Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vlaams Kartel verliest geloofwaardigheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102423)

jan hyoens 27 februari 2008 11:13

Vlaams Kartel verliest geloofwaardigheid
 
Geloofwaardigheid van het Vlaams Kartel
De Berg der Wijzen heeft een luis gebaard. Geen muis, want zelfs zo groot is het bereikte communautaire akkoord nog niet. Het is in ieder geval te klein voor de N-VA om in de federale regering te stappen, terwijl kartelpartner CD&V niet te beroerd is zelfs de Eerste Minister te willen leveren. Maar hoe zit het met de geloofwaardigheid van dat kartel, en dus ook CD&V en N-VA?

Over het bereikte communautaire akkoord zelf kunnen we kort zijn: dit voldoet niet. De eerste fase kan niet anders dan ronduit schandalig voor de Vlaamse onderhandelaars genoemd worden, terwijl de tweede fase zelfs belooft enkele fikse stappen achteruit te bevatten. In een reactie op het akkoord had partijvoorzitter van de N-VA Bart de Wever het over de processie van Echternach, maar de echte processie van Echternach heeft wel twee stappen vooruit en dan een achteruit. Deze Letermse processie bevat echter één surplace en vervolgens twee passen achteruit: een federale kieskring en samenvallende verkiezingen. En als we niet opletten misschien zelfs een ferme sprong achteruit in Brussel-Halle-Vilvoorde.

De vraag die daarom gesteld moet worden, is wat de rol van de CD&V in de totstandkoming van dit akkoord is geweest. Partijvoorzitter Etienne Schouppe schijnt tevreden te zijn, maar wat hebben de «wijzen» Jean-Luc Dehaene en vooral Herman van Rompuy eigenlijk in die raad allemaal uitgestoken? Was de CD&V een partijprogramma geweest, dat wil zeggen een partij waar het programma een grotere rol speelt dan het lokken van kiezers vóór de verkiezingen, dan waren die twee heerschappen ongetwijfeld al een tijdje geleden aan de deur gezet. De CD&V daarentegen vaardigt hen zelfs af als haar ultieme vertegenwoordigers.

Wat deze week echter duidelijk is geworden, is dat de CD&V er de laatste twee maanden mooi ingeluisd is door de Belgische kringen – waartoe ik trouwens de Open Vld reken, ook al proberen zij iets anders te laten uitschijnen. Het recept was eenvoudig: laat de CD&V een tijdje proeven van de macht door middel van een «interim»-regering, of wat het ding ook maar hoeft te heten, en die partij zit weer in de zak van België. Bart de Wever drukte het vandaag bijzonder subtiel en tegelijk heel raak uit: «Elke partij heeft haar eigen verantwoordelijkheden.» Ja, welke verantwoordelijkheden zou de CD&V eigenlijk hebben?

Dat alles neemt echter niet weg dat de N-VA met een groot probleem zit. Wat is eigenlijk de geloofwaardigheid van het Vlaams Kartel nog, als de N-VA zich buiten de federale regering wil houden, terwijl CD&V zelfs de Eerste Minister wil leveren? En het wordt nog gekker wanneer we de rekenkunde van Bart de Wever nalezen: de parlementsleden van de N-VA zullen zich bij de vertrouwensstemming onthouden, waardoor het quorum in het Vlaamse gedeelte van de Kamer verandert, en de regering-Leterme I toch nog een Vlaamse meerderheid behaalt van 42 op 82 zetels, en dus niet een minderheid op de volle 88 zetels. In hoeveel Vlaams-nationale huishoudens zou er vanavond een bulderlach/donderde vloek (schrappen wat niet past) opgestegen zijn bij het aanhoren of lezen van die onzin? En dan verwijt Bart de Wever uitgerekend Didier Reynders aan politieke «spelletjes» te doen! Il faut le faire, zeggen ze in de taal van de laatste.

Denkt de N-VA met dit alles zomaar te kunnen wegkomen? Eén zaak is het soort boerenbedrog waarmee Bart de Wever moet uitpakken om het kartel nog min of meer in leven te houden, maar indien CD&V en N-VA erin slagen om in 2009 of later opnieuw federaal samen naar de kiezer te treden, dan zal elke potentiële kiezer zich op de dag van de verkiezingen toch wel een paar moeilijke vragen moeten stellen. Betekent steun aan het kartel steun aan de federale regering, of tegenstand, of een onthouding op z'n De Wevers? Is een stem voor Yves Leterme er één voor een grote staatshervorming, of alleen maar hulp om hem in de Wetstraat 16 te houden? Of is een stem voor het kartel een stem voor, ik zeg maar wat, Jan Jambon of Frieda Brepoels enerzijds, of het gekonkelfoes van Jean-Luc Dehaene en Herman van Rompuy in dienst van koning Albert II anderzijds? En vooral, de ultieme vraag, wie gelooft eigenlijk die kartelmensen nog?

Zou Bart de Wever trouwens vanavond zichzelf nog wel geloven?

bron Hoegin.blogspot.com

Spijtig om te zien dat ik uiteindelijk toch gelijk krijg. Al die naïeve Vlamingen die te goeder trouw op de nva gestemd hebben moeten nu wel eens goed beginnen nadenken op welke partij ze in 2009 zullen stemmen.

straatrue 27 februari 2008 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens (Bericht 3277837)
Al die naïeve Vlamingen die te goeder trouw op de nva gestemd hebben moeten nu wel eens goed beginnen nadenken op welke partij ze in 2009 zullen stemmen.

Dus op partijen die zeggen: een beslissing kun je nooit alleen doordrukken. Gaan altijd via evenwichtige onderhandelingen.

vlijmscherp 27 februari 2008 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3277900)
Dus op partijen die zeggen: een beslissing kun je nooit alleen doordrukken. Gaan altijd via evenwichtige onderhandelingen.

tja, en laat nu net dat niet bereikt zijn.
evenwicht zou willen bedoelen dat beide partijen iets bereikt hebben, niet dat 1 partij praktisch niets krijgt hé.

straatrue 27 februari 2008 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3277904)
tja, en laat nu net dat niet bereikt zijn.
evenwicht zou willen bedoelen dat beide partijen iets bereikt hebben, niet dat 1 partij praktisch niets krijgt hé.

VL nu zelfs bevoegd voor autokeuring en eigen verkeersborden; maar dat zal problemen veroorzaken rond Brussel waardoor er rond de tafel zal moeten gezeten worden; terwijl het binnen BE eenvoudiger zou geweest zijn.

vlijmscherp 27 februari 2008 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3277911)
VL nu zelfs bevoegd voor autokeuring en eigen verkeersborden; maar dat zal problemen veroorzaken rond Brussel waardoor er rond de tafel zal moeten gezeten worden; terwijl het binnen BE eenvoudiger zou geweest zijn.

Vlaanderen kan er ook niet aan doen dat de Walen niets geven om verkeersveiligheid hé.

en dat heeft niets te maken met deze discussie. feit is dat de Vlaamse partijen weinig vroegen en praktisch niets kregen. van evenwicht is er in de verre verste geen sprake.

backfire 27 februari 2008 12:01

Ik zou het erger hebben gevonden moest BDW en de NVA met opgestoken duimen mee in de regering zijn gestapt. Het is alleszins geen 'VU-verhaal' geworden. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken (want ooh, wat komen die toch zo snel) maar tot nu toe ruik ik geen verraad bij de NvA. Dat ze problemen hebben, dat is zeker. Ben benieuwd hoe dit gaat evolueren. Pas dan kan ik besluiten of mijn NVA stem een maat voor niets is geweest.

straatrue 27 februari 2008 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3277915)
Vlaanderen kan er ook niet aan doen dat de Walen niets geven om verkeersveiligheid hé.

en dat heeft niets te maken met deze discussie. feit is dat de Vlaamse partijen weinig vroegen en praktisch niets kregen. van evenwicht is er in de verre verste geen sprake.

De WAL minister van verkeer, zei nochtans: waarom zegt men meteen 70 in VL en 90 in WAL?
Wellicht ook in WAL 70; moest dat nu echt gesplitst worden?

vlijmscherp 27 februari 2008 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3277932)
De WAL minister van verkeer, zei nochtans: waarom zegt men meteen 70 in VL en 90 in WAL?
Wellicht ook in WAL 70; moest dat nu echt gesplitst worden?

Vlaanderen, in dit geval Stevaert, probeerde dit vroeger al en probeert dit al jaren, maar steeds komt er een "non" uit Franstalige hoek.

In Vlaanderen is dit trouwens al de norm, het enigste verschil gaat zijn dat die overvloed aan borden verdwijnt.

C uit W 27 februari 2008 12:07

Goh, da's nu eens het enige waar ik blij van ben dat we de Walen hebben, het verkeer, de sossen hier willen echt dat iedereen hier te voet en met de fiets zich verplaatst.

straatrue 27 februari 2008 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 3277945)
Goh, da's nu eens het enige waar ik blij van ben dat we de Walen hebben, het verkeer, de sossen hier willen echt dat iedereen hier te voet en met de fiets zich verplaatst.

en zonder de Waalse strijdvaardigheid in de tijd van de staal- en mijnwerkers hadden we nu geen sociale zekerheid waar heel de wereld jaloers op is.

vlijmscherp 27 februari 2008 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3277949)
en zonder de Waalse strijdvaardigheid in de tijd van de staal- en mijnwerkers hadden we nu geen sociale zekerheid waar heel de wereld jaloers op is.

nooit van Daens of Anseele gehoord?

C uit W 27 februari 2008 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3277949)
en zonder de Waalse strijdvaardigheid in de tijd van de staal- en mijnwerkers hadden we nu geen sociale zekerheid waar heel de wereld jaloers op is.

:lol:
Zonder de Walen was die nu iets minder snel failliet aan het gaan.

straatrue 27 februari 2008 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3277952)
nooit van Daens of Anseele gehoord?

Gelukkig dat de kinderen van de stakers uit Aalst door de kameraden in Verviers met open armen werden ontvangen; anders was er veel minder actie geweest.

straatrue 27 februari 2008 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 3277956)
:lol:
Zonder de Walen was die nu iets minder snel failliet aan het gaan.

Inderdaad VL staat niet op plaats 3 maar op plaats 139, net na Ivoorkust.

vlijmscherp 27 februari 2008 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3277960)
Gelukkig dat de kinderen van de stakers uit Aalst door de kameraden in Verviers met open armen werden ontvangen; anders was er veel minder actie geweest.

je kent blijkbaar weinig van die geschiedenis?

Daens was een flamigant.

straatrue 27 februari 2008 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3277965)
je kent blijkbaar weinig van die geschiedenis?

Daens was een flamigant.


Jij blijkbaar nog minder want, ik ken helaas de bron niet meer, maar deze zaak wordt netjes verzwegen.

vlijmscherp 27 februari 2008 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3277975)
Jij blijkbaar nog minder want, ik ken helaas de bron niet meer, maar deze zaak wordt netjes verzwegen.

ja uiteraard was er samenwerking tussen alle arbeiders over geheel België, maar Daens vocht tegen de Franstalige bourgeousie is Aalst.

de geschiedenis van Daens ken ik vrij goed, zelf afkomstig uit het Aalsterse...

straatrue 27 februari 2008 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3277986)
ja uiteraard was er samenwerking tussen alle arbeiders over geheel België, maar Daens vocht tegen de Franstalige bourgeousie is Aalst.

de geschiedenis van Daens ken ik vrij goed, zelf afkomstig uit het Aalsterse...


Dan moet je weten dat het Daenisme ook succes had in... Verviers.

vlijmscherp 27 februari 2008 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3278010)
Dan moet je weten dat het Daenisme ook succes had in... Verviers.

hm, en wat wil je daar nu mee zeggen?

straatrue 27 februari 2008 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3278048)
hm, en wat wil je daar nu mee zeggen?

Voor de sociale strijd = hoe groter de regio hoe beter.

In een kleine fabriek durft men ook niet vlug het werk neerleggen; in een grotere gaat de makkelijker.

En dat sociale strijd nog nodig is, bewijst Ford waar men de werknemers nog een beetje meer probeert uit te knijpen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be