vous en pensez quoi ?

Personnellement, je ne pense pas que c'est la voie �* suivre. Mais on verra bien. Le problème, c'est de savoir comment vous allez attribuer des sièges. Si vous imposez un nombre d'élus flamands et francophones, cela ne sert plus �* rien. Cela ne va pas transférer un siège d'une communauté �* l'autre.

Vous êtes l�* pour rester �* la tête du CD & V ?

On verra bien au congrès en avril. Mais ne croyez pas que le président ad interim que je suis est affaibli dans la négociation. Mis �* part le Congrès, toutes les instances du parti se sont prononcées en ma faveur.

On ne vous dit pas fervent supporteur du cartel avec la N-VA ?

Ce n'est pas parce que nous avons conclu un mariage de raison que le mariage ne tient pas.
Toutes les tentatives pour nous désunir ont échoué. On roule en tandem : cela va plus vite et plus loin,

Cet article provient de http://www.lalibre.be

Anna List 18 januari 2008 11:00

ik lees daarin dat de CD&V bereid blijkt de financieringswet aan te passen.

financieringswet is nog het laatste objectief drukkingsmiddel, machtsmiddel dat Vlamingen in handen hebben tov de Belgische staat. De CD&V lijkt dat te willen prijsgeven ...

dit zou de ultieme redding betekenen van België

dat zou strategisch de stomste zet zijn sinds VHS in '99 het Waalse onderwijs zonder tegenprestatie uit de problemen haalde en zo ook zijn onderhandelingspositie opgaf ...

beter is niks te doen en België effectief failliet te laten gaan.

hoop dat BdW de reflex heeft van de financieringswet onaangeroerd te laten.

Jaani_Dushman 18 januari 2008 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3214880)
De kritikasters over het kartel, over de neo-tsjeven, over de ACW-invloeden, over het komende of niet-komende oktopus-akkoord ... moeten hier toch eens lezen wat Schuppe-zot (westvlaams voor kaartspel: schoppen boer) verklaart aan de Waalse lezers van La Libre B.

Maar dit hier baart mij meer zorgen:
Citaat:

J'y crois. J'espère que tout le monde a compris qu'il faut passer d'un fédéralisme dispendieux et irresponsable �* un fédéralisme responsable. Si ce n'est pas le cas, si nous ne corrigeons pas les transferts entre l'Etat fédéral et les Communautés/Régions, la Belgique va devoir mettre la clé sus le paillasson. En 2008, la Flandre aura une dette zéro et quelque 2 milliards d'euros en trésorerie. Dans le même temps, l'Etat fédéral est en train de crever par manque de sous.

Hoezo verantwoord federalisme?? Zou Etienne Schouppe de verslagen van zijn eigen partijcongressen eens willen nalezen? CD&V staat niet voor federalisme maar voor CONfederalisme. Of je het nu verbloemt met de term "verantwoord" zal er weinig aan veranderen.

Met de liquidatie van Vandeuzen als voorzitter, probeert de oude Belgische garde de macht terug te grijpen binnen de CD&V. Het is nog de vraag hoelang de jonge generatie het nog zal slikken dat sujets zoals Schouppe de partij terug in belgicistische richting willen sturen.

Hetgeen we dus lezen in dit artikel, is dat die staatshervorming er moet voor zorgen dat de federale staat terug leefbaar wordt, en financiële ademruimte kruigt. Dat zou absoluut de DOMSTE Vlaamse beslissing zijn, sinds de Vlamingen in 1988 accepteerden dat Brussel een derde gewest zou worden.

De federale staat ligt in puin. Ze kan de eindjes financiëel niet meer aan elkaar knopen, en het wordt steeds moeilijker om een volwaardige regering te vormen. Dit is dus het moment dat Vlaanderen op zijn strepen moet staan, en eindelijk zijn macht een laat voelen: het moeten niet de regio's zijn, die de federale terminale staat te hulp moeten schieten; het is de federale staat die eindelijk eens mag tonen welke meerwaarde zij nog biedt voor Vlaanderen, voor Wallonië, en voor de Duitstalige Gemeenschap.

Net als Anna, hou ik dus mijn hart vast voor het herbekijken van de financieringswet. En hoop ik dat De wever nog iets van druk kan zetten. Al ziet het er niet goed uit voor de N-VA en voor de jonge CD&V-garde.

100% VLAMING 18 januari 2008 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3214893)
Maar dit hier baart mij meer zorgen:Hoezo verantwoord federalisme?? Zou Etienne Schouppe de verslagen van zijn eigen partijcongressen eens willen nalezen? CD&V staat niet voor federalisme maar voor CONfederalisme. Of je het nu verbloemt met de term "verantwoord" zal er weinig aan veranderen.

Met de liquidatie van Vandeuzen als voorzitter, probeert de oude Belgische garde de macht terug te grijpen binnen de CD&V. Het is nog de vraag hoelang de jonge generatie het nog zal slikken dat sujets zoals Schouppe de partij terug in belgicistische richting willen sturen.

Hetgeen we dus lezen in dit artikel, is dat die staatshervorming er moet voor zorgen dat de federale staat terug leefbaar wordt, en financiële ademruimte kruigt. Dat zou absoluut de DOMSTE Vlaamse beslissing zijn, sinds de Vlamingen in 1988 accepteerden dat Brussel een derde gewest zou worden.

De federale staat ligt in puin. Ze kan de eindjes financiëel niet meer aan elkaar knopen, en het wordt steeds moeilijker om een volwaardige regering te vormen. Dit is dus het moment dat Vlaanderen op zijn strepen moet staan, en eindelijk zijn macht een laat voelen: het moeten niet de regio's zijn, die de federale terminale staat te hulp moeten schieten; het is de federale staat die eindelijk eens mag tonen welke meerwaarde zij nog biedt voor Vlaanderen, voor Wallonië, en voor de Duitstalige Gemeenschap.

Net als Anna, hou ik dus mijn hart vast voor het herbekijken van de financieringswet. En hoop ik dat De wever nog iets van druk kan zetten. Al ziet het er niet goed uit voor de N-VA en voor de jonge CD&V-garde.

Als je de verkiezingscampagne eens nagaat, heeft er geen enkele CD&V'er ooit gepleit voor confederalisme, alleszins geen kopstuk. Wel is er altijd gepleit voor een verantwoordelijk federalisme, het feit dat het zwaartepunt bij de deelstaten moet komen te liggen en homogene bevoegdheidspakketten.

In principe komt dit overeen met confederalisme, niet het pure confederalisme waarin 2 onafhankelijke staten een pakt sluiten maar noem het een "Belgisch confederalisme". (Hier moet alles anders zijn dan ergens anders.)

De schoofzak 18 januari 2008 11:34

Allez zeg, laat ons ernstig blijven.

Ge hebt daar weer ergens een halve zin gelezen, die ge uit zijn kontekst trekt, en waarover ge begint te lamenteren ...

Draait of keert het: Schuppe Zot zegt aan de Walen wat hun finansiële situatie is, en die is niet rooskleurig.
Hij steekt de draak met hen, door de absurde vergelijking van Merkel die de Alsace terug zou willen binnenrijven.
Hij zegt dat hij als ACW'er het kartel ziet als een verstandshuwelijk, en dat die tandem verder rijdt en sneller rijdt ....

Ik begin te denken dat jullie schrik hebben van jullie eigen schaduw ...

ps: en dan te bedenken dat Schuppe Zot eergisteren nog iets liet doorschermeren (trouwens nu ook in dit artikel), dat als ze met zijn voeten spelen, hij klaar is om nog voor Pasen eruit te stappen.
Goe weer aan de Zuid !!

Jazeker 18 januari 2008 11:38

Citaat:

Schouppe letterlijk:

"We hadden bij de laatste verkiezingen het ACW meer naar voor moeten schuiven en moeten dat in de toekomst zeker doen".

En nu gij.

Jaani_Dushman 18 januari 2008 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3214910)
Schuppe Zot zegt aan de Walen wat hun finansiële situatie is, en die is niet rooskleurig.
Hij steekt de draak met hen, door de absurde vergelijking van Merkel die de Alsace terug zou willen binnenrijven.

Hij moet niet kappen op de Walen. Dat leidt nergens toe, tenzij het geruststellen van een bepaald segment van bekrompen nationalisme dat enkel zijn vreugde vindt in het kappen op de andere.

Hij moet niet de draak steken met de Walen, hij moet de macht van de federale staat (en dus het hele establishment waar zij voor staat) inperken. En dat zie ik hem hier nergens doen. Hij is dus voor mij een zoveelste conservatieve belgicist die denkt Vlaamse stemmen binnen te halen door wat aan Walen-bashing te doen.

100% VLAMING 18 januari 2008 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3214920)
Hij moet niet kappen op de Walen. Dat leidt nergens toe, tenzij het geruststellen van een bepaald segment van bekrompen nationalisme dat enkel zijn vreugde vindt in het kappen op de andere.

Hij moet niet de draak steken met de Walen, hij moet de macht van de federale staat (en dus het hele establishment waar zij voor staat) inperken. En dat zie ik hem hier nergens doen. Hij is dus voor mij een zoveelste conservatieve belgicist die denkt Vlaamse stemmen binnen te halen door wat aan Walen-bashing te doen.

Door dat "Walen-bashing" en het nog Vlaamser opstellen gaat hij inderdaad nog meer stemmen winnen + een nog Vlaamsere opstelling wil zeggen dat ze helemaal niet meer terugkunnen naar het Belgicistische.

Ik zie het probleem niet eigelijk.

Jaani_Dushman 18 januari 2008 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING (Bericht 3214923)
Door dat "Walen-bashing" en het nog Vlaamser opstellen

Waar stelt hij zich Vlaams op? Anti-Waals, dat wel, maar Vlaams??

De schoofzak 18 januari 2008 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3214914)
Schouppe letterlijk:

"We hadden bij de laatste verkiezingen het ACW meer naar voor moeten schuiven en moeten dat in de toekomst zeker doen".

En nu gij.

Ik weet niet waar hij dat gezegd heeft, en ook niet in welke kontekst.

Vermoedelijk toch niet in de kontekst van de verkiezingsoverwinning en het sukses van de tandem die sneller en verder rijdt.

Mogelijks wel in een kontekst, zoals iedere stand van de tsjeven intern wel liefst ziet dat de eigen invloed benadrukt wordt. Het zou trouwens nogal tegennatuurlijk zijn om zoiets niet te vinden.

maarte 18 januari 2008 12:44

De CD&V die de federale staat wil versterken, waar heb ik dat nog gehoord?

Anna List 18 januari 2008 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3214973)
Ik weet niet waar hij dat gezegd heeft, en ook niet in welke kontekst.

Vermoedelijk toch niet in de kontekst van de verkiezingsoverwinning en het sukses van de tandem die sneller en verder rijdt.

Mogelijks wel in een kontekst, zoals iedere stand van de tsjeven intern wel liefst ziet dat de eigen invloed benadrukt wordt. Het zou trouwens nogal tegennatuurlijk zijn om zoiets niet te vinden.

ik weet niet hoe het met u gesteld is, maar ik houd niet van politici die hun redevoering (of zelfs hun principes ?) aanpassen al naargelang het publiek waar ze voor staan of de journalist die ze voor zich hebben ... zulke politici vind ik ronduit ONBETROUWBAAR ...

maarte 18 januari 2008 12:50

Die grote staatshervorming moet er dus niet komen om de gewesten meer autonomie te geven. Nee, ze moet er komen om de federale staat te helpen door ze meer geld te geven.

Je kar 180 graden draaien heet zoiets

De schoofzak 18 januari 2008 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3214978)
ik weet niet hoe het met u gesteld is, maar ik houd niet van politici die hun redevoering (of zelfs hun principes ?) aanpassen al naargelang het publiek waar ze voor staan of de journalist die ze voor zich hebben ... zulke politici vind ik ronduit ONBETROUWBAAR ...

Tracht eens te voorspellen wat de demokratische kandidaat die het uiteindelijk zal halen in de VS zal zeggen in zijn eerste spietjs aan alle supporters van de demokratische partij;
en wat zijn evenknie van de republikeinen zal zeggen;
en wat de uiteindelijke president zal zeggen?

Als ge niet genuanseerd kunt denken, dan beperkt ge u beter tot supporteren van een voetbalploeg.

De schoofzak 18 januari 2008 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3214986)
Die grote staatshervorming moet er dus niet komen om de gewesten meer autonomie te geven. Nee, ze moet er komen om de federale staat te helpen door ze meer geld te geven.

Je kar 180 graden draaien heet zoiets

Hoe kom je aan die konklusie?
Waarom niet: "aanvaard bepaalde overdrachten van bevoegdheden, want aan die behoeften, waar ze nu zitten, kan toch niet tegemoet gekomen worden."

Mocht jij gelijk hebben, dan was het kartel toch opgeblazen geweest in de tweede helft van juni vorig jaar !!

maarte 18 januari 2008 13:17

Omdat het in de kranten staat: 'de federale staat bloedt dood door een gebrek aan geld'

Kartel opgeblazen?
'Wij stappen niet in een regering voor dat een grote staatshervorming is gerealiseerd'
Meer moet ik daar niet meer aan toevoegen zeker. De geloofwaardigheid van het kartel krijgt alweer een knauw voor zover ze nog geloofwaardigheid over heeft.

Anna List 18 januari 2008 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3215018)
Tracht eens te voorspellen wat de demokratische kandidaat die het uiteindelijk zal halen in de VS zal zeggen in zijn eerste spietjs aan alle supporters van de demokratische partij;
en wat zijn evenknie van de republikeinen zal zeggen;
en wat de uiteindelijke president zal zeggen?

Als ge niet genuanseerd kunt denken, dan beperkt ge u beter tot supporteren van een voetbalploeg.

het gaat niet over nuance, het gaat er net over (naar Belgische gewoonte mag ik wel zeggen) teksten te fabriceren die tegengesteld kunnen uitgelegd worden aan een NL en een FR publiek !

dat is geen nuancedenken, dat is oplichting en verkrachting van de democratie, puur om aan de macht te komen/te blijven

een politicus dient een project voor te stellen, een ideaal, en daarvoor te gaan. Leterme en Dewever deden dit, met het gekende gevolg. nu 'kazak draaien' en een België versterkende staatshervorming realiseren is je reinste OPLICHTING

Jaani_Dushman 18 januari 2008 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3215024)
Hoe kom je aan die konklusie?
Waarom niet: "aanvaard bepaalde overdrachten van bevoegdheden, want aan die behoeften, waar ze nu zitten, kan toch niet tegemoet gekomen worden."

Mocht jij gelijk hebben, dan was het kartel toch opgeblazen geweest in de tweede helft van juni vorig jaar !!

In de tweede helft van juni vorig jaar had Laken haar pion nog niet geparachuteerd aan de top van de CD&V, en zaten ze nog met die "lastige" opperrups.

boerenverstand 18 januari 2008 13:46

Schouppe srpeekt straffe taal , maar dat is altijd naar de buitenwereld.
In de feiten heb ik eigenlijk nog niet veel gezien op uitzondering van de stemming BHV.
Maar dat zal ook wel weggemasseerd worden, vrees ik.

De schoofzak 18 januari 2008 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3215048)
het gaat niet over nuance, het gaat er net over (naar Belgische gewoonte mag ik wel zeggen) teksten te fabriceren die tegengesteld kunnen uitgelegd worden aan een NL en een FR publiek !

dat is geen nuancedenken, dat is oplichting en verkrachting van de democratie, puur om aan de macht te komen/te blijven

een politicus dient een project voor te stellen, een ideaal, en daarvoor te gaan. Leterme en Dewever deden dit, met het gekende gevolg. nu 'kazak draaien' en een België versterkende staatshervorming realiseren is je reinste OPLICHTING

Wat die oude B. gewoonte betreft, heb je natuurlijk volledig gelijk. Toch mag je niet zeggen dat dat verkrachting was van de demokratie, want "ze" werden toch iedere keer (her)verkozen. Spijtig. De Vlaming had veel eer en veel meer Vlaams moeten stemmen. Meest te wijten was onze toenmalige elite !!

Wat betreft "het projekt Leterme en De Wever" raad ik je toch aan om goed het verschil te blijven voor ogen houden tussen hun projekt en dat van het Blok. Als je dat verschil begrijpen zult, dan gaan we verder klappen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be