Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Dat men den Franschman aen de raeven ten spyze geve! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103081)

Paracelsus 15 maart 2008 13:55

Dat men den Franschman aen de raeven ten spyze geve!

Gisteren wandelde ik binnen in het Gentse filiaal van de Standaard boekhandel. Ik hoorde gedempt Frans spreken en zag dat dit afkomstig was van twee keurig geklede koppels op leeftijd, op korte afstand van mezelf. Een Fransman onderscheiden van een francofone Belg is in feite vrij simpel. Wat frequent opvalt is dat het taalgebruik van de Fransman veel schoner en meer gestyleerd is, maar enkel daarop kan men natuurlijk niet voortgaan.

Toen ik besloot me discreet te stellen binnen het muffe geparfumeerde aura dat deze ongetwijfeld brave mensen uitstraalden, teneinde hun gesprek wat af te luisteren:

"blah-r-blah-r-blah....uh-r-uh-rr-rr....haha, les Belges......rrr-blah-blah-rrr"

Enkele jaren terug woonde ik in zo'n klein cité huisje in het Gentse en er kwam eens Frans bezoek voor mijn buurman die op dat moment niet thuis was. Ze belden aan bij mij, inviteerden zichzelf om direkt binnen te stappen en stonden dus in m'n living, commentaar te geven op het huisje en hoe ik het ingericht had. "Ils sont mignon, les petits Belges".

Dronkoers 15 maart 2008 14:48

Ja?

largo_w 15 maart 2008 15:14

alé roger zeer interessant verhaal; wat is uw punt?

Derk de Tweede 15 maart 2008 15:14

Paracelsus 15 maart 2008 15:15

Dank u Derk ;-)

Paracelsus 15 maart 2008 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3303796)
alé roger zeer interessant verhaal; wat is uw punt?

Dat les petits Français met hun snoeverig chauvinisme altijd zo neerbuigend moeten doen over Belgen.

Het lijkt hen wel ingebakken.

Paracelsus 15 maart 2008 15:22

Conscience had gelijk.

largo_w 15 maart 2008 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus (Bericht 3303806)
Dat les petits Français met hun snoeverig chauvinisme altijd zo neerbuigend moeten doen over Belgen.

ah...
Ik vind dat niet zo erg ik doe ook neerbuigend tegenover hen :lol:

filosoof 15 maart 2008 15:25

Vroeger wel een paar maal gehoord:
"Sie sind Belgiër? Ach so! Schönes Land! Ich war dort wahrend dem Krieg"
Gelukkig is die generatie ongeveer uitgestorven.

Geert C 15 maart 2008 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3303819)

:rofl:

HAMC 15 maart 2008 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3303819)
Gelukkig is die generatie ongeveer uitgestorven.

U bent blij dat mensen dood zijn?

Derk de Tweede 15 maart 2008 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus (Bericht 3303806)

Niet alleen over Belgen, maar ik weet wel dat men het Waalse Frans als een achterlijk taaltje beschouwen.
Om over het Vlaams maar te zwijgen.
Parijsenaars (althans de meesten) vinden iedereen die niet uit Parijs komt min of meer achterlijk.
Ik ben echt pacifistisch ingesteld, maar voor die ene Fransman die mij op de Route Napoleon in zijn gloednieuwe Citroen BX zo zat te treiteren heb ik een uitzondering gemaakt.
Zijn BX maakte een prachtige duik in de afgrond en hijzelf kon in zijn onderbroek de weg verder volgen.

Mitgard 15 maart 2008 19:57

ik was onlangs es in luik met vrienden en we hebben daar vrije luid vlaams gesproken op straat en die walen reageerden wel vreemd ze.
een vrouw begon te roepen naar ons vanuit haar venster en wat later een team verhuizers dat naar ons beneden kei luid 'attention' riep precies alsof ze ne zetel gingen laten vallen.
allez lijken wel pesterijen naar vlamingen toe.
en al die tricolore vlaggen die daar uit de venster hangen, precies de bevrijding van '45.

Paracelsus 15 maart 2008 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3304189)
ik was onlangs es in luik met vrienden en we hebben daar vrije luid vlaams gesproken op straat en die walen reageerden wel vreemd ze.
een vrouw begon te roepen naar ons vanuit haar venster en wat later een team verhuizers dat naar ons beneden kei luid 'attention' riep precies alsof ze ne zetel gingen laten vallen.
en al die tricolore vlaggen die daar uit de venster hangen, precies de bevrijding van '45.

De eerste keer dat ik in Luik kwam, met een Waalse maat stapte ik een klein cafeetje binnen, en het eerste dat ik hoorde was een groepje oude mannen aan een tafeltje, luidop: "Les Flamands, ce sont des couchons!". Ik hield stil bij dat tafeltje en keek die mannen eens aan. Mijn Waalse maat werd vuurrood.

Achteraf kwam één van die mannen me schuchter vragen, "pas d'ici?". Ik kordaat: "non, Flamand, j'habite �* Gand". Hij heeft me dan een pintje getrakteerd, als verontschuldiging. :lol:

In Luik hebben ze dezelfde ziekte als in Kortrijk, maar in een verder gevorderd stadium. Ze wanen zich halve Fransen. De Franse dichter Baudelaire beschreef dit fenomeen al in 1862.

Wat Derk zei over de Parijzenaars is zeker waar. Zo ben ik eens een Parijse bakkerij binnengestapt en vroeg de bediende: "do you speak English"? :-)

"En France on parle le français, Monsieur" was het antwoord.

Burkide 16 maart 2008 10:39

Citaat:

Ik denk dat er veel mensen in Vlaanderen ook wel raar zouden opkijken mocht er iemand zo luid zitten te schreeuwen dat je het aan de andere kant van de stad hoort. ;-)

Jazeker 16 maart 2008 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus (Bericht 3303586)
"blah-r-blah-r-blah....uh-r-uh-rr-rr....haha, les Belges......rrr-blah-blah-rrr"

Belges? Tegen Vlamingen? :x:x:x

Zwartengeel 16 maart 2008 13:30

Citaat:

Zo zie je maar. 'Aanpassen of opkrassen'. En ze hebben daar zelfs geen VB.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be