Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Euthanasie waarom en wanneer? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=100971)

Buyck Ruben 20 januari 2008 21:10

Euthanasie waarom en wanneer?

Wanneer kan men beslissen een punt te zetten achter zijn leven? Deze discussie is zeer complex en gevoelige materie. Bij mij gaat de vraag erom hoe kan je het lijden van een uitzichtloze situatie optimaal laten verlopen. Bestaad ideale levensbeeïndiging op momenten waarvan je zegt dit is niet meer levenswaardig.

praha 20 januari 2008 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3218509)
Wanneer kan men beslissen een punt te zetten achter zijn leven?

voor mijn part steeds (dus dat gaat wel net ietske verder).... al betekent dit uiteraard een ontzettende belasting voor justitie

Citaat:

Deze discussie is zeer complex en gevoelige materie. Bij mij gaat de vraag erom hoe kan je het lijden van een uitzichtloze situatie optimaal laten verlopen.
dat is eerder pallieatieve zorgen toedienen

Citaat:

Bestaad ideale levensbeeïndiging op momenten waarvan je zegt dit is niet meer levenswaardig.
ik begrijp je vraag niet....
wat bedoel je met precies ideale levensbeëindiging ?
bedoel je daarmee welke criteria in acht genomen moeten worden ten einde te kunnen stellen dat die levensbeëindiging op net precies de ideale moment kwam ?
of bedoel je daarmee hoe die best zou verlopen ?

Bolsjewiek 20 januari 2008 22:24

Als de patiënt erom vraagt of als de patiënt in leven gehouden moet worden na hersendood te zijn of als de patiënt vreslijke pijnen leidt in een uitzichtloze situatie.
Dan zijn al drie situaties die ik me nu kan bedenken.

StevenNr1 20 januari 2008 22:24

Van mij mag iedereen zichzelf de dood injagen wanneer ie wil, wel liefst zonder de maatschappij te choqueren (tenzij het een protest is tegen verwaarlozing (gebrek aan palliatieve zorg, gebrek aan aandacht voor psychische problemen, gebrek aan drugsbehandeling (als daar naar wordt gevraagd), gebrek aan socio-economische gelijkheid, gebrek aan tolerantie, ...))

praha 21 januari 2008 01:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3218633)
Als de patiënt erom vraagt of als de patiënt in leven gehouden moet worden na hersendood te zijn of als de patiënt vreslijke pijnen leidt in een uitzichtloze situatie.
Dan zijn al drie situaties die ik me nu kan bedenken.

?
meestal krijg je dan wel een telefoontje om je te informeren dat de patiënt jammer genoeg overleden is

praha 21 januari 2008 01:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3218635)
Van mij mag iedereen zichzelf de dood injagen wanneer ie wil, wel liefst zonder de maatschappij te choqueren (tenzij het een protest is tegen verwaarlozing (gebrek aan palliatieve zorg, gebrek aan aandacht voor psychische problemen, gebrek aan drugsbehandeling (als daar naar wordt gevraagd), gebrek aan socio-economische gelijkheid, gebrek aan tolerantie, ...))

voor mij ook ...
alleen zit ge dan met een bizar ietske opgeschept
van zodra dat 'zelfmoord' legitiem is begint het al met een naamsverandering...
komt daarbij dat het naast natuurlijke doodsoorzaak een gangbaar feit wordt
dus dokter komt langs en die zegt : natuurlijke dood of geen natuurlijke dood ( mogelijk door zelfmoord weet ik veel ) : papierke en klaar is kees

Buyck Ruben 21 januari 2008 18:29

[quote=praha;3218552]voor mijn part steeds (dus dat gaat wel net ietske verder).... al betekent dit uiteraard een ontzettende belasting voor justitie

dat is eerder pallieatieve zorgen toedienen

ik begrijp je vraag niet....
wat bedoel je met precies ideale levensbeëindiging ?
bedoel je daarmee welke criteria in acht genomen moeten worden ten einde te kunnen stellen dat die levensbeëindiging op net precies de ideale moment kwam ?
of bedoel je daarmee hoe die best zou verlopen ?[/
QUOTE]

Wanneer het lijden van de patiënt niet meer aan te zien is (gruwelijk lijden) maar ze is nog zich nog bewust en ze vraagt aan de dokter om haar leven vervroegt te beïndigen. Dan mag de dokter dat niet alleen doen. Daar beslist de een etische comissie over in samenspraak met de betrokken familie. Dus eigenlijk kan de patiënt op zichzelf moeilijk euthansie aanvragen.

duveltje382 21 januari 2008 18:34

In deze tijd met de erg goede paliatieve zorgen vind ik euthanasie totaal overbodig,vele kennen deze speciale zorgen totaal niet

Buyck Ruben 21 januari 2008 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3218635)

De liberalen wilden dit versoepelen (regelingen i.v.m levensbeïndiging), maar dit stuitte op hevig verzet van conservatieven en christenen in het parlement. Die dat beschouwden als moord en mensonwaardig en oneerbiedig. De kerk stelt dat iedere vorm van menselijk leven dient gerespecteerd te worden.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand in een lange coma ligt (en je zou denken die is ten dode opgeschreven alle hoop is opgegeven) maar na enkele maanden of weken ontwaakt hij!

Ik ken zo iemand (nonkel), ze hadden hem afgeschreven en het sacrament toegendient en wachtten tot hij ging sterven. Na een week of 2 ontwaatke plotsklaps uit zijn coma. Nu loopt en functioneerd hij normaal mits een grondige revalidatie die maanden duurde! Dus je kan zien hoe het soms afloopt, voor hetzelfde geld kon euthanasie gepleegt worden! Dus met versoepelen moet je vrij opletten. De relatie patiënt en dokter moet zeker een voowaarde zijn om beslingen te kunnen nemen!

Buyck Ruben 21 januari 2008 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3219795)
In deze tijd met de erg goede paliatieve zorgen vind ik euthanasie totaal overbodig,vele kennen deze speciale zorgen totaal niet

Idd, dat is zeer goed geëvolueerd!

StevenNr1 21 januari 2008 19:27

Ik zeg toch duidelijk "Van mij mag iedereen zichzelf de dood injagen wanneer ie wil", dit veronderstelt dus een bewuste beslissing. Ik pleit dus zeker niet voor het afmaken van comapatiënten of mensen op de palliatieve (hier mag trouwens ook veel meer in geïnvesteerd worden zoals ik al aangaf.) Werken met een wilsbeschikking kan volgens mij ook niet omdat iemand nooit op voorhand kan de precieze situatie waarin hij dood wenst te zijn, kan aangeven. Over de leeftijdsgrens van dat eerder aangehaalde 'bewust kunnen beslissen', wil ik nog wel discussiëren maar ik denk dat het daar gewoon best is om een soort commissie te laten oordelen over het besef van een kind omtrent de dood en ons daarop te basseren om een bewuste beslissing mogelijk te achten.

StevenNr1 21 januari 2008 19:29

Opmerking die je misschien nog zou kan maken: in hoeverre is een geesteszieke iemand die vrij, bewust kan beslissen maar ik weet niet of dat echt een relevante discussie is.

L. J. Brutus 21 januari 2008 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3219909)
Opmerking die je misschien nog zou kan maken: in hoeverre is een geesteszieke iemand die vrij, bewust kan beslissen maar ik weet niet of dat echt een relevante discussie is.

Wie weet bestaan geesteszieken helemaal niet? Wie weet?

duveltje382 21 januari 2008 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3219808)
Idd, dat is zeer goed geëvolueerd!

Ik zit zelf in een supportgroep rond paliatieve zorgen,ik weet hoe gedreven deze mensen zijn,paliatieve zorgen zijn bestemd voor deze mensen die nog maar 3 maand te leven hebben

lombas 21 januari 2008 19:52

Bij uitdrukkelijke bepaling van de persoon zelf, ja; bij het ontbreken ervan, duidelijk neen.

Familie, omstaanders of derden hebben daar niet in mee te beslissen indien de persoon in de onmogelijkheid is dat te doen en geen uitdrukkelijke bepaling meegegeven heeft.

lombas 21 januari 2008 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3219920)
Ik zit zelf in een supportgroep rond paliatieve zorgen,ik weet hoe gedreven deze mensen zijn,paliatieve zorgen zijn bestemd voor deze mensen die nog maar 3 maand te leven hebben

Het is niet omdat de verkopers van een klerenwinkel enorm gedreven zijn, dat ik er mijn kleren moet kopen.

duveltje382 21 januari 2008 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3219953)
Het is niet omdat de verkopers van een klerenwinkel enorm gedreven zijn, dat ik er mijn kleren moet kopen.

Als je stervende bent zal je wat blij zijn met deze zorgen die hoofdzakelijk bestaan uit pijnbestrijding

lombas 21 januari 2008 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3219963)
Als je stervende bent zal je wat blij zijn met deze zorgen die hoofdzakelijk bestaan uit pijnbestrijding

Als ik stervende ben, mogen ze mij gerust laten sterven. Geen infusen, langdurige morfine of dergelijke voor mij.

Dat heb ik allemaal vriendelijk bepaald.

praha 21 januari 2008 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben (Bericht 3219783)
Wanneer het lijden van de patiënt niet meer aan te zien is (gruwelijk lijden) maar ze is nog zich nog bewust en ze vraagt aan de dokter om haar leven vervroegt te beïndigen. Dan mag de dokter dat niet alleen doen. Daar beslist de een etische comissie over in samenspraak met de betrokken familie. Dus eigenlijk kan de patiënt op zichzelf moeilijk euthansie aanvragen.

'k peins dat ge dan niet weet hoe dat precies zit (of mischien ben ik het wel ? )
de familie heeft er alvast niets mee te maken als de vraag uitdrukkelijk komt van de patiënt zelve, alleen... en zover ik het weet en dit nog niet zou veranderd zijn, moest de patiënt dat zo uitdrukkelijk op papier gezet hebben alvorens die periode aanbrak : dat om misbruiken te vermijden

dat is in principe per definitie euthanasie : het is op vraag van de patiënt dat er einde wordt gesteld aan een uitzichtloze situatie
men vewart dat nogal makkelijk met een levensbe[eindiging of een latent laten sterven op vraag van de familie : dat is in principe nog steeds moord

duveltje382 21 januari 2008 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3219967)
Als ik stervende ben, mogen ze mij gerust laten sterven. Geen infusen, langdurige morfine of dergelijke voor mij.

Dat heb ik allemaal vriendelijk bepaald.

Lombas weet jij wat pijn is eigenlijk,ik denk het niet,maar ik ben wel zeker als de tijd er is dat ook jij voor deze zorgen zou kiezen ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be