Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Open Vld vraagt strengere snel-Belgwet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102317)

Politics.be 23 februari 2008 20:10

Open Vld vraagt strengere snel-Belgwet

Als het aan Open Vld ligt, komen er binnenkort striktere criteria voor mensen die de Belgische nationaliteit willen verwerven. Omdat de huidige voorwaarde van “een werkelijke band met België” veel te vaag blijft, hebben Open Vld-Kamerleden Carina Van Cauter en Bruno Steegen deze week een wetsvoorstel ingediend met bijkomende criteria. Zo zou een kandidaat-Belg moeten bewijzen dat hij bereid is te werken en dat hij inzicht heeft verworven in de spelregels van de democratische samenleving. Daarnaast moet hij ook bereid zijn de landstaal te leren van zijn hoofdverblijfplaats. Ook voor kinderen van de nieuwe Belgen zou het verwerven van de Belgische nationaliteit minder vanzelfsprekend worden.

Het toekennen van de Belgische nationaliteit is een recht dat voor Open Vld steeds gepaard gaat met het accepteren van bepaalde verplichtingen. Daarom vraagt Open Vld om het huidige wazige criteria van ‘een kandidaat-Belg moet een band met België hebben’ te vervangen door enkele concrete regels. Zo moet een kandidaat-Belg bereid zijn om te werken en om de taal van zijn regio te spreken d.w.z. Nederlands in Brugge, Frans of Nederlands in Brussel, Frans in Luik en Duits in Eupen. Heel belangrijk is ook dat een kandidaat-Belg de regels van een democratie ook kent. Instanties zoals de VDAB of organisatoren van inburgeringscursussen zouden dan de attesten kunnen afleveren. Aan de termijn die voorafgaat aan een aanvraag voor de Belgische nationaliteit zou Open Vld niks veranderen: 3 jaar met een verblijfvergunning van onbeperkte duur, 10 jaar voor wie opeenvolgende verblijfsvergunningen van beperkte duur, zoals in het geval van buitenlandse studenten, kan voorleggen.

Bron: politics.be

Rudy 24 februari 2008 08:45

Volledig mee eens.

circe 24 februari 2008 08:59

Was de VLD aan het slapen toen ze de vorige snellebelgwetten goedkeurden?

De laatste "aanpassing" maakt het zelfs mogelijk dat Mohapmmed's 27 kinderen bij zijn drie ginder gebleven vrouwen, allemaal belg worden, zonder dat ze maar ooit een voet op Belgisch grondgebied hebben gezet; En nee, ik het nog niet gelezen dat er DNA testen worden afgenomen. Het kunnen dus ook wel 45 kinderen geweest zijn.

Maar vanaf dat Mohammed Belg is geworden, kan heel de kliek volgen. Dit noemen ze dan "verstrenging".

Rudy 24 februari 2008 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3273203)
Was de VLD aan het slapen toen ze de vorige snellebelgwetten goedkeurden?

Daar had ik mij aan verwacht. Binnen een coalitie kan je niet steeds op je
strepen staan. Er moet al eens water in de wijn worden gedaan. Dat beseffen de liberalen ook wel.

Maar het was een verkeerde beslissing.

Sorry, maar andere tijden, andere coalitie, vooral geen sossen, andere prioriteiten dus ...

circe 24 februari 2008 18:30

dus als je voor de VLD stemt dan hangt hun stemgedrag en hun beslissingen af van wie de coalitiepartner is.

Je stemt blauw en je krijgt Rood of desnoods Oranje.... en soms als eens groen. Lijkt me wel een toverbalpartij.

Vette Pois(s)on 24 februari 2008 18:33

Nu pas?

Savatage 24 februari 2008 21:20

Dit is nu toch wel helemaal hilarisch.

Casca 25 februari 2008 10:52

Hoe onliberaal.

Savatage 25 februari 2008 10:56

Eerst staat Verhofstadt daar wat te brullen in zijn burgermanifesten dat de Islam en de democratie onverzoenbaar zijn. Iets later krijgen de VLD kiezers het vreemdelingenstemrecht en de snel Belg wet door de strot geramd. En nu komen ze weer af dat het eigenlijk toch niet streng genoeg is. Tja, ...

Casca 25 februari 2008 11:02

Daar kan ik je wel in volgen, maar ik vind het toch maar vreemd dat er zo veel 'liberale' partijen zijn die het vrij verkeer van personen willen inperken.

Geertje 25 februari 2008 11:35

Volledig mee eens maar dit wordt vast en zeker gesaboteerd door PS en Cdh.

metten 25 februari 2008 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 3274183)
Daar had ik mij aan verwacht. Binnen een coalitie kan je niet steeds op je
strepen staan. Er moet al eens water in de wijn worden gedaan. Dat beseffen de liberalen ook wel.

Maar het was een verkeerde beslissing.

Sorry, maar andere tijden, andere coalitie, vooral geen sossen, andere prioriteiten dus ...

Een liter water bij een druppel wijn? :lol:

Em-Jay 25 februari 2008 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 3274974)
Volledig mee eens maar dit wordt vast en zeker gesaboteerd door PS en Cdh.

Zou kunnen, let er wel op dat CD&V en MR zich hoogstwaarschijnlijk ook achter dit voorstel zullen scharen. 3 tegen 2... nuja, we zien wel.

jamás será vencido 25 februari 2008 22:57

Ik dacht dat vld vóór globalisering was :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be