Max van Dietschland |
22 maart 2008 20:22 |
Leterme en het gegeven woord.
Leterme is de afgelopen tijd fel veranderd en dat niet in de positieve zin. Vandaag ook weer die uitval naar Bart Dewever en de NVA. Is dat de dank dat NVA loyaal de kartelovereenkomst heeft goedgekeurd.
Nu op 10 juni heb ik ideologisch op Vlaams Belang gestemd, maar in mijn binnenste hoopte ik dat Leterme zou winnen, echter dan was er nog twijfel. In de periode van augustus tot begin december leek het er echt op dat de man een volledige nieuwe wind zou laten waaien in de klassieke politiek. Een man die eindelijk het programma zou laten primeren op het postje. Maar helaas... midden december al die domme zet om minister te gaan spelen ander die volksverrader Verhofstadt en nu zelf premier worden zonder enige noemenswaardige staatshervorming of zelfs maar garantie erop.
Het is toch echt vreemd wat dat postje van Belgisch premier doet met die mensen, plots veranderen ze helemaal en doen ze alles voor dat postje en vergeten ze alles waar ze voor staan. Nu ook met Leterme. Hij is momenteel goed bezig zijn voorganger achterna te lopen.
Die verandering van Leterme is binnen zijn partij ook niet onopgemerkt gebleven. In tegenstelling tot de kruiperige VLD voor Verhofstadt indertijd (behalve dan Dedecker), is er binnen de CD&V weldegelijk meer en meer tegenstand tegen de Belgicistische koers van Leterme. Het begon bij de CD&V jongeren, maar het dringt ook meer en meer op in de hogere regionen van de partij en zelfs in de Kamerfractie. Het was duidelijk toen Bart Dewever zijn standpunt had verkondigt. De CD&V fractie applaudisseerde, Leterme niet, en je zag dan mooi Vervotte zo verwonderd rondkijken naar achteren, waarom applaudisseren die nu ?
Als Leterme midden juni doorgaat met zijn postje zonder staatshervorming die naam waardig dan roep ik alle CD&V'ers van goede Vlaamse wil en die zijn vrij talrijk, stap over naar NVA. Daarna kan de nieuwe grotere NVA het kartel opbreken.
Dan zijn er vier mogelijkheden:
- NVA onafhankelijk (en proberen 10% te halen)
- NVA samen met LDD (en proberen 15% te halen)
- NVA samen met Vlaams Belang (en proberen 25% te halen)
- of een lijst van Vlaams nationale eenheid van LDD,NVA en Vlaams Belang (en proberen 45-50% te halen).
Dat laatste heeft het voordeel dat men een echt tegengewicht kan vormen tegen de traditionele machtspartijen en electoraal het cordon kan doorbreken. Nadeel is dat het Vlaams Belang binnen zo'n geheel zijn vreemdelingenstandpunt zal moeten voor een deel opgeven. Echter zolang België bestaat, zal er ook niets aan die vreemdelingeninstroom gebeuren.
Misschien moet er maar eens nagedacht worden over zo'n lijst van Vlaams nationale eenheid
|