Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Kosovo deze maand nog onafhankelijk? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101462)

kroa 2 februari 2008 16:28

Kosovo deze maand nog onafhankelijk?

Kans zit er dik in,

Europese Unie is van plan om na de presidentsverkiezingen nu zondag, zo snel mogelijk Kosovo te herkennen als staat.

Citaat:

[De violen in de Europese Unie lijken gelijkgestemd om de onafhankelijkheid van Kosovo te erkennen, eenmaal de tweede ronde van de presidentsverkiezingen in Servië in februari achter de rug zal zijn.
Bron: http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=1909

Kosovo zelf is in alle geval van plan zijn onafhankelijkheid zeer binnenkort uit te reoepen.

Rudy 2 februari 2008 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 3238177)
Europese Unie is van plan om na de presidentsverkiezingen nu zondag, zo snel mogelijk Kosovo te herkennen als staat.
Kosovo zelf is in alle geval van plan zijn onafhankelijkheid zeer binnenkort uit te reoepen.

Volgende week weten we wel meer. Zolang de Servische verkiezingen van morgen zondag niet achter de rug zijn lijkt alles nogal voorbarig.

De seviërs blijken voorlopig te kiezen voor het nationalisme van Nikolic. Als deze trend blijft voortduren tot morgen, en de serviërs geen afscheid wensen te nemen van Kosovo, dan gaan we nog spannende tijden tegemoet.

L. J. Brutus 2 februari 2008 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3238213)
Volgende week weten we wel meer. Zolang de Servische verkiezingen van morgen zondag niet achter de rug zijn lijkt alles nogal voorbarig.

De seviërs blijken voorlopig te kiezen voor het nationalisme van Nikolic. Als deze trend blijft voortduren tot morgen, en de serviërs geen afscheid wensen te nemen van Kosovo, dan gaan we nog spannende tijden tegemoet.

"Spannend" lijkt me niet echt goed gekozen als het over de Balkan gaat, Rudy.

Rudy 2 februari 2008 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3238249)
"Spannend" lijkt me niet echt goed gekozen als het over de Balkan gaat, Rudy.

Jawel. Voorlopig, 52% voor de Servisch nationalisten, Russisch gezind, en dus 48% voor de EU-gezinden. Minimum 40% heeft dus geen heimwee naar het communisme.

Als de Kosovaarse Albanezen de onafhankelijkheid uitroepen mogen we van geluk spreken als de reactie van Serviê zich beperkt tot het sluiten van van de grens met Kosovo. En zelfs dan overleeft de provincie niet zonder steun van de externen.

evilbu 2 februari 2008 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3238320)
Jawel. Voorlopig, 52% voor de Servisch nationalisten, Russisch gezind, en dus 48% voor de EU-gezinden. Minimum 40% heeft dus geen heimwee naar het communisme.

Als de Kosovaarse Albanezen de onafhankelijkheid uitroepen mogen we van geluk spreken als de reactie van Serviê zich beperkt tot het sluiten van van de grens met Kosovo. En zelfs dan overleeft de provincie niet zonder steun van de externen.

Dat zal dan wel Albanië moeten zijn (van Montenegro, Griekenland en Macedonië moeten ze waarschijnlijk ook niet veel verwachten), en het is nu ook niet dat Albanië een economische grootmacht is.:?

Rudy 2 februari 2008 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 3238448)
Dat zal dan wel Albanië moeten zijn (van Montenegro, Griekenland en Macedonië moeten ze waarschijnlijk ook niet veel verwachten), en het is nu ook niet dat Albanië een economische grootmacht is.:?

Ik had het over de etnische Albanezen in Kosovo.

filosoof 2 februari 2008 22:33

Citaat:

Pff! Die Skipetaren maken elkaar wel van kant...

Rudy 2 februari 2008 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3238716)
Pff! Die Skipetaren maken elkaar wel van kant...

Filo. Je ontgoochelt mij.

Mag het eventueel in uw tuin ?

evilbu 2 februari 2008 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3238704)
Ik had het over de etnische Albanezen in Kosovo.

Ja? Ik ook. Ik bedoel dus dat het enkel in de richting van Albanië en de VSA is dat ze zullen moeten kijken .:|

Rudy 2 februari 2008 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 3238753)
Ja? Ik ook. Ik bedoel dus dat het enkel in de richting van Albanië en de VSA is dat ze zullen moeten kijken .:|

Ja. Niet in de richting van de EU. Die zal enkel reageren met woorden, of Kosovo nu anafhankelijk wordt of niet.

Mijn pronostiek: Een compromis. Servie blijft nationalistisch, russisch gezind, geen uitlevering aan het tribunaal. Kosovo wordt onafhankelijk. Iedereen voorlopig content voor minstens 10 jaar.

kroa 4 februari 2008 19:08

17 februari?

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...heid-uit.dhtml

De Garde 4 februari 2008 19:18

Citaat:

Hoe dan ook gaan we naar spannende tijden. Het rommelt daar altijd op de Balkan, waarom zou het ineens stil vallen?

Nu, ten gronde heb ik het wel wat moeilijk met de houding van De Gucht: overal elders verzet men zich tegen afscheiding op etnisch-religieuze basis, behalve in Kosovo. Kijk maar eens naar Bosnië, waar het 'multiculturele' samenleven als enige optie werd aanvaard. Dat Servië de hoofdverantwoordelijke is voor de oorlogen sinds 1990 klopt wel maar men is nu bezig met twee machten te bedienen die we niet controleren: de Russen voor Servië en de moslimwereld voor Kosovo, delen van Bosnië, Macedonië en Albanië.

Breda 4 februari 2008 19:50

het is tijd dat kosovo onafhankelijk word :-D

Nr.10 5 februari 2008 08:44

Yugoslavia

The former Yugoslav Republic of Macedonia
Mooie naam vind ik dat

Nr.10 5 februari 2008 08:55

Yugoslavia

Voor de doos van Pandora open ging ...

Pavolini 5 februari 2008 09:15

Dat Servië maar snel haar provincie Kosovo opkuist en de islamitische bevolking er verjaagt zodat de oorspronkelijke bevolking er kan terugkeren.

lombas 5 februari 2008 09:33

Lijkt me een goede zaak. Tijden veranderen. Het heden zoekt erkenning.

En wat Kosovo doet, moeten de Kosovaren maar weten.

kroa 16 februari 2008 16:56

Morgen na de zitting om 15 uur wordt normaal gezien de onafhankelijkheid uitgeropen. De feestelijkheden worden al voorbereid. Een droom die uitkomt voor de Albanees Kosovaren. Hopelijk kunnen wij Vlamingen als volgende staat in Europa de onafhankelijkheid ooit vieren.

Zeno! 16 februari 2008 17:53

Wat Kosovo met 2,2 miljoen inwoners kan, lukt Vlaanderen met 6 miljoen inwoners en een economie 100 keer zo sterk maar niet...

Proficiat, Kosovo! Welkom in de grote familie van zelfstandige naties die zelf over hun toekomst kunnen beslissen!

Geert C 16 februari 2008 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 3260237)
Wat Kosovo met 2,2 miljoen inwoners kan, lukt Vlaanderen met 6 miljoen inwoners en een economie 100 keer zo sterk maar niet...

Er is één wezenlijk verschil: Vlaanderen wil geen onafhankelijkheid. :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be