system |
5 februari 2008 08:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis
(Bericht 3241577)
1) De evolutieteorie leert bij mijn weten NIETdat we van de apen afstammen, maar dat we gemeenschappelijke voorouders hebben. Dit is maar een aspektje van de teorie.
2) Het scheppingsVERHAAL wordt niet begrepen door de fundamentalisten. Het is ontstaan ten tijde van de zon, maan, enz als goden werden vereerd. Het VERHAAL leert dat de God van Israël GROTER is en dit alles geschapen heeft, en dat de mens gemaakt is naar het beeld en de gelijkenis van God. Ik zou bijna zeggen: goddelijk is, maar zich aldus moet gedragen: ethisch verantwoord; en zich dus niet moet buigen voor zon maan en andere afgoden.
Braambos ging gister o.a. over kerk en ecologie, waarin de "schepping" en het scheppingsverhaal ook ter sprake kwam: http://www.braambos.be/tv/date/2008/...TV-20080203-A/
En dat de mens staat boven de dieren, hem wordt de schepping aan zijn voeten gelegd.
De kerk leert NIET dat je het verhaal letterlijk mag nemen en staat de wetenschap niet in de weg, meer bepaald biologie, evolutieleer, archeologie met zijn moderne technieken zoals de koolstofdatering.
Hieruit, en de andere moderne wetenschappen, leren we dat de schepping veel boeiender is dan het scheppingsverhaal laat vermoeden.
In de kern- en quantumfysica leren we dat de schepping quasie leeg is: de gedachte in den beginne was er leegte.
Citaat: "niet alleen de mens is in wording (evolutie) maar eveneens de schepping.
Ook de schepping kreunt om voltooiing, zegt Paulus ergens in een van zijn brieven in het Nieuwe Testament.
In die zin kunnen we evolutietheorie en het scheppingsverhaal beide verzoenen."
.
.
.
|
Als het waar is wat u zegt en God de mens geschapen heeft naar zijn beeld en gelijkenis dan is dit minder flatterend voor God dan voor zijn schepsel, de mens. Immers, wanneer we via de TV en de kranten en internet zien welke mensonterende dingen het wereldnieuws ons elke dag toont... En dit begaan door de mens, geschapen naar de beeldenis van god en geschapen naar de gelijkenis van God. Niet veel fraais uw God.
Paulus van Tharsus? Daar zullen we maar niet te veel van geloven. Want dan is hij voor de besnijdenis en dan is hij er weer tegen, al naar gelang het hem uitkomt. En over Jezus weet hij ook niet veel te vertellen. Hij vernoemt hem nauwelijks. Paulus stichtte zijn eigen cultus, die niet veel meer te maken had met de leer van Jezus. Daarom kwam hij ook in conflict met de kerk van Jeruzalem, met de broer van Jezus, Jacobus, die wel de geest van de onderrichtingen van Rabbi Jeshua eerbiedigde.
|