![]() |
Lezing over de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
1 Bijlage(n)
|
Waar is dat citaat over de wetenschap der geschiedenis ondergeschikt maken aan de ideologische belangen nu weer gebleven... :?
|
:-D
Los daarvan kan het natuurlijk interssant zijn maar er was wellicht beter gekozen voor een neutralere spreken |
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
& intussen is het verkleurde beeld dat zij gaven van bv. een keizer Nero aan bijstelling toe). Ik heb wel lust om de "nationalistisch gekleurde" lezing te aanhoren - vooral de veel verhaalde "historische" scheiding van het >Nederlands-talige van het Franstalige en het Duitstalige gebied van de Nederlanden is boeiend - ik geloof niet dat die gebieden ooit "apart" waren. zowel Vlaanderen als Brabant als Luik waren 2 tot 3-talige prinsdommen, hertogdommen, graafschappen enz... De veeltaligheid van onze gewesten en in het bijzonder de steden was altijd één van onze grootste troeven.. (Men kan dat een ideologische zienswijze vinden, maar ik had graag harde bewijzen gezien van het tegendeel..) |
Citaat:
(die duitse banier links is daar weer...) ;-) |
Ironisch dat iemand die de Zuidelijke Nederlanden wil opsplitsten nu het V.K.N. gaat verheerlijken !
|
Citaat:
Zie ook de uitgangspunten van de Baarle-werkgroep: http://forum.politics.be/showthread.php?t=88686 |
Is "Karim" geen Arabische naam?
|
Citaat:
Waarschijnlijk weer zo'n typische Belgische uitvinding? Baarle Nasseau/Hertog is het symbool van het oude Belgie ,dat hebben we kort geleden met het lijk in de kast gezien. |
Voor de Zuidelijke Nederlanden is geen redding meer of opeens moet alle wrok uit de mensen gezogen worden. Een wrok trouwens die nu in leven wordt gehouden omdat er een eenheid is tussen twee bevolkingsgroepen die elkaar straks niet meer kunnen luchten of zien omdat wanneer ''dwang'' om de hoek komt kijken er altijd een tegenreactie zal zijn. Ik denk niet dat Vlamingen en Walen elkaar haten. Gezien hun geschiedenis hebben zelfs een verbondenheid die nooit meer uitgewist zal kunnen worden. De relatie kan alleen maar beter worden als ze ieder hun eigen beslissingen kunnen nemen op basis van vooral de eigen belangen. Het is jammer dat de Katholieke Kerk en de Fransen in 1830 de VKN hebben bestookt, want anders had alles wel goed gekomen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Was het in leuven geweest, dan was ik zeker gekomen.
|
Citaat:
|
We moeten inderdaad niet met de geschiedenis in herhaling vallen door Wallonië erbij te nemen. 177 jaar geleden namen de Walen een Anschlußpoging tot Frankrijk, dat mislukte door inmenging van andere grootmachten. Het resultaat; België.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be