![]() |
Allochtoon wordt minder uitgenodigd voor sollicitatie
Citaat:
Wat denken jullie hiervan? |
Moet ik mij schuldig voelen of wa?
|
Citaat:
|
Citaat:
Als werkgever zou ik bij een verder gelijke CV en gelijke kwalificaties ook eerder een Jan, Piet of Klaas uitnodigen voor een gesprek dan een Mohammed of Mbeki om de doodeenvoudige reden dat Jan, Piet en Klaas met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen speciale voorzieningen zoals aparte gebedsruimtes op het werk, aparte vrije dagen, apart eten in de kantine, en wat al dies meer zij, behoeven. Voorts omdat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verwacht dat Jan, Piet en Klaas ook beter in de bedrijfscultuur passen alsmede de juiste arbeidsethiek hebben, en tenslotte omdat Jan, Piet en Klaas ook mede het gezicht van het bedrijf naar buiten bepalen en veel klanten willen immers niet met een Mohammed of Mbeki te maken hebben. Als werkgever heb ik immers aan het wel en wee van mijn bedrijf te denken, en een Mohammed of MBeki kost, wederom met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, meer dan een Jan, Piet of Klaas - niet alleen door de speciale voorzieningen die voor Mohammed en Mbeki getroffen moeten worden, maar ook omdat Mohammed en Mbeki mij klanten, en dus omzet kunnen kosten. Kortom, volkomen begrijpelijk en terecht. |
Als het om werkelijk dezelfde c.v.'s gaat op uitzondering van de naam dan moeten de meetste bedrijven toch merken dat er iets niet klopt. Wat is in godsnaam de kans dat je twee sollicitantanten hebt die net dezelfde scholing hebben en dezelfde beroepservaring in dezelfde bedrijven?
Coekie |
Citaat:
Bovendien kan je een steekproef naar 50 observaties, maar net representatief noemen. |
Citaat:
Een beetje meer duiding mag dus wel. Hebben ze telkens twee identiek dezelfde sollicitaties naar hetzelfde bedrijf gestuurd of niet? Zoja, hebben ze hun resultaat uitgefilterd op bedrijven die zelf duplicaties eruit halen? (waarom zouden recruteerders immers niet in staat zijn duplicaten te herkennen en te elimineren?) Zonee, dan kunnen ze a priori geen conclusies trekken aangezien de beginsituatie dan niet hetzelfde is. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind dit een prachtig antwoord maar toch een kanttekening (en ook hier graag je antwoord op): stel dat je een CV krijgt van Jan en van Piet. Je nodigt ze beide uit maar dan blijkt dat Piet Van De Kerckhove eigenlijk een Sri-Lankees is die is geadopteerd. Spreekt natuurlijk vloeiend NL, is atheist, heeft niets meer te maken met zijn geboorteland etc, maar...is bruin. En nu? |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom dacht je dat er zo dikwijls een foto bij de CV gevraagd wordt? Hier draait het om: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als werkgever heb je aan aan het wel en wee van jezelf en je bedrijf te denken en derhalve neem je het (vrijwel) zekere voor het onzekere, en nodig je Jan, Piet en Klaas uit. Zo simpel is dat. |
Citaat:
Probeer maar eens te bewijzen dat er rascistische/diskriminerende motieven achter steken zonder tot gestapo-praktijken over te gaan. |
Bedrijven die klaten zouden verliezen als ze allochtonen (mensen van andere huidskleur) in dienst zouden nemen, zijn bedrijven vant soort die ik het liefst zie vertrekken, samen met hun klanten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be