Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   Opdeling van Belgie en Nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=101995)

D'ARTOIS 17 februari 2008 00:02

Opdeling van Belgie en Nederland

De plannen lagen klaar; het zou niet veel gescheeld hebben of het zou in 1872 plaats gevonden hebben.
Gelooft U het?

system 17 februari 2008 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3260608)
De plannen lagen klaar; het zou niet veel gescheeld hebben of het zou in 1872 plaats gevonden hebben.
Gelooft U het?

Kunt u dat wat verder preciseren?

Off Toppic.

Citaat:

Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.....
Zeer mooi gezegd. En waar ook nog!

HAMC 17 februari 2008 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3260960)

Zeer mooi gezegd. En waar ook nog!

Tenzij u van de andere kant komt dan.

D'ARTOIS 17 februari 2008 22:24

Mijne Heren, hier komt het:

Ik heb voor me liggen een dissertatie van Anne Doedens uit 1973 waarin de hele geschiedenis van de "Kwestie Luxemburg" en het plan om Nederland en Belgie te bezetten en die vervolgens op te delen tussen Pruissen en Frankrijk zelf.
Vlaams belgie en Nederland zouden derhalve aan Pruissen toevallen en Wallonie zou bij Frankrijk worden ingelijfd.

Het merkwaardige van alles is dat er in Belgie zowel als in Nederland politici waren die hier aan mee wilden werken. Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.
Maar het feit ligt er.
Is er ooit iet in het Belgische gewaar geworden over dit plan? Is dat ooit op school tijdens een les ter sprake gebracht?

Gaarne uw mening.

stab 18 februari 2008 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 3262163)
Het merkwaardige van alles is dat er in Belgie zowel als in Nederland politici waren die hier aan mee wilden werken. Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.

Maak jij je daar zorgen over als dat 136 jaar geleden gebeurd zou zijn?:roll:

system 18 februari 2008 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3261708)
Tenzij u van de andere kant komt dan.

Off toppic
.
Dan blijft het precies hetzelfde.

system 18 februari 2008 10:07

Citaat:

Ik heb voor me liggen een dissertatie van Anne Doedens uit 1973 waarin de hele geschiedenis van de "Kwestie Luxemburg" en het plan om Nederland en Belgie te bezetten en die vervolgens op te delen tussen Pruissen en Frankrijk zelf.
Vlaams belgie en Nederland zouden derhalve aan Pruissen toevallen en Wallonie zou bij Frankrijk worden ingelijfd.

Maar het feit ligt er.
Is er ooit iet in het Belgische gewaar geworden over dit plan? Is dat ooit op school tijdens een les ter sprake gebracht?
Gaarne uw mening.

Niet dat ik weet. Maar over welke geschiedenis werd vroeger dan ook les gegeven. Zeker niet over de 'verborgen' geschiedenis, wel over de 'salonfähige' geschiedenis.

Geert C 18 februari 2008 11:33

Citaat:

Maar het feit ligt er.

Gaarne uw mening.

Ik denk dat Engeland dat nooit zou hebben toegestaan... :?

L. J. Brutus 18 februari 2008 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3262532)

Off toppic
.
Dan blijft het precies hetzelfde.

Als u het toch zo graag vet drukt, liefst dan topic. ;-)

zorroaster 18 februari 2008 12:03

Citaat:

Voordat ik namen ga noemen zal ik me eerst vergewissen of ik dat ongestraft kan doen.

Ik zou toch oppassen, voor je het weet staat de Geschiedenispolitie aan je voordeur! :roll:

Djeezes, sommige mensen schijnen echt te hopen dat hun visie zo gewaagd is dat ze erom vervolgd worden. Zelfs als het gaat om een nooit-uitgevoerd plan van 130 jaar terug...

system 18 februari 2008 12:30

Dubbel.

system 18 februari 2008 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3262694)
Als u het toch zo graag vet drukt, liefst dan topic. ;-)

Toch opletten wanneer u iemand de les leest.

Uw posting in Presidentsverkiezingen 2008:

Citaat:

Citaat:
Geplaatst door L. J. Brutus

Ja, maar Huckabee doet het niet al te goed tot hier toe. McCain begint veel sterker aan "Super Tuesday", ook nu hij de steun van een aantal republikeinse iconen heef gekregen.
Misschien de dt-regel en de werkwoorduitgangen nog eens instuderen in het vervolg.

L. J. Brutus 18 februari 2008 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3262736)
Toch opletten wanneer u iemand de les leest.

Uw posting in Presidentsverkiezingen 2008:

Misschien de dt-regel en de werkwoorduitgangen nog eens instuderen in het vervolg.

Ha, ga je nu ergens zoeken tussen mijn posts of ik nergens een tikfoutje heb gemaakt? Ik heb je enkel gewezen op een spelfout die je twee keer hebt gemaakt, een hint dus, geen verwijt.

system 18 februari 2008 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3263303)
Ha, ga je nu ergens zoeken tussen mijn posts of ik nergens een tikfoutje heb gemaakt? Ik heb je enkel gewezen op een spelfout die je twee keer hebt gemaakt, een hint dus, geen verwijt.

Ik verwijt u niets. Ik zeg alleen dat het gevaarlijk is om iemand op spelfouten te wijzen, hoe goed bedoeld ook.

L. J. Brutus 18 februari 2008 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3263494)
Ik verwijt u niets. Ik zeg alleen dat het gevaarlijk is om iemand op spelfouten te wijzen, hoe goed bedoeld ook.

Ik heb al wel gevaarlijker dingen gedaan in mijn leven ;-)

system 18 februari 2008 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus (Bericht 3263604)
Ik heb al wel gevaarlijker dingen gedaan in mijn leven ;-)

Dat hoop ik maar.

I amsterdam 19 februari 2008 10:38

Citaat:

Maar het feit ligt er.

Gaarne uw mening.

In 1940 waren er ook Nederlandse en Vlaamse politici die dergelijke plannen hadden.

André de Hollander 19 februari 2008 16:23

Als ik me goed herinner had België na de 1e wereldoorlog plannen om delen van Nederland te bezetten en te annexeren. Ach ja, plannen...

Essevee_VL 19 februari 2008 21:08

Citaat:

Maar het feit ligt er.

Gaarne uw mening.

Kunt u alstublieft wat nauwkeuriger zijn i.v.m. de gebieden die naar Pruisen overgaan en de gebieden die overgaan naar Frankrijk?

Essevee_VL 19 februari 2008 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander (Bericht 3264938)
Als ik me goed herinner had België na de 1e wereldoorlog plannen om delen van Nederland te bezetten en te annexeren. Ach ja, plannen...

"België legde in 1919 en '20 een claim (die ook gold ten aanzien van het Nederlandse Zuid-Limburg) omdat men vond dat er reden genoeg was om het door Nederland aan de Duitse Keizer Wilhelm II verleende politiek asiel, inclusief de toegestane doorreismogelijkheid door Zuid-Limburg voor de terugtrekkende Duitse troepen, aan te grijpen om een territoriale eis in te dienen op de conferentie in Versailles waar de Geallieerden de nadere vredesvoorwaarden die aan Duitsland opgelegd zouden worden, onderling bespraken. Die annexatiewens werd België overigens geweigerd."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Staats-Vlaanderen

Een andere reden voor de gebiedseis was, geloof ik toch, de onzijdigheid van Noord-Nederland.

Niet enkel Zeeuws-Vlaanderen en Nederlands-Limburg stonden op het verlanglijstje maar ook Lützelburg (Groot Hertogdom Luxemburg) en Pruisische gebieden die vroeger tot de Zuidelijke Nederlanden behoorden. In 1919 werden "slechts" Eupen-Malmder-Sankt Vith toeggewezen aan België.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be