Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Aan Nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102970)

Steben 12 maart 2008 12:30

Aan Nederland

Ach, noorderland,
Vaak heb je mij laten ontdekken
Jouw zijn, de ongeremdheid en klare taal
De strijd immer gewonnen

Verwenst en geslaan
Wind, water en menig kroon
De wil niet onder te gaan
Blijf helder, rein en schoon

Het zuiden perst het laatste zweet
Onder jaren van verstomming
O wee de enkeling die weet
Het Vlaams is slechts vermomming

Een zoveelste Vlaming roept
Heldere ziel der lage landen
Tegen de stroom in
Laat onze duinen niet verzanden

Laten we elkaar graag zien
In groei en verbintenis
Ondanks mijn wetten groet ik u
Volk dat ook het onze is!

Steven Burvenich

Knuppel 12 maart 2008 12:35

Mooi!

Vooral de derde strofe.

Geert C 12 maart 2008 13:03

k&k? :?

Knuppel 12 maart 2008 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3298705)
k&k? :?

Stoort het je zozeer?

Knuppel 12 maart 2008 13:18

Citaat:

Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.
Laat de discussie dus maar losbarsten over 'het zuiden' dat er onder verstomming zijn laatste zweet uitperst, en het vermomde Vlaams dat ondanks de Belgische bezetting Nederlands bleef.

Geert C 12 maart 2008 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3298731)
Laat de discussie dus maar losbarsten over 'het zuiden' dat er onder verstomming zijn laatste zweet uitperst, en het vermomde Vlaams dat ondanks de Belgische bezetting Nederlands bleef.

"Belgische bezetting", en dan verbaasd dat ze niet ernstig worden genomen. :lol:

Geert C 12 maart 2008 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3298721)
Stoort het je zozeer?

Gedichtjes horen thuis in k&k, niet hier. ;-)

Steben 12 maart 2008 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3298779)
Gedichtjes horen thuis in k&k, niet hier. ;-)

Wel, ik heb daar geen probleem mee hoor.
Als het daar beter thuishoort...
Misschien kunnen we dat meteen aanvragen aan de webmaster / moderator?
O, modeeee-raaaaa-tor...?

Een gedicht is uiteraard persoonlijk. Het is vaak emotioneel en enkel als kanttekening bij politieke discussies, dat weet ik ook wel.
Maar ik hoop dat het toch tenminste mag uitgedrukt worden?

I amsterdam 12 maart 2008 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3298731)

Voor de Vlamingen die Nederlands zijn gebleven heb ik veel bewondering.
Ondanks het verbod van eigen taal in het bestuur en in het middelbaar en hoger onderwijs, hebben juist de eenvoudige en arme mensen de kop in de wind geslagen en hebben ze zich niet laten verfransen tegen de stroom in.

Nederland heeft jarenlang door frustraties over de scheiding en door kerkelijke verschillen, zeer onterecht met de rug naar Vlaanderen gestaan en heeft te vaak Vlamingen voor dom versleten.
Gelukkig is de tijd veranderd

De Kerkelijke verschillen spelen geen rol meer . Nederlanders kunnen door het Vlaams Nationalisme ,hun frustratie over scheiding en collaboratie, los laten. Misschien kunnen de Vlaamse Hollanderhaters ook een andere kant gaan zien aan de Nedelandse arrogantie ,als ze begrijpen dat wij wel arrogant moesten zijn om ons te handhaven tussen de grote buurlanden ,die in het verleden met oorlogen hebben geprobeerd ons weg te vagen.

I amsterdam 12 maart 2008 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 3298797)
Wel, ik heb daar geen probleem mee hoor.
Als het daar beter thuishoort...
Misschien kunnen we dat meteen aanvragen aan de webmaster / moderator?
O, modeeee-raaaaa-tor...?

Een gedicht is uiteraard persoonlijk. Het is vaak emotioneel en enkel als kanttekening bij politieke discussies, dat weet ik ook wel.

Gedichten geven de kleur aan de discussies.

Geert C 12 maart 2008 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 3298797)

Vanzelfsprekend, maar toch denk ik dat dit eerder in k&k thuishoort, in een poëzietopic of iets dergelijks. :?

Steben 12 maart 2008 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3298813)
als ze begrijpen dat wij wel arrogant moesten zijn om ons te handhaven tussen de grote buurlanden ,die in het verleden met oorlogen hebben geprobeerd ons weg te vagen.

Daarvoor moeten ze tevens de Vlaamsgezinden binnen België zelf begrijpen. Veel Vlamingen zijn veel te braaf (vroeger allemaal).

Geert C 12 maart 2008 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3298813)
Misschien kunnen de Vlaamse Hollanderhaters ook een andere kant gaan zien aan de Nedelandse arrogantie ,als ze begrijpen dat wij wel arrogant moesten zijn om ons te handhaven tussen de grote buurlanden ,die in het verleden met oorlogen hebben geprobeerd ons weg te vagen.

Wacht even, als de Nederlanders ten strijde trokken, deden ze dat dan niet steeds in een bondgenootschap met één van die grote buurlanden? :?

I amsterdam 12 maart 2008 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3298868)
Wacht even, als de Nederlanders ten strijde trokken, deden ze dat dan niet steeds in een bondgenootschap met één van die grote buurlanden? :?

U moet geen wartaal spreken:roll:
Welke bondgenoot heeft Nederland gesteund in de oorlog met Spanje in de 17e eeuw?

Welke bondgenoot heeft Nederland gesteund in de vier oorlogen met Engeland in de 18e eeuw?

Wie heeft Nederland gesteund in de oorlog tegen Duitsland eind 18e eeuw?

De Franse bezetting in de 19e eeuw was een Europeese oorlog,
De Duitse bezetting in de 20e eeuw was een Wereldoorlog

Knuppel 12 maart 2008 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3298823)
Vanzelfsprekend, maar toch denk ik dat dit eerder in k&k thuishoort, in een poëzietopic of iets dergelijks. :?

Dat is de mening van verstokte belgicisten. Begrijpelijk, maar er bestaat geen regel die zegt dat een communautair getint gedicht hier niet mag gepost worden. Jij bewijst er enkel je eigen pro-Belgische en anti-Vlaamse ingesteldheid mee.

Knuppel 12 maart 2008 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3298890)
Welke bondgenoot heef Nederland gesteund in de oorlog met Spanje in de 17e eeuw?

Welke bondgenoot heeft Nederland gesteund in de vier oorlogen met Engeland in de 18e eeuw?

De Franse bezetting in de 19e eeuw was een Europeese oorlog,
De Duitse bezetting in de 20e eeuw was een Wereldoorlog

En wie heeft Nederland gesteund tegen de Belgisch-Franse bezetting?

Geert C 12 maart 2008 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3298896)
Dat is de mening van verstokte belgicisten. Begrijpelijk, maar er bestaat geen regel die zegt dat een communautair getint gedicht hier niet mag gepost worden. Jij bewijst er enkel je eigen pro-Belgische en anti-Vlaamse ingesteldheid mee.

:roll:

Steben 12 maart 2008 14:54

We kunnen er aan toevoegen dat, maar enkel indien een meerderheid van de Vlamingen steun vraagt aan Nederland, Nederland ook hopelijk internationale steun biedt. Met andere woorden: ik hoop dat Nederland in zo een geval loyaal is aan het cultuurgebied en niet aan een kunstmatige staat. Want ik weet dat in Nederland er ook veel voorstanders zijn van staatsgezag (ook het Belgische).

Rob Roy 12 maart 2008 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3298890)
Welke bondgenoot heeft Nederland gesteund in de oorlog met Spanje in de 17e eeuw?

U vergeet er eentje: welk van de grootmachten, die nochtans het Verenigd Koninkrijk gecreëerd hadden, heeft Nederland in 1830 gesteund tegen de Franse staatsgreep in Brussel?

Spinoza 12 maart 2008 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 3298939)
We kunnen er aan toevoegen dat, maar enkel indien een meerderheid van de Vlamingen steun vraagt aan Nederland, Nederland ook hopelijk internationale steun biedt. Met andere woorden: ik hoop dat Nederland in zo een geval loyaal is aan het cultuurgebied en niet aan een kunstmatige staat. Want ik weet dat in Nederland er ook veel voorstanders zijn van staatsgezag (ook het Belgische).

Het zijn de Vlamingen die zich hebben laten afkeren, dus het zijn de Vlamingen die moeten wederkeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be