Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   distributie riem (https://forum.politics.be/showthread.php?t=10307)

illwill 10 maart 2004 01:37

Heeft er iemand hier een idee hoe lang een distributieriem meegaat van een auto? Is dit trouwens standaart te vervangen na een bepaalde tijd of na een bepaald aantal km's?

jef 10 maart 2004 08:37

Wanneer men een distributieriem moet vervangen hangt af van het merk, type en ouderdom van de auto, bij de oudere auto's moet men deze riemen vervangen bij ongeveer 100 000km, bij jongere wagens moet men deze riemen eerst vervangen na ong. 150 000km of zelfs meer. Maar om zeker te zijn kunt u even in het onderhoudboekje kijken of naar een verdeler bellen.

illwill 10 maart 2004 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jef
Wanneer men een distributieriem moet vervangen hangt af van het merk, type en ouderdom van de auto, bij de oudere auto's moet men deze riemen vervangen bij ongeveer 100 000km, bij jongere wagens moet men deze riemen eerst vervangen na ong. 150 000km of zelfs meer. Maar om zeker te zijn kunt u even in het onderhoudboekje kijken of naar een verdeler bellen.

Tja dat is nu juist de reden waarom ik het aan anderen wil vragen. Bij de garage waar ik naartoe ga hebben ze mij verwittigd dat ik bijna een nieuwe moest laten steken. Mijn distributieriem zit er iets meer dan 4 jaar in en ik heb er ongeveer een 60.000 km mee gereden, ik vind dit dus nogal vroeg en vraag me dus af of het wel echt nodig is. Het is trouwens een renault megane 1.9 d. Zijn er geen autokenners hier die mij kunnen helpen?

The Paulus Experience 10 maart 2004 12:16

http://www.fvanderschoor.nl/distribu..._vervangen.htm

Citaat:

Iedere 90.000 km of 60 maanden wat het eerst wordt bereikt. Dit garandeert een lange en storingsvrije levensduur van de motor.

Kan nog een jaartje mee volgens deze site.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe lang je garantie hebt op de motor.
Als dat meer dan 4 jaar is en het staat zo in het onderhoudsboekje laat hem dan maar vervangen, in geval er zich toch schade zou voordoen.

Indien niet, is business blijkbaar wat 'slow' bij uw dealer.
:wink:

jef 10 maart 2004 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Het is trouwens een renault megane 1.9 d. Zijn er geen autokenners hier die mij kunnen helpen?

Ik geloof, maar ben niet zeker, dat uw renault 1.9d dezelfde motor heeft dan mijn peugeot 405d, en ik moet de riem alle 90 000km laten vervangen, hij heeft nu 348000km zonder problemen. Ik ken mensen met dezelfde renault als u maar die ontmoet ik enkel binnen 2 weken, ik zal eens inlichtingen vragen. Laten vervangen op 60000km lijkt mij wel vroeg.

illwill 10 maart 2004 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jef
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Het is trouwens een renault megane 1.9 d. Zijn er geen autokenners hier die mij kunnen helpen?

Ik geloof, maar ben niet zeker, dat uw renault 1.9d dezelfde motor heeft dan mijn peugeot 405d, en ik moet de riem alle 90 000km laten vervangen, hij heeft nu 348000km zonder problemen. Ik ken mensen met dezelfde renault als u maar die ontmoet ik enkel binnen 2 weken, ik zal eens inlichtingen vragen. Laten vervangen op 60000km lijkt mij wel vroeg.

Als je dat eens zou willen vragen zou ik zeer op prijs stellen want ik ken nm niks van auto's en ze kunnen mij dus oplichten langs alle kanten.

giserke 10 maart 2004 14:59

distributiriem, wa is da? is dat voor uw broek op te houden?

illwill 10 maart 2004 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke
distributiriem, wa is da? is dat voor uw broek op te houden?

:lol: ja eentje die wel 300 euro kan kosten :D Maar je broek zal niet meer afzakken daar kun je zeker van zijn.

jef 10 maart 2004 21:14

Als er interesse is wil ik het wel uitleggen.

Tjolder 10 maart 2004 22:48

De distributieriem verbindt de inwendige delen van de motor.

Meer weet ik er ook niet van.
Maar als ze breekt dan hebt het spek aan u klooten. :P
Het schijnt dat er dan veel schade is aan de motor. (Nieuwe motor?)

Dus niet te gierig zijn en vervangen.
Of gokken op een jaartje extra met het bijbehorende risico.

jef 11 maart 2004 09:38

Even uitleggen gemakkelijkste te begrijpen is een traditionele benzienemotor:
we veronderstellen dat de zuiger bovenaan staat:
1- zuiger gaat naar beneden, inlaatklep gaat open en er wordt benzienemengsel opgezogen, wanneer de zuigen onderaan komt sluit de inlaatklep zich.
2- de kleppen blijven gesloten en de zuiger gaat ophoog, daardoor wordt het mengsel samengedrukt zoals wanneer ge bij een fietspomp het gaatje dicht houdt en pompt.
3- wanneer de zuiger boven is hebt ge daar een gasmengsel onder druk en nu geeft de bougie een vonkje waardoor het mengsel ontploft en de zuiger naar beneden prest, de arbeidsslag.
4- Nu gaat de zuiger terug omhoog, en bij deze beweging gaat de uitlaatklep open en de verbrandde gassen worden door de zuiger uit de cilinder gedreven. Als de zuiger bijna boven is sluit de uitlaatklep zich, en kan men terug van 1 beginnen.
De nokkenas zorgt ervoor dat de kleppen zich op het juiste moment sluiten of openen. Voor de niet kenners de nokkenas is de as wwar zish de nokjes op bevinden die de kleppen moeten open duwen.
De krukas ( de as waarop de zuigers met de druifstang hun kracht overbrengen in een draaiende beweging) en de nokkenas zijn verbonden met een DISTRIBUTIRIEM, wanneer men die monteert MOETEN de krukas en de nokkenas zich wel in een bepaalde pos. bevinden om het juiste tijdstip van de werking der kleppen te garanderen.
Wanneer nu de riem door uitrekking verspringt of breekt, dan kunnen er kkleppen openstaan als de zuiger bovenkomt en kan zo de motor ernstig beschadigen. zeker bij een diesel omdat daar de verbrandingskamer kleiner is dan bij een benzienemotor.

jef 21 maart 2004 19:29

Illwill, ik heb vandaag het onderhoudsboekje ingekeken van een renault mégane bouwjaar 98, daarin staat vermeld:
19D distributieriem vervangen om de 120 000km of om de 5 jaar
Mégane turbo TDi om de 75000km of om de 5 jaar.
Wat niet in het boekje staat, in het bouwjaar 98 is een reeks geweest waarvan er problemen waren met de distributieriem en heeft men deze vroeger vervangen. Mijn nicht heeft zo'n model waarmee problemen zijn geweest en heeft men hem vroegtijdig vervangen.
Goede raad, laat hem op tijd vervangen, beter te vroeg dan te laat, als hij breekt wordt de motor meestal totaal beschadigd.

illwill 21 maart 2004 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jef
Illwill, ik heb vandaag het onderhoudsboekje ingekeken van een renault mégane bouwjaar 98, daarin staat vermeld:
19D distributieriem vervangen om de 120 000km of om de 5 jaar
Mégane turbo TDi om de 75000km of om de 5 jaar.
Wat niet in het boekje staat, in het bouwjaar 98 is een reeks geweest waarvan er problemen waren met de distributieriem en heeft men deze vroeger vervangen. Mijn nicht heeft zo'n model waarmee problemen zijn geweest en heeft men hem vroegtijdig vervangen.
Goede raad, laat hem op tijd vervangen, beter te vroeg dan te laat, als hij breekt wordt de motor meestal totaal beschadigd.

Dankjewel Jef! Nu weet ik genoeg é, en zal ik hem toch maar gaan vervangen. :lol:

Ford 26 maart 2008 19:14

ford fiesta
 
hallo , ik heb een ford fiesta Tdci van 2004 . om de hoeveel km moet ik mijn distributieriem vervangen ??

Derk de Tweede 26 maart 2008 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jef (Bericht 366312)
Even uitleggen gemakkelijkste te begrijpen is een traditionele benzienemotor:
we veronderstellen dat de zuiger bovenaan staat:
1- zuiger gaat naar beneden, inlaatklep gaat open en er wordt benzienemengsel opgezogen, wanneer de zuigen onderaan komt sluit de inlaatklep zich.
2- de kleppen blijven gesloten en de zuiger gaat ophoog, daardoor wordt het mengsel samengedrukt zoals wanneer ge bij een fietspomp het gaatje dicht houdt en pompt.
3- wanneer de zuiger boven is hebt ge daar een gasmengsel onder druk en nu geeft de bougie een vonkje waardoor het mengsel ontploft en de zuiger naar beneden prest, de arbeidsslag.
4- Nu gaat de zuiger terug omhoog, en bij deze beweging gaat de uitlaatklep open en de verbrandde gassen worden door de zuiger uit de cilinder gedreven. Als de zuiger bijna boven is sluit de uitlaatklep zich, en kan men terug van 1 beginnen.
De nokkenas zorgt ervoor dat de kleppen zich op het juiste moment sluiten of openen. Voor de niet kenners de nokkenas is de as wwar zish de nokjes op bevinden die de kleppen moeten open duwen.
De krukas ( de as waarop de zuigers met de druifstang hun kracht overbrengen in een draaiende beweging) en de nokkenas zijn verbonden met een DISTRIBUTIRIEM, wanneer men die monteert MOETEN de krukas en de nokkenas zich wel in een bepaalde pos. bevinden om het juiste tijdstip van de werking der kleppen te garanderen.
Wanneer nu de riem door uitrekking verspringt of breekt, dan kunnen er kkleppen openstaan als de zuiger bovenkomt en kan zo de motor ernstig beschadigen. zeker bij een diesel omdat daar de verbrandingskamer kleiner is dan bij een benzienemotor.

Hoe zit dat met een 2-tact ?

Derk de Tweede 26 maart 2008 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ford (Bericht 3323924)
hallo , ik heb een ford fiesta Tdci van 2004 . om de hoeveel km moet ik mijn distributieriem vervangen ??

Om de 500 km. 8-)

Jazeker 26 maart 2008 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ford (Bericht 3323924)
hallo , ik heb een ford fiesta Tdci van 2004 . om de hoeveel km moet ik mijn distributieriem vervangen ??

Gewoon vragen in een Ford garage. Dat scheelt echt van merk tot merk. Zorg wel dat je het op tijd laat doen, want als die riem springt dan heb je inderdaad serieuze schade aan je motor. Als je naar een erkende merkgarage gaat, dan zullen ze je daar ook niks op de mouw spelden. Ik ben aan mijn derde ford toe en heb gemerkt dat men in de officiele ford garages echt werkt met tabellen over wat moet en wat niet moet worden gedaan per type wagen en van welk bouwjaar en om de hoeveel km.

En ja, een distributieriem laten vervangen is duur (heb het op mijn vroegere Rover moeten laten doen op 80.000km en de factuur was niet minnetjes). Reden waarom het duur is, is dat ze je motor haast compleet moeten uiteen halen om die te vervangen en we kunnen niet bepaald zeggen dat arbeid goedkoop is hier te lande. Maar als die riem springt, dan kan je rekenen op:
1. schade aan alles wat hij raakt bij het springen.
2. de zuigers/kleppen van je motor naar de vaantjes.

Dure pil, maar betaalbaar in vergelijking met de ziekte.

(Ik mis mijne Rover soms wel :( )

Derk de Tweede 26 maart 2008 20:53

Ik lees net dat Jaguar en Rover in Indiase handen zijn.
Ik heb een blauwe maandag in een geleende Jag gereden toen mijn eigen autootje in de prak lag.
Vreselijke wagen in een nog vreselijker kleur: bruin.


Jazeker 26 maart 2008 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3324318)
Ik lees net dat Jaguar en Rover in Indiase handen zijn.

Jaguar is gekocht door Tata (ook bekend van de goedkoopste wagen ter wereld).

Rover was naar ik dacht al lang geleden verkocht aan een Chinees bedrijf (ik kan er nog om janken...) maar Ford had Land/Range Rover behouden en heeft dat nu ook wel verkocht aan Tata.

Dus Rover is verdeeld over China en India.

Jazeker 26 maart 2008 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3324318)
Ik lees net dat Jaguar en Rover in Indiase handen zijn.
Ik heb een blauwe maandag in een geleende Jag gereden toen mijn eigen autootje in de prak lag.
Vreselijke wagen in een nog vreselijker kleur: bruin.

Blasfemie! Britse wagens waren niet erg betrouwbaar (naar Duitse normen), maar ik heb ze altijd heel karaktervol gevonden en doorgaans ook mooi. Rolls, Bentley, Rover, vauxhall (intussen zijn dat gewoon Opels).

Blij dat ik ooit een mooie Rover heb mogen rijden (hoewel die toen als het onderstel en de techniek van de Honda Accord had):



Maar dan in het zwart en in luxe editie (alles erop en eraan) :-( Those were the days.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be