Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   De hypocrisie van Open VLD (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103327)

yvesvv 22 maart 2008 08:33

De hypocrisie van Open VLD

Laatst viel ik opnieuw van mijn stoel. Normaal gezien ben ik niet de persoon die me mengt in de partijpolitieke debatten, maar de kortzichtigheid van enkele kopstukken van VLD heeft kwaad bloed gezet.

Sta me toe eerst even de werking van het geheugen te schetsen, dat bestaat uit een kortetermijngeheugen (KT) en een langetermijngeheugen (LT). Uit onderzoek weet men dat in het KT 7 items voor een héél korte tijd bewaard kunnen worden. Wanneer er voldoende herhaling en voldoende reden is, worden deze getransfereerd naar het LT, waar ze dan voor een héél lange periode opgeslagen worden.

Nu, waarom deze uitleg? Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat een aantal leden van VLD absoluut ENKEL een kortetermijngeheugen bezitten. Ik leg uit waarom.

In een aantal media hoor ik VLD-mensen al een héle poos vertellen dat kartelvorming niet goed is, dat kartel voortkomt uit écarteler (afscheuren) en dat het dus géén goede zaak is dat men aan kartelvorming doet. Hierbij heeft men absoluut geen lof en nog minder goede woorden voor het kartel CD&V-NVA.

Sta me toe het geheugen even op te frissen. Was het niet VLD dat het kartel VLD-Vivant opzette? En heeft VLD voor de verkiezingen van 10 juni ook geen "alliantie" aangegaan met Vivant? Het is NIET omdat je je naam verandert in "Open VLD", dat dit daarom plots geen kartelvorming meer is...
Bllijkbaar zijn de heren en dames er niet in geslaagd dit van het KT naar het LT over te brengen.

Of hoe beperkt de menselijke geest eigenlijk wel is...

Travis66 23 maart 2008 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door yvesvv (Bericht 3315507)
Laatst viel ik opnieuw van mijn stoel. Normaal gezien ben ik niet de persoon die me mengt in de partijpolitieke debatten, maar de kortzichtigheid van enkele kopstukken van VLD heeft kwaad bloed gezet.

Sta me toe eerst even de werking van het geheugen te schetsen, dat bestaat uit een kortetermijngeheugen (KT) en een langetermijngeheugen (LT). Uit onderzoek weet men dat in het KT 7 items voor een héél korte tijd bewaard kunnen worden. Wanneer er voldoende herhaling en voldoende reden is, worden deze getransfereerd naar het LT, waar ze dan voor een héél lange periode opgeslagen worden.

Nu, waarom deze uitleg? Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat een aantal leden van VLD absoluut ENKEL een kortetermijngeheugen bezitten. Ik leg uit waarom.

In een aantal media hoor ik VLD-mensen al een héle poos vertellen dat kartelvorming niet goed is, dat kartel voortkomt uit écarteler (afscheuren) en dat het dus géén goede zaak is dat men aan kartelvorming doet. Hierbij heeft men absoluut geen lof en nog minder goede woorden voor het kartel CD&V-NVA.

Sta me toe het geheugen even op te frissen. Was het niet VLD dat het kartel VLD-Vivant opzette? En heeft VLD voor de verkiezingen van 10 juni ook geen "alliantie" aangegaan met Vivant? Het is NIET omdat je je naam verandert in "Open VLD", dat dit daarom plots geen kartelvorming meer is...
Bllijkbaar zijn de heren en dames er niet in geslaagd dit van het KT naar het LT over te brengen.

Of hoe beperkt de menselijke geest eigenlijk wel is...

Dude, CD&V en NVA werden tijdens de coalitiegesprekken apart uitgenodigd en hadden ook aparte standpunten. Open VLD had er maar 1.

Inderdaad, de menselijke geest is zeer beperkt.

AdrianHealey 23 maart 2008 15:57

Open-Vld is 1 partij, geen 2. Vivant is compleet in VLD opgenomen.

maarte 23 maart 2008 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3317865)

Dat is dan toch toch wel nieuws voor mij. Zou je dit gegeven ook aan deheer Duchatelet wilen laten weten!

Geert C 23 maart 2008 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3317865)

Ik ken twee Meyers die daar vreemd van zullen opkijken. :-P

system 23 maart 2008 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3318591)
Ik ken twee Meyers die daar vreemd van zullen opkijken. :-P

Neen, VLD en Vivant zijn nu één formatie, één partij. Vivant werd opgeslorpt door de VLD.

Jaani_Dushman 23 maart 2008 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3318604)
Neen, VLD en Vivant zijn nu één formatie, één partij. Vivant werd opgeslorpt door de VLD.

Maar zij is wel de verderzetting van het kartel VLD Vivant. Het is dus inderdaad bijzonder hypocriet van VLD om kritiek te hebben op kartels als ze zélf in 2004 in een kartel (VLD Vivant) opkwamen.

system 23 maart 2008 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3318634)
Maar zij is wel de verderzetting van het kartel VLD Vivant. Het is dus inderdaad bijzonder hypocriet van VLD om kritiek te hebben op kartels als ze zélf in 2004 in een kartel (VLD Vivant) opkwamen.

Dat is zo.

maarte 23 maart 2008 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3318604)

8O Ik dacht nochtans dat vivant wel degelijk nog bestaat als partij/kartelpartner. Soit eigenlijk is dat onbelangrijk, belangrijker is dat het inderdaad een beetje hypocriet is om af te geven op kartels als je er zelf een was/bent.

system 23 maart 2008 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3318666)
8O Ik dacht nochtans dat vivant wel degelijk nog bestaat als partij/kartelpartner. Soit eigenlijk is dat onbelangrijk, belangrijker is dat het inderdaad een beetje hypocriet is om af te geven op kartels als je er zelf een was/bent.

Nu dat ik u aan de lijn heb: wat wil JDD nu eigenlijk?

maarte 23 maart 2008 22:45

18/03 Vivant vindt eigen accenten terug in regeerakkoord
Vivant is tevreden over het regeerakkoord dat dinsdagochtend bereikt werd omdat er heel veel "Vivante accenten" in terug te vinden zijn. "In het akkoord vinden we, mede dankzij de input van Vivant aan de Open Vld-congressen, een aantal punten terug die gaan in de richting van onze doelstellingen", luidt het.

Vivant heeft het onder meer over de uitbreiding van het systeem van de dienstencheques naar huis-, tuin- en keukendiensten, de vereenvoudiging van het systeem van studentenarbeid, gepensioneerden die meer zullen mogen bijverdienen en de verlaging en vereenvoudiging van de personenbelasting door het verminderen van het aantal belastingschijven van 5 naar 3.

"Uiteraard blijven er nog vele aandachtspunten van Vivant die in deze onderhandelingen niet of onvoldoende aan bod kwamen", aldus de partij. "Zo is er bijvoorbeeld binnen de staatshervorming nog onvoldoende draagvlak voor de invoering van het stemrecht in plaats van de stemplicht."

zie ook website vivant

Conclusie: vivant is dus nog altijd een partij

maarte 23 maart 2008 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3318681)
Nu dat ik u aan de lijn heb: wat wil JDD nu eigenlijk?

Je hebt maarte aan de lijn, niet JDD.
Wat JDD wil dat moet u aan hem vragen.

Jaani_Dushman 23 maart 2008 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3318688)
18/03 Vivant vindt eigen accenten terug in regeerakkoord
Vivant is tevreden over het regeerakkoord dat dinsdagochtend bereikt werd omdat er heel veel "Vivante accenten" in terug te vinden zijn. "In het akkoord vinden we, mede dankzij de input van Vivant aan de Open Vld-congressen, een aantal punten terug die gaan in de richting van onze doelstellingen", luidt het.

Vivant heeft het onder meer over de uitbreiding van het systeem van de dienstencheques naar huis-, tuin- en keukendiensten, de vereenvoudiging van het systeem van studentenarbeid, gepensioneerden die meer zullen mogen bijverdienen en de verlaging en vereenvoudiging van de personenbelasting door het verminderen van het aantal belastingschijven van 5 naar 3.

"Uiteraard blijven er nog vele aandachtspunten van Vivant die in deze onderhandelingen niet of onvoldoende aan bod kwamen", aldus de partij. "Zo is er bijvoorbeeld binnen de staatshervorming nog onvoldoende draagvlak voor de invoering van het stemrecht in plaats van de stemplicht."

zie ook website vivant

Conclusie: vivant is dus nog altijd een partij

Vivant lijkt me een "zuil" binnen de OpenVLD, net zoals Unizo of Boerenbond er één is binnen de CD&V.

system 23 maart 2008 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3318710)
Vivant lijkt me een "zuil" binnen de OpenVLD, net zoals Unizo of Boerenbond er één is binnen de CD&V.

Helemaal akkoord!

maarte 23 maart 2008 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3318710)

Een zuil van een partij die tegen de verzuiling is? Typisch

system 23 maart 2008 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3318692)
Je hebt maarte aan de lijn, niet JDD.
Wat JDD wil dat moet u aan hem vragen.

Sorry, ik dacht dat u een fan was van JDD.

Jaani_Dushman 23 maart 2008 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3318743)
Een zuil van een partij die tegen de verzuiling is? Typisch

En hetzelfde zouden we kunnen zeggen over politieke benoemingen.

maarte 23 maart 2008 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3318750)
Sorry, ik dacht dat u een fan was van JDD.

primo: u vraagt mij naar de mening van JDD over? daar ik JDD niet ben kan ik dus ook niet antwoorden
secundo: Ik ben geen 'fan' van JDD al heb ik wel enigszins bewondering voor de fighting spirit van de man. Doorslaggevend voor mij is vooral het programma van LDD dat het beste is wat erop de huidige belgische politieke markt aanwezig is.

system 23 maart 2008 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3318794)
primo: u vraagt mij naar de mening van JDD over? daar ik JDD niet ben kan ik dus ook niet antwoorden
secundo: Ik ben geen 'fan' van JDD al heb ik wel enigszins bewondering voor de fighting spirit van de man. Doorslaggevend voor mij is vooral het programma van LDD dat het beste is wat erop de huidige belgische politieke markt aanwezig is.

Ik zal het anders formuleren: waarvoor staat LDD eigenlijk? Wat wil LDD? Formuleer dit eens kort en bondig. Pas op, u hebt hier een potentieel electoraal forum...!

maarte 23 maart 2008 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3318841)
Ik zal het anders formuleren: waarvoor staat LDD eigenlijk? Wat wil LDD? Formuleer dit eens kort en bondig. Pas op, u hebt hier een potentieel electoraal forum...!

Ik een potentieel electoraat? Bij mijn weten heb ik noch een partij noch ben ik mandataris van een partij.

LDD staat voor:
Directe democratie, BROV
Voor de burgerdemocratie en tegen de verzuiling
Een klein maar sterk overheidsapparaat
een efficiënt en rechtvaardig belastingssysteem
Tegen stemplicht
Een betaalbare sociale zekerheid, liefste een kleine zekerheid dan een grote onbetaalbare onzekerheid waar we nu op afstevenen
Een afgewogen ecologie beleid, economie en ecologie zijn immers geen tegengestelden
Hervorming van de statuten
vlaamse autonomie
...
en nog zoveel meer

Het programma kan u trouwens vinden op hun website

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be