Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Gelooft u in verschijning van de maagd Maria in Lourdes? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101801)

De Prof 11 februari 2008 19:06

Gelooft u in verschijning van de maagd Maria in Lourdes?

dubbel

Knuppel 11 februari 2008 19:25

Neen.
Ik ben niet gek.

filosoof 11 februari 2008 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3251884)
Neen.
Ik ben niet gek.

:shocked!: Een verschijning:roll:
Mirakel!!

system 11 februari 2008 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3251970)
:shocked!: Een verschijning:roll:
Mirakel!!

Velen mensen geloven het verhaal van Bernadette, te beginnen met de kinderen zelf. Zo wordt ons toch verteld. Er zijn ook zeker mensen genezen in Lourdes. In Scherpenheuvel, Banneux of bij het Heilig Patertje van Hasselt, of in veldkapelletjes genazen er ook mensen of denken dat ze genezen zijn. De ex voto's bewijzen dit. Of het heilige paterke Valentinus nu echt gezorgd heeft voor die genezingen weer een andere vraag. En of Maria nu echt in Lourdes verschenen is uiterst twijfelachtig.

Indien Maria echt zou willen verschijnen, dan zou ze dit zeker niet zo omslachtig doen. Dan zou ze bijvoorbeeld verschijnen op het Sint-Pietersplein in aanwezigheid van vele duizenden mensen zodat iedereen haar duidelijk kon zien. Nu zijn al die verschijningen van Maria zijn altijd zo vaag, omgeven met een zweem van mysticisme, zo moeilijk te verifiëren en niet altijd betekenisvol. We weten nog altijd niet waarom nu eigenlijk Maria is verschenen. Noch in Banneux, noch in Fatima, noch in Lourdes. Vaak zegt men dan zegt dat Maria verschijnt om ons te waarschuwen dat de mensen hun levend dringend moeten verbeteren want dat het anders niet goed zal gaan met onze wereld. Een soort voorbode van een nakende parousie. Wat moet een mens daar nu mee. We horen dit al zo lang. Zelfs de eerste christenen dachten dat de ondergang nabij was en we leven nu in 2008.

circe 11 februari 2008 21:05

In de Keltische volksreligie die over héél Europa gold, waren er altijd en overal "ladies of the lake" of witte vrouwelijke verschijningen aan rivieren, bronnen, watervallen etc..

Het is niet toevallig dat in Lourdes ook toevallig een "witte mevrouw aan ene bron verscheen"...

Dat Bernadette dit als écht ervaarde, daar twijfel ik zelfs niet aan.

Dat andere mensen zichzelf kunnen genezen door zichzelf te laten geloven dat het water daar helend is, wie heeft daar nu een probleem mee?

filosoof 11 februari 2008 21:13

Voor die genezingen zijn er drie mogelijkjeden
-verkeerde diagnose
-placebo-effect
-te vlug genezen verklaard.

Alléén met de laatste mogelijkheid heb ik een echt probleem, maar op de twee eerste rekenen zou ik toch niet durven. De paus ook niet, trouwens: als die er écht in geloofde zou hij geen lijfarts hebben maar gewoon even bidden.

Geert C 11 februari 2008 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3252121)
Voor die genezingen zijn er drie mogelijkjeden
-verkeerde diagnose
-placebo-effect
-te vlug genezen verklaard.

Alléén met de laatste mogelijkheid heb ik een echt probleem, maar op de twee eerste rekenen zou ik toch niet durven. De Paus ook niet, trouwens: als die er écht in geloofde zou hij geen lijfarts hebben maar gewoon even bidden.

Of een onverklaarbare genezing. Dat bestaat, de wetenschap kan niet alles verklaren. Dat is het voornaamste criterium om van een mirakel te kunnen spreken, een genezing die volgens de huidige stand van de wetenschap onverklaarbaar is.

Of er goddelijke interventie mee gemoeid is, laat ik in het midden. :-)

circe 11 februari 2008 21:22

Ik wil de eerste opnieuw-aangegroeide armen of benen nog wel eens tegenkomen anders.

filosoof 11 februari 2008 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3252128)
Of een onverklaarbare genezing. Dat bestaat, de wetenschap kan niet alles verklaren. Dat is het voornaamste criterium om van een mirakel te kunnen spreken, een genezing die volgens de huidige stand van de wetenschap onverklaarbaar is.

Of er goddelijke interventie mee gemoeid is, laat ik in het midden. :-)

Een onverklaarbaare genezing duidt m.i. op een slecht gekend ziekteverloop: te rangschikken bij verkeerde diagnose en placebo-effect.
Ik keek juist in de Gouden Gids voor Lourdes: daar staan 50 dokters in. Die geloven dus al niet dat ze sterke concurrentie van de Kerk moeten verwachten:-D

http://www.pagesjaunes.fr/trouverles...nnels/index.do

postcode 65100 als je 't wil verifiëren:-)

system 11 februari 2008 21:27

Dubbel

Geert C 11 februari 2008 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3252154)
Een onverklaarbaare genezing duidt m.i. op een slecht gekend ziekteverloop: te rangschikken bij verkeerde diagnose en placebo-effect.

In veel gevallen zal dat inderdaad een rol spelen, maar toch...

Volgens mij zijn onverklaarbare genezingen mogelijk. Onverklaarbaar in de zin dat de wetenschap ze nog niet kan verklaren.

Citaat:

Ik keek juist in de Gouden Gids voor Lourdes: daar staan 50 dokters in. Die geloven dus al niet dat ze sterke concurrentie van de Kerk moeten verwachten:-D
Wat wil je? Een handvol mysterieuze genezingen op miljoenen pelgrims, de kans dat je daar ter plekke iets krijgt is groter dan de kans op genezing. :?

Citaat:

http://www.pagesjaunes.fr/trouverles...nnels/index.do

postcode 65100 als je 't wil verifiëren:-)
Jou geloof ik op je woord. 8-)

Wautd 12 februari 2008 08:56

.

Andro 13 februari 2008 07:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3252141)
Ik wil de eerste opnieuw-aangegroeide armen of benen nog wel eens tegenkomen anders.

2

Gargamel 13 februari 2008 09:21

Ik wel ja,waarom niet.Vooral als je weet dat een zekere Philip ook verschijnt :-P

lantjes 13 februari 2008 12:51

'k Heb me laten vertellen dat Bernadetje dat verhaaltje thuis heeft verteld omdat ze eigenlijk veel te lang met haar lief in het stro was blijven liggen en bijgevolg te laat thuis was. Wie zal het zeggen....

cor 13 februari 2008 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3252121)
De paus ook niet, trouwens: als die er écht in geloofde zou hij geen lijfarts hebben maar gewoon even bidden.

:lol:

Fozzie 14 februari 2008 01:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3254578)
'k Heb me laten vertellen dat Bernadetje dat verhaaltje thuis heeft verteld omdat ze eigenlijk veel te lang met haar lief in het stro was blijven liggen en bijgevolg te laat thuis was. Wie zal het zeggen....

De simpelste oplossing is meestal de juiste. Ik vermoed dat degene die dit verteld heeft het bij het rechte eind had.
Nog een geluk dat Bernadette er niet zwanger van is geworden of ze zou ook nog eens thuis moeten zeggen dat ze net als Maria onbevlekt ontvangen is geweest ;-)

Savatage 14 februari 2008 01:16

Neen. Ik heb de film een tijdje geleden zien die is gemaakt over de verschijning in Lourdes en die vond ik wel heel knap gemaakt.

Wolf 14 februari 2008 03:29

Waarom vinden die heilige verschijningen altijd plaats in één of andere grot en is de enige getuige ervan de lokale godsdienst-freak (lees: dorpsgek)?

Zou het niet veel beter zijn als God/Allah/Kabouter Plop/Satan/Heilige maagd, of weet ik veel welke andere heiligheid, zou verschijnen boven New York tijdens het spitsuur? Kwestie van zoveel mogelijk zielen te bereiken.

slegie 15 februari 2008 21:49

in de wereld lopen nu nog altijd miljoenen mensen rond die niet veel wijzer zijn dan de holbewoner die schrik had van de bliksem en donder.

Lourdes is niet meer dan een leuk bedtijd verhaaltje en daar blijft het dan ook bij

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be