![]() |
anti-Belgicisme binnen Vlaamse Beweging: vanaf wanneer?
Vanaf wanneer begon een betekenisvol deel van de Vlaamse Beweging zich, volgens u, anti-Belgisch op te stellen of te ijveren voor zelfbestuur binnen Belgische context? (Het gaat dus een significant deel, niet om één of een paar pamfletten of individuen)? Gelieve jaar/periode en argumentatie te geven.
|
.
|
1830
|
Citaat:
Was het toen wel niet eerder Orangistisch geïnspireerd? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vlaanderen kende al sneller een evolutie naar poltieke entiteit dan Wallonië. Het anti-Belgiscisme in Wallonië had ook niets te maken met Vlaanderen vs Wallonië (alhoewel er wel genoeg voorbeelden van anti-Vlaams racisme waren, tegen Vlaamse arbeiders in Waalse fabrieken en mijnen), maar eerder met een rattachisme tegen de Belgische staat. De Franse staat stond voor vele Walen symbool voor de revolutie en de Verlichting; België voor het ancien regime. Ook in Vlaanderen had dat anti-belgicisme niets te maken met het weg willen van Wallonië, maar alles met kritiek op het beleid van België en kritiek op een separatisme waar in Vlaanderen (tenzij in Brussel) geen vraag naar was. Met separatisme bedoel ik hier uiteraard het afscheuren van België van de Verenigde Nederlanden. |
Periode 1860-1870. Creatie van radicale Vlaamse stromingen binnen de liberale vleugel, de katholieke volgde iets later.
|
Ik blijf toch wat op mijn honger zitten, omdat niemand daadwerkelijk verwijst naar documenten van Vlaamsgezinde verenigingen uit de periode 1830-1860 die opteren voor een splitsing van België.
|
Citaat:
|
Citaat:
Anti-belgicisme is er vanaf 1830. Ik kan je genoeg rabiaat anti-belgische teksten uit de 19e eeuw tonen. Maar het idee om België staatkundig op te splitsen in Vlaanderen en Wallonië is volgens mij eens stuk later algmeen ingang beginnen vinden. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik dacht dat het indertijd de VU-jongeren waren die als eerste grote groep durfden stellen dat een onafhankelijke Vlaamse republiek het te bereiken doel was, hoewel de VU het zelf hield op federalisme. De eerste naoorlogse partij die separatisme ten doel stelde was het Vlaams Blok eind jaren '70. En ik dacht dat men bij de VVB pas overging op separatisme in de jaren '90. N-VA volgde in 2002 dacht ik en nu heb je ook Dedecker, al is dat niet echt duidelijk. Een duidelijk "vanaf hier" moment heb je niet en ik vind het zoeken achter zulk moment erg vreemd omdat het gewoon niet bestaat volgens mij. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat belet niet dat talrijke flaminganten van daarna zoals Guido Gezelle loyaal waren aan de Belgische staat. Ook nu nog zijn er in de Vlaamse Beweging die niet per se België weg willen. Dus uw "vanaf nu is het zo" moment hebben we daarmee ook niet. |
Citaat:
1° Dit ging nog niet uit van de Vlaamse Beweging 2° Daarmee is nog steeds geen eerste publicatie omtrent een bestuurlijke scheiding gegeven |
Ik zou ook even willen aanhalen dat vele Orangisten franstalig waren.
Hier een interessant stukje: http://lvb.net/item/5838 De bewering dat het Nederlands opgedrongen werd aan de Franstaligen is zuivere lulkoek, zoals zovele Belgistische fabeltjes. |
Citaat:
Jij was er toch niet bij? |
Citaat:
Maar goed, graag zou ik wat bronnenmateriaal hebben. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be