Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Slurp en roettaks of fijnstoftaksen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102941)

Mambo 11 maart 2008 20:07

Slurp en roettaks of fijnstoftaksen.
 
De slurp en roettaks.



Nederland voert vanaf 1 feb een nieuwe slurptaks in voor wagens die boven een bepaalde norm verbruiken en dus roet uitstoten.

Grens diesel; 192gram CO²
Grens benzine; 232 gram CO²
Elke gram boven die grens zal extra belast worden met 110€.
Vb; een Hyundai Santa Fé 2,7 v6 (benzine) stoot 241 gram koolstofdioxide per km uit. De slurptaks wordt dan 990 euro, want 241-232=9x110€

Op die manier worden veelverbruikende dure luxe wagens enorm duurder.
Een vb; een Bugatti Veyron 37.620€ extra
Dodge Viper 28.270€ extra
Ferrari f430 20.680€ extra

Toch al te dure wagens dacht u en het kan me niet schelen?

Ook een Range Rover sport V8 SC 15.620€ extra
Of Audi A6 TDI Quattro 2530€ extra

Nu denkt u ongetwijfeld hoera. Het leven is aan ons die tegen alles zijn in het leven en het liefst met een fiets verder doen.
Het zal u dan misschien verbazen dat die maatregel een totaal andersom effect op uw milieu zal hebben dan u hier bovenstaande verwacht.

Wat zal komen immers?

1) alle op stock staande modellen zullen alsnog vlug de deur uitmoeten vanwege anders als nieuw zo goed als onverkoopbaar te worden. Dus daar gaat uw eerste wens al.
2) Alle occasies van voor die datum en dus niet onder die reglementering vallende cijfers stijgen enorm in waarde, door die extra heffing op de CO² en zullen dus gewillige objecten worden van auto kopend publiek.
3) Ook alle buitenlandse tweedehands wagens die van voor die datums ingeschreven vallen onder hetzelfde lot als hierboven en zullen dus graag gekocht worden vanwege hun hoge waarde.
4) Alle kleine wagens die onder die heffing vallen zullen ook angstvallig duurder worden.

Met andere woorden, de ganse milieu heffing zorgt (zal zorgen) voor een omgekeerd effect. Zelfs al wordt het gros er van duurder, de waarde van de voertuigen zal een niet mis te verstaan effect hebben te vergelijken met een aandeel op de beurs die plots explosief begint te stijgen.

Bovendien wat velen ook niet zo weten, kleine wagens die tegenwoordig een kleine motor krijgen verbruiken doorgaans meer dan de voorgaande versie daarvan.
Waarom doen ze het dan?
Welnu, als vuistregel gaat dat zo in de praktijk.
Een liter benzine levert na verbranding in een moderne motor 2400 gram CO² op.
Per liter diesel is dat 2600 gram.
Dus kleinere motors in de meest optimale omstandigheden hebben een lager verbruik aan fabriekswaarden. En dus beter verkoopbaar.
In de praktijk, net omgekeerd.

Binnenkort in België ?
Toch iets om over na te denken vanavond?

Mambo 11 maart 2008 20:33

Misschien ook nuttig om in overweging te houden?
Als werkgevers hun lease bedragen niet bijstellen, zullen werknemers (met firma wagen) dus gedwongen kleiner moeten gaan rijden.

Bij effect is dat de staat hierdoor (alweer) een hoop inkomsten zal mislopen.

Sfax 12 maart 2008 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3297775)
Op die manier worden veelverbruikende dure luxe wagens enorm duurder.
Een vb; een Bugatti Veyron 37.620€ extra
Dodge Viper 28.270€ extra
Ferrari f430 20.680€ extra

37000€ op 1M€... Ik denk niet dat d�*t veel verschil gaat maken :)

Bhairav 12 maart 2008 20:10

En tegelijk word ons aangedrongen om zelf nen auto te kopen, uit noodzaak.

Yves38 12 maart 2008 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3297815)
Misschien ook nuttig om in overweging te houden?
Als werkgevers hun lease bedragen niet bijstellen, zullen werknemers (met firma wagen) dus gedwongen kleiner moeten gaan rijden.

Bij effect is dat de staat hierdoor (alweer) een hoop inkomsten zal mislopen.

En dat vind jij dan toch zo leuk he, lul

Mitgard 12 maart 2008 23:06

'slurptaks'.
het klinkt nog leuk ook. :-D

maddox 13 maart 2008 07:42

Hoe gaan ze bepalen als een bepaalde chauffeur zuinig rijd, of net niet?

Als ik mijn 13 diesel alleen in stadsverkeer gebruik, dan zit ik met ruim 8 liter. Als ik alleen autosnelweg doe, dan is dat met moeite 5.5 liter.( en da's zonder airco).

Maar da's rijden met een ei onder het gaspedaal. Pedal to the metal zal wel wat andere verbruikscijfers laten optekenen.

Mambo 13 maart 2008 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 3299737)
En dat vind jij dan toch zo leuk he, lul

ja hoor...lul.
Lekker met de voetkar voor jou. Of lulkar.

Mambo 13 maart 2008 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3299886)
Hoe gaan ze bepalen als een bepaalde chauffeur zuinig rijd, of net niet?

Als ik mijn 13 diesel alleen in stadsverkeer gebruik, dan zit ik met ruim 8 liter. Als ik alleen autosnelweg doe, dan is dat met moeite 5.5 liter.( en da's zonder airco).

Maar da's rijden met een ei onder het gaspedaal. Pedal to the metal zal wel wat andere verbruikscijfers laten optekenen.

Niet...ze nemen gewoon de fabriek-waarden.

Yves38 13 maart 2008 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3300961)
ja hoor...lul.
Lekker met de voetkar voor jou. Of lulkar.

Ge zijt gewoonweg jaloers dat ge er zelf gene hebt. Trouwens ik heb mijn wagen niet als luxemiddel, maar zit 100000 km/jaar voor mijn job op de baan en dan moet je mij niets komen zeggen. Ik heb zelfs geen tijd meer om privé met die wagen te rijden, dus als ik er moet voor betalen is dat gewoonweg weeral een extra belasting die ik moet betalen.

Vraag mij af wat je gaat zeggen als je binnenkort voor jouw producten, die je moet kopen meer moet gaan betalen omdat het de werkgevers meer zal kosten.

Mambo 13 maart 2008 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 3301124)
Ge zijt gewoonweg jaloers dat ge er zelf gene hebt. Trouwens ik heb mijn wagen niet als luxemiddel, maar zit 100000 km/jaar voor mijn job op de baan en dan moet je mij niets komen zeggen. Ik heb zelfs geen tijd meer om privé met die wagen te rijden, dus als ik er moet voor betalen is dat gewoonweg weeral een extra belasting die ik moet betalen.

Vraag mij af wat je gaat zeggen als je binnenkort voor jouw producten, die je moet kopen meer moet gaan betalen omdat het de werkgevers meer zal kosten.


Yup zo is het.

Maar uiteindelijk kan men niet verwachten dat werkgevers tot in het oneindige de kosten zullen blijven betalen hé.
Dus een beetje inkrimpen of zelf een deel betalen zal sowieso standaard worden. Of dat je nu privé doet of niet met de firma wagen.

forzaflandria 14 maart 2008 03:31

Nieuwe taksen, het wondermiddel tegen alle kwalen der aarde.

Het verrast me alleen dat het onze dierbare Belgische regering niet is die met dit wonderidee afgekomen is.
Nu, als het in Den Haag druppelt, ...

lantjes 14 maart 2008 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 3301569)
Nieuwe taksen, het wondermiddel tegen alle kwalen der aarde.
Het verrast me alleen dat het onze dierbare Belgische regering niet is die met dit wonderidee afgekomen is.
Nu, als het in Den Haag druppelt, ...

Daar lijkt het op maar of de op die wijze verkregen inkomsten dan ook terug in het milieu worden geinvesteerd is een andere zaak....meestal dient het om gemaakte putten te dempen.
Hoe gaat dat trouwens concreet in zijn werk gaan? Is dat eenmalig, bij inschrijving of jaarlijks? Voor nieuwe of reeds in het verkeer gebrachte wagens? Anders gaat er, als het er hier ook zou doorkomen, binnenkort misschien wel een joekel van een factuur in mijn bus ploffen....met mijn 275g uitstoot...8O

Yves38 14 maart 2008 12:01

Een timmerman die van zijn baas een hamer krijgt om mee te werken moet hiervoor toch ook geen bijdrage betalen of wel soms. Waarom moet ik dat dan wel op mijn 'gereedschap'. Heb je jezelf die vraag als eens gesteld ?

lantjes 14 maart 2008 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 3301906)
Een timmerman die van zijn baas een hamer krijgt om mee te werken moet hiervoor toch ook geen bijdrage betalen of wel soms. Waarom moet ik dat dan wel op mijn 'gereedschap'. Heb je jezelf die vraag als eens gesteld ?

De meeste timmerlui moeten ZELF hun gereedschap kopen en krijgen hiervoor enkel een vaste vergoeding van hun werkgever.....:?

Yves38 14 maart 2008 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3301956)
De meeste timmerlui moeten ZELF hun gereedschap kopen en krijgen hiervoor enkel een vaste vergoeding van hun werkgever.....:?


Ja dat zal wel ....:Angry5: Mag ik je eraan herinneren dat een werkgever zijn werknemer verplicht het materiaal waarmee hij moet werken ter beschikking moet stellen.

lantjes 14 maart 2008 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 (Bericht 3302197)
Ja dat zal wel ....:Angry5: Mag ik je eraan herinneren dat een werkgever zijn werknemer verplicht het materiaal waarmee hij moet werken ter beschikking moet stellen.

Wel, vraag dat eens aan een timmerman / schrijnwerker als je der al eentje kent....:?

Libro 14 maart 2008 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria (Bericht 3301569)
Nieuwe taksen, het wondermiddel tegen alle kwalen der aarde.

Het verrast me alleen dat het onze dierbare Belgische regering niet is die met dit wonderidee afgekomen is.
Nu, als het in Den Haag druppelt, ...

En diegenen die het luidste om die taxen schreeuwen, zijn dan ook dikwijls nog die die het hardste over de gestegen levensduurte mekkeren (groenen, vakbonden e.d.m.).

Yves38 14 maart 2008 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3302339)
Wel, vraag dat eens aan een timmerman / schrijnwerker als je der al eentje kent....:?

Ja ik ken die, mijn schoonbroer en ne kamaraad en geen van hen moet zijn eigen gereedschap kopen

Mambo 15 maart 2008 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 3301690)
Daar lijkt het op maar of de op die wijze verkregen inkomsten dan ook terug in het milieu worden geinvesteerd is een andere zaak....meestal dient het om gemaakte putten te dempen.
Hoe gaat dat trouwens concreet in zijn werk gaan? Is dat eenmalig, bij inschrijving of jaarlijks? Voor nieuwe of reeds in het verkeer gebrachte wagens? Anders gaat er, als het er hier ook zou doorkomen, binnenkort misschien wel een joekel van een factuur in mijn bus ploffen....met mijn 275g uitstoot...8O

Het gaat "voorlopig" om nieuw ingeschreven wagens vanaf een bepaalde datum.
Nu net daarom krijgen wagens van voor die datum (bepaalde wagens dan toch) een serieuze waardevermeerdering op de tweedehandsmarkt.
Uiteraard heeft dat een omgekeerd effect op de gewenste uitstootbesparing die men wil in voege brengen.

Trouwens ergens zou ik gans die uitstoot toch wel eens serieus opnieuw willen bekeken krijgen want veel geloof hecht ik nog niet aan de cijfers die men ons dagelijks daarover geeft. Maar dat is weer een andere discussie.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be