Kristof Vermassen |
20 maart 2008 18:54 |
Het VB is goed bezig
Hieronder uitreksels het verkiezingsprogramma van het VB voor de federale verkiezingen van 2007. In kleur is aangeduid wat al verwezenlijkt is op communautair vlak. De traditionele partijen, zowel Waalse als Vlaamse voeren stelselmatig dit programma uit ...
Pagina 4:
SPLITSING BRUSSEL-HALLE-VILVOORDE
Nog steeds kunnen de Waalse partijen vanuit Brussel en heel Wallonië stemmen ronselen in Vlaams-Brabant. Deze praktijk is een manifeste overtreding van het gelijkheidsbeginsel en moet stoppen. Het Vlaams Belang eist dan ook de correcte splitsing van het kiesarrondissement én het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.
Zolang de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde er niet komt, hebben de Franstalige politieke partijen er electoraal baat bij om de verfransing van de Vlaamse rand rond Brussel in de hand te werken.
Het Vlaams Belang wil de taalfaciliteiten voor Franstaligen in gemeenten van het Vlaams Gewest (zowel in de rand rond Brussel als in de taalgrensgemeenten) afschaffen.
Nog niet verwezenlijkt, wel gestemd in de Kamercommissie
Het Vlaams Belang wil van geen super verkeersboetes of een verhoging van verkeersboetes weten. Wel moet de pakkans bij overtredingen voldoende hoog zijn.
Het volledige verkeersbeleid en de verkeersveiligheid moeten worden overgeheveld naar de deelstaten. De verkeersboetes moeten volledig ten goede komen van de politiezones waarin ze uitgeschreven worden. De geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië in het verkeersboetefonds moet onmiddellijk stoppen.
Gedeeltelijk verwezenlijkt
Pagina 12
Er moet prioritair werk gemaakt worden van de splitsing van zowel Justitie als Politie. De verschillen in opvattingen tussen Vlamingen en Walen over het justitie- en veiligheidsbeleid zijn zodanig groot, onder meer over jeugdcriminaliteit, de magistratenopleiding en de organisatie van de rechtbanken, dat Vlaanderen en Wallonië dringend een autonoom beleid moeten kunnen voeren. Halle-Vilvoorde dient meteen een autonoom gerechtelijk arrondissement te worden.
Gedeeltelijk verwezenlijkt (er komen communautaire ministers van justitie). De magistratenschool wordt gesplitst
P. 13
In afwachting van de Vlaamse onafhankelijkheid streeft het Vlaams Belang naar volledige economische en fiscale autonomie voor Vlaanderen. Gezien de sterk uiteenlopende visie op economische ontwikkeling, ondernemen en fiscaliteit tussen de twee grote Belgische gewesten is dit eerder noodzakelijk dan wenselijk. Volledige fiscale autonomie veronderstelt dat Vlaanderen alle belastingen en bijdragen autonoom bepaalt en int. Fiscaliteit vervult immers voor de overheid de functie van inkomstenbron zonder dewelke ze niet in staat is om haar bevoegdheden op een correcte manier uit te voeren. Fiscaliteit is het socio-economische beleidsinstrument bij uitstek. De bepaling van de tarieven en de inning van volgende belastingen moeten binnen afzienbare tijd een volledige Vlaamse bevoegdheid worden. Het gaat om: - vennootschapsbelasting; - personenbelasting; - belasting over de Toegevoegde Waarde (BTW); - douanerechten; - accijnzen.
Gedeeltelijk verwezenlijkt volgens deelakkoorden van oranje-blauw
P. 14
SPLITSING STAATSSCHULD Totale fiscale autonomie is niet mogelijk zonder een volledige verdeling van de overheidsschuld tussen Vlaanderen en Wallonië, omdat de federale overheid in een dergelijk scenario niet langer over de middelen beschikt om de rentelasten te blijven betalen. Bij onderhandelingen over de verdeling van de nog steeds enorme Belgische overheidsschuld moeten we er rekening mee houden dat het grootste deel van die schuld door of ten behoeve van Wallonië is gemaakt. De schuld kan gesplitst worden volgens oorsprong, volgens oppervlakte, volgens bevolking of volgens de hoogte van het BRP. Ongeacht wat de uiteindelijke uitkomst van onderhandelingen over de staatsschuld wordt, moet het Vlaams uitgangspunt van onderhandelingen het oorsprongsprincipe zijn. Iedere afwijking van dit principe, moet als een tegemoetkoming van Vlaanderen aan Wallonië worden gezien.
SPLITSING SOCIALE ZEKERHEID Het unitaire sociale zekerheidsstelsel verhindert dat de gemeenschappen een gepast en doelmatig sociaal beleid kunnen voeren. De SZ is ondertussen uitgegroeid tot het Belgisch symbool bij uitstek. Het bestendigt de transfers en ontzegt de verschillende regio's de noodzakelijke stimulansen om het systeem te rationaliseren en te optimaliseren. De splitsing van de sociale zekerheid geeft zowel Vlaanderen als Wallonië de mogelijkheid om eigen klemtonen te leggen in de deelsectoren van de SZ en een efficiënter SZ-beleid met samenhangende bevoegdheidspakketten tot stand te brengen. Een gesplitste sociale zekerheid zal zowel Vlaanderen als Wallonië responsabiliseren tot een zuinig en beter SZ-beleid en de huidige geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië in de sociale zekerheid doen verdwijnen. Daarom moet de sociale zekerheid gesplitst worden.
Nog (?) niet verwezenlijkt
VLAAMS ARBEIDSMARKTBELEID België kent een systeem van een centraal loonoverleg waarbij de sociale partners een algemene loonnorm opstellen. De nationale sectoren sluiten vervolgens hun eigen collectieve arbeidsovereenkomsten (CAO's) af op basis van deze loonnorm. Dit is niet logisch. Het vooropstellen van een centrale Belgische loonnorm mist in grote mate de economische realiteit. Omwille van regionale en sectorale verschillen, vormt de Belgische ondernemingswereld geen homogeen geheel. Zo is de productiviteit in Wallonië lager dan in Vlaanderen en is de werkloosheid er veel hoger. De vraag naar arbeid reageert in Vlaanderen ook veel sterker op wijzigingen in de loonkosten dan in Wallonië. Omwille van het verschil tussen de Waalse en de Vlaamse arbeidsmarkt en op basis van het beginsel van de subsidiariteit pleit het Vlaams Belang voor sectorale akkoorden op Vlaams niveau. Werknemers en werkgevers moeten Vlaamse CAO's kunnen afsluiten. Een Vlaamse Arbeidsraad komt in de plaats van de huidige Nationale Arbeidsraad. Zo kunnen we in Vlaanderen een eigen loonpolitiek voeren en onze concurrentiepositie verbeteren op de internationale markt. Zo kan Vlaanderen een loon- en bedrijfsvriendelijk beleid voeren. En dat is dringend nodig, gezien het hoog aantal bedrijfsfalingen de jongste jaren.
Dit is opgenomen in het tweede pakket van de staatshervormingen
P. 15
Voor het Vlaams Belang moeten strategische sectoren zoveel mogelijk onder Vlaamse controle blijven. We denken hierbij in de eerste plaats aan de nutsectoren zoals watervoorziening, gas en elektriciteit. Deze verankering gebeurt bij voorkeur door de ondernemers zelf. Verder bepleit onze partij, in afwachting van de Vlaamse onafhankelijkheid, een Vlaamse controlemeerderheid in het eigen vermogen van de overheidsbedrijven Belgacom, De Post en Belgocontrol. De NMBS moet gesplitst worden in een Vlaamse en een Waalse maatschappij.
Dit is ten dele verworven in een deel v.d. oranje-blauwe deelakkoorden
|