Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Cuba crisis (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102190)

Duupje 21 februari 2008 14:26

Cuba crisis

Ik ben volop bezig met een thesis rond de Cubacrisis.
De bedoeling is dat ik een zo 'objectief' mogelijk beeld schep van alle kanten. USSR, USA en vanop Cuba zelf.

Op het internet vind ik al wel een aantal artikels terug, maar de vraag is of iemand hier mij nog enkele interessante linkjes of boeken kunnen aanraden ?

Djiezes 21 februari 2008 14:29

Loop naar de DVD-o-theek en huur "Thirteen Days"...

berre 21 februari 2008 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes (Bericht 3268608)

je bent me voor blijkbaar:-)

alleen is thirteen days enkel vanuit amerikaans standpunt he. voor de rest vond ik de film wel redelijk saai.

Derk de Tweede 21 februari 2008 16:04

Ik was toen een jaar of 6.
Ik zie mijn moeder nog diverse soorten groenten en fruit wecken. En onze meester op school was ervan overtuigd dat WOIII zou beginnen.
Uit latere bronnen is gebleken dat zowel Chroesjtsjov als Castro door de toenmalige minister van defensie van Cuba werden opgehitst.
Zijn portret siert nu nog menig T-shirt.

Geert C 21 februari 2008 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3268757)
Ik was toen een jaar of 6.
Ik zie mijn moeder nog diverse soorten groenten en fruit wecken. En onze meester op school was ervan overtuigd dat WOIII zou beginnen.
Uit latere bronnen is gebleken dat zowel Chroesjtsjov als Castro door de toenmalige minister van defensie van Cuba werden opgehitst.

Dat klopt, als het aan Guevara had gelegen, dan was er een nucleaire holocaust geweest. Hij vond een totale kernoorlog gerechtvaardigd om "de Revolutie te verspreiden". Om die reden zal je mij ook nooit iets zien dragen met zijn beeltenis erop.

roger verhiest 21 februari 2008 16:16

Het laatste is er over die dagen nog niet gezegd. Zo zag ik eens een documentaire over enkele russisiche kernduikboten die in de Caraïben opereerden in het kader van de "Mutual Assured Destruction" militaire politiek die er aan de twee kanten gevoerd werd,
op een cruciaal moment waren die duikboten alle contact met hun commando kwijt en konden de respectieve kapiteins zelf uitmaken of ze hun kernwapens zouden gebruiken of niet..

Een ander interssant aspect van dit conflict is wel hetgeen erna gebeurde : de Vietnamoorlog of het afstappen van het MAD principe : elke van de 2 koude Oorlogspelers kon in zijn invloedsfeer politiemacht spelen, zonder een mondiaal conflict uit te lokken.

Derk de Tweede 21 februari 2008 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3268772)
Het laatste is er over die dagen nog niet gezegd. Zo zag ik eens een documentaire over enkele russisiche kernduikboten die in de Caraïben opereerden in het kader van de "Mutual Assured Destruction" militaire politiek die er aan de twee kanten gevoerd werd,
op een cruciaal moment waren die duikboten alle contact met hun commando kwijt en konden de respectieve kapiteins zelf uitmaken of ze hun kernwapens zouden gebruiken of niet..

Een ander interssant aspect van dit conflict is wel hetgeen erna gebeurde : de Vietnamoorlog of het afstappen van het MAD principe : elke van de 2 koude Oorlogspelers kon in zijn invloedsfeer politiemacht spelen, zonder een mondiaal conflict uit te lokken.

De commandanten van die duikboten werden dan ook psychologisch "kapot gebombardeerd" door speciale Amerikaanse lawaai-dieptebommen.
Het had maar een haar gescheeld toen.

Dr. Strangelove 21 februari 2008 16:48

Ik denk dat je de Cuba-crisis niet objectief kunt trachten te benaderen zonder het ook over West-Berlijn (net als Cuba een 'anomalie' binnenin de andere grootmacht haar directe invloedssfeer) te hebben.
Of zonder het over de Amerikaanse nucleaire basissen in Turkije te hebben. Akinci, Balikesir en Incirlik zijn de huidige basissen, maar de crisis begon toen de VS 15 ballistic missiles in Izmir, Turkije liet plaatsen. Het weghalen van zowel deze kernwapens in Izmir als de Russische in Cuba bezegelde de deal.

Dr. Strangelove 21 februari 2008 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 3268772)

Was dit laatste voordien dan ook al niet het geval?
De USSR heeft noch met haar interventies in Polen, Hongarije en Tsjechië en Polen opnieuw, noch met de inval in Afghanistan, een mondiaal conflict veroorzaakt.
En dit gegeven loopt gewoon door gedurende heel de Koude Oorlogsperiode.
En voor de VS en haar 'achtertuin' geldt net hetzelfde, en dit is eigenlijk onveranderd gebleven sinds het afkondigen van de Monrodoctrine in 1822. De VS heeft blijkbaar het recht om te interveniëren (soms openlijk, soms indirect) in Cuba (de Varkensbaai), Grenada, Nicaragua, El Salvador, Chili, Guatemala, Panama (verschillende keren in de laatste eeuw, Haïti (één keer om Aristide weer aan de macht te helpen, en dan nog eens om hem weer af te zetten :lol:), ... En dit heeft ook allemaal niet echt gevolgen op mondiaal strategische evenwichten. De Cuba-crisis was een éénmalige uitzondering. De eerste keer sinds Teddy Roosevelt de Spanjaarden versloeg dat het absolute Amerikaanse machtsoverwicht over de hele western hemisphere enigszins bedreigd werd.

Kazan 21 februari 2008 17:33

De DVD 'Defcon 2' van de 'World Weapon' -serie. Dat is gemaakt door Discovery Channel.

Duupje 21 februari 2008 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes (Bericht 3268608)

Ik kan moeilijk die DVD voor hare neus neerzwieren, kan daar wel een bespreking van bij die thesis steken, maar ze 'eist' meerdere artikels, meerdere boeken, meerdere versies van de feiten.

Duupje 21 februari 2008 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 3268819)
Ik denk dat je de Cuba-crisis niet objectief kunt trachten te benaderen zonder het ook over West-Berlijn (net als Cuba een 'anomalie' binnenin de andere grootmacht haar directe invloedssfeer) te hebben.
Of zonder het over de Amerikaanse nucleaire basissen in Turkije te hebben. Akinci, Balikesir en Incirlik zijn de huidige basissen, maar de crisis begon toen de VS 15 ballistic missiles in Izmir, Turkije liet plaatsen. Het weghalen van zowel deze kernwapens in Izmir als de Russische in Cuba bezegelde de deal.

Het is idd de bedoeling dat we wat uitwijden, kritisch zijn, vergelijken, linken trekken edm.
Maar tot hier toe zijn zowat alle dingen die ik erover terugvind, vanuit Amerikaanse visie geschreven, dus niet echt onpartijdig.
Morgen maar naar de bib, mss raak ik daar wat meer wijzer uit.

Jazeker 21 februari 2008 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3268757)

Hey, dat wist ik niet. Dus die pipo's lopen met shirts rond van iemand die actief probeerde een kernoorlog uit te lokken? 8O8O8O

Trouwens, heb je daar een bron voor. Ik kan bij een eenvoudige zoektocht enkel uitkomen op het feit dat hij met de SU wel een deal wou/had voor Russische nucleaire wapens op Cuba, maar niet dat hij een echte nucleaire oorlog wou uitlokken. Het bewapenen van Cuba is nog niet meteen het aansturen op een nucleaire holocaust. Bronnenmateriaal welkom (en stuurt een kopieke naar Duupje ;-) )

Geert C 21 februari 2008 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 3269123)
Het is idd de bedoeling dat we wat uitwijden, kritisch zijn, vergelijken, linken trekken edm.
Maar tot hier toe zijn zowat alle dingen die ik erover terugvind, vanuit Amerikaanse visie geschreven, dus niet echt onpartijdig.
Morgen maar naar de bib, mss raak ik daar wat meer wijzer uit.

Dit is een lijstje dat op Wikipedia staat, misschien dat het kan helpen. :-)

Citaat:

* Allison, Graham and Zelikow, P. Essence of Decision: Explaining the Cuban Missile Crisis; New York: Longman, 1999.
* Blight, James G., and David A. Welch. On the Brink: Americans and Soviets Reexamine the Cuban Missile Crisis; New York: Hill and Wang, 1989.
* Chayes, Abram. The Cuban Missile Crisis, International Crisis and the Role of Law; Oxford University Press, 1974; 2nd ed., 1987.
* Diez Acosta, Tomás, October 1962: The 'Missile' Crisis As Seen From Cuba; Pathfinder Press, New York, 2002.
* Divine, Robert A. The Cuban Missile Crisis; New York: M. Wiener Pub.,1988.
* Faria, Miguel, Cuba in Revolution--Escape from a Lost Paradise(2002); Hacienda Publishing, Macon, Georgia, ISBN 0-9641077-3-2.
* Frankel, Max, High Noon in the Cold War; Ballantine Books, 2004; Presidio Press (reprint), 2005; ISBN 0-345-46671-3.
* Fursenko, Aleksandr, and Naftali, Timothy; One Hell of a Gamble - Khrushchev, Castro and Kennedy 1958-1964; W.W. Norton (New York 1998)
* Fursenko, Aleksandr; Night Session of the Presidium of the Central Committee, 22-23 October; Naval War College Review, vol. 59, no. 3 (Summer 2006).
* George, Alice L. (2006). Awaiting Armageddon: How Americans Faced the Cuban Missile Crisis. University of North Carolina Press. ISBN 0807828289.
* Gonzalez, Servando The Nuclear Deception: Nikita Khrushchev and the Cuban Missile Crisis; IntelliBooks, 2002; ISBN 0-9711391-5-6.
* Kennedy, Robert F. Thirteen Days: A Memoir of the Cuban Missile Crisis; ISBN 0-393-31834-6.
* Khrushchev, Sergei, How my father and President Kennedy saved the world; American Heritage magazine, October 2002 issue.
* May, Ernest R. (editor); Zelikow, Philip D. (editor), The Kennedy Tapes : Inside the White House during the Cuban Missile Crisis; Belknap Press, 1997; ISBN 0-674-17926-9.
* Polmar, Norman and Gresham, John D. (foreword by Clancy, Tom) DEFCON – 2: Standing on the Brink of Nuclear War During the Cuban Missile Crisis; Wiley, 2006; ISBN 0-471-67022-7.
* Pope, Ronald R., Soviet Views on the Cuban Missile Crisis: Myth and Reality in Foreign Policy Analysis; University Press of America, 1982.
* Stern, Sheldon M., Averting the Final Failure: John F. Kennedy and the Secret Cuban Missile Crisis Meetings; Stanford University Press, 2003; ISBN 0804748462
* Stern, Sheldon M. (2005). The Week The World Stood Still: Inside The Secret Cuban Missile Crisis (Stanford Nuclear Age Series). Stanford University Press. ISBN 0804750777.

Derk de Tweede 21 februari 2008 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 3268839)
Was dit laatste voordien dan ook al niet het geval?
De USSR heeft noch met haar interventies in Polen, Hongarije en Tsjechië en Polen opnieuw, noch met de inval in Afghanistan, een mondiaal conflict veroorzaakt.
En dit gegeven loopt gewoon door gedurende heel de Koude Oorlogsperiode.
En voor de VS en haar 'achtertuin' geldt net hetzelfde, en dit is eigenlijk onveranderd gebleven sinds het afkondigen van de Monrodoctrine in 1822. De VS heeft blijkbaar het recht om te interveniëren (soms openlijk, soms indirect) in Cuba (de Varkensbaai), Grenada, Nicaragua, El Salvador, Chili, Guatemala, Panama (verschillende keren in de laatste eeuw, Haïti (één keer om Aristide weer aan de macht te helpen, en dan nog eens om hem weer af te zetten :lol:), ... En dit heeft ook allemaal niet echt gevolgen op mondiaal strategische evenwichten. De Cuba-crisis was een éénmalige uitzondering. De eerste keer sinds Teddy Roosevelt de Spanjaarden versloeg dat het absolute Amerikaanse machtsoverwicht over de hele western hemisphere enigszins bedreigd werd.

Er zijn meer kritische situaties geweest, die eens nader onderzocht moeten worden.

1. Jom Kipuroorlog, daar zou Israel overwogen hebben om kernwapens in te zetten bij een dreigend verlies van deze oorlog.
De Sovjet-Unie zou toen kernwapens aan Egypte hebben geleverd.
2. Een grote NAVO-oefening, ik meen in 1982, die niet gemeld was bij de Russen. Tegelijkertijd werden in GB de logistieke voorrraden ververst, wat de spionagesatellieten uiteraard zagen. Bovendien maakte Reagon toen dat beruchte grapje over het opstijgen van "onze bommenwerpers"
Alle SS-20 werden toen geactiveerd.
3. 11 juni 1999
Als de NAVO en de Servische machthebbers na 78 dagen bombarderen op 11 juni 1999 een militair accoord hebben gesloten, lijkt een moeilijke periode afgelsoten. Maar tot verrassing en ontzetting van de NAVO rukken onmiddellijk 200 man Russische troepen vanuit Bosnië met pantservoertuigen op naar het vliegveld van de Kosovaarse hoofdstad Pristina. Op dat moment moet de intocht van de NAVO in Kosovo nog beginnen. De NAVO moet knarsetandend dulden dat de Russen het vliegveld van Pristina bezetten. Er ontstaat een crisissfeer, met dreigende confrontatie tussen de NAVO en Rusland.
Lees het gehele verhaal:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/02/0218R077.htm

Savatage 22 februari 2008 00:53

http://scholar.google.be/

StevenNr1 22 februari 2008 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3268760)
Dat klopt, als het aan Guevara had gelegen, dan was er een nucleaire holocaust geweest. Hij vond een totale kernoorlog gerechtvaardigd om "de Revolutie te verspreiden". Om die reden zal je mij ook nooit iets zien dragen met zijn beeltenis erop.

Deftige bron zou altijd leuk zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be