Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Gravensteenmanifest (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102680)

Rogge 4 maart 2008 13:29

Gravensteenmanifest

Het Gravensteenmanifest staat voor vrijheid, gelijkheid, solidariteit en wederzijds respect, en pleit van daaruit voor een staatshervorming en het consolideren van het Nederlandse taalgebied.
Ondertekenen kan op http://www.gravensteengroep.org/

barteke 11 maart 2008 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogge (Bericht 3286008)
Het Gravensteenmanifest staat voor vrijheid, gelijkheid, solidariteit en wederzijds respect, en pleit van daaruit voor een staatshervorming en het consolideren van het Nederlandse taalgebied.
Ondertekenen kan op http://www.gravensteengroep.org/

Site die iedereen zou moeten ondertekenen, of je nu weldenkend of radicaal vlaamsgezind bent:lol:

BCD 11 maart 2008 18:09

Aja das van die groep die het links-nationalisme hebben uitgevonden.

barteke 11 maart 2008 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BCD (Bericht 3297318)
Aja das van die groep die het links-nationalisme hebben uitgevonden.

Deze groep verzet zich tegen een grote (linkse) massa die alles, wat "vlaams" en "bevoegdheidsoverdrachten" is, in een rechts racistisch en nationalistisch hokje plaatst.
Met ooglappen die solidariteit moeten voorstellen loopt links kritiekloos in het federale verhaal.
Deze groep gelooft tenminste wél in bevoegdheidsoverdracht en in duidelijke taalwetten.
Ze vullen langs linkerzeide een groot gat op en daarom alleen al vind ik dat deze politieke strekking wat meer aandacht, en handtekeningen, verdient.
Ook om dat vlaams-is-radicaal/racistisch/rechts taboe te doorbreken.

van exaerde herman 11 maart 2008 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barteke (Bericht 3297423)
Deze groep verzet zich tegen een grote (linkse) massa die alles, wat "vlaams" en "bevoegdheidsoverdrachten" is, in een rechts racistisch en nationalistisch hokje plaatst.
Met ooglappen die solidariteit moeten voorstellen loopt links kritiekloos in het federale verhaal.
Deze groep gelooft tenminste wél in bevoegdheidsoverdracht en in duidelijke taalwetten.
Ze vullen langs linkerzeide een groot gat op en daarom alleen al vind ik dat deze politieke strekking wat meer aandacht, en handtekeningen, verdient.

volledig akkoord.ik heb dan ook getekend.

BCD 11 maart 2008 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barteke (Bericht 3297423)

Een onafhankelijk Vlaanderen is sowieso Nationalisme.
De mensen verklaren zichzelf als links.
Dus hebben ze het links - nationalisme uitgevonden.
Een links beleid gericht naar een groep die voldoet aan vooraf bepaalde criteria.

barteke 11 maart 2008 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BCD (Bericht 3298044)

Belgicisten zijn ook nationalisten en zijn ook overtuigd "links" en "progressief".

Citaat:

Een links beleid gericht naar een groep die voldoet aan vooraf bepaalde criteria.
Elke partij heeft zijn doelgroep die hij probeert aan te spreken toch..

Geert C 12 maart 2008 00:23

Ik blijf het vreemd vinden. :? Iemand die op dit forum de inhoud van dit manifest verdedigt krijgt zonder pardon het label "belgicist" opgeplakt, en toch blijkt dat diezelfde Vlaams-nationalisten die dat label opplakken dit manifest ondertekenen.

Het gerecht vinden ze niet te vreten, maar met een kwak Vlaamse saus lusten ze het ineens wel. :?

BCD 12 maart 2008 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barteke (Bericht 3298111)
Belgicisten zijn ook nationalisten en zijn ook overtuigd "links" en "progressief".

Eventjes herhalen wat ik hier al meermaals heb gepost. Ik geloof in België omdat België reeds bestaat. Mocht België niet bestaan hebben ik zou het niet uitvinden. België is voor mij geen doel maar een middel.

Een land uitvinden is nationalistisch (je groepeert een groep mensen en stelt dus eisen om tot die groep te mogen behoren), een land efficiënter laten werken heeft niks met nationalisme te maken

Ik zie nog steeds de meerwaarde niet van de gewestelijke indeling van België.

I amsterdam 12 maart 2008 11:48

Citaat:

Belgicisten zijntoch multinationalisten.:roll:
Zo is het tenminste nog steeds geweest.
De socilaistische intenationale is in Belgie nog springlevend.
In Nederland heeft het zijn tijd gehad

I amsterdam 12 maart 2008 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3298142)
Ik blijf het vreemd vinden. :? Iemand die op dit forum de inhoud van dit manifest verdedigt krijgt zonder pardon het label "belgicist" opgeplakt, en toch blijkt dat diezelfde Vlaams-nationalisten die dat label opplakken dit manifest ondertekenen.

Het gerecht vinden ze niet te vreten, maar met een kwak Vlaamse saus lusten ze het ineens wel. :?

Belgicisten zijn francofielen zoals SP-A en VLD.

De Gravensteengroep neemt volgens mij juist afstand van de francofilie en
de traditionele francofiele partijen.
Dus je kunt ze geen Belgicisten noemen.

Knuppel 12 maart 2008 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BCD (Bericht 3298044)

Een onafhankelijk Belgique is sowieso Nationalisme.

Twee totaal verschillende volkeren werden Belg verklaard. Goesting of niet.

Het Belgisch nationalisme werd er op alle mogelijke en onmogelijke manieren ingedrild. Via postjes de meest onwillige tot slaaf van het regime gemaakt.

Het beleid is volledig gericht op degenen die voldoen aan de vooraf bepaalde, belgicistische criteria.

Knuppel 12 maart 2008 12:48

Citaat:

Ik geloof in België omdat België reeds bestaat.
Drank en drugs bestaan ook. Daarom geloof ik er nog niet in.

Ik geloof in Nederland omdat het al bestond voor Belgique.

Geert C 12 maart 2008 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3298681)
Twee totaal verschillende volkeren werden Belg verklaard. Goesting of niet.

In 1830 waren er geen twee "volkeren". Het België van 1830 was wel degelijk een door de eeuwen heen gegroeide entiteit. ;-)

Knuppel 12 maart 2008 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3298695)
In 1830 waren er geen twee "volkeren". Het België van 1830 was wel degelijk een door de eeuwen heen gegroeide entiteit. ;-)

Die 'door de eeuwen heen gegroeide entiteit', is in Belgique in alle geval grondig teniet gedaan. Als ze al ooit bestond. Dat komt ervan als een minderheid zich gedraagt als een koloniale overheerser. Het is diezelfde overheerser die, samen met een aantal 'Vlaamse' collaborateurs, het Belgische regime in stand wenst te houden.
Ik ben geen collaborator van een regime dat zijn meerderheid misprijst en uitperst ten voordele van de kolonisators.

barteke 12 maart 2008 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BCD (Bericht 3298149)
Eventjes herhalen wat ik hier al meermaals heb gepost. Ik geloof in België omdat België reeds bestaat. Mocht België niet bestaan hebben ik zou het niet uitvinden. België is voor mij geen doel maar een middel.

Daarin volg ik je (als confederalist). We zijn nu samen dus splitsen zou veel dingen duurder en ingewikkelder maken. Vooral heel duur om elke federale organisatie te splitsen, wat blijft er dan nog van vlaams in brussel? wat blijft er dan nog over van brussel?

Citaat:

Een land uitvinden is nationalistisch (je groepeert een groep mensen en stelt dus eisen om tot die groep te mogen behoren), een land efficiënter laten werken heeft niks met nationalisme te maken.
Nationalisme is voor mij nog steeds voorliefde voor het eigen volk. En of dat volk nu wettelijk gezien in één staat leeft of niet doet er niet veel toe. Of iemand nu loopt te brullen met een leeuwenvlag of een tricolor dat is voor mij hetzelfde type mens. En naar mijn mening aldus mensen die zich verbergen achter symbolen. In een modern europa moet je kijken hoe je voor iedereen het best kan besturen. Daarin verschillen we oké, maar als je fanatiek nationalist bent staar je je blind op je eigen vlag en eigen symbolen.

Citaat:

Ik zie nog steeds de meerwaarde niet van de gewestelijke indeling van België
Waarom komen er noord fransen werken in west vlaanderen en geen walen? In een volledig confederale staat bestaat dit probleem niet.
Elk gewest heeft zijn eigen gewoontes, vlamingen gaan naar huisdokter en walen naar ziekenhuis. Als er mega preventiecampagnes moeten worden opgezet en er wordt geld gepompt in die branche, en eigenlijk bereik je maar de helft van de mensen omdat de andere helft op een andere golflengte zit ben je niet goed bezig.
Ben je ook tegen de indeling van de gemeenschappen of ben je nuchter genoeg om daar het nut wel van in te zien?:twisted::lol:

Jaani_Dushman 13 maart 2008 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barteke (Bericht 3299379)
Nationalisme is voor mij nog steeds voorliefde voor het eigen volk.

Nationalisme heeft in het geheel niets te maken met een voorliefde voor het eigen volk. Patriotisme daarentegen, staat voor een sterke voorliefde voor het eigen land (m.a.w. het gaat uit van de eigen superioriteit).
Nationalisme is het geloof dat het eigen volk niet louter een culturele of etnische gemeenschap vormt, maar tevens een politieke eenheid: een natie. En uiteraard zal een nationalist zijn politiek project laten uitgaan van die natie.

Rob Roy 13 maart 2008 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3298695)

Niet zo bescheiden, er was al één Belgisch volk in 57 v. Chr.

Kim 13 maart 2008 10:54

Citaat:

Eh, nee? 8O

Belgicisten zijn echt niet te plaatsen in hokjes zoals "links", "rechts", "conservatief" of "progressief".

Ik beschouw mezelf als een centrum-rechtse Belgicist. Ben ik progressief? Misschien, al ben ik ook zeker conservatief wat sommige kwesties betreft.

Belgicisten en Vlaams-nationalisten en al wat daar tussenzit kan je in alle lagen van de bevolking vinden. Het is héél fout om mensen in hokjes te plaatsen.

Zwartengeel 13 maart 2008 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3300047)
Eh, nee? 8O

Belgicisten zijn echt niet te plaatsen in hokjes zoals "links", "rechts", "conservatief" of "progressief".

Ik beschouw mezelf als een centrum-rechtse Belgicist. Ben ik progressief? Misschien, al ben ik ook zeker conservatief wat sommige kwesties betreft.

Belgicisten en Vlaams-nationalisten en al wat daar tussenzit kan je in alle lagen van de bevolking vinden. Het is héél fout om mensen in hokjes te plaatsen.

Uiteraard, maar het is nu eenmaal een feit dat het linkse, politiek-correcte heir zowat alle aandacht krijgt in de media. Waardoor bij sommigen de perceptie kan ontstaan dat Belgicisme per definitie links is. Net zoals Vlaams-nationalisme doorgaans exclusief met rechts geassocieerd wordt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be