Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Lezing over de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103477)

wallarno 26 maart 2008 15:52

Lezing over de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden

1 Bijlage(n)
Bijlage 31327]

Geert C 26 maart 2008 16:04

Waar is dat citaat over de wetenschap der geschiedenis ondergeschikt maken aan de ideologische belangen nu weer gebleven... :?

toccata 26 maart 2008 16:05

:-D
Los daarvan kan het natuurlijk interssant zijn maar er was wellicht beter gekozen voor een neutralere spreken

Zwartengeel 26 maart 2008 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 3323477)
:-D
Los daarvan kan het natuurlijk interssant zijn maar er was wellicht beter gekozen voor een neutralere spreken

De spreker heeft nu eenmaal al een boek over het onderwerp geschreven, dus hij spreekt wel met kennis van zaken.

Jozef Ostyn 26 maart 2008 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3323473)
Waar is dat citaat over de wetenschap der geschiedenis ondergeschikt maken aan de ideologische belangen nu weer gebleven... :?

Ik meen mij te herinneren dat Van Overmeire daar een lezenswaardig boekje over geschreven heeft ("Het verloren Vaderland"). Misschien heeft de man wel een interessante en gefundeerde kijk hierop. Maar waarschijnlijk wordt het hier inderdaad gepresenteerd om een doel te dienen. Dat is echter wel vaker zo.

Burkide 26 maart 2008 16:29

Citaat:

Gebeurt sowieso. Al gebeurt dat bij de ene bewust, en bij de andere niet.

Burkide 26 maart 2008 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3323482)
De spreker heeft nu eenmaal al een boek over het onderwerp geschreven, dus hij spreekt wel met kennis van zaken.

Hmmm... Ik zou dat toch niet tot algemene regel durven promoveren...

roger verhiest 26 maart 2008 16:45

Citaat:

Ik dacht dat zo ongeveer alle geschiedschrijving er gekomen is met hoofdzakelijk propagandistische doelen. Ik verdiep me momenteel nogal in de nieuwe reeks geschiedenisboekjes die je op zaterdag bij "De Morgen" kan kopen & inderdaad er is evolutie in de geschiedschrijving, nieuwe inzichten die o.a. glashelder aantonen dat wat we vroeger leerden dikwijls een door propaganda vervormd beeld is (ook de "historische" geschiedschrijvers zijn hier niet vrij van te pleiten
& intussen is het verkleurde beeld dat zij gaven van bv. een keizer Nero aan bijstelling toe).

Ik heb wel lust om de "nationalistisch gekleurde" lezing te aanhoren - vooral de veel verhaalde "historische" scheiding van het >Nederlands-talige van het Franstalige en het Duitstalige gebied van de Nederlanden is boeiend - ik geloof niet dat die gebieden ooit "apart" waren. zowel Vlaanderen als Brabant als Luik waren 2 tot 3-talige prinsdommen, hertogdommen, graafschappen enz...
De veeltaligheid van onze gewesten en in het bijzonder de steden was altijd één van onze grootste troeven..

(Men kan dat een ideologische zienswijze vinden, maar ik had graag harde bewijzen gezien van het tegendeel..)

Steben 26 maart 2008 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wallarno (Bericht 3323452)

Aaaaahhhhh!!!!!!!
(die duitse banier links is daar weer...) ;-)

Kristof Vermassen 26 maart 2008 20:11

Ironisch dat iemand die de Zuidelijke Nederlanden wil opsplitsten nu het V.K.N. gaat verheerlijken !

Zwartengeel 27 maart 2008 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen (Bericht 3324160)
Ironisch dat iemand die de Zuidelijke Nederlanden wil opsplitsten nu het V.K.N. gaat verheerlijken !

Helemaal niets ironisch aan. Dit is de logica zelve. Wie aanhanger is van de Heel-Nederlandse gedachte beseft al veel langer dat dit enkel gerealiseerd kan worden door EERST België op te doeken, gezien het anti-Nederlandse karakter van deze staat iedere hereniging onmogelijk maakt. Zij willen dus na de splitsing in een eerste fase streven naar een nauwere samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen, waarna Wallonië welkom is om zich hier eventueel ook bij aan te sluiten.

Zie ook de uitgangspunten van de Baarle-werkgroep:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=88686

Bhairav 27 maart 2008 06:56

Is "Karim" geen Arabische naam?

JP Coen 27 maart 2008 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3324755)
Helemaal niets ironisch aan. Dit is de logica zelve. Wie aanhanger is van de Heel-Nederlandse gedachte beseft al veel langer dat dit enkel gerealiseerd kan worden door EERST België op te doeken, gezien het anti-Nederlandse karakter van deze staat iedere hereniging onmogelijk maakt. Zij willen dus na de splitsing in een eerste fase streven naar een nauwere samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen, waarna Wallonië welkom is om zich hier eventueel ook bij aan te sluiten.

Zie ook de uitgangspunten van de Baarle-werkgroep:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=88686

Waarom Wallonie welkom?:roll:
Waarschijnlijk weer zo'n typische Belgische uitvinding?
Baarle Nasseau/Hertog is het symbool van het oude Belgie ,dat hebben we kort geleden met het lijk in de kast gezien.

Unie der Provinciën 27 maart 2008 14:02

Voor de Zuidelijke Nederlanden is geen redding meer of opeens moet alle wrok uit de mensen gezogen worden. Een wrok trouwens die nu in leven wordt gehouden omdat er een eenheid is tussen twee bevolkingsgroepen die elkaar straks niet meer kunnen luchten of zien omdat wanneer ''dwang'' om de hoek komt kijken er altijd een tegenreactie zal zijn. Ik denk niet dat Vlamingen en Walen elkaar haten. Gezien hun geschiedenis hebben zelfs een verbondenheid die nooit meer uitgewist zal kunnen worden. De relatie kan alleen maar beter worden als ze ieder hun eigen beslissingen kunnen nemen op basis van vooral de eigen belangen. Het is jammer dat de Katholieke Kerk en de Fransen in 1830 de VKN hebben bestookt, want anders had alles wel goed gekomen.

Montalcino 31 maart 2008 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wallarno (Bericht 3323452)

Die is geschoren...

lomeanor 31 maart 2008 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën (Bericht 3325444)
Voor de Zuidelijke Nederlanden is geen redding meer of opeens moet alle wrok uit de mensen gezogen worden. Een wrok trouwens die nu in leven wordt gehouden omdat er een eenheid is tussen twee bevolkingsgroepen die elkaar straks niet meer kunnen luchten of zien omdat wanneer ''dwang'' om de hoek komt kijken er altijd een tegenreactie zal zijn. Ik denk niet dat Vlamingen en Walen elkaar haten. Gezien hun geschiedenis hebben zelfs een verbondenheid die nooit meer uitgewist zal kunnen worden. De relatie kan alleen maar beter worden als ze ieder hun eigen beslissingen kunnen nemen op basis van vooral de eigen belangen. Het is jammer dat de Katholieke Kerk en de Fransen in 1830 de VKN hebben bestookt, want anders had alles wel goed gekomen.

Ik denk dat je hier voor een groot deel gelijk hebt. Die wrok tussen Vlaanderen en Wallonië is inderdaad bijzonder groot. In een belgische context komt dat nooit meer goed. Ik denk dat er zelfs in een onafhankelijk Vlaanderen een generatie moet voorbij gaan vooraleer toenadering tussen die twee weer mogelijk is.

lomeanor 31 maart 2008 18:40

Was het in leuven geweest, dan was ik zeker gekomen.

Geert C 31 maart 2008 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 3335262)
Ik denk dat je hier voor een groot deel gelijk hebt. Die wrok tussen Vlaanderen en Wallonië is inderdaad bijzonder groot. In een belgische context komt dat nooit meer goed. Ik denk dat er zelfs in een onafhankelijk Vlaanderen een generatie moet voorbij gaan vooraleer toenadering tussen die twee weer mogelijk is.

Welke wrok? 8O

liberalist_NL 1 april 2008 10:45

We moeten inderdaad niet met de geschiedenis in herhaling vallen door Wallonië erbij te nemen. 177 jaar geleden namen de Walen een Anschlußpoging tot Frankrijk, dat mislukte door inmenging van andere grootmachten. Het resultaat; België.

system 1 april 2008 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3336545)
We moeten inderdaad niet met de geschiedenis in herhaling vallen door Wallonië erbij te nemen. 177 jaar geleden namen de Walen een Anschlußpoging tot Frankrijk, dat mislukte door inmenging van andere grootmachten. Het resultaat; België.

Wel geschiedkundig wat kort door de bocht, vindt u nu zelf niet?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be