Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   DHKP-C veroordelen of niet? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101640)

Jozef Ostyn 7 februari 2008 13:54

DHKP-C veroordelen of niet?

Toch wel een belangrijk onderwerp van de dag, denk ik.

Moet de DHKP-C veroordeeld worden als terroristische organisatie en moeten de medewerkers ervan die voor het Hof van Beroep terecht staan een zware gevangenisstraf krijgen?

Jozef Ostyn 7 februari 2008 13:56

Zelf meen ik dat de DHKP-C overduidelijk een terroristische organisatie is en dat haarmedewerkers, die hier een heel arsenaal hadden, opgesloten moeten worden.

Jaani_Dushman 7 februari 2008 13:58

Hebben zij dan ook de intentie getoond om IN BELGIË een aanslag te plegen?

Jozef Ostyn 7 februari 2008 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3244990)
Hebben zij dan ook de intentie getoond om IN BELGIË een aanslag te plegen?

U meent dat zij van hieruit rustig mensen mogen vermoorden in andere landen?

En waarvoor diende dat arsenaal dan?

Jaani_Dushman 7 februari 2008 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3244991)
U meent dat zij van hieruit rustig mensen mogen vermoorden in andere landen?

Mijn persoonlijke mening is irrelevant in ons rechtssysteem. U kan hier enkel veroordeeld worden voor misdaden die u in België gepleegd heeft. En aangezien Turkije de rechten van gevangen weigert te respecteren, kan België de verdachten ook niet uitleveren aan Turkije.
Dus gezien de omstandigheden kan iemand inderdaad een aanslag plegen in Turkije, naar hier komen, en vrij rondlopen. Als Turije daar bezwaren tegen heeft, dan moet zij maar stoppen met het folteren van haar gevangenen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3244991)
En waarvoor diende dat arsenaal dan?

Veroordeel ze dan voor illegaal wapenbezit. Of gaat u ieder bezitter van een niet geregistreerd wapen veroordelen voor terrorisme?

Jozef Ostyn 7 februari 2008 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3244998)
Mijn persoonlijke mening is irrelevant in ons rechtssysteem. U kan hier enkel veroordeeld worden voor misdaden die u in België gepleegd heeft. En aangezien Turkije de rechten van gevangen weigert te respecteren, kan België de verdachten ook niet uitleveren aan Turkije.
Dus gezien de omstandigheden kan iemand inderdaad een aanslag plegen in Turkije, naar hier komen, en vrij rondlopen. Als Turije daar bezwaren tegen hebben, dan moeten zij maar stoppen met het folteren van hun gevangen.

Als men van hieruit misdaden plant kan men daarvoor ook veroordeeld worden.

Uw redenering zou van België overigens een paria maken in het internationaal rechtssysteem.

Jozef Ostyn 7 februari 2008 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3244998)
Veroordeel ze dan voor illegaal wapenbezit. Of gaat u ieder bezitter van een niet geregistreerd wapen veroordelen voor terrorisme?

Daarvoor gaan ze ook veroordeeld worden. Maar er is wel een kwalitatief verschil tussen iemand die een niet-aangegeven jachtgeweer bezit en iemand die serieuze oorlogswapens opslaat met het oog op het plegen van terroristische aanslagen.

Jaani_Dushman 7 februari 2008 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3245002)
Als men van hieruit misdaden plant kan men daarvoor ook veroordeeld worden.

Uw redenering zou van België overigens een paria maken in het internationaal rechtssysteem.

Als dat internationaal rechtssysteem de belangen van staten laat primeren boven de rechten van verdachten, dan maar dat internationaal rechtssysteem de hoogste boom in. De Belgische staat is verantwoordelijk voor het welzijn van haar burgers, en dat betekent dat zij tevens moet waken over het respecteren van de rechten van die burgers, waneer zij verdacht worden voor een misdaad. Aangezien Turkije bewezen heeft, geen respect te kunnen opbrengen voor enkele elementaire regels van het rechtssysteem (niet folteren bivoorbeeld), kan de Belgische staat haar burgers niet uitleveren aan Turkije.

Jozef Ostyn 7 februari 2008 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3245013)
Als dat internationaal rechtssysteem de belangen van staten laat primeren boven de rechten van verdachten, dan maar dat internationaal rechtssysteem de hoogste boom in. De Belgische staat is verantwoordelijk voor het welzijn van haar burgers, en dat betekent dat zij tevens moet waken over het respecteren van de rechten van die burgers, waneer zij verdacht worden voor een misdaad. Aangezien Turkije bewezen heeft, geen respect te kunnen opbrengen voor enkele elementaire regels van het rechtssysteem (niet folteren bivoorbeeld), kan de Belgische staat haar burgers niet uitleveren aan Turkije.

Er mogen dus naar hartelust Turkse burgers vermoord worden door de DHKP-C?

Jaani_Dushman 7 februari 2008 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3245006)
Daarvoor gaan ze ook veroordeeld worden. Maar er is wel een kwalitatief verschil tussen iemand die een niet-aangegeven jachtgeweer bezit en iemand die serieuze oorlogswapens opslaat met het oog op het plegen van terroristische aanslagen.

Laten we even concreet worden.
Bahar Kimyonür is een Belgisch staatsburger en heeft voor de DHKP-C een persbericht vertaald. In eerste aanleg is hij tot vier jaar cel veroordeeld voor lidmaatschap van een terroristische organisatie. In beroep is dit zelfs opgelopen tot vijf jaar cel.

Laat ons dus even de propaganda achterwege laten, en naar de nuchtere feiten kijken: vijf jaar cel voor het vertalen van een persbericht. Wat heeft dit nog met terrorismebestrijding te maken?

Jozef Ostyn 7 februari 2008 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3245023)
Laten we even concreet worden.
Bahar Kimyonür is een Belgisch staatsburger en heeft voor de DHKP-C een persbericht vertaald. In eerste aanleg is hij tot vier jaar cel veroordeeld voor lidmaatschap van een terroristische organisatie. In beroep is dit zelfs opgelopen tot vijf jaar cel.

Laat ons dus even de propaganda achterwege laten, en naar de nuchtere feiten kijken: vijf jaar cel voor het vertalen van een persbericht. Wat heeft dit nog met terrorismebestrijding te maken?

De man is duidelijk een actieve medewerker van een organisatie die onschuldige burgers vermoord en terreur probeert te zaaien. Hij werkt hier actief aan mee in het kader van hun propaganda.

Jaani_Dushman 7 februari 2008 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3245017)
Er mogen dus naar hartelust Turkse burgers vermoord worden door de DHKP-C?

Turkije weet wat het moet doen, opdat er verdachten kunnen uitgeleverd worden: respecteren van enkele elementaire rechtsregels. Maar zij blijkft daarin in gebreke.
U hoeft dus niet bij mij te klagen, maar bij de Turkse staat.

Jaani_Dushman 7 februari 2008 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3245027)
De man is duidelijk een actieve medewerker van een organisatie die onschuldige burgers vermoord en terreur probeert te zaaien. Hij werkt hier actief aan mee in het kader van hun propaganda.

Welke misdaad heeft hij dan gepleegd op het territorium van België?

Jozef Ostyn 7 februari 2008 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3245030)
Turkije weet wat het moet doen, opdat er verdachten kunnen uitgeleverd worden: respecteren van enkele elementaire rechtsregels. Maar zij blijkft daarin in gebreke.
U hoeft dus niet bij mij te klagen, maar bij de Turkse staat.

En ondertussen mogen volgens uw redenering dus naar hartelust Turkse burgers vermoord worden?

Jozef Ostyn 7 februari 2008 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3245032)
Welke misdaad heeft hij dan gepleegd op het territorium van België?

Hij heeft hier zijn medewerking verleend aan de DHKP-C.

Overigens zou ik persoonlijk verkiezen dat DHKP-C-leden die geen Belgische staatsburgers zijn zouden worden uitgeleverd aan Turkije voor berechting aldaar.

Jaani_Dushman 7 februari 2008 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3245033)
En ondertussen mogen volgens uw redenering dus naar hartelust Turkse burgers vermoord worden?

Ik ben niet de ambassadeur van Turkije. Dus het is niet aan mij dat je die vraag moet stellen.
Hier vind je de verantwoordelijke:
http://www.diplomatie.be/nl/addresse...SCOURT=TURKIJE

Jaani_Dushman 7 februari 2008 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3245036)
Overigens zou ik persoonlijk verkiezen dat DHKP-C-leden die geen Belgische staatsburgers zijn zouden worden uitgeleverd aan Turkije voor berechting aldaar.

Bahar Kimyongur is geboren in België en heeft de Belgische nationaliteit.

Jozef Ostyn 7 februari 2008 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3245040)
Ik ben niet de ambassadeur van Turkije. Dus het is niet aan mij dat je die vraag moet stellen.
Hier vind je de verantwoordelijke:
http://www.diplomatie.be/nl/addresse...SCOURT=TURKIJE

U ontwijkt alweer, maar ik trek gewoon uw redenering door: zolang er in Turkije mensenrechtenschendingen plaatsvinden mag iedereen daar naar hartelust mensen vermoorden en dan hier komen schuilen. Dat is uw stelling.

Jozef Ostyn 7 februari 2008 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3245043)
Bahar Kimyongur is geboren in België en heeft de Belgische nationaliteit.

Kan bijgevolg niet uitgeleverd worden. In zijn geval is berechting hier de enige oplossing.

Jaani_Dushman 7 februari 2008 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 3245044)
U ontwijkt alweer, maar ik trek gewoon uw redenering door: zolang er in Turkije mensenrechtenschendingen plaatsvinden mag iedereen daar naar hartelust mensen vermoorden en dan hier komen schuilen. Dat is uw stelling.

Dat is het gevolg van de manier waarop ons Belgisch rechtssysteem in elkkaar zit. Ik vind niet dat wij onze rechtsregels moeten gaan aanpassen, louter omdat wij die mensen van de DHKP-C geen toffe kerels vinden. De rechtsregels zijn er voor iedereen. Dus Turkije weet wat het moet doen, om die verdachten uitgeleverd te krijgen, en de mensen van de DHKP-C moeten dezelfde rechten krijgen als ieder ander Belgisch staatsburger.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be