![]() |
Slurp en roettaks of fijnstoftaksen.
De slurp en roettaks.
Nederland voert vanaf 1 feb een nieuwe slurptaks in voor wagens die boven een bepaalde norm verbruiken en dus roet uitstoten. Grens diesel; 192gram CO² Grens benzine; 232 gram CO² Elke gram boven die grens zal extra belast worden met 110€. Vb; een Hyundai Santa Fé 2,7 v6 (benzine) stoot 241 gram koolstofdioxide per km uit. De slurptaks wordt dan 990 euro, want 241-232=9x110€ Op die manier worden veelverbruikende dure luxe wagens enorm duurder. Een vb; een Bugatti Veyron 37.620€ extra Dodge Viper 28.270€ extra Ferrari f430 20.680€ extra Toch al te dure wagens dacht u en het kan me niet schelen? Ook een Range Rover sport V8 SC 15.620€ extra Of Audi A6 TDI Quattro 2530€ extra Nu denkt u ongetwijfeld hoera. Het leven is aan ons die tegen alles zijn in het leven en het liefst met een fiets verder doen. Het zal u dan misschien verbazen dat die maatregel een totaal andersom effect op uw milieu zal hebben dan u hier bovenstaande verwacht. Wat zal komen immers? 1) alle op stock staande modellen zullen alsnog vlug de deur uitmoeten vanwege anders als nieuw zo goed als onverkoopbaar te worden. Dus daar gaat uw eerste wens al. 2) Alle occasies van voor die datum en dus niet onder die reglementering vallende cijfers stijgen enorm in waarde, door die extra heffing op de CO² en zullen dus gewillige objecten worden van auto kopend publiek. 3) Ook alle buitenlandse tweedehands wagens die van voor die datums ingeschreven vallen onder hetzelfde lot als hierboven en zullen dus graag gekocht worden vanwege hun hoge waarde. 4) Alle kleine wagens die onder die heffing vallen zullen ook angstvallig duurder worden. Met andere woorden, de ganse milieu heffing zorgt (zal zorgen) voor een omgekeerd effect. Zelfs al wordt het gros er van duurder, de waarde van de voertuigen zal een niet mis te verstaan effect hebben te vergelijken met een aandeel op de beurs die plots explosief begint te stijgen. Bovendien wat velen ook niet zo weten, kleine wagens die tegenwoordig een kleine motor krijgen verbruiken doorgaans meer dan de voorgaande versie daarvan. Waarom doen ze het dan? Welnu, als vuistregel gaat dat zo in de praktijk. Een liter benzine levert na verbranding in een moderne motor 2400 gram CO² op. Per liter diesel is dat 2600 gram. Dus kleinere motors in de meest optimale omstandigheden hebben een lager verbruik aan fabriekswaarden. En dus beter verkoopbaar. In de praktijk, net omgekeerd. Binnenkort in België ? Toch iets om over na te denken vanavond? |
Misschien ook nuttig om in overweging te houden?
Als werkgevers hun lease bedragen niet bijstellen, zullen werknemers (met firma wagen) dus gedwongen kleiner moeten gaan rijden. Bij effect is dat de staat hierdoor (alweer) een hoop inkomsten zal mislopen. |
Citaat:
|
En tegelijk word ons aangedrongen om zelf nen auto te kopen, uit noodzaak.
|
Citaat:
|
'slurptaks'.
het klinkt nog leuk ook. :-D |
Hoe gaan ze bepalen als een bepaalde chauffeur zuinig rijd, of net niet?
Als ik mijn 13 diesel alleen in stadsverkeer gebruik, dan zit ik met ruim 8 liter. Als ik alleen autosnelweg doe, dan is dat met moeite 5.5 liter.( en da's zonder airco). Maar da's rijden met een ei onder het gaspedaal. Pedal to the metal zal wel wat andere verbruikscijfers laten optekenen. |
Citaat:
Lekker met de voetkar voor jou. Of lulkar. |
Citaat:
|
Citaat:
Vraag mij af wat je gaat zeggen als je binnenkort voor jouw producten, die je moet kopen meer moet gaan betalen omdat het de werkgevers meer zal kosten. |
Citaat:
Yup zo is het. Maar uiteindelijk kan men niet verwachten dat werkgevers tot in het oneindige de kosten zullen blijven betalen hé. Dus een beetje inkrimpen of zelf een deel betalen zal sowieso standaard worden. Of dat je nu privé doet of niet met de firma wagen. |
Nieuwe taksen, het wondermiddel tegen alle kwalen der aarde.
Het verrast me alleen dat het onze dierbare Belgische regering niet is die met dit wonderidee afgekomen is. Nu, als het in Den Haag druppelt, ... |
Citaat:
Hoe gaat dat trouwens concreet in zijn werk gaan? Is dat eenmalig, bij inschrijving of jaarlijks? Voor nieuwe of reeds in het verkeer gebrachte wagens? Anders gaat er, als het er hier ook zou doorkomen, binnenkort misschien wel een joekel van een factuur in mijn bus ploffen....met mijn 275g uitstoot...8O |
Een timmerman die van zijn baas een hamer krijgt om mee te werken moet hiervoor toch ook geen bijdrage betalen of wel soms. Waarom moet ik dat dan wel op mijn 'gereedschap'. Heb je jezelf die vraag als eens gesteld ?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ja dat zal wel ....:Angry5: Mag ik je eraan herinneren dat een werkgever zijn werknemer verplicht het materiaal waarmee hij moet werken ter beschikking moet stellen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu net daarom krijgen wagens van voor die datum (bepaalde wagens dan toch) een serieuze waardevermeerdering op de tweedehandsmarkt. Uiteraard heeft dat een omgekeerd effect op de gewenste uitstootbesparing die men wil in voege brengen. Trouwens ergens zou ik gans die uitstoot toch wel eens serieus opnieuw willen bekeken krijgen want veel geloof hecht ik nog niet aan de cijfers die men ons dagelijks daarover geeft. Maar dat is weer een andere discussie. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be