![]() |
Limburg (NL) komt met wensenpakket tav De IJzeren Rijn.
Deze bestaande spoorlijn is van levensbelang voor de haven van Antwerpen. De lijn zal zo'n 50 km over Nederlands gebied lopen.
Wel zal al het mogelijke moeten worden gedaan om het kwetsbare natuurgebied "De Meinweg" te sparen. In dit natuurgebied leeft de adder, het wilde zwijn en waarschijnlijk sinds kort ook de Europese wilde kat. Limburg legt verlanglijstje IJzeren Rijn op tafel Uitgegeven op dinsdag 04 maart 2008 om 18:26:12 Ongelijkvloerse kruisingen, verdiept spoor, tunnels bij Weert en Cranendonck en een spoorlijn die 'Betuwerouteproof' is. Dat zijn enkele van de wensen die Limburgse gemeenten dinsdag op tafel legden bij de vaste Kamercommissie van Verkeer tijdens een hoorzitting over de IJzeren Rijn. Lees verder: http://binnenland.nieuws.nl/501466/L..._Rijn_op_tafel Verdere links: http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Rijn http://www.nationaal-parkdemeinweg.n...l?&act_id=3050 |
Ik vind dit geen probleem.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De discussie over deze spoorverbinding is veel ouder dan de straat.
Historisch waren de nederlanders tegen, want ze vreesden de concurrentie van antwerpen voor rotterdam. Historisch waren de duitsers tegen, want dan kwam het ruhrgebied dichter bij antwerpen dan bij hamburg. Historisch waren de (franstalige) belgen tegen, want dan verliep het verkeer naar het ruhrgebied niet meer langs luik (ben de naam van het groot grensstation boven luik even vergeten). En de westvlamingen en gentenaars waren tegen, want dat was een groot voordeel voor antwerpen. De antwerpenaars wilden die lijn wel ja. Tussen haakjes, vroeger reden er nog internationale reizigerstreinen over die lijn naar duitsland. Toen was je met stoomtractie sneller van antwerpen in duitsland dan de huidige moderne treinen nu nog langs luik doen! Oh ja, nog bij te voegen bij het lijstje boven. Niemand vond het opportuun of wenselijk een economisch interessante lijn door limburg te activeren. Parels voor de zwijnen, weet je wel. |
Ik denk dat de eisen van de gemeenten er dit keer voor zullen zorgen dat het plan niet doorgaat; die paar kilometertjes worden op die manier duurder dan de hele aansluitende véél langere trajecten in België en Duitsland bij elkaar opgeteld.
Parels/zwijnen.... ? een (wellicht schrale) troost dan, dat het dit keer Limburgers zullen zijn die het plan frustreren. |
Citaat:
|
Men kan de eisen van de Limburgse gemeentes snel en goedkoop inwilligen.
Maar of die Limburgse gemeentes daar dan blij om zullen zijn is een andere vraag. Een tunnel steken kost tegenwoordig immers lang niet veel tijd meer en is in bepaalde gevallen veel goedkoper dan welke andere oplossing ook. Maar men zou in Nederland er mss eens beter aan doen, om er bij stil te staan welke voordelen die spoorlijn geeft aan Nederlands Limburg. |
Net mijn idee Jantje.
Met een moderne tunnelboor en de nodige m³ beton merkt men uitgezonderd wat geluid en trillingen niks boven de grond. Volledig electrificeren en die lijn is ecologisch het kwasie perfecte. Geen verstoring van Flora en op de uitgezonderde verdwaalde mol en vergeten mijnwerker na, ook de fauna ongemoeid. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be