Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
(Bericht 3302707)
Het verdag verziet onder andere in de verhoging van de defensieuitgaven onder navo-paraplu.
|
Is dat zo? Kan je me zeggen welke bepaling dat doet? Ik heb vooral interesse in de bepaling die dat "onder NAVO-paraplu"-deeltje bevat. :-)
Voor zover ik weet verwijst het verdrag slechts naar "de overeengekomen streefcijfers". Cijfers waar het verdrag zelf maw niets aan verandert...
Citaat:
Het verankert de vrije markt en vrij verkeer van kapitaal en diensten in een nagenoeg onwijzigbare grondwet.
|
Die zijn al "verankerd" in de verdragen, en kunnen er even gemakkelijk weer uitgehaald worden door een nieuw verdrag. Dat is geen ideale situatie, dat geef ik toe, maar het is geen reden
an sich om tegen dit verdrag te zijn, want de vrije markt en het vrij verkeer zit al in de verdragen, het blijft er voorlopig inzitten. Snap je waar ik heen wil? :? En dat u het vrij verkeer van personen niet vermeld is toeval, veronderstel ik? :-)
Citaat:
Ze stippelt een lijn uit voor verdere privatiseringen
|
Welke bepaling van het Verdrag van Lissabon doet dat?
Citaat:
en maakt van het parlement nog steeds geen wetgever.
|
Maar door de uitbreiding van de codecisie is het wel een stap in de goede richting. De rol en de macht van het Europees Parlement wordt gevoelig uitgebreid. Zo zal voortaan de goedkeuring van het EP nodig zijn voor internationale overeenkomsten die vallen binnen de beleidsdomeinen waarvoor codecisie geldt (codecisie wordt overigens de 'normale wetgevende procedure' wanneer Lissabon in werking treedt).
En dan is er nog de inspraak van de burger die vergroot wordt door het zogeheten 'burgerinitiatief'. Dat wil zeggen dat je met een petitie die 1 miljoen handtekeningen verzamelt de Commissie kan vragen een voorstel te doen, binnen de bevoegdheden van de EU uiteraard. Dan is er nog een andere belangrijke innovatie, een doorbraak zelfs: de beraadslagingen over wetgeving van de Raad van Ministers worden openbaar. Voortaan zullen de burgers en de nationale parlementen kunnen zien hoe de ministers van elk land stemmen.
Citaat:
Het voorziet trouwens niet in afdwingbare basisrechten voor europeanen als sociale zekerheid, recht op werk en woning...
|
't Is maar hoe je het bekijkt, het volgende wordt wel bindend:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Handvest van de Grondrechten van de EU
Article 34: Social security and social assistance
1. The Union recognises and respects the entitlement to social security benefits and social services providing protection in cases such as maternity, illness, industrial accidents, dependency or old age, and in the case of loss of employment, in accordance with the rules laid down by Community law and national laws and practices.
2. Everyone residing and moving legally within the European Union is entitled to social security benefits and social advantages in accordance with Community law and national laws and practices.
3. In order to combat social exclusion and poverty, the Union recognises and respects the right to social and housing assistance so as to ensure a decent existence for all those who lack sufficient resources, in accordance with the rules laid down by Community law and national laws and practices.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Handvest van de Grondrechten van de EU
Article 15: Freedom to choose an occupation and right to engage in work
1. Everyone has the right to engage in work and to pursue a freely chosen or accepted occupation.
2. Every citizen of the Union has the freedom to seek employment, to work, to exercise the right of establishment and to provide services in any Member State.
3. Nationals of third countries who are authorised to work in the territories of the Member States are entitled to working conditions equivalent to those of citizens of the Union.
|
Ik geeft toe dat sociale rechten niet gemakkelijk afdwingbaar zijn, dat is een probleem dat zich ook op het nationale niveau stelt, maar ze zijn bindend. Het Hof van Justitie zal over de toepassing van die bepalingen waken. Er wordt dus een
extra garantie ingebouwd in het systeem.
Daarenboven zal de Unie ook toetreden tot het EVRM.