![]() |
Nieuwe onderhandelingen over naam Macedonië
http://www.refdag.nl/artikel/1336233...Macedonie.html
Ik vind het eigenlijk wel straf dat Griekenland ooit de naam van Macedonië heeft tegengehouden! Het is toch niet omdat er een provincie of een deel van Griekenland Macedonië heet dat het land zich niet zo mag noemen! In wallonië heb je toch ook de provincie "Luxemburg", en ook het land Groot-Hertogdom-Luxemburg bestaat! Voormalig Joegoslavische Republiek (Van) Macedonië, verschrikkelijk gewoon, moest Vlaanderen onafhankelijk worden zou ik toch ook zo geen naam willen als Voormalig Belgisch Gewest Vlaanderen of zoiets, Joegoslavië is definitief verleden tijd, en ik hoop snel dat Griekenland bijdraait en Macedonië zelf zijn naam laat kiezen. Waarom mogen ze het desnoods niet Makedohnia noemen in het Engels, en Makedohnië in het Nederlands (Македонија of iets als Makedohnja is de naam in het Macedonisch)? |
Citaat:
Het zou nog beter zijn dat ze goede betrekkingen aanknopen met Macedonie en dat Macedonie zich op den duur zich aansluit bij Griekenland. |
Het probleem is niet enkel dat, het is ook omdat Griekenland beweert dat het historische Macedonië grotendeels in wat nu Griekenland is, ligt. Daarom dat archeologische vondsten de laatste jaren in de regio zo belangrijk zijn.
Vergina, Pella, ze liggen allemaal wél in Griekenland. Macedonië is daarbij ontegensprekelijk verslaaft. Het gehele conflict is politiek en ingewikkeld geworden sinds de Tweede Balkanoorlog. In Bulgaars Macedonië hebben ze de kwestie kunnen vermijden, tussen Griekenland en (numalig) VJR Macedonië blijkbaar niet. Nu, de aanspraken van Macedonië op Grieks-Macedonië lijken me voorbarig en de laatste jaren ook zeer onwaarschijnlijk (zij het marginaal) geworden. De Kosovo-kwestie kan wel moeilijkheden brengen natuurlijk. |
Ach wat; er bestaan toch ook meerdere Limburgen?
|
.
|
Het gaat hier om een zeer gevoelige kwestie. Persoonlijk meen ik dat de Grieken dit compleet verkeerd aanpakken. Maar ik begrijp hun gevoeligheid voor aanspraken op hun grondgebied en voor geschiedenisvervalsing.
|
Citaat:
|
Eigenlijk heeft Macedonië historisch gezien evenveel recht om te eisen dat de naam "Griekenland" wordt omgevormd tot "Voormalig Macedonisch Koninkrijk Griekenland". We kunnen het de Grieken altijd eens voorstellen... ;-)
|
Citaat:
Waarom zou alleen Macedonië dat recht hebben? Ik stel voor dat we "Griekenland" veranderen in "Voormalig Macedonisch, Romeins en Ottomaans Grondgebied Griekenland." :-P |
Citaat:
|
De VN hebben de 'Republiek Macedonië-Skopje' voorgesteld als oplossing. :? Alweer. :|
|
Citaat:
(Over een louter gelijknamig gebied kan het niet gaan: we spreken toch ook niet over Luxemburg-Luxemburg en Luxemburg-Aarlen?)[/Paranoïde-Griekmodus] |
Griekenland komt eigenlijk te laat : ze haddeen moeten protesteren bij het ontstaan van de joegoslavische federatie - misschien ware tito dan zo vriendelijk geweest om dat gebied een andere naam te geven. Een beetje naar analogie met Willem I die de geprojecteerde naam van de provincie Limburg nl. "Loon" naar het oude graafschap Loon verwierp en het gebied de naam gaf van het naburige "Limburg" dat inmiddels in het koninkrijk Preussen lag.
Limburgers zijn eigenlijk geen limburgers - het oude gebied dat zo heet ligt in Duiitsland ! De opdeling van Luxemburg volgde dan weer een zgn. taalgrens : de franstalige Luxemlburgers mochten "Belgen" worden de duitstaligen werden "onafhankelijk" in een personele unie met Nederland. 2 Wereldoorlogen later zijn de duitstalige Luxemburgers grotendeels verfranst. Blijft de vraag in het specifieke geval Makedonija naar het bestaan van diverse minderheden rondolm en in dit land. Kosovaren (Albanezen) in het Noorden ? Grieken in het Zuiden ? Makedoniërs in Griekenland ? Bulgaren in het Oosten ? dit alles verwijst een beetje naar de nood aan een regeling van problemen ivm "minderheden" & in het bijzonder "minderheden in de diaspora" zoals de Roma. |
Citaat:
Citaat:
|
Ik herinner me dat wijlen de Volksunie nogal actief was hierin. Vandemeulebroucke en Nelly Maes hebben daar veel werk geleverd in het EP.
Zie ook http://www.florina.org/ |
http://hln.be/hln/nl/960/Buitenland/...donie-af.dhtml
Lelijk gezegd, maar zou je de Grieken nu toch ni met hun koppen tegeneenkloppen, ze gaan weer ni akkoord. (met hun koppen tegeneenkloppen is een uitdrukking, dus ni letterlijk te nemen) |
Ik heb de Thraciers nog niet gehoord,en ook de bewoners van Epeiros zijn wel erg braaf in deze :roll:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be