largo_w |
29 januari 2008 11:33 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
(Bericht 3230680)
1. Zo'n soortement "conclaaf" (nu van de economen, maar er is ook al zo'n brief geweest van experten in sociale zekerheid) is mooie bladvulling, en daar blijft het meestal bij. Wat dus ook de boodschap is, de uitwerking zal met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit uitgevoerd worden, omdat die in handen is van politici.
|
ik citeer:
"Als groep van academische economisten stellen we vast dat het huidige institutionele kader in België niet optimaal functioneert en dat hervormingen zich dus opdringen. In deze korte bijdrage willen we een aantal algemene economische principes toelichten die kunnen gebruikt worden als sturende principes in de uitbouw van een nieuw institutioneel kader"
Is het niet goed om de mensen zo goed mogelijk te informeren? Moest niemand ooit de inefficiëntie van het communisme hebben geëlaboreerd dan zochten de mensen vandaag daar nog hun heil in, toch? Je kan niet van iedereen verwachten dat hij economische kennis heeft is het dan niet goed zulkeen kleine bijdragen te hebben? Zodat het volk weet wat hen in de mond wordt gesproken?
Citaat:
2. Over de inhoud dan: responsabilisering? Great! Belonen of straffen? Great! Maar... dit lijkt me in tegenspraak te zijn met de premisse dat er aan bepaalde parameters niet mag geraakt worden, om de lieve vrede in dit landje te bewaren. Ten andere: hoe en wie gaat dan die algemene lijn, die over het ganse land gevolgd moet worden, uitzetten? En gaat dat belonings- of straffingsregime er uiteindelijk niet toe leiden dat er toch nood is aan een verschillend beleid in de beide gemeenschappen?
|
of met andere woorden u betwijfelt een algemen tekst geschreven door 100 economen (professoren) omdat... jah waarom eigenlijk? omdat het niet past in uw visie?
hoe en wie ligt dan weer zeker in het uitvoerend orgaan de politici zeker? De economen kunnen enkel richtlijnen belichten citaat:
"De organisatie van de staatsstructuur en de allocatie van bevoegdheden aan de verschillende beleidsniveaus in de Belgische federale structuur is het prerogatief van de verkozen vertegenwoordigers. Als economisten zijn we bezorgd dat een aantal economische argumenten slechts schaarse aandacht krijgen."
Citaat:
Kortom: dit document roept heel wat vragen op, en het lijkt wat mij betreft meer op een soort "concensus" van verschillende visies dan op een clear-cut economische strategie.
|
concesussen staan u duidelijk niet aan... Waarom? Een concencus (van 100 onafhankelijke * personen) ondersteund door economische principes... maar het staat u niet aan. ik kan wel raden waarom ;-)...**
*citaat: "De groep van ondertekenaars, economisten verbonden aan diverse universiteiten, is uiteraard heterogeen, zowel inzake taal, onderzoeksdomeinen als, wellicht, ideologisch."
**citaat:"Om de houdbaarheid van de Belgische welvaartstaat te verzekeren is derhalve een sterke wederzijdse consensus omtrent “verantwoordelijke solidariteit” noodzakelijk."
|