Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   LDD blijft flirten met "Judas" Dewever Bart N-va (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102857)

Marlientje 8 maart 2008 14:46

LDD blijft flirten met "Judas" Dewever Bart N-va

Veertien maanden nadat Jean-Marie Dedecker door Bart De Wever uit de N-VA werd gegooid, zijn de wonden geheeld. In een gesprek met Het Laatste Nieuws laat Dedecker weten dat "de N-VA welkom is om met LDD een nieuwe politieke beweging te vormen" als het kartel met CD&V alsnog zou barsten, voor of na 2009.

"Bart en ik zijn het sociaaleconomisch en communautair grotendeels eens. In een kartel geloof ik niet, in iets nieuws wel. Maar zolang De Wever getrouwd is met CD&V, doe ik geen aanzoek en ga ik ervan uit Lijst Dedecker op eigen kracht naar de verkiezingen gaat", aldus Dedecker. (belga/tdb)

Bron: HLN.

kan best mooi worden en groots, Forza Vlaanderen met democratische partijen 8-) VLD in den vuilbak
hoe gaat dat evolueren ?

Vette Pois(s)on 8 maart 2008 15:13

Moest het komen tot een breuk in het kartel en deze twee gaan samenwerken, dan vrees ik da VLD de meeste kiezers verliest ja.

Patriot! 8 maart 2008 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 3292329)
Moest het komen tot een breuk in het kartel en deze twee gaan samenwerken, dan vrees ik da VLD de meeste kiezers verliest ja.

Ja, want de mensen die deze verkiezingen nog Open VLD stemden, wilden eigenlijk op LDD of NVA stemmen - maar durfden dat niet omdat ze nog niet samen waren? :roll:

Ik wil u wel eens een examen politologie zien afleggen. ;-)

system 8 maart 2008 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje (Bericht 3292286)

Veertien maanden nadat Jean-Marie Dedecker door Bart De Wever uit de N-VA werd gegooid, zijn de wonden geheeld. In een gesprek met Het Laatste Nieuws laat Dedecker weten dat "de N-VA welkom is om met LDD een nieuwe politieke beweging te vormen" als het kartel met CD&V alsnog zou barsten, voor of na 2009.

"Bart en ik zijn het sociaaleconomisch en communautair grotendeels eens. In een kartel geloof ik niet, in iets nieuws wel. Maar zolang De Wever getrouwd is met CD&V, doe ik geen aanzoek en ga ik ervan uit Lijst Dedecker op eigen kracht naar de verkiezingen gaat", aldus Dedecker. (belga/tdb)

Bron: HLN.

kan best mooi worden en groots, Forza Vlaanderen met democratische partijen 8-) VLD in den vuilbak
hoe gaat dat evolueren ?

Waar ik in ieder geval zeker van ben, dat is, dat moest LDD samen gaan pappen met het VB (Forza Flandria bijvoorbeeld), dat ze dan veel stemmen gaan verliezen of niet zullen binnenhalen. Dus toch maar opletten zou ik maar zeggen. Niet vergeten: mensen die op de LDD stemmen, willen niet op het VB stemmen. Als ze dan langs een achterpoort toch het VB erbij krijgen, zullen ze niet op de LDD stemmen. Hier en daar hoor ik zo geruchten in die zin.

Vlaams-nationalist 8 maart 2008 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 3292394)
Ja, want de mensen die deze verkiezingen nog Open VLD stemden, wilden eigenlijk op LDD of NVA stemmen - maar durfden dat niet omdat ze nog niet samen waren? :roll:

1. Die mensen zullen er inderdaad zijn. LDD was te gevaarlijk omdat ze niet wisten of Dedecker de kiesdrempel wel zou halen en de N-VA leek niet liberaal genoeg door het kartel met de CD&V met ACV-achterban. Dus, meneer de politicoloog, uw VLD zou wel eens ferme klappen kunnen krijgen.

2. Behalve het feit dat OpenVLD slaag zal krijgen is er niets dat mij blijmaakt in mijn eerste punt. LDD en N-VA zullen groeien en daardoor het liberale gedachtengoed meer en meer politiek proberen te verwezenlijken.

flamingant 8 maart 2008 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3292400)
Waar ik in ieder geval zeker van ben, dat is, dat moest LDD samen gaan pappen met het VB (Forza Flandria bijvoorbeeld), dat ze dan veel stemmen gaan verliezen of niet zullen binnenhalen. Dus toch maar opletten zou ik maar zeggen. Niet vergeten: mensen die op de LDD stemmen, willen niet op het VB stemmen. Als ze dan langs een achterpoort toch het VB erbij krijgen, zullen ze niet op de LDD stemmen. Hier en daar hoor ik zo geruchten in die zin.

Bij LDD weten ze maar al te goed dat ze het rechts alternatief zijn. Ik ben er zeker van de LDD nooit met het VB zal aanpappen, tenzij in een héél brede coalitie, en dan nog in zeer woelige politieke tijden (met andere woorden, als belgië op barsten staat)

Een kartel/nieuwe partij N-VA-LDD zou een echt succes kunnen worden.
Er zullen veel N-VA'ers overkomen, LDD'ers blijven trouw aan de partij.
En dan zijn er nog de mensen die niet op LDD hebben gestemd, omdat ze vreesden dat het een weggegooide stem was (ik ken zo veel mensen) maar die er de volgende keer wel op zullen stemmen. VB -5%, VLD -5%

En vergeet de ontevreden CD&V'ers niet, de magere staatshervorming volstaat niet voor mensen als eric van rompuy of luc vanden brande
laat staan de CD&V-jongeren
Dus daar zie ook ook nog een beweging (niet enkel van kiezers, maar ook van leden!)

Vette Pois(s)on 8 maart 2008 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 3292394)

Er is ook wat veranderd sinds 10 juni niet? (velen zullen oa gedacht hebben dat stemmen op LDD een verloren stem was, enz...)

Het kan zijn dat ik een slecht inzicht heb in deze Belgische wespennest, maar was toch geslaagd op het examen van Kris Deschouwer.

Duym 8 maart 2008 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje (Bericht 3292286)
hoe gaat dat evolueren ?

Vergeet het. Als, ik zeg wel als, het tot een samenwerking komt, dan wordt het helaas een anti-Vlaams Belang beweging.
Wie gelooft die mensen nog?:?

Rob Roy 8 maart 2008 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3292400)

De Decker weet dat. Precies daarom richt hij zich met aandrang op de NVA.

En hij heeft gelijk: een nieuwe partij bestaande uit LDD, NVA en Vlaamsgezinde CD&V-ers, zou een enorme wervingskracht hebben. Iedereen zou er stemmen aan verliezen, maar vooral VLD en in iets mindere mate CD&V en het Belang zouden er zwaar aan verliezen.

Als zo'n partij in 2009 zou opkomen geef ik ze in de huidige stand van zaken 20 pct (zonder CD&-V-ers) en zelfs 25 pct met CD&V-ers.

De VLD geef ik in dat geval nog 12 pct of minder. Het zou het beste zijn wat Vlaanderen kan overkomen.

born2bewild 8 maart 2008 17:40

examen politologie

ROFL

Geert C 8 maart 2008 17:44

Sommigen hier hebben precies een glazen bol... :?

Marlientje 8 maart 2008 17:45

ooooooooooooooooooo en Bart Somers is zonet herkozen met 69% van de stemmen
arme Margriet, wie had dat nu gedacht :roll:

born2bewild 8 maart 2008 17:46

hoe creatief is men deze keer geweest?

Vlaams-nationalist 8 maart 2008 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje (Bericht 3292497)
ooooooooooooooooooo Dewever is zonet herkozen met 69% van de stemmen
arme Margriet, wie had dat nu gedacht

Amai, seg, VLD en N-VA nu al in kartel met BDW als voorzitter, moet er nog zand zijn?!

Den Duisteren Duikboot 8 maart 2008 18:58

Ik wil wel geloven dat die twee samen een middelgrote partij kunnen vormen, maar wat bindt hen eigenlijk qua inhoud? Zoveel sociaal-economische en communautaire overeenkomsten zie ik niet...

born2bewild 8 maart 2008 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3292554)
Ik wil wel geloven dat die twee samen een middelgrote partij kunnen vormen, maar wat bindt hen eigenlijk qua inhoud? Zoveel sociaal-economische en communautaire overeenkomsten zie ik niet...

so?

system 8 maart 2008 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist (Bericht 3292506)
Amai, seg, VLD en N-VA nu al in kartel met BDW als voorzitter, moet er nog zand zijn?!

Maar qua stemmen stelde de NVA niet veel voor. Tenminste voor de tijd het kartel niet. Toen haalde ze amper 2 zetels. Nu zal dat wel wat meer zijn. Maar op een gegeven is er een stemmensaturatie. Er kunnen wel wat stemmenverschuivingen plaatsgrijpen natuurlijk .Bijvoorbeeld NVA zal wat stemmen afpikken van het VB en wat van het CD&V en de LDD van het VB en VLD. Maar ik denk niet dat dit echte grote of spectaculaire verschuivingen met zich mee zal brengen. In zetels bedoel ik dan. Maar goed, ik kan me vergissen.

born2bewild 8 maart 2008 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3292560)
Maar qua stemmen stelde de NVA niet veel voor. Tenminste voor de tijd het kartel niet. Toen haalde ze amper 2 zetels. Nu zal dat wel wat meer zijn. Maar op een gegeven is er een stemmensaturatie. Er kunnen wel wat stemmenverschuivingen plaatsgrijpen natuurlijk .Bijvoorbeeld NVA zal wat stemmen afpikken van het VB en wat van het CD&V en de LDD van het VB en VLD. Maar ik denk niet dat dit echte grote of spectaculaire verschuivingen met zich mee zal brengen. In zetels bedoel ik dan. Maar goed, ik kan me vergissen.

allez groot licht, nu ge toch bezig zijt, vertel eens: aan welke partij is de spa 30% van zijn stemmen kwijtgeraakt?

Geert C 8 maart 2008 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 3292606)
allez groot licht, nu ge toch bezig zijt, vertel eens: aan welke partij is de spa 30% van zijn stemmen kwijtgeraakt?

De groenen misschien? ;-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3292554)

Wat bindt de LDD eigenlijk qua inhoud? :?

system 8 maart 2008 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 3292606)

Hoe onwaarschijnlijk ook maar volgens mij verloor de SP.a het grootste deel zijn kiezers aan de LDD en niet aan de CDN&V-NVA en een klein stukje aan Groen maar toch een groter stukje aan de CDN&V (in de persoon van Leterme en zeker niet aan Dewever, toen nog een grote onbekende).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be