Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Bij onafhankelijkheid, waar kan u mee leven? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102340)

kroa 24 februari 2008 18:10

Bij onafhankelijkheid, waar kan u mee leven?

Indien Vlaanderen onafhankelijk (België sowieso verdwijnt) wordt, met welke opties kan u dan leven?

Meerdere mogelijkheden ...

Jaani_Dushman 25 februari 2008 00:40

- Vlaanderen (inclusief Brussel) onafhankelijk
- Vlaanderen (+ Brussel) bij Nederland
- Vlanedwalux of zoiets
- Andere optie

pinbag 25 februari 2008 09:32

Ik snap niet waarom vlaanderen bij Nederland moet aansluiten ...

gewoon en confederatie zonder koningshuis Nederland mag best meedoen als confederatie lid.

Jaani_Dushman 25 februari 2008 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 3274844)
Ik snap niet waarom vlaanderen bij Nederland moet aansluiten ...

gewoon en confederatie zonder koningshuis Nederland mag best meedoen als confederatie lid.

Alles hangt af van de manier waarop. Zoals je zegt, op confederaal vlak en met de oranje-nassau's onder de valbijl, kan ik best leven met zo'n eenmaakte structuur. Daar mag van mijn part ook Wallonië bij.

Herr Oberst 26 februari 2008 15:35

Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel is voor mij, en, naar ik mag hopen elke Vlaams-nationalist, onaanvaardbaar.

Tavek 26 februari 2008 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3276049)
Alles hangt af van de manier waarop. Zoals je zegt, op confederaal vlak en met de oranje-nassau's onder de valbijl, kan ik best leven met zo'n eenmaakte structuur. Daar mag van mijn part ook Wallonië bij.

En zelfs ik, als belgicist afgeschilderd, kan leven met een confederatie Nl/Vl/Wal/Bru

robert t 26 februari 2008 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3276701)
Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel is voor mij, en, naar ik mag hopen elke Vlaams-nationalist, onaanvaardbaar.

Allemaal goed en wel, maar denk je dat Brussel zomaar zonder slag of stoot bij Vlaanderen zal aansluiten indien wij onafhankelijk worden? Wat indien wij daarvoor een ontzaglijk hoge prijs dienen te betalen? In dit geval mogen ze dit zootje ongeregeld steken waar de zon nooit schijnt, op het gevaar af dat je mij daardoor als een afvallige nationalist beschouwt.

schaker 26 februari 2008 19:54

De prijs van Brussel

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 3276814)
Allemaal goed en wel, maar denk je dat Brussel zomaar zonder slag of stoot bij Vlaanderen zal aansluiten indien wij onafhankelijk worden? Wat indien wij daarvoor een ontzaglijk hoge prijs dienen te betalen? In dit geval mogen ze dit zootje ongeregeld steken waar de zon nooit schijnt, op het gevaar af dat je mij daardoor als een afvallige nationalist beschouwt.

Ik denk dat de prijs van Brussel helemaal niet zo hoog is als sommigen denken.
Stel we bieden Brussel te koop aan bij Ebay. Wie gaat bieden?
Brussel zelf ---> snel falliet.
Wallonië ---> die kunnen elkaar op den duur niet betalen.
Europa ---> die hebben wel andere problemen.

Kortom, Brussel is blij dat ze voor een zacht prijsje door Vlaanderen geadopteerd worden.

.

straatrue 26 februari 2008 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 3274174)
Indien Vlaanderen onafhankelijk (België sowieso verdwijnt) wordt, met welke opties kan u dan leven?

Meerdere mogelijkheden ...

Hoezo sowieso?

straatrue 26 februari 2008 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3276701)

Een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel is wellicht ook een utopie.

Bolsjewiek 26 februari 2008 22:35

Ik heb andere optie gestemd.
Aangezien ik niet akkoord ga met Vlaamse onafhankelijkheid, ga ik niet kiezen voor post-onafhankelijkheidscenario's

Herr Oberst 27 februari 2008 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 3276814)

Het is net door zo'n mentaliteit dat we Brussel daadwerkelijk dreigen te verliezen in het geval van een splitsing van België! Een consequente Vlaams-nationalist zal steeds Brussel als hoofdstad van Vlaanderen blijven verdedigen, mede omdat hij weet dat Brussel gewoon niet zonder Vlaanderen kán.

Hans1 27 februari 2008 17:52

Eén unitair België en daarmee uit.

Geert C 27 februari 2008 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3278416)
Het is net door zo'n mentaliteit dat we Brussel daadwerkelijk dreigen te verliezen in het geval van een splitsing van België! Een consequente Vlaams-nationalist zal steeds Brussel als hoofdstad van Vlaanderen blijven verdedigen, mede omdat hij weet dat Brussel gewoon niet zonder Vlaanderen kán.

Brussel moet zelf kunnen beslissen, dat is de enige democratische optie.

Als het Joegoslavische voorbeeld gevolgd wordt, dan wil dat zeggen: Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

I amsterdam 27 februari 2008 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 3278487)

De uitslag van de enquette wijst niet in die richting:roll:

StevenNr1 27 februari 2008 19:24

Andere, nl. dat iedereen zijn goesting doet

daiwa 27 februari 2008 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 3278487)

Begin maar eerst met jouw clubje bij elkaar te houden. Daar zal je al werk genoeg aan hebben.

Cisalpina 28 februari 2008 00:11

Ik mocht niet stemmen van het forum, boehoehoe :cry:

Bij voorkeur, als ik mag kiezen: Vlaanderen + Brussel.

Al ben ik het wel eens met Geert C: het is aan Brussel zelf om te kiezen waar het naartoe wil.

Frans-Vlaanderen mag er ook bijkomen van mij en Waals-Brabant ook.

Jaani_Dushman 28 februari 2008 01:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3277380)
Ik heb andere optie gestemd.
Aangezien ik niet akkoord ga met Vlaamse onafhankelijkheid, ga ik niet kiezen voor post-onafhankelijkheidscenario's

Dat is waar. Jij ging enkel akkoord met de onafhankelijkheid van Padanië. :roll:

Jaani_Dushman 28 februari 2008 01:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3276812)
En zelfs ik, als belgicist afgeschilderd, kan leven met een confederatie Nl/Vl/Wal/Bru

Dat is dan weer voor mij onaanvaardbaar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be