Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   2006: Montenegro, 2008: Kosovo, 2010: Vlaanderen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102052)

kroa 18 februari 2008 16:22

2006: Montenegro, 2008: Kosovo, 2010: Vlaanderen?

Hopelijk zijn wij dan aan de beurt.
Na Tsjechoslwakije, is Joegoslavië nu volledig uit elkaar.
Elk volk heeft zijn staat.
Binnen Europa blijft België over als kunstmatigste staat.
Er is een duidelijke grens tussen Wallonië en Vlaanderen.
Brussel kan/mag bij Vlaanderen, kan onafhankelijk worden, of bestuurd worden door Europa, maar NOOIT mag het een deel van Wallonië worden.
Dus hopelijk valt België als laatste (of laatste grote, 6 miljoen inwoners in Vlaanderen) kunstmatige staat uit Europa uit elkaar.
Zwitserlans is mss ook wel een kunstmatige staat, maar die hebben denk ik toch nog iets van verbondenheid, en is dacht ik al 1000 jaar (weet zelf niet hoelang) zo opgesteld.

Jaani_Dushman 18 februari 2008 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 3263033)
Elk volk heeft zijn staat.

Als je volks- en staatsgrenzen wil laten samenvallen, moet Kosovo dan niet bij Albanië gevoegd worden (uitgezonderd Noord-Kosovo dat dan naar Servië moet terugkeren)?

De Garde 18 februari 2008 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3263037)
Als je volks- en staatsgrenzen wil laten samenvallen, moet Kosovo dan niet bij Albanië gevoegd worden (uitgezonderd Noord-Kosovo dat dan naar Servië moet terugkeren)?

En in alle consequentie moet het volgende dan gebeuren: de Vojvodina naar Hongarije, Kosovo, delen van Bosnië en Macedonië naar Albanië en Herzegovina bij Kroatië.

Maar goed, 'onze' grote staatslui hebben beslist dat afscheiding op religieus-entische basis niet mag, behalve voor Kosovo.

Jan van den Berghe 18 februari 2008 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3263037)

Als beide bevolkingen dat ook wensen, nietwaar. Daarnaast kunnen er geopolitieke motieven een rol spelen om de scheiding te behouden.

Jaani_Dushman 18 februari 2008 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 3263111)
Als beide bevolkingen dat ook wensen, nietwaar. Daarnaast kunnen er geopolitieke motieven een rol spelen om de scheiding te behouden.

Die geopoliteke motieven mag je gerust op de eerste plaats zetten. Want het is geen toeval dat de VS (en hun poedeltje: de EU) hemel en aarde bewogen heeft om Kosovo te kunnen afscheuren. Dat terwijl Transnistrië, Zuid-Ossetië, etc... niet erkend worden.

Jaani_Dushman 18 februari 2008 17:28

Het is veelzeggend dat de Belgische overheid er hier bijzegt, dat het over een "zeer uitzonderlijke" situatie gaat. Dit keer wordt eenzijdige afscheuring wel aanvaard, anders niet. Waarom deze situatie zo uitzonderlijk zou zijn, vertellen ze er niet bij.

Burkide 18 februari 2008 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3263109)
En in alle consequentie moet het volgende dan gebeuren: de Vojvodina naar Hongarije,

De Vojvodina zou voor 65% Servisch zijn. Wie Kosovo wilt opsplitsen, zal dus ook de Vojvodina moeten opdelen.

Citaat:

Maar goed, 'onze' grote staatslui hebben beslist dat afscheiding op religieus-entische basis niet mag, behalve voor Kosovo.
Ach, als het elders in de wereld in het westers-kapitalistisch belang is zal het ook wel mogen, hoor. Zo inconsequent zijn onze staatslui nu ook weer niet.

LiberaalNL 18 februari 2008 17:41

Als er na pasen geen (grote) staatshervorming komt, acht ik de kans zeker aanwezig dat Vlaanderen onafhankelijk wordt.

Metternich 18 februari 2008 18:18

Als Vlaanderen voor de onafhankelijkheid moet steunen op het Kosovaarse model, mogen ze voor mijn part de onafhankelijkheid nog wel even uitstellen. Ik wil niet dat de Vlaamse staat waar ik in zal wonen zich zal vergelijken met de opstandige provincie/grootste Amerikaanse militaire basis ter wereld/maffiaprovincie Kosovo.

Kazan 18 februari 2008 18:30

Wat ik hieruit onthoud is dat de noordelijke gemeenten met Servische meerderheid niet naar Servië kunnen lopen.
Ik hoop dat nu de belgicisten niet meer komen aanlopen met het argument 'bij eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring lopen de randgemeenten over naar Wallonië (of Brussel)'
Ook bij de onafhankelijk van de Baltische staten gebeurde dit niet, maar ik hoop dat ze na 4 voorbeelden eens stoppen met dat argument te gebruiken,

Geert C 18 februari 2008 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3263143)
Het is veelzeggend dat de Belgische overheid er hier bijzegt, dat het over een "zeer uitzonderlijke" situatie gaat. Dit keer wordt eenzijdige afscheuring wel aanvaard, anders niet. Waarom deze situatie zo uitzonderlijk zou zijn, vertellen ze er niet bij.

Dat er een genocide heeft plaatsgevonden zou wel eens de sleutel tot het antwoord kunnen zijn...

Vuyschthaemert 18 februari 2008 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3263367)
Dat er een genocide heeft plaatsgevonden zou wel eens de sleutel tot het antwoord kunnen zijn...

Het enige wat in de buurt komt van een genocide in Kosovo, is de verdrijving van Serven door Albanen. Misdaad en etnische zuiveringen worden dus beloond...

Geert C 18 februari 2008 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert (Bericht 3263391)
Het enige wat in de buurt komt van een genocide in Kosovo, is de verdrijving van Serven door Albanen. Misdaad en etnische zuiveringen worden dus beloond...

"The nationalist not only does not disapprove of atrocities committed by his own side, but he has a remarkable capacity for not even hearing about them."

:|

De Garde 18 februari 2008 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3263367)

was geen argument in Bosnië.

Burkide 18 februari 2008 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3263425)
was geen argument in Bosnië.

En zou evengoed een argument voor "nationale verzoening" of iets dergelijks kunnen zijn. In ieder geval vloeit er niet automatisch een argument voor onafhankelijkheid uit voort.

Vuyschthaemert 18 februari 2008 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3263420)
"The nationalist not only does not disapprove of atrocities committed by his own side, but he has a remarkable capacity for not even hearing about them."

:|

En je punt is?

Dat ik een nationalist zou zijn? Dat ik zelfs een Servisch nationalist zou zijn?
Want anders kom je niet met dit soort onzin aan natuurlijk.

Daarbij, welke genocide hebben de Serven dan in Kosovo begaan? We hebben het hier over Kosovo, niet over Bosnië.

100% VLAMING 18 februari 2008 19:36

De etnisch-Albanezen zijn altijd in de meerderheid geweest in Kosova. De Serviërs wilden de Albanezen zelfs uitmoorden, maar is niet gebeurd na een akkoord met de Turken. In plaats van het uitmoorden, ging men de Albanezen stimuleren om te verhuizen naar Turkije.

Donc.... Laat Kosova maar mooi onafhankelijk zijn, de mensen hebben al genoeg afgezien daar.

De Garde 18 februari 2008 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3263435)
En zou evengoed een argument voor "nationale verzoening" of iets dergelijks kunnen zijn. In ieder geval vloeit er niet automatisch een argument voor onafhankelijkheid uit voort.

Nu, ik ben een prinicipiële voorstander van onafhankelijkheid maar ik verwijt de internationale gemeenschap totale onredelijkheid: enerzijds heeft men Vukovar en Dubrovnik aan puin laten schieten om achteraf de Kroaten van oorlogsmisdaden te beschuldigen als ze de Serviërs uit de Baranja en Vukovar hebben gezet, ze hebben de oorlog in Bosnië zijn gang laten gaan tot de Serviërs, die historisch gezien uit Sarajevo waren gedreven, de stad zijn gaan belegeren en het 'multiculturele' samenleven hebben vernield en ja, ook daar heeft men de misdaden van de Bosniërs tegen de Kroaten in de vergeetput gestoken.

Kortom: het is één en al incosequentie en waar men nu ineens schermt met de rechten van de Kosovaren heeft men die van praktisch alle andere volkeren aan puin laten schieten.

Sterk hoor!

Pelgrim 18 februari 2008 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 3263033)
Binnen Europa blijft België over als kunstmatigste staat.

En Frankrijk, en Duitsland, en Groot Britannië, en Spanje, en...

Pelgrim 18 februari 2008 19:41

en ik kan het hier alleen maar mee eens zijn:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3263258)
Als Vlaanderen voor de onafhankelijkheid moet steunen op het Kosovaarse model, mogen ze voor mijn part de onafhankelijkheid nog wel even uitstellen. Ik wil niet dat de Vlaamse staat waar ik in zal wonen zich zal vergelijken met de opstandige provincie/grootste Amerikaanse militaire basis ter wereld/maffiaprovincie Kosovo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be