Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Worden garnalen straks in Belgie gepeld? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101511)

circe 4 februari 2008 15:09

Worden garnalen straks in Belgie gepeld?

Van de Pravda-site:

Citaat:

Nu worden garnalen naar Marokko gevoerd om daar, goedkoper, te worden gepeld. Nadien worden ze teruggebracht naar ons land.

Grijze garnalen pellen is een arbeidsintensieve bezigheid en niet makkelijk om te automatiseren.

(....)
"Nu worden er bewaarmiddelen op de garnalen aangebracht, omdat ze eerst naar Marokko moeten én dan weer terug naar ons land. Als we in België zouden kunnen pellen, is dat allemaal niet nodig."
ha ja! waarom de garnalen nog naar de marokkanen brengen als de marokkanen naar de garnalen komen?

(sorry! is natuurlijk niet waar: de reden is dat een BELG (géén Marokkaan) erin geslaagd is een garnalenpelmachine te maken. niks meer naar Marokko met die garnalen, weer meer Marokkanen naar hier dan maar zeker?).

Geert C 4 februari 2008 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3240751)
Van de Pravda-site:

ha ja! waarom de garnalen nog naar de marokkanen brengen als de marokkanen naar de garnalen komen?

(sorry! is natuurlijk niet waar: de reden is dat een BELG (géén Marokkaan) erin geslaagd is een garnalenpelmachine te maken. niks meer naar Marokko met die garnalen, weer meer Marokkanen naar hier dan maar zeker?).

Garnalen zijn slechts één van de vele producten die van hier naar een ander land worden gevoerd om te worden verwerkt of bewerkt om vervolgens terug naar hier te worden gevoerd...

Kazan 4 februari 2008 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3240756)
Garnalen zijn slechts één van de vele producten die van hier naar een ander land worden gevoerd om te worden verwerkt of bewerkt om vervolgens terug naar hier te worden gevoerd...

Zijn wij dan eigenlijk geen kolonie van Marokko?
Wij leveren de grondstoffen, zij verwerken die en verkopen ze terug aan ons.

Pantoffeldiertje 4 februari 2008 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3240952)
Zijn wij dan eigenlijk geen kolonie van Marokko?
Wij leveren de grondstoffen, zij verwerken die en verkopen ze terug aan ons.

Dus zij zijn afhankelijk van ons qua tewerkstelling, en krijgen geen afgewerkte producten. Ja, echt : alle kenmerken van een kolonie..

Derk de Tweede 4 februari 2008 18:35

Citaat:

Zoals paarden die in Italie worden geslcht en hier in de pizza's worden verwerkt.

Dronkoers 4 februari 2008 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3241022)
Zoals paarden die in Italie worden geslcht en hier in de pizza's worden verwerkt.

ah, paardevlees verkopen, terwijl het een doodgereden kat is, mooi is dat ;-)

Derk de Tweede 4 februari 2008 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3241026)

Daarvoor moet je bij de Chinees zijn.

Kazan 4 februari 2008 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje (Bericht 3240972)
Dus zij zijn afhankelijk van ons qua tewerkstelling, en krijgen geen afgewerkte producten. Ja, echt : alle kenmerken van een kolonie..

Was de hele Engelse katoenindustrie niet afhankelijk van Indisch katoen? Ja, en toch was India een kolonie.
Alleen die afgewerkte producten nog...
We zitten halverwege:-P

Kazan 4 februari 2008 19:25

Citaat:

Paardenvlees zit ook in de betere curryworst (frikandel).
Ook paardenvlees gwn op de boterham is lekker.

Kazan 4 februari 2008 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3241026)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3241071)
Daarvoor moet je bij de Chinees zijn.

Ik wist niet hoe lekker katten wel konden zijn!:-P

circe 5 februari 2008 13:02

Citaat:

zoals Parma-ham die hier gekweekt maar ginder gerookt wordt?

raar genoeg blijven garnalen wel hun belgische nationaliteit behouden als ze ginds in marokko van hun frakske worden ontdaan!

PollyCorrect 5 februari 2008 14:02

circe :lol:

BigF 15 april 2013 17:55

Citaat:

In Roemenie Derk, en 't waren lasagnes, geen pizza's.

Scherven A. Mok 15 april 2013 20:09

ik herinner me nog gedacht te hebben na het lezen van deze draad : binnenkort zakt de prijs van de garnalen maar ik heb dat nooit zien gebeuren

Universalia 15 april 2013 20:19

Dus, mocht u een etentje willen organiseren met familie/vrienden in één of ander restaurant dan lijkt het mij echt geen overdreven optie om te vragen aan de garçon aldaar of men de garnalen zelf pelde, of dat de lijkenpikker in kwestie (de garnaal dus) eerst verschillende internationale reizen heeft moeten ondergaan vooraleer hij in vol ornaat op een bedje van wat dan ook op uw bord verschijnt.

Ik koop ongepelde garnaal in de betere vishandel en pel hem zelf, niet echt zo moeilijk.

Mocht men daar in één of ander land al aangezeten hebben

circe 15 april 2013 20:34

Ik knabbel garnaal met pel en al op, met een frisse Rodenbach erbij.

Universalia 15 april 2013 20:55

Hm, nog niet aan gedacht circe, lijkt mij wel handig. :rofl:

Garnaal zelf pellen en met de jasjes van de garnaal kan je toch best een fond maken. Lekker vissoepje maken (fond van schaaldieren)

Scherven A. Mok 16 april 2013 06:07

ik eet geen garnalen (meer)

Skobelev 16 april 2013 08:51

ik kweek die zelf, al zal het nog een tijdje duren voor een een kg in mijn aquarium zit. Vergeleken met die uit de noordzee zijn het dan nog mini-garnaaltjes bij...:cry:

Universalia 16 april 2013 09:09

Skobelev

Wat is er leuker dan zelf met een garnalennetje over de zeebodem te gaan 'vegen' en te kijken wat je allemaal hebt gevangen? Of op het strand bij de vloedlijn te zien wat er zoal is aangespoeld. En wat dacht je van het bekijken van de talloze schelpen die er liggen? De mooie wenteltrapjes en zo weet je wel.

Zal ik dat seffens even uitproberen?
Mocht u dus op het strand iemand tegenkomen in een overjarig Hawaii shirt, zwaar gedemodeerde short, witten kousen in de sandalen, sombrero op en een zonnebril van in de jaren stilletjes, hoera! dan heeft u mij ondekt tijdens een garnalenvang actie. :rofl:
Hopelijk is dit mijn buit als ik huiswaarts keer.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be