Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Het Europarlement in deze vorm afschaffen is beter (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103188)

I amsterdam 18 maart 2008 16:38

Het Europarlement in deze vorm afschaffen is beter

We hebben al heel lang een Europarlement.
De burgers van de Eu landen voelen zich totaal niet betrokken bij dit parlement.
Dit is o.a af te leiden uit de zeer geringe opkomst bij de verkiezingen.
Bovendien Europa is geen Staat en moet ook geen Staat worden.
Het lijkt me daarom beter om weer terug te gaan naar de situatie dat vertegenwoordigers van de nationale parlementen een parlement vormen
om de commissie te controleren.

Pelgrim 18 maart 2008 16:41

een andere optie is de commissie afschaffen, het parlement volledige wetgevende bevoegdheid geven en de beleidsdomeinen van de EU reduceren tot een absoluut minimum.

Dycore 18 maart 2008 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3308510)
De burgers van de Eu landen voelen zich totaal niet betrokken bij dit parlement.
Het lijkt me daarom beter om weer terug te gaan naar de situatie dat vertegenwoordigers van de nationale parlementen een parlement vormen

Met het nieuwe verdrag zouden nationale parlementen heel wat meer inspraak moeten krijgen.

Vertegenwoordigers van nationale parlementen kunnen moeilijk een EP vormen, gezien ze dan niet naar de zitting kunnen gaan. Voor een parlementslid uit Estland zal het bv niet handig zijn om constant tussen Talinn, Straatsburg en Brussel te vliegen. Je voorstel is dus niet werkbaar.

Terzijde: het EP in Straatsburg dient dringend opgeheven te worden en vervangen door een Europese universiteit. EP enkel nog in Brussel! Dat spreekt voor zich.

Pelgrim 18 maart 2008 17:12

dat spreekt helemaal niet voor zich?

Geert C 18 maart 2008 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3308510)

Er is een gebrek aan interesse en betrokkenheid, dat is waar. Maar de rechtstreekse verkiezing afschaffen zou dat alleen nog maar verergeren. Volgens mij ligt de oplossing eerder in het verder democratiseren van de Unie en in de politisering van het Europees Parlement. :-)

Geert C 18 maart 2008 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3308513)
een andere optie is de commissie afschaffen, het parlement volledige wetgevende bevoegdheid geven en de beleidsdomeinen van de EU reduceren tot een absoluut minimum.

Wat is volgens jou het absolute minimum? :?

En kan een wetgevende macht zonder een uitvoerende macht?

I amsterdam 18 maart 2008 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3308566)
Er is een gebrek aan interesse en betrokkenheid, dat is waar. Maar de rechtstreekse verkiezing afschaffen zou dat alleen nog maar verergeren. Volgens mij ligt de oplossing eerder in het verder democratiseren van de Unie en in de politisering van het Europees Parlement. :-)

Europa is geen staat.
Dus uw voorstel is overbodig.

Geert C 18 maart 2008 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3309043)
Europa is geen staat.
Dus uw voorstel is overbodig.

Waarom zou dat een obstakel moeten vormen? :?

Heftruck 18 maart 2008 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3309043)
Europa is geen staat.

Grondwet
President.
Regering.
Parlement.
Ambtenarij.
Belastingen.
Subsidies.
Wetten.
Taksen.
Boetes.
Volkslied.
Vlag.

Europa is geen staat maar de Europese Unie is dat beslist wel. Enfin, een overheid, daar staten niet bestaan.

Geert C 18 maart 2008 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3309298)
Grondwet

Heeft de EU niet.
Citaat:

President.
Ja, een President van de Europese Raad, maar geen staatshoofd.
Citaat:

Regering.
Klopt.
Citaat:

Parlement.
Ja.
Citaat:

Ambtenarij.
Hebben intergouvernementele organisaties ook.
Citaat:

Volkslied.
Vlag.
Geen van beide van toepassing. Die symbolen worden door zowel de Raad van Europa als de EU gebruikt en, hoewel ze in de Europese Grondwet, die eigenlijk geen grondwet was maar een verdrag, stonden, staan niet in het Verdrag van Lissabon.

Citaat:

Europa is geen staat maar de Europese Unie is dat beslist wel. Enfin, een overheid, daar staten niet bestaan.
Een overheid is het, een staat niet. :? Het is echt een entiteit sui generis. :-)

Heftruck 18 maart 2008 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3309304)
Heeft de EU niet.

Ze willen het geen grondwet noemen. Maar 't was toch de bedoeling van zo wel genoemd te zijn. Enfin, je laat je vangen door bureaucratische details.

Citaat:

Geen van beide van toepassing. Die symbolen worden door zowel de Raad van Europa als de EU gebruikt en, hoewel ze in de Europese Grondwet, die eigenlijk geen grondwet was maar een verdrag, stonden, staan niet in het Verdrag van Lissabon.

Okay, laten we al die EU-vlaggen dan maar verbranden want ze bestaan toch niet.

Citaat:

Een overheid is het, een staat niet. :? Het is echt een entiteit sui generis. :-)

De "staat" ( = onbestaande) is een uitvlucht van de overheid ( = mensen) ter rechtvaardiging van hun daden. In het belang van de staat en nog van die onzin.

kelt 19 maart 2008 06:11

Het blijft ergerlijk dat de politieke frakties van het Europees Parlement,na toch al meer dan 40 jaar bestaan,er maar niet in slagen om Europese PARTIJEN te maken ....

Ik ben best bereid op een flamboyante Pool of een Griek met een PROGRAMMA te stemmen voor EUROPESE verkiezingen,in plaats van op figuren die bijna zeker in de anonieme werking van Straatsburg verdwijnen,die daar feitelijk in een wachtkamertje zitten tot er een plaatsje vrij komt in hun nationaal politiek spectrum...

Overgang naar de "Europese" politiek zou,ook voor kamerleden een BEVORDERING moeten zijn,een beetje zoals in de VS....,geen wachttijd

I amsterdam 19 maart 2008 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3309609)
Het blijft ergerlijk dat de politieke frakties van het Europees Parlement,na toch al meer dan 40 jaar bestaan,er maar niet in slagen om Europese PARTIJEN te maken ....

Ik ben best bereid op een flamboyante Pool of een Griek met een PROGRAMMA te stemmen voor EUROPESE verkiezingen,in plaats van op figuren die bijna zeker in de anonieme werking van Straatsburg verdwijnen,die daar feitelijk in een wachtkamertje zitten tot er een plaatsje vrij komt in hun nationaal politiek spectrum...

Overgang naar de "Europese" politiek zou,ook voor kamerleden een BEVORDERING moeten zijn,een beetje zoals in de VS....,geen wachttijd

Europa is een Statenbond en geen Bondstaat
Eurpeese partijen passen hier niet in.
Het zijn de staten die de democratie bevatten en bepalen.
Via de nationale parlementen ,ministers en de regeringsleiders worden besluiten genomen.
De EU commissie en parlement mogen zich alleen bemoeien met die gebieden die door verdragen van de Staten naar Europa zijn overgedragen.

Om dit moment bemoeien commissie en parlement zich met te veel zaken

Sjaax 19 maart 2008 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 3309609)

Dat is idd ergerlijk. Een reden ervan wordt hier gegeven:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3309702)
Europa is een Statenbond en geen Bondstaat
Eurpeese partijen passen hier niet in.

Veel mensen kunnen geen evolutie zien. Het is zo en het blijft zo volgens hen. Het wordt zo, is moeilijk te begrijpen.

Maar soit, het EP heeft in die veertig jaar al heel wat meer macht gekregen. Op den duur zal het EP zo belangrijk worden, dat mensen meer interesse krijgen, dat ze begrijpen dat een stem voor het EP een stem over hun maatschappelijke toekomst betekent. Dan verwacht ik wel dat politieke partijen meer gaan clusteren, dat de partijprogramma's van de partijen die nu samenwerken in fracties meer met elkaar in overeenstemming komen.

van Maerlant 20 maart 2008 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3308513)
een andere optie is de commissie afschaffen, het parlement volledige wetgevende bevoegdheid geven

Dus u stelt voor de macht terug te geven aan de burger na al de moeite die ze gedaan hebben om ze te centraliseren? Komaan zeg, het idee!

JP Coen 20 maart 2008 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3309852)
Dat is idd ergerlijk. Een reden ervan wordt hier gegeven:
Veel mensen kunnen geen evolutie zien. Het is zo en het blijft zo volgens hen. Het wordt zo, is moeilijk te begrijpen.

Maar soit, het EP heeft in die veertig jaar al heel wat meer macht gekregen. Op den duur zal het EP zo belangrijk worden, dat mensen meer interesse krijgen, dat ze begrijpen dat een stem voor het EP een stem over hun maatschappelijke toekomst betekent. Dan verwacht ik wel dat politieke partijen meer gaan clusteren, dat de partijprogramma's van de partijen die nu samenwerken in fracties meer met elkaar in overeenstemming komen.

Nederland heet NEE gestemd bij de grondwet!

Pelgrim 20 maart 2008 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 3311588)
Dus u stelt voor de macht terug te geven aan de burger na al de moeite die ze gedaan hebben om ze te centraliseren? Komaan zeg, het idee!

ik ben soms te extremistisch, vergeef me m'n jeugdig enthousiasme :oops:

van Maerlant 20 maart 2008 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3311922)
ik ben soms te extremistisch, vergeef me m'n jeugdig enthousiasme :oops:

't Is goed voor één keer... Als het nog gebeurt zal ik mij genoodzaakt zien de correcte overheidsinstantie te contacteren.

Sjaax 20 maart 2008 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen (Bericht 3311811)
Nederland heet NEE gestemd bij de grondwet!

Wat wil je daar mee zeggen? Ik kan de nee-stemmers goed begrijpen. Een ja-stem voor de grondwet betekende een ja-stem voor een verdrag dat ondemocratischer is dan de grondwetten van de nationale staten. Je wil geen ondemocratischer situatie steunen, dus stem je nee.
Toch was ik voor een ja. Een ja-stem betekende een verbetering tov. de huidige Europese besluitvorming. Ondanks dat ik veel twijfels had over de grondwet, woog die verbetering op Europees vlak zwaarder dan de verslechtering tov. de nationale situatie. Want hoe langer hoe meer zal de Europese stem bepalend zijn, ook in de nationale staten. Die grotere invloed is een vrij autonoom proces, gestuurd door de globalisering. Daar kun je als burger weinig aan doen. Hoogstens kan je proberen een zo’n democratisch mogelijke invloed te krijgen op de hogere (Europese) besluitvormingsprocessen.

Met betrekking tot SZ op Europees vlak, moeten we proberen daar proberen als burgers een stem in te krijgen. Ik denk dat het minder zinvol is je van het Europese gedoe af te keren.

Sjaax 20 maart 2008 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 3312378)
Wat wil je daar mee zeggen? Ik kan de nee-stemmers goed begrijpen. Een ja-stem voor de grondwet betekende een ja-stem voor een verdrag dat ondemocratischer is dan de grondwetten van de nationale staten. Je wil geen ondemocratischer situatie steunen, dus stem je nee.
Toch was ik voor een ja. Een ja-stem betekende een verbetering tov. de huidige Europese besluitvorming. Ondanks dat ik veel twijfels had over de grondwet, woog die verbetering op Europees vlak zwaarder dan de verslechtering tov. de nationale situatie. Want hoe langer hoe meer zal de Europese stem bepalend zijn, ook in de nationale staten. Die grotere Europese invloed is een vrij autonoom proces, gestuurd door de globalisering. Daar kun je als burger weinig aan doen. Hoogstens kan je proberen een zo’n democratisch mogelijke invloed te krijgen op de hogere (Europese) besluitvormingsprocessen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be