Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Er is hoop! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100913)

Buyck Ruben 18 januari 2008 23:16

Er is hoop!
 
Toyota heeft op de North American International Auto Show 2008 in Detroit bekendgemaakt in 2010 te beginnen met de verkoop van 'plug-in' hybrideauto's met lithium-ionbatterijen aan fleetowners in de Verenigde Staten en daarbuiten. Met dit doel onderzoekt de autofabrikant samen met de Matsushita Group momenteel de haalbaarheid van de massaproductie van lithium-ionbatterijen, door hun joint-venture-onderneming Panasonic EV Energy Co.

De bekendmaking betekent een nieuwe stap op weg naar de popularisering van plug-in hybrideauto's, na de start van de tests op de openbare weg in 2007 van plug-in hybrideauto's van Toyota, uitgerust met nikkelmetaalhydridebatterijen in Japan, de VS en Europa'.



Eerder liet Toyota weten voor de komende generatie Prius, die in 2009 op de weg verschijnt, nog vast te houden aan de huidige batterijen met NiMH-technologie na de overstap op de efficiëntere lithium-ion techniek serieus te hebben overwogen voor dit hybride 'volumemodel'.

Bron: Toyota Motor Corporation, Autokompas.nl



Ook Volvo springt op de kar.



Voor mensen met voldoende alternatieve energie thuis zeer interessant!
links:
http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=22199

Vlaamse hybride bus op waterstof is wereldprimeur...
http://www.delijn.be/u_bent/pers/per...terstofbus.htm

Dit dit er allemaal zo snel mogelijk komt! Geen lawaaierige toestanden meer voor bewoners is steden, geen stank, geen vervuiling of roet die zich afzet op gebouwen, geen schadelijke uistoot meer, kansen op longkankers en aanverwanten kan verkleint worden, misschien goedkoper rijden. Toch veel meer voordelen in het verschiet dan nu.

Tavek 18 januari 2008 23:23

Leuk, zeker als je weet dat electrische motoren bijna onverslaanbaar zijn kwa acceleratie.

Buyck Ruben 18 januari 2008 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3215782)
Leuk, zeker als je weet dat electrische motoren bijna onverslaanbaar zijn kwa acceleratie.

Ik ben zowat een beetje aan het doordenken. Iedereen zegt dat het leven duur word. Maar moest de staat nu eens investeren in passif-house (zeer lage energiewoningen) met zeer veel hernieuwbare energie! Met zo'n woningen heb je soms stroom over omdat die gebouwen geen klassieke verwarming nodig hebben zou je die overschot aan stroom kunnen gebruiken om u auto op te laden. De staat zou beter de normen nog verstrengen en meer en beter investeren in de bouw van zo'n woningen! De meerkost van die woningen is nog altijd 30%, maar als de staat kan bijpassen pak nu 15%. Dan slaan we twee vliegen in één klap, zowel het vervoer en het woonbeleid. Ik denk dat we zelf de 2°de fase van de Kyoto van 2012 zelf verre overtreffen en reductie's op lange termijn van meer of 50% kunnen behalen! Energiezuinige bedrijfsgebouwen kunnen ook in die trend hierboven beschreven de lijn volgen. Jammer dat de staat via bureaucratische regels om de procedure te volgen een dik dossier moeten doorlopen om een vergunning te krijgen het duurt een hele tijd. Veréénvoudigen die boel en fiscaal gevoelig stimuleren door BTW erop te verlagen of andere voordelen te geven.



een toonvoorbeeld is Nike...

Nike: ‘Het eerste Belgische bedrijf dat volledig op windenergie werkt’

Het Nike Customer Service Center in Laakdal is een verdeelcentrum van Nike-sportartikelen. Van daaruit verschepen de 1300 personeelsleden Nike-schoenen en kleding naar 55 Europese landen, het Midden Oosten en Afrika. Meer dan 90% van het inkomende vrachtverkeer gebeurt via het Albertkanaal. Op die manier houdt Nike op jaarbasis 8000 trucks van de weg.


Nike besteedt ook veel aandacht aan hun energieverbruik. Zo heeft Nike een overeenkomst gesloten met het World Wildlife Fund (WWF) om de CO2-uitstoot van het bedrijf te verminderen. In eerste instantie pakten ze de verlichting aan. Dertig procent van hun energiefactuur ging immers naar verlichting. Het resultaat is dat iedere werknemer het juiste lichtniveau heeft voor elke werksituatie. Overal installeerden ze recycleerbare PVC-vrije spaarlampen. De werknemers waren nauw betrokken bij het project en waren vrij om suggesties te doen. Uiteindelijk verbruikt Nike 1600 MWh minder per jaar. De ganse investering was bovendien na vier jaar terugbetaald.


Een ander, meer recent initiatief is de bouw van 6 windmolens. Die leveren genoeg stroom om de hele Nike-vestiging draaiende te houden. Daarmee is Nike het eerste Belgische bedrijf dat volledig op windenergie werkt. Nike baat het windmolenpark niet zelf uit, ze verhuurt alleen het terrein aan de Duitse firma Seeba die gespecialiseerd is in windmolenbouw. Seeba verkoopt de groene stroom aan het net en Nike koopt die groene stroom dan terug van het net. Met de huurprijs van de gronden die Nike krijgt van Seeba, kan Nike het prijsverschil compenseren.

Op het terrein van Nike is er ook een fitnesscentrum, een sporthal, een voetbal-, basket-, tennis- en beachvolleyterrein en een looppiste die de werknemers kunnen gebruiken. Partners en familie van de werknemers, medewerkers en scholen en tehuizen in de buurt kunnen ook meegenieten van de sportinfrastructuur.

er zijn nog bedrijven, maar nog veel te weinig die durven kiezen voor een radicaal ander beleid!

BRON: Milieurapport Vlaamse overheid 2006.

StevenNr1 18 januari 2008 23:55

Van waar gaat den elentrik voor die auto's komen?

Sjaax 19 januari 2008 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3215807)
Van waar gaat den elentrik voor die auto's komen?

Elektrische auto’s kunnen niet energie-efficiënt zijn. Bij elke omzetting van de ene soort ‘bruikbare’ energie in de andere treedt warmteverlies op. Eerst moet stroom worden geproduceerd om de accu’s op te laden, daarna moet de elektrische energie worden omgezet in kinetische. Bij elektrische auto’s komen dan nog eens de energiekosten voor de productie en de vervuiling van de accu’s.

Een mooier alternatief werd laatst breeduit in de kranten geplaatst: de luchtmotor. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=oSwlTqaM1oA.
Als het lukt dan hou je weliswaar nog steeds het extra warmteverlies, maar vermijd je een heleboel vervuiling.

Heftruck 19 januari 2008 00:53

Ah, oei, we gaan dus niet allemaal dood? Het einde der tijden is nog niet in zicht?

parcifal 19 januari 2008 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3215824)
Een mooier alternatief werd laatst breeduit in de kranten geplaatst: de luchtmotor. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=oSwlTqaM1oA.
Als het lukt dan hou je weliswaar nog steeds het extra warmteverlies, maar vermijd je een heleboel vervuiling.

Klopt, maar blijkbaar werkt de autosector nogal tegen om de luchtmotor gelanceerd te krijgen.

Hoe zou dat komen?

Tavek 19 januari 2008 12:15

Ik denk dat het gewoon een beter idee is om te stoppen met dagelijks de auto te gebruiken en dicht bij u werk te gaan wonen.

Nu, dat is heiligschennis voor de belg met zijn baksteen in de maag. Appartementen brrrrrr. We moeten met zijn allen in de suburbs wonen ver van ons werk, maar we hebben wel een tuin. En honderden euros aan kosten voor een auto. Ik ga liever met de fiets naar het werk en hou die euros voor leuke dingen.

Kilometerheffing for the win !

Ambiorix 19 januari 2008 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3215807)
Van waar gaat den elentrik voor die auto's komen?

kerncentrales!

en wachten natuurlijk vol spanning op kernfusie..

Ambiorix 19 januari 2008 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3215824)
Elektrische auto’s kunnen niet energie-efficiënt zijn. Bij elke omzetting van de ene soort ‘bruikbare’ energie in de andere treedt warmteverlies op. Eerst moet stroom worden geproduceerd om de accu’s op te laden, daarna moet de elektrische energie worden omgezet in kinetische. Bij elektrische auto’s komen dan nog eens de energiekosten voor de productie en de vervuiling van de accu’s.

Een mooier alternatief werd laatst breeduit in de kranten geplaatst: de luchtmotor. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=oSwlTqaM1oA.
Als het lukt dan hou je weliswaar nog steeds het extra warmteverlies, maar vermijd je een heleboel vervuiling.

Maar ze zijn toch schoonder dan de fossiele-brandstofauto's? En zijn niet afhankelijk van deze eindige energiebronnen..
Maar idd, het alternatief wat gij aanbrengt heb ik met veel interesse bekeken, ziet er "sjiek" uit!

StevenNr1 19 januari 2008 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 3216183)
En zijn niet afhankelijk van deze eindige energiebronnen..

Vanwaar denkt u dat uranium gaat blijven komen?

StevenNr1 19 januari 2008 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3216063)
Nu, dat is heiligschennis voor de belg met zijn baksteen in de maag. Appartementen brrrrrr. We moeten met zijn allen in de suburbs wonen ver van ons werk, maar we hebben wel een tuin. En honderden euros aan kosten voor een auto. Ik ga liever met de fiets naar het werk en hou die euros voor leuke dingen.

Ge kunt ook gerust een tuin hebben en met de fiets of het openbaar vervoer naar uw werk gaan, toch?

Ambiorix 19 januari 2008 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3216185)
Vanwaar denkt u dat uranium gaat blijven komen?

idd ook eindig natuurlijk, maar die voorraden zijn groter, minder afhankelijk van geopolitiek, en volgens mij zijn er ook alternatieven voor uranium.

StevenNr1 19 januari 2008 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 3216200)
idd ook eindig natuurlijk, maar die voorraden zijn groter

Dat zou kunnen maar voor hoelang zijn ze nog op een verantwoorde (niet te vervuilende manier*) te winnen?
Citaat:

minder afhankelijk van geopolitiek
Boh, ik denk niet dat het toevallig is dat er in de regio van de grote meren zoveel geweld en politieke instabiliteit is de laatste jaren.
Citaat:

en volgens mij zijn er ook alternatieven voor uranium.
Aah, kan zijn, ben er niet echt in thuis?


*Het is ook nog maar de vraag in hoeverre de uraniumwinning nu al niet catastrofaal is voor mens en omgeving nabij de mijnen.

Tavek 19 januari 2008 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3216187)
Ge kunt ook gerust een tuin hebben en met de fiets of het openbaar vervoer naar uw werk gaan, toch?

ja, maar das niet evident voor iedereen.

Tavek 19 januari 2008 14:18

tritium gewonnen uit lithium jongens ;)

Zit zelfs in iedere liter water een beetje tritium.

kelt 19 januari 2008 15:20

Zowat 10 jaar geleden ,na bijna 100 jaar werken aan elektrische auto's leek het wel of "de electrische auto" niet doorslaggevend zou zijn.De batterijen bleven te zwaar en te langzaam op te laden.....

Nu kunnen accu's gewoon binnen enkele uurtjes (bvb op nachttarief) opgeladen worden,is de aktieradius van elektrische wagens in "gemixed" verkeer vlot over de 300 kilometer ....

De prijs zal de marktwerking moeten volgen en het is me geheel onduidelijk of we mogen verwachten of die accu's zowat 10 jaar zullen meegaan :?


Niettemin,een indrukwekkende sprong voorwaarts voor de elektrische wagens,het begint me uiterst aantrekkelijk voor te komen (mijn huidig dieselwagentje moet echter nog 6 jaar mee!)

kelt 19 januari 2008 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3216063)
Ik denk dat het gewoon een beter idee is om te stoppen met dagelijks de auto te gebruiken en dicht bij u werk te gaan wonen.

Nu, dat is heiligschennis voor de belg met zijn baksteen in de maag. Appartementen brrrrrr. We moeten met zijn allen in de suburbs wonen ver van ons werk, maar we hebben wel een tuin. En honderden euros aan kosten voor een auto. Ik ga liever met de fiets naar het werk en hou die euros voor leuke dingen.

Kilometerheffing for the win !

ook juist......

die houding heeft ervoor gezorgt dat mijn wagen verleden jaar niet eens in de garage geweest is voor onderhoud (tot afgrijzen van de arme man natuurlijk) ;-)


Maar inderdaad,nu begint ik me af te vragen waarvoor ik persé dat ding van 4 meter lang nog nodig heb ,zou een gehalveerde versie niet voldoende zijn :?

Buyck Ruben 19 januari 2008 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3215807)
Van waar gaat den elentrik voor die auto's komen?

Liefst hernieuwbare energie...van de woningen zelf en anders van externe groene stroomleveranciers. Al weet ik dat het een radicale omslag vraagt.

Buyck Ruben 19 januari 2008 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3215838)
Ah, oei, we gaan dus niet allemaal dood? Het einde der tijden is nog niet in zicht?

Heb ik nooit gezegd wel zal het energievraagstuk in de toekomst alleen nog meer spanningen teweeg brengen. Tussen de pro en de contra's.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be