freespirit |
1 maart 2008 11:55 |
Inderdaad, dit is zonder enig cynisme een groot maatschappelijk probleem. De meerderheid van de bezoekers van Werchter (en andere megafestivals) is nog scholier of student en heeft dus geen vaste baan of eigen riant inkomen. Vele van die kosten worden dan dus ook door de ouders betaald of is opgespaard geld van studentenjobs of weekendwerk. De kosten swingen echt de pan uit en het wordt elk jaar een pak duurder, soms niet in verhouding. Eén enkel dagje Rock Werchter kostte mij vorig jaar maar liefst € 130 !!! Namelijk ongeveer 75 euro voor het ticket, 5 euro voor de pendel ernaartoe en ongeveer 50 euro ter plaatse voor de 'catering' (eten en drinken), die je bezwaarlijk haute cuisine kan noemen. Flesjes en busjes drank mee naar binnen nemen is praktisch uitgesloten en worden aan de ingang 'in beslag' genomen. Als je meerdere dagen gaat, kunnen die kosten dus de pan uitswingen, je kan dan natuurlijk wat compenseren door veel op de camping te verbruiken (staanplaatsen betaal je ook vrij riant), maar toch blijft de totaalkost torenhoog.
Onzen Herman Schuremans (organisator Rock Werchter) minimaliseert de prijsstijgingen en zegt dat je in het buitenland voor een gelijkaardig festival nog vele meer betaalt. Dit is echter een belachelijke redenering en vergelijking, alsof je zou zeggen dat zweepslagen invoeren in België voor overspeligen niet zo erg is, want dat je daar in landen als Iran de doodstraf voor krijgt. Dit voorbeeld is even absurd als de drogredenen waar deheer Schuremans mee afkomt ! Ik ben dan wel een 'werkende' mens, maar de kosten voor zo'n dagje muziekvertier zijn mij toch iets te hoog aan het worden. Wat ik voor dat geld niet allemaal kan doen. Maar ja, zolang er jongeren bereid blijven zulk een absurd hoge prijs voor dit evenment neer te leggen, zal de prijs blijven stijgen, tot op den duur alleen nog de zeer kapitaalkrachtige jongeren (lees rijke ouders) naar de 'grote groepen' kan gaan kijken.
|