Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   Oostfronters - Stekene (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102609)

Den Ardennees 1 maart 2008 18:11

Oostfronters - Stekene

'k was vandaag toevallig in Stekene, en wilde eigenlijk wel eens dat beruchte ereperk zien voor de gesneuvelde oostfronters, maar vond het niet. Ik ben allesbehalve neo-nazi, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik vond het echter niet, weet iemand of het nog bestaat, en zo ja: waar is het juist?

system 1 maart 2008 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3282520)
'k was vandaag toevallig in Stekene, en wilde eigenlijk wel eens dat beruchte ereperk zien voor de gesneuvelde oostfronters, maar vond het niet. Ik ben allesbehalve neo-nazi, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik vond het echter niet, weet iemand of het nog bestaat, en zo ja: waar is het juist?

Ik ben ook eens gaan kijken verleden jaar in Lommel (Duits Kerkhof) uit nieuwgierigheid, maar vond ik ook niets. En toch moeten ze daar liggen, zo werd me verteld. Misschien zijn ze door mekaar begraven langs de andere Duitsers.

Bolsjewiek 1 maart 2008 20:02

Citaat:

Ik vrees dat, schandalig als het is, het kerkhof er nog ligt.
Was er niet het laatst een neonazibijeenkomst daar?

VlaamseKracht 2 maart 2008 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3282671)
Ik vrees dat, schandalig als het is, het kerkhof er nog ligt.
Was er niet het laatst een neonazibijeenkomst daar?

Wat is er schandalig aan een begraafplaats????
Omdat het Duitsers zijn zeker?
Laat de doden rusten,er liggen hier ook Engelsen,Amerikanen,Fransen,Canadezen enz...maakt mij niet uit welke nationaliteit ze hebben.
Zelfs al zijn het doden van de toenmalige vijand,deze verdienen ook respect!

alberto 5 maart 2008 11:43

Citaat:

Volgens ik gevonden heb ligt het in een privé terrein.
Wil je het bezoeken zal je eerst een afspraak moeten maken met het VNJ denk ik.

http://vl.altermedia.info/geschieden...kene_7735.html

Bolsjewiek 5 maart 2008 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseKracht (Bericht 3283701)
Laat de doden rusten,er liggen hier ook Engelsen,Amerikanen,Fransen,Canadezen enz...maakt mij niet uit welke nationaliteit ze hebben.

Het zijn oostfronters: mannen die meeheulden met de nazi's.
En voor nazi's heb ik inderdaad geen respect.

Jantje 5 maart 2008 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3287725)

Hoe kan er hier nu een begraafplaats voor gesneuvelde Oostfronters zijn, die liggen immers allemaal ver van huis begraven.

En dan telt nog steeds de regel dat in de dood iedereen gelijk is.

Wel ideologie men ook aan hing en wat die ideologie ook heeft gedaan in zijn naam.

-=EXCALIBUR=- 5 maart 2008 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3287725)

Correctie: jij hebt geen respect voor mensen die - al dan niet levend - niet meeheul(d)en in jouw ideologie.

Kazan 5 maart 2008 14:39

Citaat:

Dergelijke begraafplaatsen worden meestal goed verstopt.

system 6 maart 2008 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3287778)
Hoe kan er hier nu een begraafplaats voor gesneuvelde Oostfronters zijn, die liggen immers allemaal ver van huis begraven.
En dan telt nog steeds de regel dat in de dood iedereen gelijk is.

Wel ideologie men ook aan hing en wat die ideologie ook heeft gedaan in zijn naam.

Ja maar er zijn er ook heel wat gerepatrieerd. Toen men de grote militaire kerkhoven aanlegden, heeft men alle gesneuvelden moeten herbegraven op groter begraafplaatsen. Ze (de kerkoven én de gesneuvelden) lagen her en der verspreid. Ondertussen zijn er ook heel wat gesneuvelde Amerikanen vanuit België terug naar Amerika gerepatrieerd.

Avondland 7 maart 2008 19:48

Het terrein in Stekene is geen begraafplaats maar een ereplaats. Ook Oostfronters moeten herdacht worden naar mijn mening. Men hoeft geen nazi te zijn om te erkennen dat die mannen een offer voor Vlaanderen hebben gebracht, dat zij dit deden vóór Vlaanderen. Men moet ophouden met de Tweede Wereldoorlog op te vatten als een manicheïstische zwart/witkwestie waarin Fritz de spreekwoordelijke Satan is en Tommy de engel Gabriël. Ook Oostfronters maken deel uit van de Vlaamse Beweging.

filosoof 7 maart 2008 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Avondland (Bericht 3291424)
Het terrein in Stekene is geen begraafplaats maar een ereplaats. Ook Oostfronters moeten herdacht worden naar mijn mening. Men hoeft geen nazi te zijn om te erkennen dat die mannen een offer voor Vlaanderen hebben gebracht, dat zij dit deden vóór Vlaanderen. Men moet ophouden met de Tweede Wereldoorlog op te vatten als een manicheïstische zwart/witkwestie waarin Fritz de spreekwoordelijke Satan is en Tommy de engel Gabriël. Ook Oostfronters maken deel uit van de Vlaamse Beweging.

NEEN:roll:

the outlaw torn 7 maart 2008 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Avondland (Bericht 3291424)

idd, die mannen zijn voor vlaanderen gesneuveld en door het nazisme misbruikt.

geen enkele oostfronter was nazi, mr wel des te meer vlaams-gezind.

trouwens, het zijn eerder de priesters dan de nazi's die schuld hebben aan het feit dat er oostfronters zijn geweest, zij riepen op om te gaan vechten.

the outlaw torn 7 maart 2008 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseKracht (Bericht 3283701)

meer dan 60 jaar na de feiten de doden nog geen rust gunnen.

aan alle gesneuvelden in alle oorlogen in alle tijden : RIP !!!!!

system 8 maart 2008 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn (Bericht 3291504)
idd, die mannen zijn voor vlaanderen gesneuveld en door het nazisme misbruikt.

geen enkele oostfronter was nazi, mr wel des te meer vlaams-gezind.

trouwens, het zijn eerder de priesters dan de nazi's die schuld hebben aan het feit dat er oostfronters zijn geweest, zij riepen op om te gaan vechten.

Geen enkele is nu wat veel gezegd. Maar zeker niet allemaal. Toch een weinig glorierijke periode voor het Vlaams-nationalisme. Dat mag men gerust zeggen.

Den Ardennees 9 maart 2008 15:30

Het verwondert me dat niemand hier er al geweest is, het schijnt toch een soort bedevaartsoort te zijn voor Vlaams-nationalisten.

flamingant 9 maart 2008 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3293500)
Het verwondert me dat niemand hier er al geweest is, het schijnt toch een soort bedevaartsoort te zijn voor Vlaams-nationalisten.

Inderdaad, maar het is zeer moeilijk te vinden

Ik woon in Stekene en ben er ook al eens naar op zoek geweest (nieuwsgierigheid, ik ben geen neonazi!) en heb het nog nooit gevonden...

Den Ardennees 9 maart 2008 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flamingant (Bericht 3293596)
Inderdaad, maar het is zeer moeilijk te vinden

Ik woon in Stekene en ben er ook al eens naar op zoek geweest (nieuwsgierigheid, ik ben geen neonazi!) en heb het nog nooit gevonden...

Jij woont in Stekene en weet het niet zijn? Is het dan zo geheim?

Kun je het eens navragen, er moeten daar toch mensen zijn die het weten?

flamingant 9 maart 2008 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3293757)
Jij woont in Stekene en weet het niet zijn? Is het dan zo geheim?

Kun je het eens navragen, er moeten daar toch mensen zijn die het weten?

ik ken iemand die het waarschijnlijk weet zijn:
mn leerkracht geschiedenis uit het middelbaar (ex-NSV'er)
maar ik denk niet dat ik het aan hem zal vragen

(komt nogal raar over, zeker na een jaar; en als ge weet dat hij zijn extreme jeugd deels heeft afgezweerd)

sorry :)

Den Ardennees 9 maart 2008 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flamingant (Bericht 3294248)
ik ken iemand die het waarschijnlijk weet zijn:
mn leerkracht geschiedenis uit het middelbaar (ex-NSV'er)
maar ik denk niet dat ik het aan hem zal vragen

(komt nogal raar over, zeker na een jaar; en als ge weet dat hij zijn extreme jeugd deels heeft afgezweerd)

sorry :)

ga je nooit uit in je dorp?

Vraag het eens in het eerste het beste dorpscafé, er zal toch iemand onder de aanwezigen zijn die 't weet?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be