Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Mozes was high op berg Sinaï (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102703)

Marlientje 4 maart 2008 18:10

Mozes was high op berg Sinaï

Toen Mozes van de berg Sinaï afdaalde en het Joodse volk de Tien Geboden liet aanschouwen, was hij onder invloed van zware hallucinogenen. Dat zegt althans Benny Shanon, professor bij het departement cognitieve psychologie aan de Hebreeuwse universiteit van Jeruzalem. :roll:

Drugs
Volgens Shanon maakte het gebruik van hallucinogenen deel uit van de religieuze riten van de Israëlieten. "Wat Mozes op de berg betreft, ging het ofwel om een bovennatuurlijk kosmisch verschijnsel, waarin ik niet geloof, ofwel ging het om een legende, wat ik ook niet geloof. Ofwel -en dat vind ik meer waarschijnlijk- ging het om een bijeenkomst waar Mozes en het volk van Israël onder de invloed waren van drugs", zo verduidelijkte de professor op de Israëlische openbare radio

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...rg-Sinai.dhtml

wanneer gaat deze godslastering eens stoppen
ze weten niet wat uitvinden om gelovigen belachelijk te maken

Jeronimo 4 maart 2008 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje (Bericht 3286460)

Toen Mozes van de berg Sinaï afdaalde en het Joodse volk de Tien Geboden liet aanschouwen, was hij onder invloed van zware hallucinogenen. Dat zegt althans Benny Shanon, professor bij het departement cognitieve psychologie aan de Hebreeuwse universiteit van Jeruzalem. :roll:

Drugs
Volgens Shanon maakte het gebruik van hallucinogenen deel uit van de religieuze riten van de Israëlieten. "Wat Mozes op de berg betreft, ging het ofwel om een bovennatuurlijk kosmisch verschijnsel, waarin ik niet geloof, ofwel ging het om een legende, wat ik ook niet geloof. Ofwel -en dat vind ik meer waarschijnlijk- ging het om een bijeenkomst waar Mozes en het volk van Israël onder de invloed waren van drugs", zo verduidelijkte de professor op de Israëlische openbare radio

Klinkt toch logischer dan dat God met hen gesproken zou hebben.

Bhairav 4 maart 2008 19:23

Ik durf wedden dat de paus geheime rituelen doet onder de paddo's...

Kazan 4 maart 2008 20:06

Die 10 geboden vind ik iets te serieus om uitgevonden te zijn tijdens een 'trip'
Mozes heeft die op een heldere dag uitgevonden, om praktische redenen. Als je met enkele 100'en mensen 40 jaar door de woestijn moet, zijn enkele regeltjes niet overbodig.

Wautd 4 maart 2008 20:16

Heeft Mozes wel bestaan? Je zou toch op zijn minst verwachten dat ook de Egyptenaren over zo'n belangrijk figuur iets zouden geschreven hebben.
Het is niet onmogelijk dat toen de Hebreewen hun geschiedenis aan het schrijven waren, ze iemand hebben uitgevonden om hun held te zijn. Door plagiaat te doen op het verhaal van Sargon van Akkad bijvoorbeeld.

praha 4 maart 2008 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3286651)
Die 10 geboden vind ik iets te serieus om uitgevonden te zijn tijdens een 'trip'
Mozes heeft die op een heldere dag uitgevonden, om praktische redenen. Als je met enkele 100'en mensen 40 jaar door de woestijn moet, zijn enkele regeltjes niet overbodig.

daar zit wel ergens wat in... tenslotte getuigen die 10 van enige logica en pragmatisme
het hoeft natuurlijk geen 'trip' te zijn geweest...oliezalf misschien ?

praha 4 maart 2008 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 3286676)
Heeft Mozes wel bestaan? Je zou toch op zijn minst verwachten dat ook de Egyptenaren over zo'n belangrijk figuur iets zouden geschreven hebben.
Het is niet onmogelijk dat toen de Hebreewen hun geschiedenis aan het schrijven waren, ze iemand hebben uitgevonden om hun held te zijn. Door plagiaat te doen op het verhaal van Sargon van Akkad bijvoorbeeld.

als er één ding blijkt uit de geschiedschrijving dan is het wel dat _ met uitzondering van de bijbel _ er een aardig stukje overdreven werd bij overwinningen en nederlagen ofwel ergens in de marge werden geschreven ofwel gewoon weggelaten

Jeronimo 4 maart 2008 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 3286810)
als er één ding blijkt uit de geschiedschrijving dan is het wel dat _ met uitzondering van de bijbel _ er een aardig stukje overdreven werd bij overwinningen en nederlagen ofwel ergens in de marge werden geschreven ofwel gewoon weggelaten

De bijbel is dan ook geen geschiedschrijving, maar een boek met een paar ontspannende fabeltjes. :-)

praha 4 maart 2008 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo (Bericht 3286971)
De bijbel is dan ook geen geschiedschrijving, maar een boek met een paar ontspannende fabeltjes. :-)

het is gebleken beide te zijn...

of beter het is gebleken dat de stukken geschiedschrijving wel vrij accuraat blijken te zijn
over de miraculeuze zaken kunnen we natuurlijk alleen maar speculeren

en neen, ik ben niet gelovig ;-)

Winterhamer 5 maart 2008 01:53

wel grappig, nu beledigt men het jodendom, het christendom en de islam, mozes is een van de profeten voor alle deze religies.

Wautd 5 maart 2008 16:27

Ironisch genoeg wordt de Bijbel een stuk aannemelijker met drugs. Altijd al gedacht dat Revelaties (het boek waar de Amerikaanse born again fundies zo op geilen) nogal leek op een verkeerd uitgelopen acid trip :lol:

svenforum 5 maart 2008 16:37

Citaat:

Godslastering? Die man professor is er stellig van overtuigd :-) Hij staaft zijn research met gegevens uit het Amazone gebied :-D Doet mij terugdenken aan die keer dat een Nederlandse theoloog beweerde dat een aantal apostelen homo waren :lol: Storm van protest ...

Bon, als ge hier al niet tegen kunt als gelovige, als je je dergelijke zaken aantrekt, dan geloof je misschien iets te sterk ...

svenforum 5 maart 2008 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Winterhamer (Bericht 3287265)
wel grappig, nu beledigt men het jodendom, het christendom en de islam, mozes is een van de profeten voor alle deze religies.

Het is geen belediging, het is een pleidooi voor meer softdrugs ... ah ja, als zelfs Mozes die af en toe eens nuttigde ...

Wat alcohol voor islamieten.
Een jointje voor de Joden (kalmeren ze van, ze hebben het nodig in Gaza)
Een snuifje voor de Christenen
Stel je voor ...

Webcrusader 5 maart 2008 16:55

Misschien moet men wel high zijn om goed met God te kunnen converseren...? Wie weet?

Jeronimo 5 maart 2008 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door svenforum (Bericht 3288065)
Het is geen belediging, het is een pleidooi voor meer softdrugs ... ah ja, als zelfs Mozes die af en toe eens nuttigde ...

Softdrugs? Volgens mij is er straf spul gebruikt om op die 10 geboden te komen hoor. ;-)

Winterhamer 5 maart 2008 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door svenforum (Bericht 3288065)

Wat alcohol voor islamieten.
Een jointje voor de Joden (kalmeren ze van, ze hebben het nodig in Gaza)
Een snuifje voor de Christenen
Stel je voor ...

Als ik zoal in de steden kijk zijn moslimjongeren de grootste drugsdealers en gebruikers.

Lincoln 5 maart 2008 21:14

Citaat:

Drugs

De oorlog stopt niet bij het vertonen van mo7ammeds cartoons, het gaat van jezus tot mozes, en alles wat een heilige druk heeft of een hoge instantie betreft,van de koning tot de ambtenaar wordt belachelijk gemaakt !

Jeronimo 5 maart 2008 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln (Bericht 3288523)
De oorlog stopt niet bij het vertonen van mo7ammeds cartoons, het gaat van jezus tot mozes, en alles wat een heilige druk heeft of een hoge instantie betreft,van de koning tot de ambtenaar wordt belachelijk gemaakt !

Ik denk dat de uitleg van de drugs aannemelijker is dan de religieuze verhaaltjes.

Wautd 5 maart 2008 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo (Bericht 3288178)
Softdrugs? Volgens mij is er straf spul gebruikt om op die 10 geboden te komen hoor. ;-)

Sofdrugs? Misschien wel. Nadat Mozes het gouden kalf had stukgemaakt zat hij immers enkele minuten te discussiëren met een onzichtbare man in de lucht hoeveel % van de bevolking hij zou moeten laten afslachten. Is dat geen veelkomend symptoom bij canabisgebruikers? :lol:

Wautd 5 maart 2008 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln (Bericht 3288523)

Want lachen met godsdienst is hetzelfde als vliegtuigen in gebouwen vliegen :roll:

Denkt ge dat ik nog nooit uitspraken heb gehoord van moslims of christenen die voor mij kwetsend zijn? Een normaal mens kweekt daar een huid tegen in plaats van naar geweld te grijpen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be