Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Brommers zijn vuiler dan vrachtwagens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102605)

Blue Sky 1 maart 2008 15:57

Brommers zijn vuiler dan vrachtwagens
 
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...htwagens.dhtml

Alles moet wel wat in z'n perspectief gezien worden, maar dit onderwerp wordt wel terecht aangekaart. Het gaat hier om de 2 takt brommer, waarbij olie letterlijk verbrand wordt. Het gevolg is dat de uitlaatgassen van dergelijke brommers bijzonder giftig zijn (CO, fijnstof … ). Deze brommers zijn dikwijls herkenbaar aan hun blauwe rook die ze uitstoten, iedereen heeft het al wel eens geroken. Iegelijk is het onbegrijpelijk dat dergelijk brommers nog mogen rondrijden in onze moderne maatschappij , temeer daar er een veel beter, duurzamer en milieuvriendelijk alternatief is met de 4 takt motor (zoals dat in auto’s het geval is ). 2 takt brommers veroorzaken verhoudingsgewijs ontzettend veel overlast en er zijn absoluut geen argumenten om ze nog te laten rondrijden.

HAMC 1 maart 2008 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 3282360)
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...htwagens.dhtml

Alles moet wel wat in z'n perspectief gezien worden, maar dit onderwerp wordt wel terecht aangekaart. Het gaat hier om de 2 takt brommer, waarbij olie letterlijk verbrand wordt. Het gevolg is dat de uitlaatgassen van dergelijke brommers bijzonder giftig zijn (CO, fijnstof … ). Deze brommers zijn dikwijls herkenbaar aan hun blauwe rook die ze uitstoten, iedereen heeft het al wel eens geroken. Iegelijk is het onbegrijpelijk dat dergelijk brommers nog mogen rondrijden in onze moderne maatschappij , temeer daar er een veel beter, duurzamer en milieuvriendelijk alternatief is met de 4 takt motor (zoals dat in auto’s het geval is ). 2 takt brommers veroorzaken verhoudingsgewijs ontzettend veel overlast en er zijn absoluut geen argumenten om ze nog te laten rondrijden.

Die brommerkes rijden natuurlijk geen 15 uur per dag zoals de vrachtwagens.

En wakker lig ik er niet van want ik weet zeker dat èèn fabriek in China op een week meer smeerlapperij in de lucht blaast dan alle brommers tesamen op een jaar.

Blue Sky 1 maart 2008 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3282381)
Die brommerkes rijden natuurlijk geen 15 uur per dag zoals de vrachtwagens.

En wakker lig ik er niet van want ik weet zeker dat èèn fabriek in China op een week meer smeerlapperij in de lucht blaast dan alle brommers tesamen op een jaar.

Als je die redenering doortrekt, dan kunnen we misschien beter alle normen afschaffen, want in China ...:roll:

Het gaat natuurlijk niet zozeer om de totale uitstoot van de brommertjes, wel om het feit dat ze onevenredig veel overlast veroorzaken, vooral dan door hun giftige stank.

Overigens, U zou er misschien wel wakker van liggen als u al fietsend (wat u waarschijnlijk nooit doet afgaande op uw reactie) ingehaald wordt door zo'n 2 takt brommer en u vervolgens in z'n stank als een vis naar adem tracht te happen ...

Mambo 1 maart 2008 17:22

Die brommers blazen idd serieus wat in de lucht. Maar wat de meesten niet weten is dat de grasmachine (benzine) nog het meest vervuilend van al is. (allez om achter te lopen of te staan dus) Idem voor ketting zagen en dergelijke toestellen.

Derk de Tweede 1 maart 2008 18:32

Ik droom nog steeds van een....


pibo® 1 maart 2008 18:40

ik heb vroeger zo ne 125 cc motoscooter gehad ( 2 takt ) , en volgend jaar koop ik ne 250cc , ook 2 takt .......... 2 takt trekt veel harder dan ne 4 takt

Thomas- 1 maart 2008 18:51

Als 14-jarige op een Honda MTX door de velden crossen, dat waren nog eens tijden 8-)


Blue Sky 1 maart 2008 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3282444)
Die brommers blazen idd serieus wat in de lucht. Maar wat de meesten niet weten is dat de grasmachine (benzine) nog het meest vervuilend van al is. (allez om achter te lopen of te staan dus) Idem voor ketting zagen en dergelijke toestellen.

Een toestel als een kettingzaag moet licht zijn, dus daar heb je eventueel nog een argument om 2 takt te gebruiken. Wat die grasmaaiers betreft; ik heb er zelf een op benzine en een elektrische, maar die eerste gebruik ik nog nauwelijks. De tweede is een aanrader (tenzij je gazon vol bomen staat): geen startproblemen, geen onderhoud, geen olie of benzine bijkappen, goedkoper, lichter en vooral ik vervuil lokaal niet zodat ik niet in m'n eigen stank zit. En daar zit het 'm net in, bij de opgenoemde toestellen zit de gebruiker in z'n eigen stank dus is het in zijn eigen voordeel dat ie een milieuvriendelijk toestel heeft ... wat niet gezegd kan worden van die 2 takt scooters. De berijders ervan hebben vervuilen er duchtig op los en zetten andere weggebruikers in de stank terwijl ze ondertussen wel lekker frisse lucht voor zich hebben.

Duvelke 1 maart 2008 20:28

brommers zijn dan ook stom

Duvelke 1 maart 2008 20:28

pakt de velo, of koopt u nen auto.

filosoof 1 maart 2008 21:22

Relatief of absoluut?
Veel meer fijn stof en CO² dan een diesel per brommer/km, per verbruikte liter brandstof? per liter cylinderinhoud? Per brommer/jaar? Indien een brommer 10 x meer uitstoot dan een dieselauto maar 20 x minder rijdt vervuilt hij minder. Vermits er bovendien véél meer diesel autos rondrijden dan brommers lijkt die brommer me maar een theoretisch probleem.

PS, ik las dat een rund evenveel broeikasgassen produceert als een auto.

Meisjes niet natuurlijk:
http://www.collegehumor.com/video:1803422

Maar mannen dan?

forumspook 2 maart 2008 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3282776)
Relatief of absoluut?
Veel meer fijn stof en CO² dan een diesel per brommer/km, per verbruikte liter brandstof? per liter cylinderinhoud? Per brommer/jaar? Indien een brommer 10 x meer uitstoot dan een dieselauto maar 20 x minder rijdt vervuilt hij minder. Vermits er bovendien véél meer diesel autos rondrijden dan brommers lijkt die brommer me maar een theoretisch probleem.

PS, ik las dat een rund evenveel broeikasgassen produceert als een auto.

Meisjes niet natuurlijk:
http://www.collegehumor.com/video:1803422

Maar mannen dan?

filosofen komen hun giftige gassen liever uitstoten op forums !:twisted:

kelt 2 maart 2008 08:17

Dit probleem kan geleidelijk opgelost worden door,net als bij auto's de lat steeds hoger te leggen.Laat de Chinezen nu maar eens het voortouw nemen in de uit-ontwikkeling van de tweetakt-motor...er is niet eens meer een noemenswaardige Europese industrie, dus doen "normen" onze concurrentiepositie helemaal geen kwaad(argument van kortzichtige industriebazen)

Blue Sky 2 maart 2008 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3282776)
Indien een brommer 10 x meer uitstoot dan een dieselauto maar 20 x minder rijdt vervuilt hij minder. Vermits er bovendien véél meer diesel autos rondrijden dan brommers lijkt die brommer me maar een theoretisch probleem.

Tjonge jonge ... hoe kortzichtig kan een mens zijn. 8O Weet je wat jij eens moet doen: de proef op de som nemen en het volgens uw 'theoretische probleem' in de praktijk testen, dat zal al veel helpen.

1/ Ga 2 minuten achter de uitlaat van een dieselwagen of benzinewagen staan

en vervolgens

2/ gaat u 2 minuten achter de uitlaat van een 2 takt brommer staan (neem vb één van de 5000 2 takts die de post in 2003 in dienst nam )

Na die praktijk ervaring kan u nog eens uw visie geven over het volgens u 'theoretische probleem'.

Ramón Gitannes 2 maart 2008 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 3283101)
Tjonge jonge ... hoe kortzichtig kan een mens zijn. 8O Weet je wat jij eens moet doen: de proef op de som nemen en het volgens uw 'theoretische probleem' in de praktijk testen, dat zal al veel helpen.

1/ Ga 2 minuten achter de uitlaat van een dieselwagen of benzinewagen staan

en vervolgens

2/ gaat u 2 minuten achter de uitlaat van een 2 takt brommer staan (neem vb één van de 5000 2 takts die de post in 2003 in dienst nam )

Na die praktijk ervaring kan u nog eens uw visie geven over het volgens u 'theoretische probleem'.

Ge hebt gelijk. Veel vd 2-takts zijn te vervuilend om op de openbare weg toe te laten. Ik rij met mijn
(4-takt)motor liever achter een wagen dan achter een 2-taktje.
Maar zonder rijbewijs met de MTX door het veld rijden, dat gaat ge niet kunnen verbieden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be