Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Het VB is goed bezig (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103283)

Kristof Vermassen 20 maart 2008 18:54

Het VB is goed bezig
 
Hieronder uitreksels het verkiezingsprogramma van het VB voor de federale verkiezingen van 2007. In kleur is aangeduid wat al verwezenlijkt is op communautair vlak. De traditionele partijen, zowel Waalse als Vlaamse voeren stelselmatig dit programma uit ...
Pagina 4:

SPLITSING BRUSSEL-HALLE-VILVOORDE

Nog steeds kunnen de Waalse partijen vanuit Brussel en heel Wallonië stemmen ronselen in Vlaams-Brabant. Deze praktijk is een manifeste overtreding van het gelijkheidsbeginsel en moet stoppen. Het Vlaams Belang eist dan ook de correcte splitsing van het kiesarrondissement én het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.

Zolang de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde er niet komt, hebben de Franstalige politieke partijen er electoraal baat bij om de verfransing van de Vlaamse rand rond Brussel in de hand te werken.

Het Vlaams Belang wil de taalfaciliteiten voor Franstaligen in gemeenten van het Vlaams Gewest (zowel in de rand rond Brussel als in de taalgrensgemeenten) afschaffen.

Nog niet verwezenlijkt, wel gestemd in de Kamercommissie



Het Vlaams Belang wil van geen super verkeersboetes of een verhoging van verkeersboetes weten. Wel moet de pakkans bij overtredingen voldoende hoog zijn.

Het volledige verkeersbeleid en de verkeersveiligheid moeten worden overgeheveld naar de deelstaten. De verkeersboetes moeten volledig ten goede komen van de politiezones waarin ze uitgeschreven worden. De geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië in het verkeersboetefonds moet onmiddellijk stoppen.
Gedeeltelijk verwezenlijkt





Pagina 12

Er moet prioritair werk gemaakt worden van de splitsing van zowel Justitie als Politie. De verschillen in opvattingen tussen Vlamingen en Walen over het justitie- en veiligheidsbeleid zijn zodanig groot, onder meer over jeugdcriminaliteit, de magistratenopleiding en de organisatie van de rechtbanken, dat Vlaanderen en Wallonië dringend een autonoom beleid moeten kunnen voeren. Halle-Vilvoorde dient meteen een autonoom gerechtelijk arrondissement te worden.

Gedeeltelijk verwezenlijkt (er komen communautaire ministers van justitie). De magistratenschool wordt gesplitst



P. 13

In afwachting van de Vlaamse onafhankelijkheid streeft het Vlaams Belang naar volledige economische en fiscale autonomie voor Vlaanderen. Gezien de sterk uiteenlopende visie op economische ontwikkeling, ondernemen en fiscaliteit tussen de twee grote Belgische gewesten is dit eerder noodzakelijk dan wenselijk. Volledige fiscale autonomie veronderstelt dat Vlaanderen alle belastingen en bijdragen autonoom bepaalt en int. Fiscaliteit vervult immers voor de overheid de functie van inkomstenbron zonder dewelke ze niet in staat is om haar bevoegdheden op een correcte manier uit te voeren. Fiscaliteit is het socio-economische beleidsinstrument bij uitstek. De bepaling van de tarieven en de inning van volgende belastingen moeten binnen afzienbare tijd een volledige Vlaamse bevoegdheid worden. Het gaat om: - vennootschapsbelasting; - personenbelasting; - belasting over de Toegevoegde Waarde (BTW); - douanerechten; - accijnzen.

Gedeeltelijk verwezenlijkt volgens deelakkoorden van oranje-blauw



P. 14

SPLITSING STAATSSCHULD Totale fiscale autonomie is niet mogelijk zonder een volledige verdeling van de overheidsschuld tussen Vlaanderen en Wallonië, omdat de federale overheid in een dergelijk scenario niet langer over de middelen beschikt om de rentelasten te blijven betalen. Bij onderhandelingen over de verdeling van de nog steeds enorme Belgische overheidsschuld moeten we er rekening mee houden dat het grootste deel van die schuld door of ten behoeve van Wallonië is gemaakt. De schuld kan gesplitst worden volgens oorsprong, volgens oppervlakte, volgens bevolking of volgens de hoogte van het BRP. Ongeacht wat de uiteindelijke uitkomst van onderhandelingen over de staatsschuld wordt, moet het Vlaams uitgangspunt van onderhandelingen het oorsprongsprincipe zijn. Iedere afwijking van dit principe, moet als een tegemoetkoming van Vlaanderen aan Wallonië worden gezien.



SPLITSING SOCIALE ZEKERHEID Het unitaire sociale zekerheidsstelsel verhindert dat de gemeenschappen een gepast en doelmatig sociaal beleid kunnen voeren. De SZ is ondertussen uitgegroeid tot het Belgisch symbool bij uitstek. Het bestendigt de transfers en ontzegt de verschillende regio's de noodzakelijke stimulansen om het systeem te rationaliseren en te optimaliseren. De splitsing van de sociale zekerheid geeft zowel Vlaanderen als Wallonië de mogelijkheid om eigen klemtonen te leggen in de deelsectoren van de SZ en een efficiënter SZ-beleid met samenhangende bevoegdheidspakketten tot stand te brengen. Een gesplitste sociale zekerheid zal zowel Vlaanderen als Wallonië responsabiliseren tot een zuinig en beter SZ-beleid en de huidige geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië in de sociale zekerheid doen verdwijnen. Daarom moet de sociale zekerheid gesplitst worden.

Nog (?) niet verwezenlijkt

VLAAMS ARBEIDSMARKTBELEID België kent een systeem van een centraal loonoverleg waarbij de sociale partners een algemene loonnorm opstellen. De nationale sectoren sluiten vervolgens hun eigen collectieve arbeidsovereenkomsten (CAO's) af op basis van deze loonnorm. Dit is niet logisch. Het vooropstellen van een centrale Belgische loonnorm mist in grote mate de economische realiteit. Omwille van regionale en sectorale verschillen, vormt de Belgische ondernemingswereld geen homogeen geheel. Zo is de productiviteit in Wallonië lager dan in Vlaanderen en is de werkloosheid er veel hoger. De vraag naar arbeid reageert in Vlaanderen ook veel sterker op wijzigingen in de loonkosten dan in Wallonië. Omwille van het verschil tussen de Waalse en de Vlaamse arbeidsmarkt en op basis van het beginsel van de subsidiariteit pleit het Vlaams Belang voor sectorale akkoorden op Vlaams niveau. Werknemers en werkgevers moeten Vlaamse CAO's kunnen afsluiten. Een Vlaamse Arbeidsraad komt in de plaats van de huidige Nationale Arbeidsraad. Zo kunnen we in Vlaanderen een eigen loonpolitiek voeren en onze concurrentiepositie verbeteren op de internationale markt. Zo kan Vlaanderen een loon- en bedrijfsvriendelijk beleid voeren. En dat is dringend nodig, gezien het hoog aantal bedrijfsfalingen de jongste jaren.



Dit is opgenomen in het tweede pakket van de staatshervormingen


P. 15

Voor het Vlaams Belang moeten strategische sectoren zoveel mogelijk onder Vlaamse controle blijven. We denken hierbij in de eerste plaats aan de nutsectoren zoals watervoorziening, gas en elektriciteit. Deze verankering gebeurt bij voorkeur door de ondernemers zelf. Verder bepleit onze partij, in afwachting van de Vlaamse onafhankelijkheid, een Vlaamse controlemeerderheid in het eigen vermogen van de overheidsbedrijven Belgacom, De Post en Belgocontrol. De NMBS moet gesplitst worden in een Vlaamse en een Waalse maatschappij.


Dit is ten dele verworven in een deel v.d. oranje-blauwe deelakkoorden

system 20 maart 2008 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen (Bericht 3312724)
Hieronder uitreksels het verkiezingsprogramma van het VB voor de federale verkiezingen van 2007. In kleur is aangeduid wat al verwezenlijkt is op communautair vlak. De traditionele partijen, zowel Waalse als Vlaamse voeren stelselmatig dit programma uit ...
Pagina 4:

SPLITSING BRUSSEL-HALLE-VILVOORDE

Nog steeds kunnen de Waalse partijen vanuit Brussel en heel Wallonië stemmen ronselen in Vlaams-Brabant. Deze praktijk is een manifeste overtreding van het gelijkheidsbeginsel en moet stoppen. Het Vlaams Belang eist dan ook de correcte splitsing van het kiesarrondissement én het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.

Zolang de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde er niet komt, hebben de Franstalige politieke partijen er electoraal baat bij om de verfransing van de Vlaamse rand rond Brussel in de hand te werken.

Het Vlaams Belang wil de taalfaciliteiten voor Franstaligen in gemeenten van het Vlaams Gewest (zowel in de rand rond Brussel als in de taalgrensgemeenten) afschaffen.

Nog niet verwezenlijkt, wel gestemd in de Kamercommissie



Het Vlaams Belang wil van geen super verkeersboetes of een verhoging van verkeersboetes weten. Wel moet de pakkans bij overtredingen voldoende hoog zijn.

Het volledige verkeersbeleid en de verkeersveiligheid moeten worden overgeheveld naar de deelstaten. De verkeersboetes moeten volledig ten goede komen van de politiezones waarin ze uitgeschreven worden. De geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië in het verkeersboetefonds moet onmiddellijk stoppen.
Gedeeltelijk verwezenlijkt





Pagina 12

Er moet prioritair werk gemaakt worden van de splitsing van zowel Justitie als Politie. De verschillen in opvattingen tussen Vlamingen en Walen over het justitie- en veiligheidsbeleid zijn zodanig groot, onder meer over jeugdcriminaliteit, de magistratenopleiding en de organisatie van de rechtbanken, dat Vlaanderen en Wallonië dringend een autonoom beleid moeten kunnen voeren. Halle-Vilvoorde dient meteen een autonoom gerechtelijk arrondissement te worden.

Gedeeltelijk verwezenlijkt (er komen communautaire ministers van justitie). De magistratenschool wordt gesplitst



P. 13

In afwachting van de Vlaamse onafhankelijkheid streeft het Vlaams Belang naar volledige economische en fiscale autonomie voor Vlaanderen. Gezien de sterk uiteenlopende visie op economische ontwikkeling, ondernemen en fiscaliteit tussen de twee grote Belgische gewesten is dit eerder noodzakelijk dan wenselijk. Volledige fiscale autonomie veronderstelt dat Vlaanderen alle belastingen en bijdragen autonoom bepaalt en int. Fiscaliteit vervult immers voor de overheid de functie van inkomstenbron zonder dewelke ze niet in staat is om haar bevoegdheden op een correcte manier uit te voeren. Fiscaliteit is het socio-economische beleidsinstrument bij uitstek. De bepaling van de tarieven en de inning van volgende belastingen moeten binnen afzienbare tijd een volledige Vlaamse bevoegdheid worden. Het gaat om: - vennootschapsbelasting; - personenbelasting; - belasting over de Toegevoegde Waarde (BTW); - douanerechten; - accijnzen.

Gedeeltelijk verwezenlijkt volgens deelakkoorden van oranje-blauw



P. 14

SPLITSING STAATSSCHULD Totale fiscale autonomie is niet mogelijk zonder een volledige verdeling van de overheidsschuld tussen Vlaanderen en Wallonië, omdat de federale overheid in een dergelijk scenario niet langer over de middelen beschikt om de rentelasten te blijven betalen. Bij onderhandelingen over de verdeling van de nog steeds enorme Belgische overheidsschuld moeten we er rekening mee houden dat het grootste deel van die schuld door of ten behoeve van Wallonië is gemaakt. De schuld kan gesplitst worden volgens oorsprong, volgens oppervlakte, volgens bevolking of volgens de hoogte van het BRP. Ongeacht wat de uiteindelijke uitkomst van onderhandelingen over de staatsschuld wordt, moet het Vlaams uitgangspunt van onderhandelingen het oorsprongsprincipe zijn. Iedere afwijking van dit principe, moet als een tegemoetkoming van Vlaanderen aan Wallonië worden gezien.



SPLITSING SOCIALE ZEKERHEID Het unitaire sociale zekerheidsstelsel verhindert dat de gemeenschappen een gepast en doelmatig sociaal beleid kunnen voeren. De SZ is ondertussen uitgegroeid tot het Belgisch symbool bij uitstek. Het bestendigt de transfers en ontzegt de verschillende regio's de noodzakelijke stimulansen om het systeem te rationaliseren en te optimaliseren. De splitsing van de sociale zekerheid geeft zowel Vlaanderen als Wallonië de mogelijkheid om eigen klemtonen te leggen in de deelsectoren van de SZ en een efficiënter SZ-beleid met samenhangende bevoegdheidspakketten tot stand te brengen. Een gesplitste sociale zekerheid zal zowel Vlaanderen als Wallonië responsabiliseren tot een zuinig en beter SZ-beleid en de huidige geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië in de sociale zekerheid doen verdwijnen. Daarom moet de sociale zekerheid gesplitst worden.

Nog (?) niet verwezenlijkt

VLAAMS ARBEIDSMARKTBELEID België kent een systeem van een centraal loonoverleg waarbij de sociale partners een algemene loonnorm opstellen. De nationale sectoren sluiten vervolgens hun eigen collectieve arbeidsovereenkomsten (CAO's) af op basis van deze loonnorm. Dit is niet logisch. Het vooropstellen van een centrale Belgische loonnorm mist in grote mate de economische realiteit. Omwille van regionale en sectorale verschillen, vormt de Belgische ondernemingswereld geen homogeen geheel. Zo is de productiviteit in Wallonië lager dan in Vlaanderen en is de werkloosheid er veel hoger. De vraag naar arbeid reageert in Vlaanderen ook veel sterker op wijzigingen in de loonkosten dan in Wallonië. Omwille van het verschil tussen de Waalse en de Vlaamse arbeidsmarkt en op basis van het beginsel van de subsidiariteit pleit het Vlaams Belang voor sectorale akkoorden op Vlaams niveau. Werknemers en werkgevers moeten Vlaamse CAO's kunnen afsluiten. Een Vlaamse Arbeidsraad komt in de plaats van de huidige Nationale Arbeidsraad. Zo kunnen we in Vlaanderen een eigen loonpolitiek voeren en onze concurrentiepositie verbeteren op de internationale markt. Zo kan Vlaanderen een loon- en bedrijfsvriendelijk beleid voeren. En dat is dringend nodig, gezien het hoog aantal bedrijfsfalingen de jongste jaren.



Dit is opgenomen in het tweede pakket van de staatshervormingen


P. 15

Voor het Vlaams Belang moeten strategische sectoren zoveel mogelijk onder Vlaamse controle blijven. We denken hierbij in de eerste plaats aan de nutsectoren zoals watervoorziening, gas en elektriciteit. Deze verankering gebeurt bij voorkeur door de ondernemers zelf. Verder bepleit onze partij, in afwachting van de Vlaamse onafhankelijkheid, een Vlaamse controlemeerderheid in het eigen vermogen van de overheidsbedrijven Belgacom, De Post en Belgocontrol. De NMBS moet gesplitst worden in een Vlaamse en een Waalse maatschappij.


Dit is ten dele verworven in een deel v.d. oranje-blauwe deelakkoorden

Maw, het publiek geheim wordt bevestigd: het VB is volstekt overbodig.

De Garde 20 maart 2008 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3312733)
Maw, het publiek geheim wordt bevestigd: het VB is volstekt overbodig.

Oh, maar er is nog genoeg om over te schrijven, met andere woorden: het Vlaams Belang bewijst zijn gelijk als de anderen het overschrijven.

system 20 maart 2008 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3312817)
Oh, maar er is nog genoeg om over te schrijven, met andere woorden: het Vlaams Belang bewijst zijn gelijk als de anderen het overschrijven.

Dat gelooft u toch zelf niet. Precies of de regeringspartijen een programma van het VB naast zich zouden hebben liggen tijdens de onderhandelingen. Volgens mij gelooft u nog in de Paashaas.

De Garde 20 maart 2008 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3312889)
Dat gelooft u toch zelf niet. Precies of de regeringspartijen een programma van het VB naast zich zouden hebben liggen tijdens de onderhandelingen. Volgens mij gelooft u nog in de Paashaas.

Kijk jong, uw uitleg is banaal en ik reageer gewoon in dezelfde stijl. Los daarvan: politieke partijen schrijven in tijden van verkiezingen over van elkaar. Wat maar kan dienen wordt meegenomen.

En dat is héél wat minder profaan dan de paashaas.

Kristof Vermassen 21 maart 2008 00:52

We kunnen toch niet ontkennen dat de traditionele partijen - stapsgewijs weliswaar - het communautaire programma van het Vlaams Belang uitvoeren?

Tiger 21 maart 2008 09:07

Laten we hopen,als ze niet meemogen moeten ze het zo wel doen! Wij hebben gewoon mooie standpunten!

system 21 maart 2008 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3312943)
Kijk jong, uw uitleg is banaal en ik reageer gewoon in dezelfde stijl. Los daarvan: politieke partijen schrijven in tijden van verkiezingen over van elkaar. Wat maar kan dienen wordt meegenomen.

En dat is héél wat minder profaan dan de paashaas.

Zelfs in die redenering blijft het VB volstrekt overbodig.

De Garde 21 maart 2008 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3313505)
Zelfs in die redenering blijft het VB volstrekt overbodig.

Ge moet eerst iets hebben om over te schrijven. 'Het origineel is altijd beter dan de kopie' of iets dergelijks heet dat. Toegegeven, ze zouden er misschien beter aan doen jouw schrijfsels over te nemen.

vlijmscherp 21 maart 2008 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen (Bericht 3313359)
We kunnen toch niet ontkennen dat de traditionele partijen - stapsgewijs weliswaar - het communautaire programma van het Vlaams Belang uitvoeren?

of dat van de NVA?

system 21 maart 2008 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3313542)
Ge moet eerst iets hebben om over te schrijven. 'Het origineel is altijd beter dan de kopie' of iets dergelijks heet dat. Toegegeven, ze zouden er misschien beter aan doen jouw schrijfsels over te nemen.

Kunt u nu echt niet beter?

De Garde 21 maart 2008 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3313591)
Kunt u nu echt niet beter?

Ik doe wat alle goede Vlamingen doen: ik pas me aan aan jouw manier van denken. Sorry jong, als je in cliché blijft antwoorden, dan ik ook.

Kristof Vermassen 21 maart 2008 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3313561)
of dat van de NVA?

Ja, maar de N-VA is zélf een voorbeeld van wat ik bedoel.

Jazeker 21 maart 2008 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3313505)
Zelfs in die redenering blijft het VB volstrekt overbodig.

Zo lang ik er op stem, is die partij niet overbodig, meneer de democraat.

system 21 maart 2008 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3313650)
Ik doe wat alle goede Vlamingen doen: ik pas me aan aan jouw manier van denken. Sorry jong, als je in cliché blijft antwoorden, dan ik ook.

Dat is wel een cliché-antwoord mocht u het nog niet weten.

system 21 maart 2008 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3314099)
Zo lang ik er op stem, is die partij niet overbodig, meneer de democraat.

Het is uw stem natuurlijk, maar een weggegooide stem. Het VB blijft eeuwig aan de kant staan. De anderen maken er werk van. Een beetje hun eigen fout. Ze hebben zichzelf wat in de hoek gedrumd.

Kristof Vermassen 21 maart 2008 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3314227)
Het is uw stem natuurlijk, maar een weggegooide stem. Het VB blijft eeuwig aan de kant staan. De anderen maken er werk van. Een beetje hun eigen fout. Ze hebben zichzelf wat in de hoek gedrumd.

Die stem is dus net géén weggegooide stem, omdat (je zegt het zelf) de anderen het VB-programma uitvoeren. Als het VB dus méér stemmen heeft, wordt het programma méér uitgevoerd. Omdat andere partijen klakkeloos het programma v.h. VB overnemen, k�*n het VB ook geen stemmen verliezen: uiteindelijk stemmen mensen op het origineel.

De Garde 21 maart 2008 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3314220)
Dat is wel een cliché-antwoord mocht u het nog niet weten.

ik kan dat ook systematisch.

system 21 maart 2008 15:24

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen (Bericht 3314399)
Die stem is dus net géén weggegooide stem, omdat (je zegt het zelf) de anderen het VB-programma uitvoeren. Als het VB dus méér stemmen heeft, wordt het programma méér uitgevoerd. Omdat andere partijen klakkeloos het programma v.h. VB overnemen, k�*n het VB ook geen stemmen verliezen: uiteindelijk stemmen mensen op het origineel.[/QUOTE]

Dat hoopt u dan maar. We zullen zien bij de volgende verkiezingen.

system 21 maart 2008 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 3314405)
ik kan dat ook systematisch.

Dat is inderdaad kristalklaar.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be