Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, DENK je dan dat het bij Nederland komt of niet? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101217)

kroa 28 januari 2008 12:58

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, DENK je dan dat het bij Nederland komt of niet?

De vraag is niet of je wil dat Vlaanderen bij Nederland komt.

De vraag is wat DENK je dat er gaat gebeuren, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, gaat het dan als onafhankelijk land verder, of vormt het 1 land met Nederland, al dan niet in een confederatie?

I amsterdam 28 januari 2008 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 3229298)
De vraag is niet of je wil dat Vlaanderen bij Nederland komt.

De vraag is wat DENK je dat er gaat gebeuren, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt, gaat het dan als onafhankelijk land verder, of vormt het 1 land met Nederland, al dan niet in een confederatie?

Mijn verwachting is dat Vlaanderen eerst enkel jaren los van Nederland van zijn onafhankelijkheid zal genieten.
Daarna zal een hereninging met Nederland erg voor de hand liggen,alleen al om sterker te staan in Europa.

De tijd van federatie of confederatie lijkt me achterhaald.
Boven het niveau van de Staten, zal de EU zich tot Confederatie ontwikkelen en dat is genoeg.

Savatage 28 januari 2008 13:24

Ik DENK niet dat ze bij Nederland zullen gaan.

Ambiorix 28 januari 2008 14:04

ik DENK dat ook niet.
ik HOOP het ook niet.
en ik HAAT het gebruik van HOOFDLETTERS op een FORUM

LiberaalNL 28 januari 2008 14:09

Ik denk dat Vlaanderen en Nederland vrijwel meteen, als Belgie uit elkaar gevallen is, toenadering zullen zoeken, resulterend in een confederatie.

santos 28 januari 2008 14:46

Ik dacht dat de wietboulevard er nog niet was.

Adam Smith 28 januari 2008 14:47

Ik denk, dat ze als twee bevriende buurlanden goed met elkaar zullen samenwerken. Samengaan is gezien het verloop van de geschiedenis niet echt voor de hand liggend en dat ik acht ik dan ook onwaarschijnlijk.

Kim 28 januari 2008 18:26

Ik denk dat Vlaanderen ervoor opteert om alleen verder te gaan. Vlaanderen heeft lang in staatsverband gezeten en ik denk dat ze daarom opteren om te bewijzen dat het alleen ook kan, zonder Nederland.

Louter hypothetisch.

schaker 28 januari 2008 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 3229427)
Samengaan is gezien het verloop van de geschiedenis niet echt voor de hand liggend en dat ik acht ik dan ook onwaarschijnlijk.

Oost- en West-Duitsland waren ook generaties lang gescheiden, en uiteindelijk totaal verschillend (economisch, politiek, financieel, cultureel). Maar de wil van het volk was zeer sterk: naar de val van de muur (1989) waren deze twee vroegere vijanden heel snel samen in 1 land met landelijke verkiezingen.
Ik heb het feestje van 1989 in Berlijn helaas gemist, maar als het zover is kom ik naar de Nederlands/Vlaamse grens om mee te vieren en een stukje muur af te breken.

PS: liever geen (con)federatie met 9 staatshervormingen en alarmbelprocedures :evil: getver, moeten we weer dit hele forum volzeveren.

lombas 28 januari 2008 18:47

Ik denk dat Vlaanderen onafhankelijk zou blijven, maar op vlak van economie (Rotterdam, Antwerpen, ...) en buitenlandse zaken sterk toenadering zou zoeken.

Knuppel 28 januari 2008 18:49

Vlaanderen heeft 177 jaar onder een Nederlandsvijandig staatsverband geleefd. Dat laat zo te zien sporen na. Sporen die, eens het gedwongen verstandshuwelijk tussen Vlaanderen en Wallonië ophoudt te bestaan, snel zullen worden uitgewist. Veel sneller dan vandaag voor mogelijk wordt gehouden. Vlaanderen en Nederland zullen ooit herenigd worden, al zal dat niet onmiddelijk na de onafhankelijkheid van Vlaanderen gebeuren.
Ik hoop dat zowel Vlaanderen als Nederland tegen die tijd het referendum hebben ingevoerd zodat een eventuele hereniging niet door 'de natie' en over de hoofden van het volk wordt bedisseld zoals dat in 1830 is gebeurd.

Knuppel 28 januari 2008 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 3229795)
Oost- en West-Duitsland waren ook generaties lang gescheiden, en uiteindelijk totaal verschillend (economisch, politiek, financieel, cultureel). Maar de wil van het volk was zeer sterk: naar de val van de muur (1989) waren deze twee vroegere vijanden heel snel samen in 1 land met landelijke verkiezingen.
Ik heb het feestje van 1989 in Berlijn helaas gemist, maar als het zover is kom ik naar de Nederlands/Vlaamse grens om mee te vieren en een stukje muur af te breken.

PS: liever geen (con)federatie met 9 staatshervormingen en alarmbelprocedures :evil: getver, moeten we weer dit hele forum volzeveren.

Sinds wanneer heeft Nederland staatshervormingen van het Belgische type, 2/3de en dubbele meerderheden, vetorechten, alarmbellen, pariteit-en grendelwetten nodig?

L. J. Brutus 28 januari 2008 19:06

Waar een wil is, is een weg.

Knuppel 28 januari 2008 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3229828)
Waar een wil is, is een weg.

Daar zit idd de hond gebonden.
Via referenda weten we tenminste wat de meerderheid van het volk wil. Juist daarom zijn er in Belgique nooit bindende referenda geweest, en zullen ze er ook nooit komen. De Vlamingen zouden ze wel eens kunnen winnen, en dat kunnen we niet hebben.

schaker 28 januari 2008 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3229813)
Sinds wanneer heeft Nederland staatshervormingen van het Belgische type, 2/3de en dubbele meerderheden, vetorechten, alarmbellen, pariteit-en grendelwetten nodig?

Nederland heeft zulke konstrukties zeker niet nodig, integendeel. Maar wat wil Vlaanderen?
Bij een (con)federatie moet precies bepaald worden wat federaal geregeld wordt en wat per gewest geregeld wordt, b.v. ministeries van onderwijs, defensie, financiën, justitie, buitenlandse zaken, nationale voetbalteam, enz.
Het beste is: zo weinig mogelijk ministerpostjes en alles federaal, ook de verkiezingen. Als de belgische krokodillen dat kunnen verteren, dan kunnen we de door jou genoemde begrippen afschaffen.

L. J. Brutus 28 januari 2008 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3229835)
Via referenda weten we tenminste wat de meerderheid van het volk wil. Juist daarom zijn er in Belgique nooit bindende referenda geweest, en zullen ze er ook nooit komen. De Vlamingen zouden ze wel eens kunnen winnen, en dat kunnen we niet hebben.

Ik ben dan ook de mening toegedaan dat één referendum genoeg is om België te doen barsten.

Zwartengeel 28 januari 2008 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3229426)
Ik dacht dat de wietboulevard er nog niet was.

Dat kunnen we van de Euroboulevard niet zeggen.

Knuppel 28 januari 2008 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaker (Bericht 3229840)
Nederland heeft zulke konstrukties zeker niet nodig, integendeel. Maar wat wil Vlaanderen?
Bij een (con)federatie moet precies bepaald worden wat federaal geregeld wordt en wat per gewest geregeld wordt, b.v. ministeries van onderwijs, defensie, financiën, justitie, buitenlandse zaken, nationale voetbalteam, enz.
Het beste is: zo weinig mogelijk ministerpostjes en alles federaal, ook de verkiezingen. Als de belgische krokodillen dat kunnen verteren, dan kunnen we de door jou genoemde begrippen afschaffen.

Zonder recht op referenda schaffen 'wij' juist niks af maar blijven de Belgische krokodillen baas.

Knuppel 28 januari 2008 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3229845)
Ik ben dan ook de mening toegedaan dat één referendum genoeg is om België te doen barsten.

'Barsten' is het juiste woord.
Ook als 'wij' bij het allereerste referendum geen 2/3de meerderheid zouden halen.

schaker 28 januari 2008 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3229835)

Referenda zijn volksverlakkerij. De mening van het volk verandert bij ieder incident weer.
Stel voor dat bij een referendum 49% van de Vlamingen onafhankelijkheid wil. Denk je nu echt dat het land zich dan de komende 10 jaar neerlegt bij deze beslissing?? Of wil je dan iedere halfjaar een referendum?

Ander voorbeeld: Maingain wou graag een referendum in de Brusselse rand over de uitbreiding van Brussel. Heel Vlaanderen was plotseling tegen!! Want de bevolking mag in dit geval niet beslissen waar ze bij willen horen....

Seperatisten willen een referendum over de toekomst van België, maar alleen in Vlaanderen, niet landelijk in heel België. De Walen mogen 'natuurlijk' niet meestemmen, want dan past de uitslag niet.

Conclusie:
Een land heeft standvastige leiders nodig. Als een volk die niet voortbrengt, dan verdient dat volk dat ook niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be