![]() |
Aan Nederland
Ach, noorderland,
Vaak heb je mij laten ontdekken Jouw zijn, de ongeremdheid en klare taal De strijd immer gewonnen Verwenst en geslaan Wind, water en menig kroon De wil niet onder te gaan Blijf helder, rein en schoon Het zuiden perst het laatste zweet Onder jaren van verstomming O wee de enkeling die weet Het Vlaams is slechts vermomming Een zoveelste Vlaming roept Heldere ziel der lage landen Tegen de stroom in Laat onze duinen niet verzanden Laten we elkaar graag zien In groei en verbintenis Ondanks mijn wetten groet ik u Volk dat ook het onze is! Steven Burvenich |
Mooi!
Vooral de derde strofe. |
k&k? :?
|
Citaat:
Stoort het je zozeer? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als het daar beter thuishoort... Misschien kunnen we dat meteen aanvragen aan de webmaster / moderator? O, modeeee-raaaaa-tor...? Een gedicht is uiteraard persoonlijk. Het is vaak emotioneel en enkel als kanttekening bij politieke discussies, dat weet ik ook wel. Maar ik hoop dat het toch tenminste mag uitgedrukt worden? |
Citaat:
Ondanks het verbod van eigen taal in het bestuur en in het middelbaar en hoger onderwijs, hebben juist de eenvoudige en arme mensen de kop in de wind geslagen en hebben ze zich niet laten verfransen tegen de stroom in. Nederland heeft jarenlang door frustraties over de scheiding en door kerkelijke verschillen, zeer onterecht met de rug naar Vlaanderen gestaan en heeft te vaak Vlamingen voor dom versleten. Gelukkig is de tijd veranderd De Kerkelijke verschillen spelen geen rol meer . Nederlanders kunnen door het Vlaams Nationalisme ,hun frustratie over scheiding en collaboratie, los laten. Misschien kunnen de Vlaamse Hollanderhaters ook een andere kant gaan zien aan de Nedelandse arrogantie ,als ze begrijpen dat wij wel arrogant moesten zijn om ons te handhaven tussen de grote buurlanden ,die in het verleden met oorlogen hebben geprobeerd ons weg te vagen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Welke bondgenoot heeft Nederland gesteund in de oorlog met Spanje in de 17e eeuw? Welke bondgenoot heeft Nederland gesteund in de vier oorlogen met Engeland in de 18e eeuw? Wie heeft Nederland gesteund in de oorlog tegen Duitsland eind 18e eeuw? De Franse bezetting in de 19e eeuw was een Europeese oorlog, De Duitse bezetting in de 20e eeuw was een Wereldoorlog |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
We kunnen er aan toevoegen dat, maar enkel indien een meerderheid van de Vlamingen steun vraagt aan Nederland, Nederland ook hopelijk internationale steun biedt. Met andere woorden: ik hoop dat Nederland in zo een geval loyaal is aan het cultuurgebied en niet aan een kunstmatige staat. Want ik weet dat in Nederland er ook veel voorstanders zijn van staatsgezag (ook het Belgische).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be