Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   zondagssluiting = achterlijk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=10334)

boer_bavo 10 maart 2004 20:31

Is het niet achterlijk dat de staat de meeste winkels verbied om open te gaan op zondag?

Seba 10 maart 2004 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Is het niet achterlijk dat de staat de meeste winkels verbied om open te gaan op zondag?

inderdaad, zijn er soms studies gedaan naar wat voor een meerwaarde er zou gecreëerd kunnen worden zonder die sluitingsdag? ik neem aan dat men gewoon het dagelijkse gemiddelde zou kunnen extrpoleren voor 1 dag meer? vraag is in ieder geval of er meer geconsumeerd zou worden

boer_bavo 10 maart 2004 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

vraag is in ieder geval of er meer geconsumeerd zou worden

Waarom zou dat moeten? Meer service voor de consument = meer meerwaarde. En dat is voor mij althans het doel.

Jan van den Berghe 10 maart 2004 20:46

Citaat:

Waarom zou dat moeten? Meer service voor de consument = meer meerwaarde. En dat is voor mij althans het doel.

Mag de middenstander ook nog een sociaal leven hebben? Zeven dagen op zeven lijkt me toch niet zo'n goed idee. Of gaan we dat ideetje ook invoeren voor de arbeiders?

DaBlacky 10 maart 2004 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

inderdaad, zijn er soms studies gedaan naar wat voor een meerwaarde er zou gecreëerd kunnen worden zonder die sluitingsdag? ik neem aan dat men gewoon het dagelijkse gemiddelde zou kunnen extrpoleren voor 1 dag meer? vraag is in ieder geval of er meer geconsumeerd zou worden

Waarom moet er meer geconsumeerd worden? Hebben we nog niet genoeg?

DaBlacky 10 maart 2004 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Mag de middenstander ook nog een sociaal leven hebben? Zeven dagen op zeven lijkt me toch niet zo'n goed idee. Of gaan we dat ideetje ook invoeren voor de arbeiders?

8O 8O

Ik heb dezelfde mening als Jan Van den Berghe! Twee extremen ontmoeten elkaar, hoe ontroerend :cry:

boer_bavo 10 maart 2004 20:56

Citaat:

Citaat:

Mag de middenstander ook nog een sociaal leven hebben?

Tuurlijk, maar dat moet niet door de staat opgelegd worden. Ook niet voor arbeiders trouwens.

boer_bavo 10 maart 2004 20:56

Citaat:

Citaat:

Misschien moet de staat ook verbieden van op zondag te koken, behalve in restaurants. Zo kunnen de vrouwen des huizes (en de drie nieuwe mannen van Vlaanderen ) ook eens een sociaal leven hebben.

Dilbert 10 maart 2004 20:58

Citaat:

Citaat:

Mag de middenstander ook nog een sociaal leven hebben? Zeven dagen op zeven lijkt me toch niet zo'n goed idee.

Tuurlijk. Als ze willen sluiten op Zondag (of Maandag, of Dinsdag,...), kunnen ze dat nog steeds.
Citaat:

Of gaan we dat ideetje ook invoeren voor de arbeiders?

Er zijn nu al veel arbeiders die op Zondag werken, en die dan bvb. op maandag thuis zijn.

DaBlacky 10 maart 2004 20:58

Citaat:

Citaat:

Mag de middenstander ook nog een sociaal leven hebben?

Tuurlijk, maar dat moet niet door de staat opgelegd worden. Ook niet voor arbeiders trouwens.

Vraag aan TomB hoeveel winkels ginder open zijn 7/7.

Welke conclusie trekken we hier uit? Indien de verplichte rustdag wordt afgeschaft, is het de facto verplicht om uwe rustdag op te zeggen om te kunnen concurreren tegen iedereen. Consumenten gaan naar de winkels waar ze altijd terecht kunnen, en mensen houden van gewoonte, dus laten ze de middenstander die wel een sociaal leven wilt, simpelweg stikken.

boer_bavo 10 maart 2004 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:

Welke conclusie trekken we hier uit? Indien de verplichte rustdag wordt afgeschaft, is het de facto verplicht om uwe rustdag op te zeggen om te kunnen concurreren tegen iedereen. Consumenten gaan naar de winkels waar ze altijd terecht kunnen, en mensen houden van gewoonte, dus laten ze de middenstander die wel een sociaal leven wilt, simpelweg stikken.

En nu laat de staat de consument stikken.

In Wenen gaat iedereen 's zondags trouwens gewoon in Hongarije of Slovakije winkelen.
In België gebeurt hetzelfde op plaatsen waar winkels op zondag open mogen zijn. Dan gaan de mensen dan ook winkelen.

Als ik trouwens zie hoeveel mensen er in de winkelstraten op een dinsdagmorgen rondwandelen, en hoeveel op een zaterdag lijkt het me dat winkeliers gerust een dag kunnen sluiten.

Jan van den Berghe 10 maart 2004 21:04

Citaat:

Ga dan maar eens naar een fabriek en stel dat maar eens voor aan de arbeiders. Ik weet niet of u er nog levend uitkomt...

boer_bavo 10 maart 2004 21:07

Citaat:

Citaat:

Ga dan maar eens naar een fabriek en stel dat maar eens voor aan de arbeiders. Ik weet niet of u er nog levend uitkomt...

Ik weet ook niet of ik levend uit Palestina terugkom als in het huis van een hamas-leider ga zeggen dat ik vind dat hij niet het recht heeft om te moorden.
Heeft hij daarom het recht?
Ik vind dat dus een flauw argument.

Jan van den Berghe 10 maart 2004 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Er zijn nu al veel arbeiders die op Zondag werken, en die dan bvb. op maandag thuis zijn.

Veel? Heeft u cijfermateriaal om uw stelling te bevestigen?

Er zijn inderdaad arbeiders die op zondag gaan werken. Echter, het gaat hier om ploegenarbeid. Dat systeem is ook door de overheid geregeld. Zondagswerk is daarenboven extra betaald. Schaft u de wettelijke zondagsrust af, dan betekent dit ook dat de bijkomende vergoeding verdwijnt. Eens kijken hoeveel arbeiders dan nog gevonden zullen worden om op zondag te komen werken...

DaBlacky 10 maart 2004 21:08

Citaat:

Citaat:

En nu laat de staat de consument stikken.

In Wenen gaat iedereen 's zondags trouwens gewoon in Hongarije of Slovakije winkelen.
In België gebeurt hetzelfde op plaatsen waar winkels op zondag open mogen zijn. Dan gaan de mensen dan ook winkelen.

Als ik trouwens zie hoeveel mensen er in de winkelstraten op een dinsdagmorgen rondwandelen, en hoeveel op een zaterdag lijkt het me dat winkeliers gerust een dag kunnen sluiten.

Waarom zijn dan alle winkels in Amerika 7 dagen op 7 open?

boer_bavo 10 maart 2004 21:09

Citaat:

Eens kijken hoeveel arbeiders dan nog gevonden zullen worden om op zondag te komen werken...

Als er niemand zou komen, waarom moet de overheid dan een wet maken die het verbied?

The Paulus Experience 10 maart 2004 21:09

Citaat:

nee.

kous af.

Jij bent zeker niet zelfstandig?

Jan van den Berghe 10 maart 2004 21:09

Citaat:

Ik weet ook niet of ik levend uit Palestina terugkom als in het huis van een hamas-leider ga zeggen dat ik vind dat hij niet het recht heeft om te moorden.
Heeft hij daarom het recht?
Ik vind dat dus een flauw argument.

Neen, ik vind dat weldegelijk een goed argument. Luister eerst naar de mensen voor u iets voorstelt, i.p.v. eerst iets voor te stellen en te zeggen dat het goed is voor iedereen (u lijkt wel Steve Stunt die een ideetje lanceert en er dan vlug bij zegt dat het goed voor de mensen is... maar hun mening eigenlijk niet vraagt).

De verplichte zondagsrust is een sociale verwezenlijking waar er hard voor geknokt is. Het zou van een grote dwaasheid getuigen dit zomaar op te geven.

boer_bavo 10 maart 2004 21:11

Citaat:

Waarom zijn dan alle winkels in Amerika 7 dagen op 7 open?

alle?

Winkeliers mogen van mijn part trouwens 7/7 24/24 werken. Ik zie niet in wat daar verkeerd mee is. Ze zijn oud genoeg om zelf hun leven te plannen. Ik vind niet dat ik dat in hun plaats moet doen.

Jan van den Berghe 10 maart 2004 21:11

Citaat:

Citaat:

Eens kijken hoeveel arbeiders dan nog gevonden zullen worden om op zondag te komen werken...

Als er niemand zou komen, waarom moet de overheid dan een wet maken die het verbied?

Rechtszekerheid voor iedereen. Immers, een arbeider met een gezin wil wel eens met zijn vrouw en kinderen een gezellige dag hebben. Maar een ongetrouwde arbeider met kind noch kraai, zal wel op zondag kunnen gaan werken. Op die manier ontstaan er scheeftrekkingen. Verplichte zondagsrust is een waardevolle element in onze samenleving.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be