Patje48 |
11 maart 2008 15:57 |
Ikke nie gewwès mienier !
Uit het Nieuwsblad :
Drie jongeren slaan man bijna dood voor gsm en portefeuille
Straatovervallers beschuldigen elkaar
AALST - Drie jongeren uit Aalst moesten zich gisteren voor de rechtbank van Dendermonde verantwoorden voor een bijzonder gewelddadige straatoverval. Ze sloegen hun slachtoffer bewusteloos, stalen zijn portefeuille en gsm en lieten hem voor dood achter.
De feiten speelden zich af op 4 november vorig jaar in het centrum van Aalst. Muhammed S. (21), Yusuf C. (19) en Hakan K. (19) waren die nacht gaan feestvieren in dancing The Kings aan de Hopmarkt in Aalst. Onderweg naar huis zagen ze Tom D.M. alleen op straat lopen. Ze besloten de man te beroven.
'De man werd geslagen en geschopt tot hij bewusteloos in elkaar zakte. Ze stalen zijn gsm en zijn portefeuille. Het zwaargewonde slachtoffer lieten ze achter. Pas anderhalf uur later werd hij door een toevallige voorbijganger gevonden en kon hij worden overgebracht naar de dienst intensieve zorgen van het ziekenhuis in Aalst. Zijn kaakbeen was letterlijk van zijn gezicht geschopt en zijn neus bleek op verschillende plaatsen gebroken.
Vlak voor de overval poogde Tom D.M. nog zijn moeder te waarschuwen. Ze hoorde de daders roepen “alles afgeven,, en kort daarna hoorde ze haar zoon schreeuwen van de pijn', stelde substituut-procureur Pascal Persoon in zijn rekwisitoor. Voor dit volgens hem bijzonder gewelddadige geval van straatcriminaliteit eiste hij voor de drie betichten een effectieve gevangenisstraf van minstens drie jaar.
De drie beschuldigden schoven gisteren op het proces de schuld in elkaar schoenen. Muhammed S. verklaarde dat hij van de roof vooraf niets afwist. 'Ik wist niet dat mijn vrienden van plan waren die man te beroven. Ik ben zelfs tussengekomen om aan het geweld een einde te maken. Van de buit heb ik ook al niets ontvangen.' Volgens zijn advocaat maakte Muhammed S. zich enkel schuldig aan het achterlaten van een persoon in nood.
Ook Yusuf C. deelde naar eigen zeggen geen klappen uit. 'Ik zag enkel die gsm op de grond liggen en heb die meegenomen. Ik wist niet eens dat die van het slachtoffer was. Die lag daar op de grond. Ik dacht dat iemand die daar verloren had.'
Hij verkocht het gsm-toestel later wel aan een uitbater van een nachtwinkel in Aalst, waardoor overigens de speurders de drie betichten op het spoor kwamen. Ook volgens zijn advocaat zou Yusuf C. zich enkel schuldig hebben gemaakt aan schuldig verzuim.
Hakan K. was de enige die wel toegaf dat hij het slachtoffer sloeg. 'Maar ik heb maar drie maal een klap uitgedeeld en deed verder niets. Ik heb van die man ook geen gsm-toestel of portefeuille gestolen. Die man wou ons drugs verkopen, daarom werd ik kwaad.' Op 31 maart velt de rechtbank het vonnis."
Ge moet durven : iemand net niet dood slaan om hem te beroven en dan zelf het slachtoffer uithangen. In dit geval is 3 jaar veel te weinig.
|