Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   belgische wiskunde.... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103264)

Jeroom Leuridan 20 maart 2008 14:15

belgische wiskunde....

leterme 1 is een feit. Het eerste besluit moet nog genomen worden ( eerst natuurlijk de obligate foto's en receptie) en toch is de Vlaamse kiezer er al weer bij gezet !
In de Belgische democratie is het zo dat 60% van de bevolking recht heeft op 50% van de ministers ( er wordt abstractie gemaakt van de premier omdar die per definitie boven het partijgewoel moet uitstijgen). Dat dit niet democratisch is, is voor de belgicistische regeerdes een detail.
Maar deze keer tart de samenstelling van de regering toch wel elke zin voor democratie !!
rekent u even met mij mee: cd&v+ vld 7 ministers en 2 staatssecretarissen = 9 postjes voor 6000 000 vlamingen of 1 per 666 666 inwoners. ps, mr, cdh : 7 ministers en 5 staatssecretarissen = 12 postjes voor 4000 000 walen of 1 per 333 333 inwoners!!
voila la democratie Belge.....en dan vraagt men zich af hoe het komt dat er in Vlaanderen separatistische stemmen opkomen....
:?

Kim 20 maart 2008 14:17

Jezus zeg, is dat nu echt het belangrijkste?? Het aantal postjes dat Vlaanderen krijgt?

Me dunkt dat het veel belangrijker is dat een bekwaam iemand die post invult, of dat nu een Vlaming, Waal of weet ik veel wat is, maakt toch helemaal niet zoveel uit?

Calle 20 maart 2008 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3312139)
Jezus zeg, is dat nu echt het belangrijkste?? Het aantal postjes dat Vlaanderen krijgt?

Me dunkt dat het veel belangrijker is dat een bekwaam iemand die post invult, of dat nu een Vlaming, Waal of weet ik veel wat is, maakt toch helemaal niet zoveel uit?

Als we dat in rekening moeten brengen dan zou er , gezien de situatie in Wallonië , geen enkele Waal in de regering moeten zitten ;-)

Zelfs geen Brusselaar .

Zwartengeel 20 maart 2008 14:22

Citaat:

Als we de financiële en economische toestand van het Vlaamse en Waalse Gewest met elkaar vergelijken, zou je er met andere woorden akkoord mee gaan dat alle ministerposten naar Vlamingen gaan?

Jeroom Leuridan 20 maart 2008 14:23

Citaat:

Het is in de politiek natuurlijk wel zo, dat als je iets gedaan wil krijgen dat je dan eerst verkozen moet worden ( ik verwijs hier bvb naar bub, die niets verwezenlijkt krijgt, omdat ze niet verkozen raakt) maar daarnaast moet je natuurlijk wel in de regering raken, en die posten bezetten die je interesseren, en waar je meent verschil te kunnen maken... ( vlaams belang heeft bvb wel verkozenen, maar raakt niet in de regering) In deze optiek is het natuurlik wel belangerijk wie welke en hoeveel posten krijgt!! Hoe krijg je anders iets gedaan?

Stardust 20 maart 2008 14:30

Citaat:

Gezien onze vlaamse geschiedennis is dit voor zeer velen een heel belangrijk punt ja.
Blijkbaar hebt u zich nooit verdiept in wat de walen vroeger met de vlamingen hebben gedaan...anders zou u zulke reacties begrijpen.

JP Coen 20 maart 2008 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroom Leuridan (Bericht 3312136)
leterme 1 is een feit. Het eerste besluit moet nog genomen worden ( eerst natuurlijk de obligate foto's en receptie) en toch is de Vlaamse kiezer er al weer bij gezet !
In de Belgische democratie is het zo dat 60% van de bevolking recht heeft op 50% van de ministers ( er wordt abstractie gemaakt van de premier omdar die per definitie boven het partijgewoel moet uitstijgen). Dat dit niet democratisch is, is voor de belgicistische regeerdes een detail.
Maar deze keer tart de samenstelling van de regering toch wel elke zin voor democratie !!
rekent u even met mij mee: cd&v+ vld 7 ministers en 2 staatssecretarissen = 9 postjes voor 6000 000 vlamingen of 1 per 666 666 inwoners. ps, mr, cdh : 7 ministers en 5 staatssecretarissen = 12 postjes voor 4000 000 walen of 1 per 333 333 inwoners!!
voila la democratie Belge.....en dan vraagt men zich af hoe het komt dat er in Vlaanderen separatistische stemmen opkomen....

Is dat iets anders dan Hollandse rekenkunde?

Kim 20 maart 2008 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stardust (Bericht 3312161)
Gezien onze vlaamse geschiedennis is dit voor zeer velen een heel belangrijk punt ja.
Blijkbaar hebt u zich nooit verdiept in wat de walen vroeger met de vlamingen hebben gedaan...anders zou u zulke reacties begrijpen.

Ik heb me wel verdiept en ja, ik begrijp de reacties maar ik vind het getuigen van een steeds blijven vasthangen aan het verleden zonder verder te kijken naar de toekomst.

Wat geweest is, is geweest. Laat het achter je en kijk naar de toekomst.

Kim 20 maart 2008 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3312145)
Als we de financiële en economische toestand van het Vlaamse en Waalse Gewest met elkaar vergelijken, zou je er met andere woorden akkoord mee gaan dat alle ministerposten naar Vlamingen gaan?

Ik zou daar geen probleem mee hebben, zolang het maar capabele mensen zijn die de ministerpost invullen.

vlijmscherp 20 maart 2008 15:38

de Waalse partijen die meedoen aan de regering hebben nu eenmaal meer zetels in het parlement dan de Vlaamse.

fransV 20 maart 2008 15:40

vergissing

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroom Leuridan (Bericht 3312136)

Postjes voor CD&V en VLD zijn zeker niet ten voordele van Vlaanderen maar eerder tegen Vlaanderen . Die partijen betekenen nu eenmaal niets voor Vlaanderen , integendeel.

Kristof Vermassen 20 maart 2008 15:40

Laten we meteen ook het aantal Limburgers, Brabanders, Namenaars, Luxemburgers, West- en Oost-Vlamingen, alsook de Henegouwenaars, Luikenaars en Antwerpenaars tellen, om zeker te zijn dat geen onzer gouwen benadeeld werd. ;-)

Daarna kunnen we dezelfde denkoefening maken op arrondissementeel, stedelijk en gemeentelijk niveau.

Zwartengeel 20 maart 2008 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen (Bericht 3312311)
Laten we meteen ook het aantal Limburgers, Brabanders, Namenaars, Luxemburgers, West- en Oost-Vlamingen, alsook de Henegouwenaars, Luikenaars en Antwerpenaars tellen, om zeker te zijn dat geen onzer gouwen benadeeld werd. ;-)

Daarna kunnen we dezelfde denkoefening maken op arrondissementeel, stedelijk en gemeentelijk niveau.

Wat een overtuigende argumentie. Jij denkt zeker wellicht ook nog altijd dat 'eigen volk eerst' enkel iets van het VB is?

Kristof Vermassen 20 maart 2008 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3312319)
Wat een overtuigende argumentie. Jij denkt zeker wellicht ook nog altijd dat 'eigen volk eerst' enkel iets van het VB is?

Waaruit leidt u die stellingname af?

Tiger 20 maart 2008 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Calle (Bericht 3312144)
Als we dat in rekening moeten brengen dan zou er , gezien de situatie in Wallonië , geen enkele Waal in de regering moeten zitten ;-)

Zelfs geen Brusselaar .

Zou ik kunnen mee leven :-D

maarte 20 maart 2008 16:27

En gaan die allemaal een eigen hofhouding krijgen? Laten we hopen van niet, de kabinetten zijn nu al veel te groot en zouden moeten worden afgeschaft.

jevaly 20 maart 2008 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3312298)
de Waalse partijen die meedoen aan de regering hebben nu eenmaal meer zetels in het parlement dan de Vlaamse.

voila

Rob Roy 20 maart 2008 16:35

foutje

Rob Roy 20 maart 2008 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jevaly (Bericht 3312423)
voila

Dit is dus een Waals-francofone regering. Niet voor niets las Leterme meer dan de helft van zijn regeringsverklaring in het Frans voor. Niet voor niets wil NVA er niet in en wil FDF er per sé wel in.

Dit is onze regering niet: het is een post-koloniale regering die ervoor zorgt dat Vlaanderen blijvend geregeerd wordt door francofonia.

duveltje382 20 maart 2008 16:41

Citaat:

Zet er dan gewoon allemaal Walenkoppen aan,het soort "di rupo" wedden dat Vlaanderen eerlijk behandeld zou worden volgens Kim :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be