![]() |
Jongeren zijn luxepaardjes ?
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...paardjes.dhtml Ik val nog net binnen de onderzochte leeftijdscategorie (geboren 1980-2000) en kan mij wel grotendeels vinden in de conclusies / beweringen van het onderzoek. Ik ben er niet altijd even trots op, maar ook ik ben redelijk gesteld op een zekere levensstandaard en soms op zich overbodige luxe, ik ben daar eerlijk in. Op den univ zag ik bij vele studenten hetzelfde gedrag, ze wilden bijvoorbeeld een kot dat niet alleen praktisch nuttig was, maar dat ook een mooi uitzicht bood of extra faciliteiten had ; ze verkozen merkkleding boven even praktische Wibra-outfits, ze gingen door de band liever op vakantie naar een luxe resort dan met de rugzak en de tent, etc. De tijd dat kinderen / jongeren tevreden waren met het louter functionele of de basiskwaliteiten ligt dus al lang achter ons. Het mag altijd wat meer zijn, pronken is geen vies woord meer en jongeren zijn goed op de hoogte wat er op de markt (vaak letterlijk) allemaal te koop is en wat de verschillen zijn. De kritische bedenking die ik hierbij maak is in hoeverre de jongeren - die moeten gaan werken en een gezin onderhouden - en die minder verdienen dan hun 'zuinigere' ouders, deze extra luxe kunnen gaan blijven bolwerken, andere hoge uitgavenposten van tegenwoordig indachtig (hoge energieprijzen, voedselprijzen, torenhoge woningleningen, ...). |
Citaat:
Maar het klopt wel, mensen zoals ik die in de jaren 80 of later geboren werden zijn veel luxe gewoon. |
Het meest belangrijke voor mij is informatie (i.e. internet) en mijn vriendin (i.e. vervoer).
Voor de rest is het hier thuis 11 graden celsius. Luxe? :p |
Citaat:
|
Citaat:
Hoe gaan ze dat uithouden, al die bijkomende kosten ? Maar krediet natuurlijk ! Vandaag leeft alleman op krediet, dat is de mensen hun leiband. Daarom kunnen er ook geen langdurige stakingen niet meer zijn, de werknemers moeten immers hun huis, auto, home cinema, keuken, living en andere kredieten blijven afbetalen, op straffe van inbeslagneming hunner bezittingen...Noem het gerust "nieuwe slavernij"...Luxe-slavernij mischien, maar slavernij. |
Luxe: omdat ik een auto van men ouders heb gekregen en (als werkzoekende) nog steeds 250 euro zakgeld de week krijg + benzine, kledy, ...?
ik vind dat niet meer dan juist |
Citaat:
|
Citaat:
Ook de werkonwillige werklozen... Of hebt U daar problemen mee? |
Ik was vroeger misschien wel een luxepaardje maar ik deed wel weekend- en vakantiewerk om het te kunnen permitteren.
|
Citaat:
Ook niet vlug verlegen precies. |
Citaat:
|
meer en meer jonge gezinnen hebben schulden, zou hier de oorzaak gevonden zijn?
|
Citaat:
Maar het is toch ook wel een beetje dat we alles willen, groot huis, zwembad, nieuwe luxe wagen etc... en liefst een job 9 to 5 met een korte verplaatsing. |
Citaat:
Mij zal je nooit iets op krediet zien kopen. Lenen doe je voor een huis, en that's it. |
Citaat:
Serieus verwend... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En een auto ? Zijt ge zeker dat ge geen rijkeluiskindje zijt ;) ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be