Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Uitdagende buschauffeuse veroorzaakt 24-uur staking bij DE LIJN ANTWERPEN (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101259)

circe 29 januari 2008 12:33

Uitdagende buschauffeuse veroorzaakt 24-uur staking bij DE LIJN ANTWERPEN
 
24-uursstaking bij De Lijn Antwerpen na geweld

Een aantal buschauffeurs van De Lijn heeft dinsdagmorgen het werk neergelegd nadat een collega tijdens haar dienst werd aangevallen door een groepje jongeren. Het incident gebeurde maandagnamiddag, maar was voor de chauffeurs de spreekwoordelijke druppel.
Dinsdagmorgen was in stelplaats Zurenborg geen enkele chauffeur bereid om zijn dienst aan te vatten. Een eerste gesprek tussen personeel en directie leverde wel een belofte voor meer controles op, maar kon de chauffeurs niet overtuigen om het werk aan te vatten.

Het incident deed zich maandag omstreeks 17 uur voor op buslijn 14. "Die bus zat door onvoorziene omstandigheden heel erg vol. Een aantal jongeren van een school uit Mortsel had er niet beter op gevonden dan tijdens de hele rit richting Berchem station op de bel te duwen en via de noodrem de deuren te openen", doet Freddy De Wilder van ACV Openbare Diensten het verhaal. "Ter hoogte van de luchthaven van Deurne was voor de buschauffeur de maat vol. Zij vroeg de jongeren de bus te verlaten, wat ze ook deden, maar bij het naar buitengaan, beschadigden ze een binnenspiegel", vervolgt De Wilder. Toen de buschauffeur aanstalten maakte om de spiegel te herstellen, kreeg ze een duw waarna ze op de grond viel. Daar kreeg ze volgens de vakbondsman nog een aantal rake klappen van de bewuste jongeren.
De chauffeur was na het incident in shock en is 7 dagen werkonbekwaam.

24 uur
De spontane staking bij de buschauffeurs van De Lijn, die dinsdagmorgen uitbrak in stelplaats Zurenborg in Antwerpen, zal 24 uur aanhouden.



Een gesprek tussen vakbonden en directie kon het personeel dinsdagmorgen niet overtuigen om terug aan de slag te gaan.

"Er werden wel extra controles beloofd, maar voor onze mensen is dat momenteel onvoldoende om de staking af te blazen", aldus De Wilder. Het is niet de bedoeling dat de staking verder zal uitbreiden naar andere stelplaatsen, en dus naar andere buslijnen.


uit GVA

__________________

Wat is dat nu toch tegenwoordig met die bestuurders van openbare voertuigen! Altijd dat uitdagen tegenwoordig!
Zouden ze die mensen eens niet op training sturen voor een maand of meer? Naar Algarve of zoiets?

Kay_ 29 januari 2008 12:39

Zoveel domme agressie.
Dan voelen ze zich stoer natuurlijk, met een paar man tegen een vrouw. :roll:

kelt 29 januari 2008 14:20

Tiens...agressie op de bus?

Waren er verleden jaar,na het geval Demoor,geen dure eden en crisisvergaderingen dat het nu opgelost zou zijn?

freespirit 29 januari 2008 14:33

Hoe zeer ik het incident ook betreur en veroordeel, de 'gewone man' wordt weer eens gestraft. Precies of staken lost de agressie / geweld op. Concrete maatregelen moeten er komen, iets repressiever mag wel. Niet alleen tegen de bandeloze jongeren in kwestie, maar ook tegen wild om zich heen stakend buschauffeurs. Als het dan nog was om te gaan demonstreren, OK, maar ik zag vanmorgen gewoon 'werkloze' buschauffeurs op een bankje met elkaar staan te keuvelen. Een leuk extra dagje verlof, zeker?

Wat de aanleiding ook mag geweest zijn, die vrouw kan goed in haar recht zijn, zulke staking is echter immoreel, associaal en egoïstisch en getuigt van weinig respect naar de reizigers toe. Hiermee straft men niet de heren ministers of gedelegeerd bestuurders die in hun dikke Mercedessen (mét chauffeur) naar hun werk gaan, maar de gewone mensen die om principiële of financiële redenen geen auto besturen of hem vaak aan de kant laten staan. Dit zou men juist moeten motiveren, wanneer de Lijn echter met regelmaat wordt getroffen door de acties van stakingsbeluste 'luierikken', motiveert dit ook niet echt om de auto op stal te laten staan. Een tip: werk met een repressiebeleid rond een tweeluik, enerzijds de 'crapuul'jongeren aanpakken, anderzijds de al even crapuleuze buschauffeurs aanpakken die niet onder de categorie werknemers vallen, maar onder de categorie profiteurs.

Een misnoegde reiziger.

circe 29 januari 2008 14:40

Citaat:

Wat de aanleiding ook mag geweest zijn, die vrouw kan goed in haar recht zijn
Dit noemen ze de dooddoener van de week!

HAMC 29 januari 2008 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3230981)
Tiens...agressie op de bus?

Waren er verleden jaar,na het geval Demoor,geen dure eden en crisisvergaderingen dat het nu opgelost zou zijn?

Wacht nog maar wat, het gaan eerst Parijse toestanden moeten worden en zelfs dan gaat men er niets tegen doen.

Het gaat alleen maar erger worden.

Den Duisteren Duikboot 29 januari 2008 15:17

Is dat nu zo moeilijk om bussen te bevoorraden met controleurs? Is goed tegen het zwartrijden, kan vragen van reizigers beantwoorden, houdt een oogje in het zeil, kan oude vrouwkes of mademoisellekes met een kinderwagen helpen in- en uitstappen, etc. Dat kost toch allemaal geen stukken van mensen? Een koopje in vergelijking met de kostprijs van het herstel van talloze beschadigingen die dagelijks worden aangericht aan het busmeubilair.

HAMC 29 januari 2008 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3231058)
Is dat nu zo moeilijk om bussen te bevoorraden met controleurs? Is goed tegen het zwartrijden, kan vragen van reizigers beantwoorden, houdt een oogje in het zeil, kan oude vrouwkes of mademoisellekes met een kinderwagen helpen in- en uitstappen, etc. Dat kost toch allemaal geen stukken van mensen? Een koopje in vergelijking met de kostprijs van het herstel van talloze beschadigingen die dagelijks worden aangericht aan het busmeubilair.

Moeilijk niet, maar duur destemeer.

Den Duisteren Duikboot 29 januari 2008 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3231083)
Moeilijk niet, maar duur destemeer.

Kost minder dan een staking van 24 uur...

HAMC 29 januari 2008 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3231090)
Kost minder dan een staking van 24 uur...

Ben ik niet zo zeker van, ten slotte zijn dat een aantal shiften per dag per bus. En ene persoon op die bus zetten om de veiligheid te garanderen gaat niet genoeg zijn, want dan zou vandaag de dag de chauffeur het op zijn eentje af kunnen wat niet het geval is.

We praten dus minimum 2 personen per bus.

Savatage 29 januari 2008 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3231058)
Is dat nu zo moeilijk om bussen te bevoorraden met controleurs? Is goed tegen het zwartrijden, kan vragen van reizigers beantwoorden, houdt een oogje in het zeil, kan oude vrouwkes of mademoisellekes met een kinderwagen helpen in- en uitstappen, etc. Dat kost toch allemaal geen stukken van mensen? Een koopje in vergelijking met de kostprijs van het herstel van talloze beschadigingen die dagelijks worden aangericht aan het busmeubilair.

Dat is een mogelijke oplossing, maar je kan het probleem beter bij de wortel aanpakken in plaats van aan symptoombestrijding te doen. M.a.w. die 'jongeren' niet onmiddellijk vrijlaten of een tijdje in een staatshotel steken, maar ze hard aanpakken. Dat is toch de aanpak waar ze van houden.

circe 29 januari 2008 15:45

Ofwel een controleur op de bus zetten als de "jongeren" net doen alsof ze naar school gaan en terug eentje rond de periode dat ze net doen alsof ze van school komen!

Een ander alternatief is aparte bussen voor moslims inzetten. Dat hebben ze graag heb ik horen vertellen. Het voorste deel voor de "jongeren", het achterste deel voor de moslimmiekes.

Behoud van eigen cultuur heet dan dan.

Nochtans: ik heb die madam van de Lijn toch horen vertellen nadat Demoor vermoord was dat ze extra controleurs op alle bussen in Antwerpen gingen inzetten.

Den Duisteren Duikboot 29 januari 2008 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3231099)
Ben ik niet zo zeker van, ten slotte zijn dat een aantal shiften per dag per bus. En ene persoon op die bus zetten om de veiligheid te garanderen gaat niet genoeg zijn, want dan zou vandaag de dag de chauffeur het op zijn eentje af kunnen wat niet het geval is.

We praten dus minimum 2 personen per bus.

Eén persoon moet volstaan. Daarmee wordt de chauffeur ontlast = minder stress = minder vaak afwezig. Desnoods alleen op bepaalde lijnen of op bepaalde uren. Als je alle terugverdieneffecten optelt, moet dat perfect te doen zijn.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door "Savatage"
Dat is een mogelijke oplossing, maar je kan het probleem beter bij de wortel aanpakken in plaats van aan symptoombestrijding te doen. M.a.w. die 'jongeren' niet onmiddellijk vrijlaten of een tijdje in een staatshotel steken, maar ze hard aanpakken. Dat is toch de aanpak waar ze van houden.

Weinig 'avans' als dit hun "debuut" is.

Edina 29 januari 2008 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3231125)
Nochtans: ik heb die madam van de Lijn toch horen vertellen nadat Demoor vermoord was dat ze extra controleurs op alle bussen in Antwerpen gingen inzetten.

Nee hoor, er is toen gezegd dat er op bepaalde lijnen tijdens bepaalde uren extra stadswachten zouden komen en dat is ook gebeurd. Het is compleet onrealistisch om te verwachten dat er op elke bus zo'n stadswachten komen.

Edina 29 januari 2008 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3231162)
Eén persoon moet volstaan. Daarmee wordt de chauffeur ontlast = minder stress = minder vaak afwezig. Desnoods alleen op bepaalde lijnen of op bepaalde uren. Als je alle terugverdieneffecten optelt, moet dat perfect te doen zijn.

Ik geloof toch ook niet dat één persoon zal volstaan als er echt problemen zijn... ik geloof zelfs niet dat meerdere personen op elke bus kunnen verhinderen dat er wel eens iets zal gebeuren.

En de stadswachten zijn er nu al op bepaalde lijnen op bepaalde uren. Ik vind ze trouwens ook niet echt een aanwinst. Ze vinden het nogal prettig om te commanderen... het is nogal big brotherachtig. Volgens mij maken ze het openbaar vervoer er niet echt gebruiksvriendelijker op.

alice 29 januari 2008 16:23

Zou het ook onrealistisch zijn om van dit soort jongeren minder a sociaal gedrag te verwachten??
Want volgens mij is dit en niet meer bewaking de kern van het probleem!

HAMC 29 januari 2008 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 3231194)
Zou het ook onrealistisch zijn om van dit soort jongeren minder a sociaal gedrag te verwachten??
Want volgens mij is dit en niet meer bewaking de kern van het probleem!

Zeer onrealistisch zou het zijn. Die mensen krijgen geen opvoeding zoals wij ze kennen.

Als die het in Noord Afrika uithangen pakt diegenen die er het dichtste bijstaat een stok en rammelt ze af, zo werkt dat daar.

fox 29 januari 2008 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 3231191)
Ik geloof toch ook niet dat één persoon zal volstaan als er echt problemen zijn... ik geloof zelfs niet dat meerdere personen op elke bus kunnen verhinderen dat er wel eens iets zal gebeuren.

En de stadswachten zijn er nu al op bepaalde lijnen op bepaalde uren. Ik vind ze trouwens ook niet echt een aanwinst. Ze vinden het nogal prettig om te commanderen... het is nogal big brotherachtig. Volgens mij maken ze het openbaar vervoer er niet echt gebruiksvriendelijker op.

Waarschijnlijk wordt het er idd niet gebruiksvriendelijker op, maar wat moeten ze anders doen? De Lijn doet dit ook niet voor het plezier hoor, maar als de mensen hun manieren niet kunnen houden, moeten er wel maatregelen getroffen worden.

alberto 29 januari 2008 16:42

De oplossing is eenvoudig, Noord-Afrikanen, leven Noord-Afrika, niet in Vlaanderen, hetzelfde voor Chinezen, Peruvianen, Amerikanen, enz.

Edina 29 januari 2008 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 3231219)
Waarschijnlijk wordt het er idd niet gebruiksvriendelijker op, maar wat moeten ze anders doen? De Lijn doet dit ook niet voor het plezier hoor, maar als de mensen hun manieren niet kunnen houden, moeten er wel maatregelen getroffen worden.

Indien ze zich zouden beperken tot het aanpakken van echt probleemgedrag, dan zou ik daar geen problemen mee hebben (niet dat ik daar al veel mee geconfronteerd ben overigens en ik maak dagelijks gebruik van zo'n risicolijn). Maar geef mensen een uniform en wat macht en ze menen plots dat ze mensen moeten gaan wijzen op waar ze moeten gaan staan, hoe luid ze mogen praten, hoe snel ze moeten op- of afstappen en ga zo maar door...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be