Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De Nederlandse revolutie samen vieren? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101024)

I amsterdam 22 januari 2008 13:00

De Nederlandse revolutie samen vieren?

Dit jaar is het 440 jaar geleden dat de Nederlandse opstand/revolutie is begonnen.
Wat vinden jullie van het idee om dit samen(Nederland-Vlaanderen) te vieren.
Vooral ook omdat Antwerpen zo'n belangrijke rol hierin heeft gespeeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tachtigjarige_Oorlog

Derk de Tweede 22 januari 2008 13:06

En Gent, Brussel en Aalst.
Amsterdam heft trouwens niet zo'n leuke rol gespeeld in die revolutie.

I amsterdam 22 januari 2008 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3220982)

Hoe bedoel je?

I amsterdam 22 januari 2008 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3220982)

Voorzover ik weet was de opstand begonnen in Antwerpen en niet in Brussel.

http://www.ned.univie.ac.at/publicat.../nl/gesch3.htm

liberalist_NL 22 januari 2008 17:38

Ik doe niet aan folklore. :-D

Burry 22 januari 2008 19:13

Het lijkt me een leuk idee. Maar om zoiets uit de grond te stampen zal er toch iets of iemand anders moeten achterstaan dan enkele forumleden hier.

Hertog van Gelre 22 januari 2008 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 3221568)
Het lijkt me een leuk idee. Maar om zoiets uit de grond te stampen zal er toch iets of iemand anders moeten achterstaan dan enkele forumleden hier.

Misschien iets om onder de aandacht te brengen bij het grote publiek via de BG? Agendapuntje voor volgende vergadering?

Burry 22 januari 2008 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 3221633)
Misschien iets om onder de aandacht te brengen bij het grote publiek via de BG? Agendapuntje voor volgende vergadering?

Wat mij betreft maak je daar zeker een agendapunt van.
Maar zijn we al niet veel te laat? Als er al iets rond 1568 moet gebeuren van grote media-aandacht/festiviteiten dan zijn de organisaties daar al een tijdje mee bezig, niet? Dus ik vrees dat dit aan onze cultuur-elite voorbijgaat.

Al mogen er voor mij in juni dit jaar wel enkele edele koppen rollen in Brussel ;-)

Eigenlijk zou dit een jaar moeten worden waarin de onbekende burger wat graantjes geschiedenis kunen meepikken, want daar zit veel van onze cultuur in. En wie weet onze toekomst...

Misschien moeten we minister Frans Timmermans aanspreken, had hij het niet over gemeenschappelijke festiviteiten?

Hertog van Gelre 22 januari 2008 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 3221656)
Misschien moeten we minister Frans Timmermans aanspreken, had hij het niet over gemeenschappelijke festiviteiten?

Inderdaad, over Hudson die namens de VOC Nieuw Nederland (Nova Belgica) stichtte. Alleen...Vlaanderen hoorde toen net een paar jaar niet meer bij Nederland.

Burry 22 januari 2008 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 3221680)
Inderdaad, over Hudson die namens de VOC Nieuw Nederland (Nova Belgica) stichtte. Alleen...Vlaanderen hoorde toen net een paar jaar niet meer bij Nederland.

Da's waar, maar een groot deel van de 'kolonisten' waren Walen. Toen al namen ze graag grond in :-)

I amsterdam 22 januari 2008 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 3221568)

Onze beide ministers van cultuur natuurlijk.
Als je een onderscheiding krijgt, moet je toch ook iets presteren.

Adam Smith 22 januari 2008 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3221121)
Hoe bedoel je?

Dat Amsterdam, als handelsstad in opkomst, erg opportunistisch is geweest. Ofwel (relatief) lang wachten met het aansluiten bij de opstand. (Het mocht eens mislukken, slecht voor zaken, hé;-))

lombas 22 januari 2008 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3220976)
Dit jaar is het 440 jaar geleden dat de Nederlandse opstand/revolutie is begonnen.
Wat vinden jullie van het idee om dit samen(Nederland-Vlaanderen) te vieren.
Vooral ook omdat Antwerpen zo'n belangrijke rol hierin heeft gespeeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tachtigjarige_Oorlog

Het wordt fel betwist dat "de opstand" in 1568 begon. Het wordt zelfs fel betwist of men van "een opstand" kan spreken.

Ik ben de eerste om dit te steunen.

Uit mijn bachelorthesis bijvoorbeeld:

Er moet echter een tweede, meer uitvoerige brief komen van het Herentals’ bestuur voor er reactie komt. Die brief, gedateerd op 12 februari 1575, straalt meer pathos uit dan de vorige. Zo wezen de wethouders op het feit dat “ladicte ville troix fois at esté mise par l’infortune en cendres,” waardoor de “inhabitans d’icelle souffertz grandz et excessifz dépens.” De stad had troepen de kost gegeven “sans en estre recompensé.” Kortom, om de conclusie van hun brief van oktober te hernemen: “(…) la dicte ville est devenue �* pauvre estat.” Eveneens koos men voor een nieuw element door aan te brengen dat de inwoners van de stad altijd “bons zélateurs et subjectz de Sa Majesté” waren geweest (...).

;-)

Jaani_Dushman 23 januari 2008 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3222053)
Het wordt fel betwist dat "de opstand" in 1568 begon. Het wordt zelfs fel betwist of men van "een opstand" kan spreken.

Ik ben de eerste om dit te steunen.

Uit mijn bachelorthesis bijvoorbeeld:

Er moet echter een tweede, meer uitvoerige brief komen van het Herentals’ bestuur voor er reactie komt. Die brief, gedateerd op 12 februari 1575, straalt meer pathos uit dan de vorige. Zo wezen de wethouders op het feit dat “ladicte ville troix fois at esté mise par l’infortune en cendres,” waardoor de “inhabitans d’icelle souffertz grandz et excessifz dépens.” De stad had troepen de kost gegeven “sans en estre recompensé.” Kortom, om de conclusie van hun brief van oktober te hernemen: “(…) la dicte ville est devenue �* pauvre estat.” Eveneens koos men voor een nieuw element door aan te brengen dat de inwoners van de stad altijd “bons zélateurs et subjectz de Sa Majesté” waren geweest (...).

;-)

Doe je dan binnen 7 jaar mee met de viering van 440 jaar Nederlandse opstand?

lombas 23 januari 2008 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3222079)
Doe je dan binnen 7 jaar mee met de viering van 440 jaar Nederlandse opstand?

Evenmin. Ik probeer zulk anachronistisch denken tegen te gaan.

Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om 1572 te nemen. Voor duidelijke redenen.

Jaani_Dushman 23 januari 2008 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3222088)
Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om 1572 te nemen. Voor duidelijke redenen.

De Eerste Vrije Statenvergadering?

lombas 23 januari 2008 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3222103)
De Eerste Vrije Statenvergadering?

Zoiets, samen met de duidelijke profilering van Willem van Oranje als (oh - dankzij Orange toevallig soevereine) rivaal van Filips.

Dat is duidelijker dan "de opstand". Want een hele boel pipo's die hakten en slasjten op Roomsjesesse troepjes dat het niet schoon meer was, bleven de Filips-mantra afdreunen.

Jaani_Dushman 23 januari 2008 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3222110)
Zoiets, samen met de duidelijke profilering van Willem van Oranje als (oh - dankzij Orange toevallig soevereine) rivaal van Filips.

Dat is duidelijker dan "de opstand". Want een hele boel pipo's die hakten en slasjten op Roomsjesesse troepjes dat het niet schoon meer was, bleven de Filips-mantra afdreunen.

Dus binnen 4 jaar mogen we je daar op de feestelijkheden begroeten?

lombas 23 januari 2008 01:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3222136)

Euh, als er drank of lekker eten is, mag je me nu al begroeten.

Past morgenmiddag?

I amsterdam 23 januari 2008 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3222136)

Zullen we dan de hereniging vieren?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Unie_va..._(geschiedenis)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be