Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   ACOD Jos Digneffe: Minimale dienstverlening is niet mogelijk. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102741)

jamás será vencido 5 maart 2008 14:53

ACOD Jos Digneffe: Minimale dienstverlening is niet mogelijk.
 
Minimale dienstverlening is een onmogelijke dada van politici, zegt de ACOD voorzitter in knack.

Open VLD wenste na de stakingen bij de NMBS om minimale dienstverlening toe te passen bij de treinen, hierin gesteund door veel VBers. Wat blijkt echter nu: deze eis is onmogelijk. Deze politici weten echter niet wat dit inhoudt...

Stel dat minimale dienstverlening inhoudt dat er elk uur tussen twee steden een trein moet rijden. Moet dat dan ee IC of een IR trein zijn? Wie daarenboven s ochtends of s avonds de perrons in Antwerpen, Gent en Brussel bekijkt weet dat het daar zwart ziet van het volk. Terwijl er toch om de tien minuten een trein vertrekt. Het vergt weinig verbeelding om e voor te stellen dat er zeer veel agressei en chaos veroorzaakt worden tussen de rezigers als dit plots elk uur een trein wordt. Ook zou de kans op ongevallen op perrons enorm toenemen.

Trouwens bij de acties van OVS op 24 en 31 december reed er meer dan een derde van de treinen, dat is dus meer dan bij minimale dienstverlening het geval zou zijn. Desondanks was er an alle kanten kritiek. Politici konden dus al in praktijk merken dat zoiets als minimale doenstverlening niet werkt.

De vertragingen zijn volgens de ACODer ook niet te wijten aan stiptheid maar aan de EU opgelegde sructuur waarbij vervoer en infrastructuur zijn gescheiden geworden. Daardoor kan het personeel van twee apparte bedrijven minder goed samenwerken. Voorts wordt er bij infrabel sterk gecentraliseerd, de hele verkeersleiding zit samen in brussel en de seinshuizen worden teruggebracht van 500 naar een 30tal. Reden genoeg voor zorgen te maken, zowel voor het personeel als voor de reizigers.Bij een storing aan een wissel moet een trein immers soms 50kilometer ver rijden om het probleem op te lossen. Gevolg: meer tijdverlies en meer vertragingen.

Daar komt nog bij dat bij minimale dienstverlening driekwart van het personeel moet komen werken. Zo een grote opkomst eisen is een regelrechte aanval op het stakingsrecht.

Ook werd in het artikel gewezen op de dubbelzinnige rol van het VB naar de spoorwegacties toe: ze steunen de OVS om de andere vakbonden een hak te zetten, maar zijn tegen elke actie die van het OVS uit gaat. Blijkbaar zit het VB niet in met een vakbond, maar slechts op één voorwaarde: het moet een vakbond zijn die niets doet!

Chipie 5 maart 2008 16:35

Ach, vakbonden... ;-)

born2bewild 5 maart 2008 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3288057)
Ach, vakbonden... ;-)


de mannen van de maximale dienstverschaffing

Coekie 6 maart 2008 00:41

Tja bij de NMBS heb je nu al dikwijls het idee dat ze aan minimale dienstverlening werken. Dat betekent niet dat het niet mogelijk is om te eisen dat bij een staking er een minimale dienst wordt verzekerd, dat betekent alleen dat zelfs bij een staking nog heel wat mensen moeten komen werken. Maar dat vind ik dat weer vele minder erg dan een land dat op economisch en sociaal vlak wordt platgelegd door enkele honderden of soms zelfs maar enkele tientallen stakers. Het NMBS-personeel moet beseffen dat ze een grote verantwoordelijkheid dragen ten opzichte van vele tienduizenden reizigers.

Coekie

jamás será vencido 6 maart 2008 17:10

Voor zulke minimale dienstverlening moet niet alleen een derde van het personeel aanwezig zijn: een aanval op het stakingsrecht: het is dan ook nog eens onveilig en chaotisch + tijdens de laatste staking waar zoveel over werd geklaagd werkte er al meer dan een minimale bezetting...Hoe los je al die problemen op? Een verbod op stakingen, beste coekie?

Stratcat 6 maart 2008 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3289546)
Een verbod op stakingen, beste coekie?

Af en toe één van die vakbondsbobo's overleveren aan de pendelaars lijkt mij voldoende.
Geen lynchpartij hé, alles humaan: één van die strijders der werkende klasse op een stakingsdag aan een schandpaal binden en een hoop kisten met rotte tomaten en eieren ter beschikking stellen (dat hoeft zelfs niet gratis, ik zou er alvast met plezier een paar euro's voor over hebben om zo'n gangster eens met mijn niet verbaal uitgedrukte mening kennis te laten maken).

jamás será vencido 6 maart 2008 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat (Bericht 3289564)
Af en toe één van die vakbondsbobo's overleveren aan de pendelaars lijkt mij voldoende.
Geen lynchpartij hé, alles humaan: één van die strijders der werkende klasse op een stakingsdag aan een schandpaal binden en een hoop kisten met rotte tomaten en eieren ter beschikking stellen (dat hoeft zelfs niet gratis, ik zou er alvast met plezier een paar euro's voor over hebben om zo'n gangster eens met mijn niet verbaal uitgedrukte mening kennis te laten maken).

een middeleeuwse gedachte...
En is de aarde nog steeds vierkant?

Stratcat 6 maart 2008 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3289692)
een middeleeuwse gedachte...
En is de aarde nog steeds vierkant?

Een bende die mensen gijzelt en schade berokkent en daar niet voor gestraft wordt, hoe noem je dat?

Coekie 6 maart 2008 18:26

Citaat:

Voor zulke minimale dienstverlening moet niet alleen een derde van het personeel aanwezig zijn: een aanval op het stakingsrecht: het is dan ook nog eens onveilig en chaotisch + tijdens de laatste staking waar zoveel over werd geklaagd werkte er al meer dan een minimale bezetting...Hoe los je al die problemen op? Een verbod op stakingen, beste coekie?
Hoeveel mensen dat zijn en wie precies moeten technici maar uitwerken. En als dat betekent dat 80% van het personeel moet komen werken dat zij het zo. Je moet het ook even van de andere kant bekijken. Als we ervan uitgaan dat minimale dienstverlening betekent dat iedereen op zijn bestemming moet geraken met maximaal één uur vertraging dan geeft dat de stakers nog altijd het recht om tienduizenden penderlaars van twee uur van hun leven te beroven. Dat lijkt me meer dan genoeg.

Coekie

jamás será vencido 6 maart 2008 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 3289735)
Hoeveel mensen dat zijn en wie precies moeten technici maar uitwerken. En als dat betekent dat 80% van het personeel moet komen werken dat zij het zo. Je moet het ook even van de andere kant bekijken. Als we ervan uitgaan dat minimale dienstverlening betekent dat iedereen op zijn bestemming moet geraken met maximaal één uur vertraging dan geeft dat de stakers nog altijd het recht om tienduizenden penderlaars van twee uur van hun leven te beroven. Dat lijkt me meer dan genoeg.

Coekie

Eisen dat meer dan de helft van het personeel moet werken.
Hoe kan een staking dan ooti nog effectief zijn?
Het is niet de fout van de stakers dat er gestaakt wordt,
neen, zij komen juist op tegen de slechte arbeidsomstandigheden en tegen de vertragingen. Het is de fout van de mensen die weigeren toe te geven aan zulke eisen. De werkgevers.

Als iemand jou slaagt met een stok, en je roept daarom heel luid. Dan is het ook belachelijk dat mensen jou komen vragen om stiller te zijn. Ze moeten zich richten tegenover diegene die slaagt met de stok.

ancapa 6 maart 2008 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3288057)
Ach, vakbonden... ;-)

liever niet werken, daar wordt ge niet moe van... :-(

ancapa 6 maart 2008 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3289692)
een middeleeuwse gedachte...
En is de aarde nog steeds vierkant?

ongelukkig niet... anders konden we de nutteloze stakers er af gooien :twisted:

ancapa 6 maart 2008 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat (Bericht 3289698)
Een bende die mensen gijzelt en schade berokkent en daar niet voor gestraft wordt, hoe noem je dat?

socialisme :twisted:

StevenNr1 6 maart 2008 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat (Bericht 3289698)
Een bende die mensen gijzelt en schade berokkent en daar niet voor gestraft wordt, hoe noem je dat?

Denkt u dat die dat voor hun plezier doen? Of zou misschien het feit dat mensen al maanden geen verlof kunnen opnemen om maar iets te zeggen er voor iets tussen steken...

jamás será vencido 6 maart 2008 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 3289917)
liever niet werken, daar wordt ge niet moe van... :-(

Liever geen goede arbeidsomstandigheden, laat de mensen maar uitbuiten, laat hen maar werken op onbekende en ongeregelde tijdstippen, liefst betaal je hen ook te weinig. En wanneer ze toch zouden durven protesteren dan stuur je de ordediensten van het VB erop af om hen hun kop te laten houden...

jamás será vencido 6 maart 2008 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 3289919)
ongelukkig niet... anders konden we de nutteloze stakers er af gooien :twisted:

Niet de nutloze werkgevers...die een hele daglui in hun zetel zitten zonder iets te presteren.

Ach, protesteer vooral niet als je het niet goed op je werk hebt, als je te weinig wordt betaald, hou dan je kop, wordt je onheus behandeld zwijg dan, want anders komt het VB je persoonlijk van de wereldbol afduwen...

Typisch VB wat ze niet onder controle kunnen krijgen willen ze buiten smijten,
iets wat hen toch nooit kan lukken :-D

vlijmscherp 7 maart 2008 08:40

als een treinstaking voldoende op tijd is afgekondigd, kan er geen sprake zijn van gijzeling, je weet het dus probeer je op een andere manier op je werk te geraken of op een andere manier je werk te organiseren. ja natuurlijk zijn de reizigers de dupe, spijtig genoeg is dat de enigste manier voor een spoorwegvakbond om druk te zetten op hun bazen.
onaangekondigde stakingen mogen niet kunnen, daarmee ben ik akkoord want dan gijzel je wel de mensen.

een minimumdienstverlening voorstellen, dat kan alleen maar door mensen die nog nooit de trein hebben genomen. Als er nu nog maar 1 trein wat vertraging heeft, is er al sprake van chaos, laat staan dat er maar een derde treinen rijden.

staking als laatste middel en aangekondigd, dat moet kunnen.

De schoofzak 7 maart 2008 13:29

Mag één bepaalde ambtenaar van den ocmw een eenmansstaking houden, terwijl de rest van de ambtenaren rustig verder kan werken en er geen stakingsgeld uitbetaald moet worden ... maar die ambtenaar is wel verantwoordelijk voor de handtekening op de overschrijvingen van de pree van de leefloners en ocmw-klanten ....????

Moet ik nog zo van die voorbeelden trachten te zoeken, in afwachting dat die zachtgekookten hier op het forum zouden doorhebben dat in een fatsoenlijke samenleving geen enkel recht absoluut en ongebreideld kan uitgeoefend worden?

ps: hoeveel verdient zo'n masjinist netto per maand, en welk is zijn opleidingsnivo? Spreken we van 2500 € netto voor een A2 diploma? Hoeveel masjinisten krijgen geen drie weken verlof in juli-augustus, en wilt ge dat eens vergelijken met verpleegsters? Is er één masjinistje die tegen zijn goesting zowel met kerst als met nieuwjaar moet werken, of lukken ze er echt niet in om per jaar af te wisselen: dit jaar vrij met kerst, volgend jaar vrij met nieuwjaar .... zoals onze verpleegkundigen toch wel kunnen?

Jantje 7 maart 2008 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3287925)
Minimale dienstverlening is een onmogelijke dada van politici, zegt de ACOD voorzitter in knack.

Open VLD wenste na de stakingen bij de NMBS om minimale dienstverlening toe te passen bij de treinen, hierin gesteund door veel VBers. Wat blijkt echter nu: deze eis is onmogelijk. Deze politici weten echter niet wat dit inhoudt...

Stel dat minimale dienstverlening inhoudt dat er elk uur tussen twee steden een trein moet rijden. Moet dat dan ee IC of een IR trein zijn? Wie daarenboven s ochtends of s avonds de perrons in Antwerpen, Gent en Brussel bekijkt weet dat het daar zwart ziet van het volk. Terwijl er toch om de tien minuten een trein vertrekt. Het vergt weinig verbeelding om e voor te stellen dat er zeer veel agressei en chaos veroorzaakt worden tussen de rezigers als dit plots elk uur een trein wordt. Ook zou de kans op ongevallen op perrons enorm toenemen.

Trouwens bij de acties van OVS op 24 en 31 december reed er meer dan een derde van de treinen, dat is dus meer dan bij minimale dienstverlening het geval zou zijn. Desondanks was er an alle kanten kritiek. Politici konden dus al in praktijk merken dat zoiets als minimale doenstverlening niet werkt.

De vertragingen zijn volgens de ACODer ook niet te wijten aan stiptheid maar aan de EU opgelegde sructuur waarbij vervoer en infrastructuur zijn gescheiden geworden. Daardoor kan het personeel van twee apparte bedrijven minder goed samenwerken. Voorts wordt er bij infrabel sterk gecentraliseerd, de hele verkeersleiding zit samen in brussel en de seinshuizen worden teruggebracht van 500 naar een 30tal. Reden genoeg voor zorgen te maken, zowel voor het personeel als voor de reizigers.Bij een storing aan een wissel moet een trein immers soms 50kilometer ver rijden om het probleem op te lossen. Gevolg: meer tijdverlies en meer vertragingen.

Daar komt nog bij dat bij minimale dienstverlening driekwart van het personeel moet komen werken. Zo een grote opkomst eisen is een regelrechte aanval op het stakingsrecht.

Ook werd in het artikel gewezen op de dubbelzinnige rol van het VB naar de spoorwegacties toe: ze steunen de OVS om de andere vakbonden een hak te zetten, maar zijn tegen elke actie die van het OVS uit gaat. Blijkbaar zit het VB niet in met een vakbond, maar slechts op één voorwaarde: het moet een vakbond zijn die niets doet!


Die minimum dienstverlening is toch een lachertje zeker.

Bij een ongeval op de BXl ring of Antwerpse ring is er ook een minimum dienstverlening en toch zit dan heel het land voor de ganse dag vast.

Vorige week vrijdag nog, een paar druppels regen en een paar vlokjes sneeuw ergens in het land en het was al prijs, 3u 35' om van Antwerpen naar Leuven te geraken, vertrek Antwerpen om 17u30 aankomst in Leuven 21u05.
En dat zonder staking bij de NMBS.

Jantje 7 maart 2008 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3290806)
Mag één bepaalde ambtenaar van den ocmw een eenmansstaking houden, terwijl de rest van de ambtenaren rustig verder kan werken en er geen stakingsgeld uitbetaald moet worden ... maar die ambtenaar is wel verantwoordelijk voor de handtekening op de overschrijvingen van de pree van de leefloners en ocmw-klanten ....????

Moet ik nog zo van die voorbeelden trachten te zoeken, in afwachting dat die zachtgekookten hier op het forum zouden doorhebben dat in een fatsoenlijke samenleving geen enkel recht absoluut en ongebreideld kan uitgeoefend worden?

ps: hoeveel verdient zo'n masjinist netto per maand, en welk is zijn opleidingsnivo? Spreken we van 2500 € netto voor een A2 diploma? Hoeveel masjinisten krijgen geen drie weken verlof in juli-augustus, en wilt ge dat eens vergelijken met verpleegsters? Is er één masjinistje die tegen zijn goesting zowel met kerst als met nieuwjaar moet werken, of lukken ze er echt niet in om per jaar af te wisselen: dit jaar vrij met kerst, volgend jaar vrij met nieuwjaar .... zoals onze verpleegkundigen toch wel kunnen?

Schoofzak, moesten treinbestuurders zo'n pree hebben dan zouden ze niet staken, maar zelfs de andere personeelsleden in elkaar rammen als die durfde te staken. Een machinist heeft rond de 1400€ per maand net als alleenstaande.
Citaat:

Een aantrekkelijk salaris: een beginnende, alleenstaande treinbestuurder verdient netto ongeveer 1.366 euro per maand. Na 4 jaar wordt dit bedrag verhoogd tot 1.459 euro per maand. Naast je salaris, ontvang je productiviteitspremies en maaltijdcheques met een waarde van 4,80 euro/stuk. Je hebt recht op een vergoeding voor nachtwerk en weekendwerk. Tot slot komen daar nog een jaarpremie en vakantiegeld bij.
http://jobs.b-rail.be/php/jobs/index...d=0&degreeid=6


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be