Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Een leven zonder geld (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101465)

brontosaurus 2 februari 2008 17:13

Een leven zonder geld

Hoe zou de wereld er uit zien zonder geld? Zou het de situatie leefbaarder maken of zouden we leven als barbaren?Het bewijs van een leven met geld is ons al gegeven en daar is in sommige gevallen barbaars een nog veel te beschaafd woord.Natuurlijk dienen onze denkwijze een totale wending te nemen maar stel je eens voor hoe ons dat zou kunnen afgaan.Stel je eens voor wat voor mogelijkheden dat zou bieden in onze samenleving.Stel je eens voor dat we morgen geen geld meer hebben,en dit zou zich in geval van de huidige wereldsituatie wel eens kunnen voordoen.Hoe moeten we dan verder leven.Welke sociale veranderingen zou het teweeg brengen als we allemaal werken voor elkaar zonder enige vorm van financiele vergoedingen.Dit mag dan wel heel flower power klinken maar het is wel de moeite om het te overwegen,als mens.Een dergelijke overweging zou je overlevingskansen in noodsituaties zeker ten goede komen.

duveltje382 2 februari 2008 17:14

ruilen,tof denk ik

Gargamel 2 februari 2008 18:18

Ruilen,je denkt toch niet dat ik mijn pop ga ruilen tegen rooie schele teef Freya of een ander gedrocht zoals margriet of marie gevogelt

Zwartengeel 2 februari 2008 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3238386)
Ruilen,je denkt toch niet dat ik mijn pop ga ruilen tegen rooie schele teef Freya of een ander gedrocht zoals margriet of marie gevogelt

:lol:

Kazan 2 februari 2008 20:29

Ga in de woestijn wonen, daar betalen ze met kamelen.

ICE-MAN 2 februari 2008 22:42

in Kenia hebben ze geen geld en zie hoe de situatie er loopt....

pijl en boog......

machette's..........

slingeren met stenen.....

kalashnikovs.........

maar k'zie daar weinig ruilhandel......... tenzij je "ik kap je kop eraf als ik mijn goesting niet krijg" een faire ruil zou vinden natuurlijk !;-)

dan toch maar liever een beetje beschaafd en met centjes betalen :-D

Keats 2 februari 2008 22:54

We ruilen al. We ruilen arbeid, diensten, en producten voor geld, en geld ruilen we voor wat we nodig hebben.

Als we zouden ruilen zonder geld, zouden we er een dagtaak aan hebben om de dingen bij elkaar te ruilen die we nodig hebben. Ga maar na. Stel je bent ambtenaar. Wat heb je te ruil? De overheid ruilt jouw werk voor je met goederen die je nodig hebt. Maar dingen als een TV, een wasmachine, gaat de overheid niet voor jou ruilen. Dat moet je dus zelf doen. Je zult dingen moeten vinden die een winkel voor je wilt ruilen tegen de TV...

Overigens wordt het dan ook bijna niet te doen om complexere machines te bouwen. De ene fabriek maakt condensatoren, de ander resistoren, weer eentje maakt de plastic behuizing, een ander maakt het koper van het PCB, nog weer een ander maakt schroeven, en nog weer.. bouten, en nog weer... lijm, soldeer, IC's, kabels, plastic omhulsel voor de kabels, aansluitingen voor de kabels, plastic zakjes waar kabels ingaan, etc etc etc etc. Kortom,

Liever geld, en nuttige topics op p.be.

Bobke 2 februari 2008 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3238281)
ruilen,tof denk ik

Geld is een ruilmiddel.

Paracelsus 3 februari 2008 01:37

In de vroege middeleeuwen hebben we een periode van ruilhandel gekend. Die zelfde periode van verval waarin men vergeten was hoe men een baksteen moest maken.

forzaflandria 3 februari 2008 09:04

Er is altijd geld geweest.
Alleen was het in sommige maatschappijen geen ronde stukjes metaal of papier dat als geld fungeerde, maar schelpen, kamelen, brokken erts, enz.

Een maatschappij zonder enige vorm van 'geld' bestaat niet.

duveltje382 3 februari 2008 09:22

Leven zonder geld,pffffffff gewoon gaan pikken als het moet hé .....

eno2 4 februari 2008 18:46

Citaat:

Een leven zonder geld
Mijn leven.

brother paul 4 februari 2008 21:49

nog nooit een clochard met een laptop gezien

Vette Pois(s)on 5 februari 2008 01:18

Geld (als betaalmidel) kan voor sommigen overkomen als een probleem, maar geen geld hebben das pas een groot probleem als ge het mij vraagt.

Dag meneer de bakker, wat wilt ge vandaag ruilen voor 1 brood en 3 pistolekes?

Zou wa geven...

Jantje 5 februari 2008 01:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 3241654)
Geld (als betaalmidel) kan voor sommigen overkomen als een probleem, maar geen geld hebben das pas een groot probleem als ge het mij vraagt.

Dag meneer de bakker, wat wilt ge vandaag ruilen voor 1 brood en 3 pistolekes?

Zou wa geven...

Bij een knappe vrouw zal dat gemakkelijker gaan dan bij een mottige vent

jamás será vencido 5 februari 2008 01:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3238386)

Speel jij met poppen? Of wat is juist de rede dat jij poppen als ruilmiddel wilt gebruiken?

brontosaurus 5 februari 2008 01:57

Als ieder wat voor elkaar kan doen met liefde en respect en we elkaar als gelijke aanschouwen dan heeft geld helemaal geen waarde meer.Is gewoon een andere levensopvatting en eigenlijk vrij eenvoudig.Als ieder de wetenschap leert dat we allen verbonden zijn met elkaar en dat samenwerking ons alles kan bieden dan hebben we geen geld maar enkel elkaar nodig.Wij zijn alleen 1.
Moeilijk? Echt niet.Rijk eens een hand naar je medemens en je ervaart gelijk de kracht van samenhorigheid.Maar daar moet je wel die kankerTVbuis voor af zetten.

maddox 5 februari 2008 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brontosaurus (Bericht 3241673)
Als ieder wat voor elkaar kan doen met liefde en respect en we elkaar als gelijke aanschouwen dan heeft geld helemaal geen waarde meer.

Maar ieder is verschillend nietwaar.
Respect moet je "verkrijgen" door een persoonlijke ruil in eer en geweten.
En liefde, wat is dat? Kan je dat eten?

Citaat:

Is gewoon een andere levensopvatting en eigenlijk vrij eenvoudig.Als ieder de wetenschap leert dat we allen verbonden zijn met elkaar en dat samenwerking ons alles kan bieden dan hebben we geen geld maar enkel elkaar nodig.Wij zijn alleen 1.
We moeten met zijn allen samenwerken om te overleven, want we zijn gewoon met teveel op een te beperkte bruikbare oppervlakte.
En aangezien we geen mieren zijn, werkt de basis van het communisme ook niet.

Citaat:

Moeilijk? Echt niet.Rijk eens een hand naar je medemens en je ervaart gelijk de kracht van samenhorigheid.Maar daar moet je wel die kankerTVbuis voor af zetten.
Ik help met plezier "anderen". Maar O wee als de "anderen" misbruik maken van mijn mogelijkheden. Niks samenhorigheid, gewoon eigenbelang.
Ik ruil mijn capaciteiten eerlijk, maar niet met verlies. Ik ben niet achterlijk.

Trouwens Brontosaurus, als je een hand wil reiken, mijn vrouwtje meld net dat er nog een grote berg strijk ligt.
Wil je je strijkvaardigheden inruilen voor een goed samenhorigheidsgevoel en een knuffel?
Da's in 1 keer je beloning voor de naïviteit die je hier tentoonspreid.

brontosaurus 5 februari 2008 09:14

Ben nog niet zo zeker dat dat zo naief is.Zou heel goed kunnen dat iedereen in datzelfde schuitje zit over aanzienlijk korte tijd.Natuurlijk zal dat consiquinties met zich meebrengen en houd de massa zich nog steeds aan het materialistische leven,maar of daar toekomst in zit voor de mensheid betwijfel ik ten zeerste.We zullen wel zien wie gelijk krijgt zeker.
En als je de was nu eens nat op een klerenhanger hangt dan kan je alles zo van de draad in de kast hangen.Zo vlug ben je nog nooit van de strijk geholpen he,Gratis en een blijvende tip voor de toekomst.

Fozzie 5 februari 2008 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 3238743)
We ruilen al. We ruilen arbeid, diensten, en producten voor geld, en geld ruilen we voor wat we nodig hebben.

Als we zouden ruilen zonder geld, zouden we er een dagtaak aan hebben om de dingen bij elkaar te ruilen die we nodig hebben. Ga maar na. Stel je bent ambtenaar. Wat heb je te ruil? De overheid ruilt jouw werk voor je met goederen die je nodig hebt. Maar dingen als een TV, een wasmachine, gaat de overheid niet voor jou ruilen. Dat moet je dus zelf doen. Je zult dingen moeten vinden die een winkel voor je wilt ruilen tegen de TV...

Overigens wordt het dan ook bijna niet te doen om complexere machines te bouwen. De ene fabriek maakt condensatoren, de ander resistoren, weer eentje maakt de plastic behuizing, een ander maakt het koper van het PCB, nog weer een ander maakt schroeven, en nog weer.. bouten, en nog weer... lijm, soldeer, IC's, kabels, plastic omhulsel voor de kabels, aansluitingen voor de kabels, plastic zakjes waar kabels ingaan, etc etc etc etc. Kortom,

Liever geld, en nuttige topics op p.be.

voor simpele dingen op kleine schaal lijkt me dat nog haalbaar, maar het is natuurlijk wel een kwestie van onderhandelen. Ik denk dat ze dat zelfs eens geprobeerd hebben in een wijk in Gent, genre: "als jij me deze week elke dag een brood levert kom ik 2 uur de strijk doen" of zoiets. Op grotere schaal en duurdere dingen lijkt me dat praktisch zeer moeilijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be