Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Bij welke vakbond ben je? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101045)

lombas 22 januari 2008 23:28

Bij welke vakbond ben je?

Voor de duidelijkheid:

ACOD = deel ABVV
VSOA = deel ACLVB
LBC-NVK = deel ACV

De NCK werd opgenomen, maar heeft geen volle rechten als vakbond.

Tavek 22 januari 2008 23:30

Geen enkel. Ik laat mijn belangen verdedigen door een Centrale Ondernemingsraad, voor degene ik binnenkort moet gaan stemmen ja.

En ze doen dat goed.

DaBlacky 22 januari 2008 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3222004)

Voor de duidelijkheid:

ACOD = deel ABVV
VSOA = deel ACLVB

LBC-NVK is apart opgenomen maar maakt deel uit van het ACV.

Ik denk dat je termijn voor een poll verstreken is ;)

OT: militant bij ACV, maar lid van LBC-NVK (dat heb je als je werkt, he :p).

lombas 22 januari 2008 23:38

Sinds een jaar aangesloten bij ACV.

Pietje 22 januari 2008 23:47

Afgevaardigde, militant dus bij het ACOD (dus een onderdeel vh ABVV, zoals Lombas terecht opmerkte) 8-)

Jaani_Dushman 22 januari 2008 23:49

Momenteel nog niet aangesloten.
Ik vraag me af wanneer de vakbond eindelijk eens gaat pleiten voor gelijke pensioenen voor werknemers en zelfstandigen.

koewachtenaar 23 januari 2008 00:05

ACLVB , bij de rest ben ik niet gewenst als VB'er.

Geert C 23 januari 2008 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3222054)
Ik vraag me af wanneer de vakbond eindelijk eens gaat pleiten voor gelijke pensioenen voor werknemers en zelfstandigen.

Als werknemersvereniging waarschijnlijk nooit. :-(

Pietje 23 januari 2008 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koewachtenaar (Bericht 3222082)
ACLVB , bij de rest ben ik niet gewenst als VB'er.

Fout ! Ik heb 2 VB-ers (leden waarvan ik weet dat ze VB stemmen. Of ze lid zijn weet ik zelfs niet) binnen mijn ledenaantal.
Enkel als ze bij verkiezingen actief op VB-lijst gaan staan, krijgen ze problemen.

Jaani_Dushman 23 januari 2008 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3222113)
Als werknemersvereniging waarschijnlijk nooit. :-(

En ook Unizo trekt zich geen bal aan van de zelfstandigen. Die zijn alleen bezig met het opvrijen van de KMO's, en aanzien zichzelf als een VBO/VOKA-light.

Het zou evident zijn dat de vakbonden de zelfstandigen zouden aanzien als bondgenoten tegen het groot-kapitaal. Maar zolang de vakbond niet tot dat inzicht komt, ziet het er niet rooskleurig uit.
Maar ik wil ook de vakbond niet als enige schuldige aanwijzen. De meeste zelfstandigen hebben daar zelf minstens evenveel schuld aan: zij weigeren "geproletariseerd" te worden, en gedragen zich liever als de slippendragers van het groot-kapitaal.

Geert C 23 januari 2008 01:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3222143)
En ook Unizo trekt zich geen bal aan van de zelfstandigen. Die zijn alleen bezig met het opvrijen van de KMO's, en aanzien zichzelf als een VBO/VOKA-light.

Wat dit betreft geef ik je 100% gelijk. Unizo pretendeert dan wel de spreekbuis der zelfstandigen te zijn, maar in praktijk vertegenwoordigt het gewoon haar leden en dan in het bijzonder de leden die het meest in staat zijn zich te laten horen. Tussen die leden vindt je al amper kleine zelfstandigen (niet verwonderlijk, het schijnt een dure grap te zijn), laat staan dat die zich zouden kunnen laten horen.

lordoffaith 23 januari 2008 09:58

Aclvb

C uit W 23 januari 2008 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 3222121)
Fout ! Ik heb 2 VB-ers (leden waarvan ik weet dat ze VB stemmen. Of ze lid zijn weet ik zelfs niet) binnen mijn ledenaantal.
Enkel als ze bij verkiezingen actief op VB-lijst gaan staan, krijgen ze problemen.

Zielig

Ambiorix 23 januari 2008 10:46

voorlopig nog studerend dus niks.
Lijkt zo ver weg nog.. ik zou niet weten hoe ik eraan moest beginnen:?

DaBlacky 23 januari 2008 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 3222412)
Zielig

Zou je het niet logisch vinden als in Nederland een zoon van een traditionele varkensboer opkomt voor de partij van de dieren, dat deze thuis problemen zou krijgen? Dit is net dezelfde vergelijking.

Als morgen LDD zich pertinent tegen vakbonden uit, dan zullen deze militanten ook niet meer welkom zijn bij dezelfde vakbonden. Hoe kun je ook in godsnaam lid zijn van een vakbond en tegelijk opkomen bij een partij die dat wil afschaffen? Hoezeer kun je je eigen verloochenen?

lombas 23 januari 2008 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 3222451)
voorlopig nog studerend dus niks.
Lijkt zo ver weg nog.. ik zou niet weten hoe ik eraan moest beginnen:?

Ik ben ook nog studerend, maar lid van een vakbond (ACV is gratis daarvoor). Het heeft me in de zomermaanden meteen geholpen toen ik ziek was tijdens mijn vakantiejob.

Enfin, maar om te zeggen dat ik die "dus" niet zo goed begrijp.

;-)

De Garde 23 januari 2008 11:09

Citaat:

Goh ja, binnenkort kunnen de vrijgestelden misschien meegaan in het stemhokje? Gans die zuiltoestanden zijn compleet achterhaald en vooral een kostelijke grap.

Geert C 23 januari 2008 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 3222412)
Zielig

Neen, vrijheid van vereniging. :-)

C uit W 23 januari 2008 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky (Bericht 3222466)
Zou je het niet logisch vinden als in Nederland een zoon van een traditionele varkensboer opkomt voor de partij van de dieren, dat deze thuis problemen zou krijgen? Dit is net dezelfde vergelijking.

Als morgen LDD zich pertinent tegen vakbonden uit, dan zullen deze militanten ook niet meer welkom zijn bij dezelfde vakbonden. Hoe kun je ook in godsnaam lid zijn van een vakbond en tegelijk opkomen bij een partij die dat wil afschaffen? Hoezeer kun je je eigen verloochenen?

Vakbonden hebben een machtspositie, die mensen kunnen bijna niet anders dan er lid van zijn, en de vakbonden misbruiken duidelijk die macht.

koewachtenaar 23 januari 2008 11:50

Citaat:

Ik beslis liever zelf of ik op een lijst ga staan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be